Archief - Tijd voor een PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

J3nkins

Legacy Member
Hoi computerkenners,

Even de context schetsen vooraleer ik met mijn 'echte' vraag kom: ik heb voor mijn 18e verjaardag van mijn ouders een laptop gekregen (Acer Aspire 5612WLMi). Beestje draait sinds 20 mei 2006 zo goed als elke dag meerder uren. Ik heb er tot nu (hout vasthouden) nog nooit problemen mee gehad en dat wil ik ook graag zo houden. Van wat ik al horen zeggen heb, is +5 jaar doen met een laptop al een mooie periode.

Vandaar dat ik van plan ben om een nieuwe computer te kopen, een desktop weliswaar.

Redenen hiervoor:
- Vriendin (waar ik samen mee woon) heeft een zeer recente laptop + netbook (3 draagbare computers in huis voor twee personen lijkt mij zinloos);
- Ik zou graag terug wat games spelen op PC.

Ik ben op vlak van computerhardware echter een complete n00b, dus alle raad en advies is meer dan welkom. Al wat ik jullie nog van extra info kan geven is dat mijn vooropgesteld budget een €600-€700 is.

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!


Jens

dawnzolino

Legacy Member
phate_13 aan de kassa gevraagd aub!
heb je scherm, etc ook allemaal nodig?
indien wel zal het wat magertjes zijn wat je krijgt voor 600-700 euro ;)

J3nkins

Legacy Member
Nee, scherm en toetsenbord etc. reken ik er niet bij, is puur de toren :).

verreckie

Legacy Member
Fractal Design Core 1000: +-€35
Corsair CX430 +-€45
ASrock H61 iCafe +-€80
i5-2400 +-€170 (of i5-2300)
HD6870: +-€150
4Gb ram: +-€20
Totaal van: +-€500,00 (+€95 windows 7)

Zou iets in deze richting kijken.

Skidz

Legacy Member
verreckie zei:
Fractal Design Core 1000: +-€35
Corsair CX430 +-€45
ASrock H61 iCafe +-€80
i5-2400 +-€170 (of i5-2300)
HD6870: +-€150
4Gb ram: +-€20
Totaal van: +-€500,00 (+€95 windows 7)

Zou iets in deze richting kijken.
+ HDD/SSD +-100 euro.

phate_13

Legacy Member
Beetje laat, maar wat ik wou gaan aanraden komt daar inderdaad mee overeen. Zal het toch nog posten ter bevestiging. :)

Mobo: ASRock H61 iCafé ~80€
CPU: Intel 2300 ~160€
MEM: 2x4GB DDR3 1333 ~40€
GRK: HD6870 ~ 150€
Case: NZXT Source 210 ~40€
Voeding: Thermaltake Smart M450W Bronze ~50€
HDD: 500GB ~80€
DVD-schrijver: ~ 20€

Totaal: 620€

Een ssd is inderdaad ook zeer interessant, maar dan heb je natuurlijk wel heel wat minder opslagruimte.

*Edit*: De fractal design is overigens wel een zeer goede case, maar daar passen enkel kleine moederborden in. Dat ASRock bordje zal daar dus niet in passen. ;)

J3nkins

Legacy Member
Bedankt iedereen, ga eens kijken wat de prijzen van die onderdelen zijn bij computerboeren uit de buurt :).

phate_13

Legacy Member
Kom zeker terug als je een offerte hebt, kans is groot dat men je zal wijsmaken dat bepaalde cases/voedingen/moederborden/... even goed zijn. Terwijl voor dezelfde prijs, deze kans zeer klein is. :)

J3nkins

Legacy Member
Zal ik zeker doen, bedankt voor de tip ;).

Zal dit hier ook eens zetten: ik had dezelfde vraag die ik hier gesteld heb, ook eens gesteld aan iemand van een computerwinkel. Dit was zijn voorstel:

Antec NSK4482 : 84.9€
Asus P8H67-M EVO Rev 3.0 (P67 - 4xDDR3 - 2xPCI-E - 4xSATAII - 2x SATAIII - 12(4)xUSB - 2xUSB3.0 - Firewire - VGA - DVI - HDMI) : 99.9€
DVD-RW LG : 22.50€
Corsair 8GB DDR3 (1600Mhz - 9-9-9-24 - 2x4GB - CMX8GX3M2A1600C9) : 42.9€
Asus EAH6770 DC SL/2DI/1GD5 (1GB DDR5 - Clock 850Mhz - VGA - DVI - HDMI - Silent) : 129.9€
Western Digital 500GB (7200RPM - 32MB - SATAIII - WD5000AAKX) : 84.9€
Intel Core I5 2500 (3.3Ghz - 1155 - 6MB - BOX): 189.90€
TOTAAL= €654,80.

Is dit vergelijkbaar met wat jullie zeiden? Beter/slechter?

phate_13

Legacy Member
Dat lijkt best nog mee te vallen op het eerste zicht. Al is het inderdaad een veel zwakkere GPU. (De HD6870 is dan ook echt een kaartje met een ZEER goede prijs/prestatie verhouding.)

Qua voeding is dat normaal een Antec EA-380 GREEN, die daar in zit. Een zeer kwalitatieve voeding.

Musk

Legacy Member
Dan valt dat inderdaad nog mee voor een lokale pcwinkel. Toch zou ik vragen voor een 6850/6870 (6870 heeft de voorkeur.)

J3nkins

Legacy Member
Hier nog eens een vraag stellen: welke processor is de beste, een i5 2405S of een i5 2500?

Also: Sapphire Radeon 6870 of Asus ENGTX560? De Radeon is een €20 duurder waar ik gaan kijken ben.

Musk

Legacy Member
ja, voor de 2500K gaan en ook voor de 6870; die GTX560 is NIET de Ti versie en dus helemaal niet interessant.

J3nkins

Legacy Member
Musk zei:
ja, voor de 2500K gaan en ook voor de 6870; die GTX560 is NIET de Ti versie en dus helemaal niet interessant.

Bedankt, ik ken er zelf echt te weinig van om er over te oordelen :).

Nog een vraagje daarbij: in die shop verkopen ze enkel de 6870 Flex, waarvoor staat die Flex? Heb gezien dat er verschillende modellen 6870 bestaan, welke is dan de beste?

Musk

Legacy Member
J3nkins zei:
Bedankt, ik ken er zelf echt te weinig van om er over te oordelen :).

Nog een vraagje daarbij: in die shop verkopen ze enkel de 6870 Flex, waarvoor staat die Flex? Heb gezien dat er verschillende modellen 6870 bestaan, welke is dan de beste?

Die Flex zal wss duurder zijn dan de standaard versie. (kijk naar de prijzen op alternate.be ofzo)


de Flex-versie is een om een eyefinity-setup te vergemakkelijken. (3 monitors tot 1 scherm)

Bij deze Flex-editie heb je geen dure displayadapters nodig enz. (dus eigenlijk ga jij deze versie totaal niet nodig hebben!)


Hij zal ook wat stiller/koeler zijn.


Ik persoonlijk ga altijd voor het goedkoopste merk. Veel maakt het allemaal niet uit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan