Archief - Tijd voor een PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

J3nkins

Legacy Member
Musk zei:
Die Flex zal wss duurder zijn dan de standaard versie. (kijk naar de prijzen op alternate.be ofzo)


de Flex-versie is een om een eyefinity-setup te vergemakkelijken. (3 monitors tot 1 scherm)

Bij deze Flex-editie heb je geen dure displayadapters nodig enz. (dus eigenlijk ga jij deze versie totaal niet nodig hebben!)


Hij zal ook wat stiller/koeler zijn.


Ik persoonlijk ga altijd voor het goedkoopste merk. Veel maakt het allemaal niet uit.

Allright, bedankt! Ik kijk eens rond naar andere 6870's, want inderdaad: de zaken die jij opnoemt heb ik niet nodig, dus heeft geen zin om daar meer voor te betalen ook.

Edit: Dit is de goedkoopste die ik op Alternate kan vinden http://www.alternate.nl/html/produc..._PCIe/SAPPHIRE/HD6870_(11179-09-20G)/534072/?

Edit 2: Phate heeft mij deze voeding aangeraden :"Voeding: Thermaltake Smart M450W Bronze ~50€", maar die wordt niet verkocht door de winkel waar ik de PC normaal ga kopen. Hij heeft mij (in setup met 6870) een beQuiet 530W aangeraden. Is dat teveel/goed/genoeg? Hij heeft ook de 430W-variant staan en bv. ook Cooler Master Elite Power 460Watt. Prijsverschillen van toch zo'n €20, dus graag jullie raad :).

phate_13

Legacy Member
Elite Power staat niet echt direct bekend om zijn kwaliteit. Tussen die keuzes, zou ik eerder voor de BeQuiet gaan. 430Watt is in feite voldoende. Een reden waarom ik die voeding koos is echter omdat deze 2 pci-e connectoren heeft.

De XFX 450W Core is meestal de goedkoopste die dit heeft (als die Thermaltake er niet is).

J3nkins

Legacy Member
phate_13 zei:
Elite Power staat niet echt direct bekend om zijn kwaliteit. Tussen die keuzes, zou ik eerder voor de BeQuiet gaan. 430Watt is in feite voldoende. Een reden waarom ik die voeding koos is echter omdat deze 2 pci-e connectoren heeft.

De XFX 450W Core is meestal de goedkoopste die dit heeft (als die Thermaltake er niet is).

Heb die BeQuiet 430W in setup opgenomen. Voorlopig zou het er zo uitzien:
- Antec Three Hundred (€49,90)
- Intel Core i5 2500 (€190)
- Corsair Vengeance 8Gb (1600 Mhz) (€45,90)
- LG GH22NS70 (€22,51)
- Asus P8H67-M Pro Rev 3.0 (€99,90)
- beQuiet Pure Power 430W (€52,90)
- WD 500 GB (€84,91)
- TP-Link Wireless N-150 (€14,90)
- Sapphire Radeon HD 6870 (€155 bij Alternate - prijs van shop voor dit ken ik niet)
TOTAAL = €714 (ongeveer)

Ik heb nog vragen bij dat moederbord: ik zie dat er veel veel verschillende versies van die P8H67 bestaan... dezelfde vraag als anders: welke versie past bij mijn gebruik (games en internet, geen zware videosoftware of zo).
Phate had mij een iCafé aangeraden, maar dat verkoopt winkel ook niet (maar kan dit misschien wel bestellen, weet ik niet :)).

phate_13

Legacy Member
Over het algemeen raad ik die H61iCafé aan omdat dat het goedkoopste Full-ATX moederbord is met USB 3.0 en Sata-600. Dezelfde methode zou ik dus ook gebruiken voor het selecteren van een alternatief. ;)

J3nkins

Legacy Member
phate_13 zei:
Over het algemeen raad ik die H61iCafé aan omdat dat het goedkoopste Full-ATX moederbord is met USB 3.0 en Sata-600. Dezelfde methode zou ik dus ook gebruiken voor het selecteren van een alternatief. ;)

Ik voel mijzelf echt achterlijk, ik moet uw zin 3 keer lezen en ik snap nog maar half wat je bedoelt :).

In welk opzicht is dat P8H67-bordje dan beter dan die H61iCafé?

+ Corsair Builder Series 430W, is dat wat? In verhouding met de BeQuiet 430W?

Excuses voor de vele vragen, maar:
1) n00b op dat vlak
2) ik wil zeker zijn dat mijn centen goed besteed zijn

Musk

Legacy Member
Over mobo's ga ik het antwoord aan phate laten, daar ben ik (nog) niet erg bedreven in. ;)



+


Ik vind het net goed dat je goed nadenkt voor je je geld zomaar uitgeeft. Veel mensen hier komen advies vragen en willen persé hun budget opmaken en slaan de meeste adviezen gewoon in de wind. :)

phate_13

Legacy Member
Welja, waar het op neerkomt : Een moederbord biedt niets meerwaarde qua prestaties over het algemeen. (Enkel misschien voor zware overclockers ed. Maar dat terzijde.) Daarom kijken we dus vooral naar de features (eigenschappen) die een moederbord biedt.

Full-ATX : Dit slaat op de grootte van het moederbord. Dit is een normaal model. (Je hebt ook µATX (kleiner) en E-ATX (grotere) moederborden.)

USB 3.0 en Sata-600 : Dit zit niet persé op alle moederborden. Voor de rest zitten normaal wel alle relevante features op alle moederborden. Daarom dat ik dus hier naar kijk. Dit is interessant naar de toekomst toe om dit aan boord te hebben.

H61 en H67 hebben standaard USB 3.0 niet aan boord, hiervoor wordt een speciale chip op het moederbord geplaatst.
H61 moederborden hebben standaard ook geen Sata-600. Dit kan ook door een chip worden opgelost.

Anyway, voor het moederbord kijk dus naar het goedkoopste model waarbij ATX (zonder voorvoegsel), USB 3.0 en Sata-600 (of Sata-III) vermeld zijn.

De Corsair zal ook volstaan normaal, de Bequiet is wel van betere kwaliteit geloof ik. Al hangt het er ook vanaf welk type precies.

J3nkins

Legacy Member
Dan denk ik dat ik voor die iCafé wil gaan: dat P8H67-bordje biedt dan enkel meerwaarde doordat het maximum 32gb RAM ondersteunt, het iCafé 16gb RAM. Tegen ik zo'n hoeveelheid nodig zal hebben, denk ik dat ik beter een nieuwe PC koop :). Of zie ik iets over het hoofd?

De prijs van de config die de mens van de computerwinkel mij heeft meegegeven, is al met €93 gedaald. Bedankt, jongens :).

mdgf

Legacy Member
+ windows 7 home premium ondersteund niet eens zoveel (max 16GB) geheugen ;)
En met dat mobo zit je zeker safe, de usb 3.0 controller is ook dezelfde als die op de Asus als ik me niet vergis. Het enige verschil is dat de SATA III poorten door een extra controller gebeuren en die van de Asus standaard in de chipset ingebakken zitten (van Intel dus), wat phate ook al vermeld heeft.

J3nkins

Legacy Member
Vandaag nog eens naar computerwinkel geweest met de vraag of bepaalde onderdelen kunnen besteld worden (die niet in catalogus staan)

- Volgens winkel is dat Asrock moederbord minderwaardig aan de Asus (qua kwaliteit dan), hij heeft mij afgeraden dit te kopen.

- Voeding zou hij toch op op 530W nemen, hij zegt dat 430 maar nipt zal zijn in combinatie met een HD6870.

Iemand van jullie die hier een mening over heeft?

verreckie

Legacy Member
Asrock maakt tegenwoordig zeer kwalitatieve moederborden, vroeger was het wel minder.
M.a.w. niets mis mee met Asrock. En dat iCafe bordje is inderdaad zeer interessant.

AnandTech - Bench - GPU11
Als je hier kijkt zie je dat een volledig systeem met een HD6870 310W vraagt onder full load.
Elke ietwat kwalitatieve 400W voeding kan dit dus perfect aan.

mdgf

Legacy Member
If anything zou ik ASrock verkiezen boven Asus momenteel.

Die PSU is niet waar, het is kwaliteit die telt, NIET het wattage, een zogezegde "530W" psu kan sterven aan 300W terwijl een "430W" het kan rekken tot 600W. Het is dus het exacte model die van belang is, niet dat getalletje!

Dat systeem zal nooit de 350W halen, dus 430W is al safe (indien goede psu), je zult wel met een dual molex=> pci-e adapter moeten werken om de 6870 aan te sluiten indien er slechts 1 pci-e aansluiting is. Een deftige 530W psu zal wel 2 aansluitingen hebben, maar er zijn er ook van 450W die dit hebben (of 400 zelfs als je heel duur gaat).

J3nkins

Legacy Member
Bedankt het advies, jongens, appreciated :).

Zo'n BeQuiet Pure Power L7-430W 12cm, is dat een kwalitatieve voeding? Ik ken er zelf nougatbollen van :).

phate_13

Legacy Member
BeQuiet maakt over het algemeen best deftige voedingen ja.

mdgf

Legacy Member
Niet vergeten: er gaat een adapter aan te pas moeten komen (die zitten vaak bij de kaarten, maar niet altijd). Er is daar zeker niks mis mee, maar je moet er wel eentje hebben natuurlijk :).

J3nkins

Legacy Member
Alles in acht genomen, denk ik dat dit de setup zal worden:
- SAPPHIRE HD6870 (11179-09-20G)
- Intel® Core™ i5-2500
- XFX 450W Core Edition
- Antec Three Hundred
- Samsung SH-222AB
- ASRock H61iCAFE
- TP-LINK TL-WN751ND
- Western Digital WD5000BPVT
- Kingston HyperX 8 GB DDR3-1333 Kit

Heeft er iemand nog suggesties/opmerkingen/verbeteringen?

Via Alternate kom ik op een prijs van ongeveer €685.

mdgf

Legacy Member
Met die xfx is het oppassen, er zijn twee versies in omloop, de v2 heeft ook slechts 1 pci-e connector (dus dan kun je evengoed die bequiet nemen indien goedkoper).
Als het die specifieke 6870 is, dan zitten er 2 adapters bij.

J3nkins

Legacy Member
mdgf zei:
Met die xfx is het oppassen, er zijn twee versies in omloop, de v2 heeft ook slechts 1 pci-e connector (dus dan kun je evengoed die bequiet nemen indien goedkoper).
Als het die specifieke 6870 is, dan zitten er 2 adapters bij.

Deze had ik gevonden, dus de V1 is beter (want die heeft 2x PCI-e)?

Via Alternate niet te vinden, die V1. Zo'n adapter, hoeveel € moet ik daar voor rekenen?

Edit: Dit is dan bijvoorbeeld een degelijke voeding voor in dit systeem?

J3nkins

Legacy Member
Hier nog eens een update neerpoten: had aan een plaatselijke (andere) computerwinkel gevraagd om een offerte op te maken met de componenten die hier eerder neergezet werden. Dit was zijn antwoord:

Voorstel van configuratie:
- Antec Three Hundred case
- Antec True Power New 550Watt voeding (een 450Watt voeding zou iets te nipt zijn voor de gewenste en toch redelijk krachtige videokaart)
- Processor Intel i5-2500
- Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G (2x 4Gb)
- Asus Moederbord P8H67 M Pro (2x Sata 3; 4x Sata 2; 2x USB 3.0; ...)
- extra Antec Tricool ventilator voor koeling
- Videokaart Asus ENGTX 560 DC II
- Lite-On iHAS 324 DVD-RW
- WLAN Conceptronic 300Mbps ipv TP-link 150Mbps
- WD5000AAKX (500Gb)
Samen (incl. BTW, incl. assemblage): 999€

Mijn eerste gedacht was dat dit nogal duur uitviel, niet?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan