Archief - TV sound system

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr. Humphries

Legacy Member
koetje07 zei:

Heb je ze al zien spelen? Ga eens naar een winkel om ze te bekijen, maar vermijdt wel de saturn of mediamarkt, want dat geeft altijd een vertekend beeld. Fnac is al iets beter.

@ hierboven: 42" is te groot voor de TS en de G30 start pas vanaf 42". Een beetje lezen kan geen kwaad :).

koetje07

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Heb je ze al zien spelen? Ga eens naar een winkel om ze te bekijen, maar vermijdt wel de saturn of mediamarkt, want dat geeft altijd een vertekend beeld. Fnac is al iets beter.

@ hierboven: 42" is te groot voor de TS en de G30 start pas vanaf 42". Een beetje lezen kan geen kwaad :).

zal woensdag eens wat modellen gaan bekijken en hopelijk dan een wat beter beeld krijgen. ;) Is bij een kleine zaak van selexion, kleinere zaken zijn beter ivm service ondanks het aanbod,toch?

Mr. Humphries

Legacy Member
Mijn persoonlijke ervaring zou ja zeggen :). Meestal krijg je er ook een betere uitleg, maar dat is helaas ook niet altijd ...

koetje07

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Mijn persoonlijke ervaring zou ja zeggen :). Meestal krijg je er ook een betere uitleg, maar dat is helaas ook niet altijd ...

ok many thanks iig! :)

koetje07

Legacy Member
vandaag bij krefel en vandenboore 1.5uur wat tv's bekeken. Wat me eerst opviel was dat de plasma veel meer licht reflecteerde dan de LCD en LED. LCD en LED reflecteerden allebei evenveel. De LED was iets scherper en helderder maar vond LCD aangenamer.
Van merken vond ik toch Panasonic de beste, en dan Samsung. Er waren 3 bijna identieke LED's van samsung,LG en philips waarvan philips de lichtste met meest contrast, LG het minst en samsung ertussenin, wat ik persoonlijk het beste vond. Nu ben ik toch aangenaam verschoten van de kwaliteit van de LCD's en twijfel ik nog of ik 32" LED of 40" LCD neem....

hulp wordt geapprecieerd :)

Mr. Humphries

Legacy Member
Die reflecties zijn inderdaad normaal. Zeker in winkels als een VDB en Krefel wordt dat duidelijk.

Heb je wat met de instellingen kunnen spelen? Andere bronnen op afgespeeld?
Ik zou zeker nog eens terugkijken en letten op:

- kijkhoek
- zwartwaarden (dus in donkere scènes extra op het zwart letten)
- contrast (zie zwartwaarden)
- het design: puur persoonlijke smaak natuurlijk
- snelheid van de beelden (haperen ze niet, blijven ze scherp...)

koetje07

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Die reflecties zijn inderdaad normaal. Zeker in winkels als een VDB en Krefel wordt dat duidelijk.

Heb je wat met de instellingen kunnen spelen? Andere bronnen op afgespeeld?
Ik zou zeker nog eens terugkijken en letten op:

- kijkhoek
- zwartwaarden (dus in donkere scènes extra op het zwart letten)
- contrast (zie zwartwaarden)
- het design: puur persoonlijke smaak natuurlijk
- snelheid van de beelden (haperen ze niet, blijven ze scherp...)

kijkhoek en design eerlijk niet op gelet :p snelheid van de beelden,is dat niet het aantal Hz? Wat me wel opviel was dat als ik dichtbij keek zag ik de pixels nogal groot,alsof je op youtube een 240p vid kijkt,maar dat zal wel normaal zijn denk ik. en hangen die zwartwaarden ook niet een deel af of het LED ofzo is?
maar zal zeker eens teruggaan en letten op deze puntjes.bedankt!

Mr. Humphries

Legacy Member
Snelheid van de beelden wordt idd in Hz uitgedrukt (verversingssnelheid), maar er kan ghosting ontstaan, dus dat het beeld wat achter blijft ofzo. Bij een voetbalmatch krijgt de bal dan een staartje bijvoorbeeld. Tegenwoordig is dat niet echt meer zichtbaar, maar de goedkopere modellen kunnen er nog wel last van hebben. Het komt ook meer voor in donkere scènes.

Die pixelgrootte hangt af van het formaat natuurlijk. De pixel van een full hd 42" is kleiner dan eentje van een full hd 50" natuurlijk, of ze staan iets meer uit elkaar ...

Die zwartwaardes hangen idd af van LED of niet, maar ook van het model zelf (de filters die er nog eens tussenzitten, dynamisch contrast aan of uit (probeer dit eens te testen in de winkel), local dimming ...)

koetje07

Legacy Member
net bij selexion zaakje gaan kijken, maar ze hadden niets in mijn prijsklasse. Het dichtste was dit: Sony KDL32EX711 | Sony LED | Apollo.nl
heb eens goed gekeken maar vond dat de kwaliteit toch op veel andere goedkopere modellen leek.... misschien dat deze internet heeft(wat ik niet moet hebben op mijn tv) dat het daarom duurder is. Tussen een LED scherm van krefel van 400 euro en dit heb ik niet veel verschil gezien. Heb even naar natgeoHD gekeken,vtmHD maar vond er niets speciaals aan. Verder kon ik het verschil zien tussen 50hz en 100 hz op demostand, en vond dit toch wel opmerkelijk groot. Zou de processor een groot verschil uitmaken? Maken verschillende merken helderdere (scherpere) schermen dan anderen? Maakt LED nu echt zo'n verschil om er meer aan uit te geven aangezien de huidige achtergrond(niet LED) ook al ver gevorderd is?

Mr. Humphries

Legacy Member
Die Sony's zijn idd niet zo geweldig als ze doen denken. Ik heb dat ook al gemerkt. Ze gebruiken trouwens dezelfde panelen als de Samsungs.

Het verschil tussen 50Hz en 100Hz is zeker merkbaar, maar minder groot dan vroeger op CRT schermen.

De processor maakt veel verschil uit voor de beeldkwaliteit. Dat is ook wat de prijs mee bepaalt. Pioneer had enorm goede processors waardoor ze SD materiaal er heel goed konden laten uitzien op een HD scherm. Nog altijd niet evenaarbaar!!!!!!

Het kan inderdaad zijn dat er fabrikanten zijn die helderdere schermen maakt. LED is zoveel helderder dan ccfl, maar als je in een donkere ruimte zit, moet je deze al gaan terugschroeven omdat je anders naar een lichtbak aan het zien bent, en dat is niet echt aangenaam.

Het nadeel aan de andere achtergrond, zoals jij het verwoordt ;), is dat zij niet veel meer aangeboden worden. Tegenwoordig is alles LED omdat ze daar dunner en helderder mee kunnen gaan.

koetje07

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Die Sony's zijn idd niet zo geweldig als ze doen denken. Ik heb dat ook al gemerkt. Ze gebruiken trouwens dezelfde panelen als de Samsungs.

Het verschil tussen 50Hz en 100Hz is zeker merkbaar, maar minder groot dan vroeger op CRT schermen.

De processor maakt veel verschil uit voor de beeldkwaliteit. Dat is ook wat de prijs mee bepaalt. Pioneer had enorm goede processors waardoor ze SD materiaal er heel goed konden laten uitzien op een HD scherm. Nog altijd niet evenaarbaar!!!!!!

Het kan inderdaad zijn dat er fabrikanten zijn die helderdere schermen maakt. LED is zoveel helderder dan ccfl, maar als je in een donkere ruimte zit, moet je deze al gaan terugschroeven omdat je anders naar een lichtbak aan het zien bent, en dat is niet echt aangenaam.

Het nadeel aan de andere achtergrond, zoals jij het verwoordt ;), is dat zij niet veel meer aangeboden worden. Tegenwoordig is alles LED omdat ze daar dunner en helderder mee kunnen gaan.

is led dan nog relatief duur voor wat het is omdat het nog bezig is aan het doorbreken?

Mr. Humphries

Legacy Member
Bwoa, LED is niet meer aan het doorbreken eigenlijk. Het is bijna een standaard geworden. Het is wel duurder dan Plasma op dezelfde grootte, en het is ook duurder dan ccfl LCD's, maar ieder heeft zo zijn voor en nadelen.

De verschillen tussen ccfl LCD's en LED's:

ccfl:
Heeft opwarmtijd nodig (na 20 minuten, half uur, geeft hij pas zijn volledige helderheid en dus ook zijn volledig kleurenpallet weer)
Kan niet lokaal gedimd worden (hoewel ...)
Is dikker dan LED

LED:
Heeft geen opwarmtijd nodig
Heeft een groter kleurenpallet
Kan dunner design aan
Kan lokaal gedimd worden (maar is niet altijd een voordeel).
Bij edge-lit heb je een minder egaal beeld en is de kijkhoek minder goed

LED is eigenlijk pas interessant als het Full LED is, dus dat de ledjes achter het scherm zitten en niet in de rand. LG heeft wel wat modellen hierin, maar die zijn meestal wat duurder.

Het paneel zorgt ook voor de kwaliteit (meer dan de backlight zelfs). Je moet eerder kijken naar wat voor paneel het scherm heeft, dan welke backlight.

Best kijk je naar de VA panelen, gevolgd door de IPS panelen en als laatste de TN panelen. Helaas zal je budget het niet echt toelaten om naar de betere panelen te kijken. De meeste goedkopere modellen gebruiken de TN panelen die een mindere (zelfs slechte) kijkhoek hebben, minder contrast en mindere kleuren. Het voordeel aan hen is de prijs en de schakelsnelheid van de pixels (een lagere responstijd dus).

Mr. Humphries

Legacy Member
Dat is een tv met een mat scherm zeker? Dat is wel goed als er veel licht invalt bij jullie.

Wij hebben thuis een Pioneer 43" HD Ready Plasma en een Philips 37" Full HD LCD.

De Pioneer is al een jaar of 5 en de Philips een goede 3 jaar denk ik ongeveer. Zo oud dat ik de types niet weet :).

In die tijd was die philips een van de weinige 37" die al Full HD was en aangezien ik van plan was hier mijn computer op aan te sluiten, wou ik zeker een Full HD scherm.

koetje07

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Dat is een tv met een mat scherm zeker? Dat is wel goed als er veel licht invalt bij jullie.

Wij hebben thuis een Pioneer 43" HD Ready Plasma en een Philips 37" Full HD LCD.

De Pioneer is al een jaar of 5 en de Philips een goede 3 jaar denk ik ongeveer. Zo oud dat ik de types niet weet :).

In die tijd was die philips een van de weinige 37" die al Full HD was en aangezien ik van plan was hier mijn computer op aan te sluiten, wou ik zeker een Full HD scherm.

Hoe werkt dat dan met pc? Gewoon kabel op aansluiten en dan kan je films bekijken? Want begreep niet goed waarom internet goed is op je tv als je toch met usb film kunt afspelen.

Mr. Humphries

Legacy Member
Mja, er zijn tv's (zoals de LG smart tv's) waarmee je direct op internet kan en je afstandsbediening als muis gebruikt.

Zo hoef je er geen usb hdd op aan te sluiten, of een mediaspeler of wat dan ook. Tv's worden op de duur ook gewoon computers :).

Met de PC bij ons thuis heb ik gewoon een hdmi kabel aan de tv hangen en een optische naar de surroundversterker. Als ik de versterker niet opzet, kan ik ook het geluid nog afspelen via de tv zelf via de hdmi kabel.

koetje07

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Mja, er zijn tv's (zoals de LG smart tv's) waarmee je direct op internet kan en je afstandsbediening als muis gebruikt.

Zo hoef je er geen usb hdd op aan te sluiten, of een mediaspeler of wat dan ook. Tv's worden op de duur ook gewoon computers :).

Met de PC bij ons thuis heb ik gewoon een hdmi kabel aan de tv hangen en een optische naar de surroundversterker. Als ik de versterker niet opzet, kan ik ook het geluid nog afspelen via de tv zelf via de hdmi kabel.

oh nice :p dan mag deze thread gesloten worden neem ik aan? nog eens vele malen dank voor de hulp en wijsheid!!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan