Archief - PC upgrade

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
Goh, daarop moet ik je het antwoord verschuldigt blijven. Het is heel lang geleden dat ik me daar nog eens specifiek heb over ingelezen hoe dit precies komt.

Vic 40+

Legacy Member
Aangezien phate_13 aangetoond heeft dat je cpu geen bottleneck zou moeten vormen op de resolutie die je speelt heeft ATI in post 2 al het juiste advies gegeven :applause: en weet je wat de opties zijn wachten op de nieuwe kaarten of nu een andere kopen.

dawnzolino

Legacy Member
ATI zei:
Als hij op een hoge resolutie speelt zal die botlleneck wel meevallen,toch bij een 7850 en 7870,maar die komen later.

normaal als die nieuwe 79xx series uitkomen,zouden de huidige zakken in prijs kijk dan is voor HD6950 2gb

als hij een 7850-7870 gaat kopen is hij goedkoper en beter af met een 6950 .. wss gelijke/betere prestaties en goedkoper dan een pas gelanceerd kaartje :) (2de hands)

nauja, op de HD7 reeks zitten nieuwe functies die de tesselation prullen beter onder zen arm neemt. Voor de nieuwe functies is het mss het wachten nog waard. de HD7 kaartjes zien er al bij al interresanter uit (als je portemonee het toelaat natuurlijk)

en inderdaad:

door je gpu meer te belasten (op hoge sittings) gaan al het werk eigenlijk gedaan worden door je GPU. -> cpu wordt minder belast.
wanneer je lagere sittings pakt (en dit is meestal van toepassing bij resoluties) gaat je cpu meer belast worden en kan het zijn dat je een bottleneck veroorzaakt.

lage resolutie -> meer cpu-intensive
hoge resolutie -> meer GPU intensive

phate_13

Legacy Member
En waarom denk je dat? Dat zou inderdaad zo kunnen zijn, dat ga ik niet ontkennen. Maar om dat nu al botweg te gaan beweren?

dawnzolino

Legacy Member
phate_13 zei:
En waarom denk je dat? Dat zou inderdaad zo kunnen zijn, dat ga ik niet ontkennen. Maar om dat nu al botweg te gaan beweren?

ruwe schatting:

7950 ~ gtx580 ~ 6970 (of mss iets sneller)
7870 ~ gtx570 ~ 6950 (of mss iets sneller)
over de 7850 spreken we niet, deze is zowieso 6950>7850 imo

de kaarten op launchday of iets erna gaan meer kosten als een 2de hands 6950 (die met hopen gaan worden aangeboden omdat 3/4 van de wereldbevolking deze kaart bezig :p)

dus is het mss interessanter om nog even te wachten op gerichte benchmarks en dan te zien wat je plannen zijn. ik kan ook fout zitten dat ontken ik zeker niet .. maar de kans dat het zo gaat zijn ziet er mij toch reeël uit :)

phate_13

Legacy Member
Ah op de 2de hands markt, ja, daar zal een HD6950 sowieso interessanter zijn ja.

phate_13

Legacy Member
Sorry dat ik daar over gekeken heb (ik ben dan ook in duizend topics tegelijkertijd bezig). Maar nu moet je ook geen mensen beginnen dissen omdat we iets van een kleine week geleden uit het oog waren verloren he. ;)

Overigens : De kans dat de prijzen significant gaan dalen van de vorige generatie is toch niet zo groot hoor, kijkende naar de trends van eerdere launches.

Musk

Legacy Member
phate_13 zei:
Sorry dat ik daar over gekeken heb (ik ben dan ook in duizend topics tegelijkertijd bezig). Maar nu moet je ook geen mensen beginnen dissen omdat we iets van een kleine week geleden uit het oog waren verloren he. ;)

Overigens : De kans dat de prijzen significant gaan dalen van de vorige generatie is toch niet zo groot hoor, kijkende naar de trends van eerdere launches.

gij zou beter wat gaan studeren ipv hier advies te geven, in alle topics hebk nu niks meer toe te voegen :p

phate_13

Legacy Member
Challenge accepted! Ik zal vanaf nu steeds minstens een kwartier wachten om te reageren. Maar dan moet gij wel goed genoeg uw best doen. ;)
(Qua pc advies dan toch, speciale topics ga ik hier niet onder laten vallen. :p)

ATI

Legacy Member
Sorry dat ik daar over gekeken heb (ik ben dan ook in duizend topics tegelijkertijd bezig). Maar nu moet je ook geen mensen beginnen dissen omdat we iets van een kleine week geleden uit het oog waren verloren he.

Ik ben tegen timmyfrag bezig,is dit dissen?haha sorry dan.

Musk

Legacy Member
phate_13 zei:
Challenge accepted! Ik zal vanaf nu steeds minstens een kwartier wachten om te reageren. Maar dan moet gij wel goed genoeg uw best doen. ;)
(Qua pc advies dan toch, speciale topics ga ik hier niet onder laten vallen. :p)

ik moet sebiet weg dus leef je uit ;)

HansP

Legacy Member
zou 450W genoeg zijn voor de I5 , 6950 2GB ??
verder nog 4hdd's en 1dvd

phate_13

Legacy Member
Dan heb je misschien harde schijven steken die 60Watt het stuk verbruiken of wat?

Een systeem met Intel Core i7-3936 @ 4.3GHz en HD6950 vraagt max 330Watt uit het stopcontact(!). (Dus als je rekening houdt met de inefficiency van de voeding, dan moet je dat nog eens vermenigvuldigen met 0,86, wat uitkomt op zo'n 290 Watt.) Natuurlijk moet je ook denken aan wat marge, en zit er bij deze test enkel een ssd in. Maar nogmaals, kort : 450 Watt is RUIM voldoende.

AnandTech - Bench - GPU12

No offence, maar als je er niets vanaf weet, hou je je er best buiten. Ik vind het altijd zo jammer als mensen op onnodige kosten worden gejaagd door een gebrek aan expertise. Fijn dat je wilt helpen, maar doet dit enkel als je er ook effectief iets vanaf weet. Verdiep je eerst in de materie (Voor voedingen kun je hier beginnen : 4Gamers - Special: De voeding)

celeron clocker

Legacy Member
Voor de kleine meerprijs van een 450w voeding tegenover een 600w voeding zou ik het eerlijk gezegd niet laten , als hij ooit beslist om te overklokken zal hij die extra stroom goed kunnen gebruiken of eventueel voor toekomstige upgrades . 450w is uiteraard genoeg maar je bent beter met wat extra ademruimte , zeker met dat kleine prijsverschil.

(ik praat over A-merk voedingen , een B-merk voeding van 450w zou nipt zijn voor dit systeem)

phate_13

Legacy Member
Zie je nu niet dat er reeds meer dan 100 Watt marge is? En ALS hij zou gaan overclocken is het veel belangrijk dat hij op een stabiele manier stroom krijgt dan veel stroom. Dan kun je veel beter investeren in een nog betere voeding. Zoals je al gedeeltelijk aangeeft is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit. Maar er is nog altijd een serieus verschil tussen "A-merken". Zo hebben de OCZ ModXstream voedingen, welke redelijk populair zijn door hun deftige kwaliteit en lage prijs, toch heel wat meer problemen dan bijvoorbeeld seasonic voedingen. Terwijl beide wellicht als A-merk worden bestempeld.

Als je in de toekomst een crossfire opstelling zou willen steken, by all means, ga voor een zwaardere voeding. Anders : Weggegooid geld.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan