Archief - Aanmaningssommatie dringend hulp nodig

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Frustos

Legacy Member
Hallo
Kzal eerst effe alles uitleggen. Ik heb anderhalve maand geleden een brief gekregen van mijn videotheek. Er stond in dat ik nog een film moest binnenbrengen. Ik bel naar de videotheek en zeg dat ik de film al heb binnengebracht. De mevrouw aan de telefoon zegt dat het waarschijnlijk een vergissing is en zegt dat ik is moet langskomen met de brief. Ik ga een paar dagen later langs met de brief en mevrouw aan de kassa zegt dat het waarschijnlijk in orde is maar dat ik is moet terugkomen als de baas er is. Ik ben dus vergeten terug te gaan met de brief naar de baas van de videotheek.
Vandaag krijg ik een nieuwe brief aan van een gerechtsdeurwaarder. Er staat met veel woorden in dat ik de film moet binnenbrengen en devolgende kosten moet betalen:

234.50 euro = 3.50 euro maal het aantal dagen telaat
45 euro = administratieve kosten
9.78 euro = inningsrecht
14.99 euro = aanmaningskosten
totaal = 304.27 euro !!!!

Ik zie dit niet zitten om te betalen omdat ik de film wel degelijk heb binnengebracht. Nu wordt het een proces als ik niet betaal en als ik dat zou verliezen wordt het bedrag nog veel groter. Maar hoe kunnen ze nu bewijzen dat ik de film niet heb binnengebracht? Ze geven daar nooit een bewijs als je een film binnenbrengt.
Wat kan ik heb beste doen? Dus als er een advocaat is die me wat tips kan geven ofzo, of iemand die hetzelfde heeft meegemaakt heeft, help me.
Zou een grote hulp zijn.
alvast bedankt

^MystiQ

Legacy Member
Doorgaan tot het bittere eind als je er 100 % zeker van bent dat je die film binnengebracht hebt, zeg dat je zelfs eventueel bereid bent tot een leugendetector test en dergelijke meer.

Die videotheek zal rap zwijgen denk ik want als ze een proces gaan verder drijven voor een domme film die binnengebracht is maken ze zichzelf ferm belachlijk ;)

SweetEmmaRose

Legacy Member
hebben die daar geen bewakingscamera's?
dan kan je die toch opvragen.

als je de datum en tijd weet dat je de film hebt binnengebracht, kan je dat mss bewijzen door de video?

Genious

Legacy Member
Wel, zij moeten kunnen bewijzen dat gij die niet binnengebracht hebt.
Gij moet niet kunnen bewijzen dat ge dat wel gedaan hebt. (men moet vertrekken vanuit de onschuld van de persoon)

Ik ben nu geen rechtsstudent ofzo he, maar ik dacht toch echt wel dat dat het principe was. (tenzij natuurlijk iets anders vermeld staat in een reglement voor leden ofzo dat ge ondertekend hebt)

Frustos

Legacy Member
Probleem met aanvechten in een rechtzaak is dat als ik zou verliezen ik alle gerechtskosten erbij moet betalen

noreeeee

Legacy Member
als gij hem weldegelijk hebt binnengebracht zou ik die 300 euro niet betalen en desnoods naar het gerecht.

maxdevis

Legacy Member
ik zou toch maar eerst even uitzoeken of er inderdaad geen systeem is van bewijs van afgifte.
in sommige videotheken zetten ze een stempel op je papier.

lees eens het contract door en raadpleeg desnoods een (bevriende?) advocaat
misschien kan die videotheek jou niets doen?

Kunlun

Legacy Member
Al naar de videotheek geweest? Misschien kan je het wel uitpraten ofzo ...

Wie weet ...

yaris

Legacy Member
Ik heb dit ook is voorgehad, ik ben gewoon toen met die baas gaan praten en dan was het in orde. Bleek een misverstand te zijn. Gewoon is naartoe gaan lijkt me het beste.

Pred

Legacy Member
yaris zei:
Ik heb dit ook is voorgehad, ik ben gewoon toen met die baas gaan praten en dan was het in orde. Bleek een misverstand te zijn. Gewoon is naartoe gaan lijkt me het beste.


Lijkt me ook het beste. Normaal gezien is die baas slim genoeg om dat te laten vallen, anders zou die nogal wat klanten verliezen als gij uw verhaalke rondvertelt dat gij 300euro moest betalen zonder reden.

Santa

Legacy Member
Ik had da in de bib eens voor hier. ik was boek kwijt da ik tijd geleden moest binnendoen. Kheb gewoon de nieuwprijs van dat boek betaald omdat de boete veel hoger was. En dat mocht. Misschien wel omdat dat van de overheid was :p

Genious

Legacy Member
btw, door de omvang van het bedrag komt dat al nie meer bij de vrederechter, maar bij Rechtbank van eerste aanleg.
Dat wil zeggen dat ge beroep kunt aantekenen bij het hof van beroep en dan kan die gast van de videotheek nog járen op het einde van dat proces wachten. :D (als er daar echt zo een achterstand is als ik altijd hoor)

Stel hem anders voor gewoon voor het zogezegd niet geretourneerde object te betalen: em eeft geld, gij hebt zekerheid.

|) ][ |V| ][

Legacy Member
Genious zei:
Stel hem anders voor gewoon voor het zogezegd niet geretourneerde object te betalen: em eeft geld, gij hebt zekerheid.

Das zoiets als schuld bekennen, alsje die film echt hebt binnengebracht moetje helemaal niks extra betalen.

Santa

Legacy Member
Genious zei:
btw, door de omvang van het bedrag komt dat al nie meer bij de vrederechter, maar bij Rechtbank van eerste aanleg.
Dat wil zeggen dat ge beroep kunt aantekenen bij het hof van beroep en dan kan die gast van de videotheek nog járen op het einde van dat proces wachten. :D (als er daar echt zo een achterstand is als ik altijd hoor)

Stel hem anders voor gewoon voor het zogezegd niet geretourneerde object te betalen: em eeft geld, gij hebt zekerheid.
Vrederechter is tot 1860€? o_O

Terrorist_Hell

Legacy Member
Bij Videoland krijgt ge 'n lidkaart, en daar zien ze meteen welke films je geleend en teruggebracht hebt. En zelfs indien er geen lidkaart zou zijn bij je videotheek, is iedere film toch ingegeven in de computer met 'n ID?

Starrk

Legacy Member
Math'ke zei:
Doorgaan tot het bittere eind als je er 100 % zeker van bent dat je die film binnengebracht hebt, zeg dat je zelfs eventueel bereid bent tot een leugendetector test en dergelijke meer.

Spijtig genoeg denk ik niet dat deze al op juridisch vlak ingezet worden, wegens te beperkt, of teveel fouten.

Bij ons in de videotheek is dat met een deponeerbox (Ik weet echt niet hoe je het anders moet noemen :x). Als je een film binnen brengt smijt je dat in die box en klaar is kees.
Nadien, vermoed ik, scannen ze de film terug in.

Dus als jij zeker die videofilm hebt binnengebracht, dan is er daar wss een administratieve fout gebeurt, MAAR anderzijds: Ze moeten die film wel hebben, dus in principe zouden ze er dan 1 'teveel' moeten hebben, dat ze daar maar eens hun bestanden bekijken...

Gromme

Legacy Member
Als het tot gerechtelijke stappen komt, win advies in van een advocaat maar ga er geen inzetten.

Poppel

Legacy Member
Genious zei:
Wel, zij moeten kunnen bewijzen dat gij die niet binnengebracht hebt.
Gij moet niet kunnen bewijzen dat ge dat wel gedaan hebt. (men moet vertrekken vanuit de onschuld van de persoon)

Ik ben nu geen rechtsstudent ofzo he, maar ik dacht toch echt wel dat dat het principe was. (tenzij natuurlijk iets anders vermeld staat in een reglement voor leden ofzo dat ge ondertekend hebt)
:applause:

Het is inderdaad zo.. Probleem opgelost.

Tenzij daar een of andere verstrooide %$+# die film verloren heeft gedaan..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan