Archief - PC upgrade

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

HansP

Legacy Member
Heb nu een
Q9300 @ 3ghz
6gig DDR3 ram
ATI 5770HD 1Gb

wil upgraden voor BF3

zou enkel een graka bvb upgrade naar Ati 6950 2Gb voldoende zijn of zou ik mobo en proc ook moeten vervangen door bvb I5 2500k ?

op wat moet ik best letten bij aankoop mobo ? is het zo belangrijk voor een duur te hebben met alles erop en eraan want er is veeeeel verschil ?

enige tips ?

pc word buiten gaming gebruikt voor fotobewerking via lightroom

ATI

Legacy Member
Voor BF3 zal een HD6950 2gb idd voldoende zijn.

Je weet toch dat er 9januari andere videokaarten van amd uitkomen?maar die gaan wel duurder zijn,kan wel zijn dat je een amd HD6950 2gb dan stuk goedkoper vind of Buy en Sell hier int oog houden.

edit:jij hebt wel ddr2 ram

dawnzolino

Legacy Member
die oude LGA775 processor (Q9XXX) gaat te hard bottlenecken aan zo een 7reeks kaartje. die verwachten toch wel wat brute kracht. een 6950 zal nog een goede koop zijn maar krijg je niet meer uit die processor? :)

denk eraan om als je processor wilt vervangen zou ik ook nog eens wachten.

binnenkort komt ivy brigde (15% sneller dan sandy bridge clock for clock) maar ook de 7reeks kaarten van AMD en ietwat later de GF600 reeks (kepler) van nvidia :)

ofwel wacht tot er een 6950 aangeboden wordt op het forum ofwel doe je binnenkort een grote(re) upgrade. zo een ivy bridge (socket 2011) moederbord kost nog hopen geld dus aan jou de keuze :)

ATI

Legacy Member
timmyfrag zei:
die oude LGA775 processor (Q9XXX) gaat te hard bottlenecken aan zo een 7reeks kaartje. die verwachten toch wel wat brute kracht. een 6950 zal nog een goede koop zijn maar krijg je niet meer uit die processor? :)

denk eraan om als je processor wilt vervangen zou ik ook nog eens wachten.

binnenkort komt ivy brigde (15% sneller dan sandy bridge clock for clock) maar ook de 7reeks kaarten van AMD en ietwat later de GF600 reeks (kepler) van nvidia :)

ofwel wacht tot er een 6950 aangeboden wordt op het forum ofwel doe je binnenkort een grote(re) upgrade. zo een ivy bridge (socket 2011) moederbord kost nog hopen geld dus aan jou de keuze :)

Als hij op een hoge resolutie speelt zal die botlleneck wel meevallen,toch bij een 7850 en 7870,maar die komen later.

normaal als die nieuwe 79xx series uitkomen,zouden de huidige zakken in prijs kijk dan is voor HD6950 2gb

HansP

Legacy Member
het gaat zo wie zo niet nu zijn maar over enkele maanden dat ik koop dus als ik moet wachten no prob , bf3 speelt zo ook goed ;)

mijn native resolutie van mijn scherm ( dell ultrasharp 2401 wfp is 1920*1200 (16:10)) en die houd ik want is zeer goed scherm


als de 7 uitkomt kan ik mss de 6990 kopen voor de prijs van 6950 nu ?

of ben ik beter af met nvidia ??

verreckie

Legacy Member
Een 6990 kost momenteel iets rond de €650, een 6950 rond de €240.
Verwacht niet dat de 6990 plots €400 gaat dalen. :p

Een HD6990 is dan ook geen 'gewone' kaart, maar heeft 2 gpu's. Met ongeveer dezelfde prestaties als 2x HD6950.

ATI

Legacy Member
als de 7 uitkomt kan ik mss de 6990 kopen voor de prijs van 6950 nu ?

Hahaha hier moest ik ff om lachen,nee zot je mag een kleine prijsverlaging verwachten bv amd hd 6950 2gb nu 230€ dan 200€ zoiets ongeveer.

Als het toch voor over enkele maanden is ,kom dan maar is terug tege dan is alles veranderd.(de prijzen)

HansP

Legacy Member
kon zijn hé :p
khad nog ni gezien voor prijzen 6990
dacht dat die ma een 150a200 duurder was

mja zulle afwachten op de prijzen dan :)

iemand die weet waar het interessantst is om te kopen ? nederland of duitsland ? ( aachen is ong 45min van mijn thuis )

ken er enkel boracomputer

mdgf

Legacy Member
De vorige 2 generaties (verder weet ik niet) daalden de "nieuwe" (<->tweedehands die wel in elkaar stuiken) prijzen van de high-end kaarten nauwelijks wanneer er een nieuwe reeks aankwam. Geen idioot ter wereld die nog een 5870 of 4870 moest kopen toen de volgende generatie er was. Dan betaalde je evenveel voor een zwakkere kaart die ook nog eens meer verbruikte.

Onderdelen zijn ongeveer even duur in duitsland als nederland, dus gezien de taalbarriere lijkt nederland me het interessantst (tenzij je echt vlak bij de grens woont en zo verzending bespaart).

HansP

Legacy Member
iemand tips voor moederbord voor de I5 2500K ? waarop moet je bij aankoop mobo best op letten ??

phate_13

Legacy Member
Manmanman toch, er wordt weer veel(!!!) te snel met de term bottleneck in het rond gegooid. Je processor kan nog perfect mee in games. Deze is ongeveer gelijkaardig aan een Phenom II X4.

Daarnaast doet men precies ook weer uitschijnen dat een bottleneck er altijd zal zijn en zo'n groot probleem is. Ja natuurlijk is het vervelend als in games je processor de framerate gaat beperken, maar met een semi-deftige quadcore zal in geen enkel game je fps zo fel beperkt worden dat iets niet meer speelbaar zal zijn.

En ten slotte : Een bottleneck hangt zeer zwaar af van game tot game, de resolutie waar op gespeeld wordt en zo verder. In sommige games zal een Athlon II X2 zelfs geen bottleneck vormen voor een HD79xx kaartje.


Er zijn natuurlijk ook voordelen verbonden aan toch naar een nieuw platform te gaan, buiten de betere prestaties, die er in verscheidene games wel zullen zijn natuurlijk. Zoals usb 3.0, sata-600 ed. dat je dan ook al zult hebben. Maar ik wil vooral duidelijk maken: Je MOET je processor niet upgraden. En als je het toch zou overwegen, wacht dan ook zeker op de nieuwe ivy bridge processoren van over een paar maanden.


Edit: Daarnaast, ik zou ook wachten op de HD7xxx kaarten indien mogelijk. Afhankelijk van het budget zul je wel wat langer moeten wachten. De HD78xx kaartjes komen eind februari pas op de markt. Indien dat je toch nu onmiddellijk wilt upgraden. Ga da ook eerder voor de HD6870, ik ben tegenwoordig een veel minder grote van de HD6950. De HD6950 is zowat 40% duurder dan de HD6870, terwijl deze slechts zo'n 15% sneller is. Persoonlijk zou ik dus eerder een HD6870 aanschaffen en dan desnoods sneller terug een upgrade doen.

HansP

Legacy Member
mja mijn gpu draait volgens ATI op 99% bij bf3 all low 40a50fps
CPU draait volgens taskmgr op 94a95%

dus kweet niet wie de schuldige is voor 100% :)

phate_13

Legacy Member
Je CPU zou op zo'n 70% moeten zitten. Battlefield 3 is een spel dat zeer(!) licht is voor de CPU. Dat is zo één van die games waarbij een dualcore zelfs nog perfect mee kan :
Battlefield 3 GPU & CPU Performance > CPU Scaling and Performance - TechSpot Reviews

Of de athlon II X4 die er tussen staat, die is zelfs trager dan jouw cpu.


Het is pas wanneer je de resolutie ed. lager zet, dat de cpu zwaarder belast wordt. Indien je er een zwaardere GPU in steekt, en de graphics wat hoger zet, zal de CPU (gek genoeg) minder belast worden.

HansP

Legacy Member
dan vraag ik me af waarom mijne CPU op 96% zit , kan da zijn omdat die overclocked is naar 3,1ghz ?

phate_13

Legacy Member
Zoals ik zei : Je cpu wordt relatief zwaarder belast op lagere resoluties. ;)

phate_13

Legacy Member
Welja, daarmee de "ed." in de post er voor. Ik had beter "settings" gezegd. :) Op lagere settings wordt de CPU relatief zwaarder belast.

HansP

Legacy Member
ha
ofwel omdat mijn GPU het niet getrokken krijgt dat mijn CPU beetje meehelpt ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan