Archief - PC upgrade

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vic 40+

Legacy Member
Ik ben over het algemeen ook voor wat meer ademruimte,wat dat betreft zijn ze hier op het forum zuiniger dan hollanders.:D

phate_13

Legacy Member
Zuinig zijn is een 350 Watt voeding aanraden.
Meer dan 450 Watt aanraden is gewoon geld weggooien, zeker als er geen speciale dingen op gedaan zullen worden.

Overigens ben ik zeker niet voor het bezuinigen op voedingen, integendeel, ik zeg: Investeer in je voeding. Maar dan wel eerst in kwaliteit, en dan pas in kwantiteit. Investeer in waar je iets aan hebt.

Ten slotte : Als hij nu reeds een deftige 450 Watt voeding heeft, dan is het helemaal te gek om deze zonder reden te gaan upgraden.

celeron clocker

Legacy Member
Een marge van 100 watt is niet om naar huis te schrijven weer eerlijk , en dat is dan als je een voeding met 100 % efficientie hebt.

Een 2500k heeft 120w max powerdraw dan nog 200 watt max voor de 6950 , 4 hardeschijven en nog eens het moederbord , het ram en de dvd speler eventueel via usb nog enkele apparaten die nog worden aangesloten , die zullen wel meer dan 30watt verbruiken dus 450watt is krap. Zeker als je dan nog gaat overklokken.

Ik zou zeggen voor het kleine prijsverschil tussen een 450watt voeding van hetzelfde merk tegenover een 600watt ga voor een 600watt , waarom zo lastig doen over ongeveer €20,00 als je nadien een upgrade doet en je voeding blijkt niet over voldoende wattage te beschikken? Dan kan je weer een nieuwe voeding kopen en dat zal veel meer dan €20,00 kosten. Je gaat er denk ik van uit dat hij dit systeem koopt en nooit meer zal upgraden of iets toevoegen.

Edit : ik zie ook nergens staan dat hij een deftige 450watt voeding heeft ? hij vraagt alleen of een 450watt voeding voldoende is , daar staan nergens merk of specs bij.

HansP

Legacy Member
celeron clocker zei:
Voor de kleine meerprijs van een 450w voeding tegenover een 600w voeding zou ik het eerlijk gezegd niet laten , als hij ooit beslist om te overklokken zal hij die extra stroom goed kunnen gebruiken of eventueel voor toekomstige upgrades . 450w is uiteraard genoeg maar je bent beter met wat extra ademruimte , zeker met dat kleine prijsverschil.

(ik praat over A-merk voedingen , een B-merk voeding van 450w zou nipt zijn voor dit systeem)

heb nu OCZ modstream 450w

ik ga wss ook wel idd OCC'en met de proc

dus vervangen naar 550a600W best ?

phate_13

Legacy Member
Lees het artikel. Die powerdraws die je aanhaalt zijn irrelevant. Als je zelfs al iets simpels zoals een PSU calculator deftig zou gebruiken zou je zien dat 450 Watt voldoende is voor gewoon gebruik.

Zoals ik ook zeg. Voor andere doeleinden, als je een nieuwe voeding MOET kopen, dan mag je gerust meer kopen. Als hij echter reeds een 450 Watt voeding heeft, dan ben JIJ Hem met de meerkost aan het opzadelen.

Ik haat gewoon dat zoveel mensen maar op dat wattage blijven hameren, terwijl :
1. Voor normaal gebruik 450 Watt ALTIJD voldoende zal zijn.
2. Kwaliteit duizend keer belangrijker is.

Alsook lijkt het dat je er niet zoveel van af weet, wat heeft de efficiency van een voeding er plots mee te maken?


*Edit*: Met die voeding: Ja, dan misschien wel vervangen als je gaat overclocken, er zijn steeds meer mensen die hun pc opblazen met die voeding. Deze is immers qua kwaliteit niet zo denderend blijkt.

celeron clocker

Legacy Member
-=Spyder.LA=- zei:
heb nu OCZ modstream

Dat zijn geen slechte voedingen je kan deze gebruiken als je wil het is inderdaad onnodig om een nieuwe te kopen als je al een degelijke hebt.

Als je wilt overklokken zou ik toch niet overdrijven met deze voeding .

Edit: het wordt verwarrend met al die edits :D

Vic 40+

Legacy Member
Die voeding wordt al niet meer gemaakt en vraag ik me af hoe oud dat ding is en in hoeverre dat invloed gaat hebben op de prestaties ervan.Ik vond een hwi stukje over zo'n voeding dat dateert uit april 2006.

tekn0w!z

Legacy Member
phate_13 zei:
Dan heb je misschien harde schijven steken die 60Watt het stuk verbruiken of wat?

Een systeem met Intel Core i7-3936 @ 4.3GHz en HD6950 vraagt max 330Watt uit het stopcontact(!). (Dus als je rekening houdt met de inefficiency van de voeding, dan moet je dat nog eens vermenigvuldigen met 0,86, wat uitkomt op zo'n 290 Watt.) Natuurlijk moet je ook denken aan wat marge, en zit er bij deze test enkel een ssd in. Maar nogmaals, kort : 450 Watt is RUIM voldoende.

AnandTech - Bench - GPU12

No offence, maar als je er niets vanaf weet, hou je je er best buiten. Ik vind het altijd zo jammer als mensen op onnodige kosten worden gejaagd door een gebrek aan expertise. Fijn dat je wilt helpen, maar doet dit enkel als je er ook effectief iets vanaf weet. Verdiep je eerst in de materie (Voor voedingen kun je hier beginnen : 4Gamers - Special: De voeding)

Een gevoelige snaar geraakt precies? :)

Ik spreek gewoon uit mijn eigen ervaring.
Eerst had ik ook een Antec voeding van 450W samen met de onderdelen in mijn sig. Mijn systeem draaide vrij onstabiel (ik had nog niet OC'd).
Ik dacht zelfs dat ze op dit forum mij aanraadde om een zwaardere voeding te steken, heb eentje van 650W zitten nu en alles draait stabiel.

Via de PSU calculator van Corsair kom ik trouwens uit op 436W.

Is het trouwens ook niet zo dat op termijn een voeding wat vermogen verliest?

HansP

Legacy Member
nu draait de voeding op een Q9300 oc naar 3,1ghz en eig nog nooit problemen gehad of BSOD gehad buiten conflict met graka een keer of 2 en met kapotte hdd

maar zal dan maar het zekere voor onzekere nemen :)

phate_13

Legacy Member
Ik ben alergisch voor advies dat mensen aanraad nutteloos geld weg te gooien. ;) Als hij nu een kwalitatievere 450Watt voeding had zou ik zeggen : Probeer het gewoon, indien het niet werkt, dan merk je dat wel snel genoeg. Bij een minder kwalitatieve voeding is hier echter het risico aan verbonden dat deze voeding het zal begeven en daarbij onderdelen in je pc mee naar de zak helpen. (Ik zou even "vervelend" reageren indien men hier het s2011 platform zou beginnen aanraden voor gamers.)

Oudere voedingen zijn inderdaad wat problematischer, ik ga er vanuit dat dit geen recente Antec voeding was? De laatste jaren is er immers een serieuze trend naar kwalitatievere voedingen aan de gang.

Daarnaast : Een voeding zal wellict wel een beetje vermogen verliezen over de jaren. Bij een hedendaagse kwalitatieve voeding moet je je daar echter zeker geen zorgen over maken. Deze zijn bijna altijd redelijk overspecced, daarmee ook mijn harde roep naar kwalitatieve voedingen, aangezien het wattage eigenlijk bitter weinig zegt.

Zo zijn de Corsair VX450, Antec EA 500 en Arctic Cooling 550 Watt voeding intern hetzelfde, op een paar kleine verschillen na. Namelijk dat de Corsair iets betere en de Arctic Cooling een paar iets mindere condensatoren gebruikt. Zo kan de VX450 dan ook perfect 580Watt leveren, binnen de ATX specs (met dus geen issues qua noise/ripple (stabiliteit)).

Dus daarmee ga ik nogmaals herhalen dat je beter een kwalitatieve voeding van 450 Watt neemt, dan een goedkope (zelfs A-merk) voeding van 550 Watt.

Vic 40+

Legacy Member
"Oudere voedingen zijn inderdaad wat problematischer, ik ga er vanuit dat dit geen recente Antec voeding was? De laatste jaren is er immers een serieuze trend naar kwalitatievere voedingen aan de gang."

"heb nu OCZ modstream 450w"

Even wat quotes.

phate_13

Legacy Member
tekn0w!z zei:
Eerst had ik ook een Antec voeding van 450W samen met de onderdelen in mijn sig. Mijn systeem draaide vrij onstabiel (ik had nog niet OC'd).

phate_13

Legacy Member
Maar daarop sloeg die reply. Man. Sorry hoor, maar ben je nu effectief je best aan het doen om mij voor de kop te stoten? Dat was een voorbeeld dat hij aanhaalde en ik op verder ging om dat te verduidelijken. Waarom begin jij dat nu plots volledig uit zijn context te trekken?

Vic 40+

Legacy Member
Omdat we het uiteindelijk hebben over de voeding van de ts,die dus al wat ouder is en daardoor een verminderd vermogen zou kunnen hebben.

"Is het trouwens ook niet zo dat op termijn een voeding wat vermogen verliest?"door tekn0w!z

"Die voeding wordt al niet meer gemaakt en vraag ik me af hoe oud dat ding is en in hoeverre dat invloed gaat hebben op de prestaties ervan.Ik vond een hwi stukje over zo'n voeding dat dateert uit april 2006."door mij

Het deed toch geen pijn hoop ik?:)

phate_13

Legacy Member
Ik denk dat je je posts duidelijker moet maken van aan het begin btw.

En zoals ik reeds aangaf : Ja een nieuwe voeding is aangeraden, doordat de kwaliteit van deze voeding niet dat is.

Vic 40+

Legacy Member
Dus -=Spyder.LA=-je hebt al aangegeven dat je wel wilt overklokken,maar wil je er in de toekomst nog een tweede graka bij zetten?

Dan kunnen we hier eens toch eens een degelijke voeding aanraden.

HansP

Legacy Member
er gaat zeker een OC gebeuren en mss nog wel een 2e graka idd

ik d8 aan een corsair 650W voeding

dawnzolino

Legacy Member
-=Spyder.LA=- zei:
er gaat zeker een OC gebeuren en mss nog wel een 2e graka idd

ik d8 aan een corsair 650W voeding

met die vooruitzichten zou ik (imo) nog iets zwaarder gaan. zeker voor dual gfx opstellingen :)

phate_13

Legacy Member
Dan komt ge met 650 Watt ook ruim toe hoor. In de praktijk zal 550 Watt zelfs toekomen.

*edit*: Behalve als je ook je gpu's wilt overclocken en/of nog zwaardere Gpu's zou willen steken in de toekomst. (Zwaarder als in meer verbruikend. Een even veel kostende setup van GPU's van de volgende generatie zal niet meer gaan verbruiken bijvoorbeeld.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan