Archief - nieuwe laptop: apple?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wopke

Legacy Member
neuh, geen mac! Ik heb beiden en ben veeeeele contenter van mijn pc. Apple is goed, maar voor wat het kost trekt het op niks.

CtrlAshDel

Legacy Member
Wopke zei:
neuh, geen mac! Ik heb beiden en ben veeeeele contenter van mijn pc. Apple is goed, maar voor wat het kost trekt het op niks.

Is niet echt een argument maar k moet hem wel gelijk geven, ik heb ook beide en sowieso veel contenter van mijn pc, k vind windows veel overzichtelijker eerlijk gezegd maar das persoonlijk i guess.

Razors

Legacy Member
@CtrlAshDel: De studierichting is industrieel ingenieur ICT, ik zal inderdaad wachten met de aankoop tot de vakantieperiode om een definitieve beslissing te maken. Maar met de info die ik momenteel al heb opgestoken met deze thread zou het de keuze tegen dan enkel moeten vergemakkelijken :) Bedankt hierbij!

moehaa!

Legacy Member
Verlies ook garantie niet uit het oog, die is vaak heel duur bij Apple.

ALF 2.0

Legacy Member
moehaa! zei:
Verlies ook garantie niet uit het oog, die is vaak heel duur bij Apple.

Klopt. Standaard slechts 1 jaar en als je 2 extra jaren garantie wil dan kost je dat ruim 300 euro! Schandalig imo! Dit is één van de redenen waarom ik teruggekeerd ben naar een Windows platform.

playforfun91

Legacy Member
sneax zei:
Dat hangt er vanaf naar wat ge zoekt. Processorkracht? Bouwkwaliteit? Mooi design? Goed beeldscherm? Zet dat eens op een rijtje adhv prioriteit bv.? Als ge niet naar geld moet kijken en ge wilt het beste dat lang meegaat dan is er een merk dat er bovenuitsteekt en dat is lenovo. Dat is voor hun premium lijnen ongeveer evenveel geld als een mbp 15" maar godverdomme ze zijn een pak steviger en voldoen vaak zelfs aan bepaalde militaire/politionele specs. MOgelijkheid tot all-out te gaan in beeldschermkwaliteit etc... dingen die bij apple niet bestaan.

Inderdaad. Wat zit iedereen hier altijd te zeveren over een rot merk als HP. Lenovo is stukken beter.

- Ken iemand die er werkt en zegt zelf dat het crap is.
- Onze school verdeeld HP dus de halve klas heeft die, en veel van die mensen krijgen echt de raarste problemen ooit. Vallen soms gewoon uit, en het waren geen goedkope.
- Mijn broer slaagt er in om iedere laptop te vern**ken, maar met zijn Lenovo lukt het voor de eerste keer ooit niet.

Het probleem is dat veel mensen het merk niet kennen.

sneax

Legacy Member
Ze beginnen ook wel goedkopere reeksen te produceren en die hebben dezelfde problemen als velen concurrenten uit die prijsklasse.

Maar als ge duur gaat (vanaf 1000 tot 1500EUR) dan zit ge imo bij Lenovo het beste. Lenovo is trouwens ex IBM en ik hoop dat iedereen wel weet wie IBM is. Tenzij imago en design veel belangrijker is, dan kunt ge voor Apple gaan, daar is niets fout mee.

Wilt ge voor zo weinig mogelijk geld zo zwaar mogelijk specs dan moet ge zoeken bij de typische consumentenmerken, en gaan voor een logge zware 15".

Natuurlijk dat zijn ook een beetje veralgemeningen, elk merk heeft een paar laptops waar ze (vaak per ongeluk) recht in de roos schieten. Denk aan de Dell M1330.

Ik denk dat veel mensen ook voor Apple kiezen uit gemak. Ge weet wat ge krijgt en het is niet slecht, terwijl als ge zo een buitenbeentje zoekt dan moet ge véél reviews lezen.

Tis allemaal zo simpel niet :p

playforfun91

Legacy Member
Klopt, bij kwaliteit komt ook een zekere prijs kijken. Ik ben zelf zeer tevreden met mijn Macbook Pro die intussen 2 jaar oud is, en ik vind dat er zeker kwaliteiten zijn, maar prijs/kwaliteit verhouding bij Lenovo is zonder enige twijfel beter.

ALF 2.0

Legacy Member
Als pure werk-laptop is Lenovo een klasse apart idd. Mijn oude IBM Thinkpad uit 2004 werkt nog steeds feilloos. Hij kan uiteraard niet meer mee met Windows 7 en weegt hardwarematig te licht voor recente programma's, maar ik gebruik hem nog regelmatig om te werken op de trein. Zo'n tank van een laptop ga je niet slopen door mee te nemen. Jammer dat een full HD scherm in mijn budget niet verkrijgbaar was, anders had ik onlangs zeker weer een Thinkpad gekozen.

Drew

Legacy Member
Reapo zei:
Klopt. Standaard slechts 1 jaar en als je 2 extra jaren garantie wil dan kost je dat ruim 300 euro! Schandalig imo! Dit is één van de redenen waarom ik teruggekeerd ben naar een Windows platform.
3 jaar extra gekocht op ebay voor 80$, een beetje moeite doet geen zeer. ;)

bigjeey

Legacy Member
Het is echt niet zo simpel als 'lolz mac sucks' of 'm$ is crap'.

Je moet eens gaan kijken wat je nodig hebt. Mijn vermoeden omdat je spreekt over ingenieur is dat autocad een grote rol zal spelen. Daarnaast heb je ook nog standaard spul zoals office e.d.

Bovendien is het belangrijk om er bij stil te staan of je op kot gaat, of je thuis blijft (waar je al een desktop hebt ?) of je een gamer bent/zal worden en of je hem iedere dag meeneemt naar school.

Voordelen van zo een macbook pro vind ik het gewicht, de bouwmaterialen, de batterijduur. Nadelen zijn dan weer dat je minder specificaties krijgt voor je investering ten opzichte van een Windows laptop, en al helemaal ten opzichte van een desktop.

Mijn advies:
- voor een kotstudent met jouw studies, enkele dagen per week mee naar de les: macbook
- pendelstudent, enkele dagen mee naar de les: goedkope desktop + goedkope laptop
- kotstudent, elke dag mee naar school: definately macbook
- pendelstudent, iedere dag mee naar school: lastige keuze, desktop + laptop voor specs, macbook om altijd en overal hetzelfde te zitten.

Ik kocht mijn macbook wanneer er niets anders op de markt was dat ook maar in de buurt kwam voor die prijs. DDR3 en een 1066 mhz cpu in 2008 betekende dat je een laptop van 2000+ euro kocht, terwijl men macbook 1150 gekost heeft. Ik gebruik hem nu nog steeds naar volle tevredenheid.

Als je een mac koopt weet dan:
- je hebt recht op studentenkorting met je studentenkaart hoger onderwijs (5-10%)
- in het begin van het schooljaar krijg je vaak een iPod bij een macbook, welke je evt op ebay kan verkopen om de prijs te drukken (sealed ipods gaan goed weg)
- macs verkopen over het algemeen stukken beter dan andere laptops. Als je na enkele maanden besluit om toch een windows laptop aan te schaffen zal je hem nog aan 80% of meer van het aankoopbedrag kwijt kunnen (mits originele verpakking, en er geen nieuwe MacBooks uit zijn/op het punt staan uit te komen)
- switch biedt standaard 2 jaar garantie indien je je aankoop op hun site registreert, mogelijk is dit hetzelfde bij easyware. Je koopt nooit in de mediamarkt, want je bent toch niet gek ?
- om een extern scherm aan te sluiten heb je nog een tussenstukje nodig, 29 eur van apple zelf, of goedkoper via ebay
- batterijen en laders zijn lang en eenvoudig beschikbaar, prijzen zijn doorgaans 140 en 80 euro.
- Windows is eenvoudig te installeren (bootcamp of VM) en licenties zijn vrijwel altijd goedkoop of gratis via je unief

Maar het belangrijkste advies van al, koop NIET op voorhand. Koop in september/oktober of zelfs november/december van het jaar dat je begint. Op die manier heb je een beter beeld van je noden en een gloednieuw toestel.

FlameDB

Legacy Member
Reapo zei:
Klopt. Standaard slechts 1 jaar en als je 2 extra jaren garantie wil dan kost je dat ruim 300 euro! Schandalig imo! Dit is één van de redenen waarom ik teruggekeerd ben naar een Windows platform.

Bij switch heb je standaard 2 jaar garantie hoe je het ook draait of keert, ook zonder te registreren. Dus dat argument valt al in het water.

Wat ik zelf ook niet onbelangrijk vind: ik vind die touchpads van de MacBooks beter dan welke andere ook, hoe ze het steeds doen weet ik ook niet, en ik heb al met heel wat laptops gewerkt.

phate_13

Legacy Member
bigjeey zei:
Voordelen van zo een macbook pro vind ik het gewicht, de bouwmaterialen, de batterijduur. Nadelen zijn dan weer dat je minder specificaties krijgt voor je investering ten opzichte van een Windows laptop, en al helemaal ten opzichte van een desktop.

Niet slecht bedoeld, maar als je dit zegt en denkt dat dat geld voor alle laptops : Dan loop je toch een heel eind achter. Er zijn genoeg laptops op de markt die ook licht, stevig en mobiel (lange batterijduur) zijn... Apple heeft daar echt geen monopolie op...

ALF 2.0

Legacy Member
Draai het of keer het zoals je wil: de garantie van Apple is ondermaats. Switch heeft bovendien ook niet de beste reputatie als het op service aan komt. Ze proberen zoveel mogelijk de klachten af te wentelen. En het kan nog best een hele tijd duren vooraleer je je product terugkrijgt.

FlameDB

Legacy Member
Reapo zei:
Draai het of keer het zoals je wil: de garantie van Apple is ondermaats. Switch heeft bovendien ook niet de beste reputatie als het op service aan komt. Ze proberen zoveel mogelijk de klachten af te wentelen. En het kan nog best een hele tijd duren vooraleer je je product terugkrijgt.

Das vreemd, ik hoor net omgekeerde verhalen; dat die service net heel goed en snel is. Nuja, zal wel afhangen ook welke switch je precies binnenstapt, die in Gent schijnt in ieder geval zeer degelijk te zijn...

ALF 2.0

Legacy Member
Da_GoDoFuNReaL zei:
Das vreemd, ik hoor net omgekeerde verhalen; dat die service net heel goed en snel is. Nuja, zal wel afhangen ook welke switch je precies binnenstapt, die in Gent schijnt in ieder geval zeer degelijk te zijn...

Ik hoor vooral minder aangename ervaringen over die van Oostende.

sneax

Legacy Member
Zowiezo is 2 jaar garantie verplicht eh (eerst door fabricant dan door winkel ofzoiets, genoeg threads over in 'economie en recht'), ik heb al héél veel verhalen gehoord dat Apple moeilijk doet en garantie probeert af te wentelen.

Maja bon, wanneer hebt ge da is nodig? Ik heb nog nooit de garantie nodig gehad.

Ik lieg mss wel, ik heb is 2 keer mijn M1330 laten repareren in garantie, maar dan kwam er een technieker langs bij mij thuis binnen de week en em werkt nu nog. Dus ja ... das mss wel goeie service (wel Dell XPS service, kweenie of ge da nu nog gratis bij XPS laptops krijgt). Maar zoiets verwacht ik wel niet van een gewone laptop.

Doet mij wel weer denken aan hoe goed mijn M1330 niet is ... 2.4gighz core2duo, 4gig ram, nvidia 8400gs, superbright superthin LED (buiten zwartwaarden iets minder als mbp, voor de rest identiek), afstandsbediening ingebouwd, hdmi en alle shit en dat voor 850EUR een jaar of 3 geleden. Wie toen een mac kocht was goed zot. Of er nu dergelijke systemen bestaan die er uitsteken van één of ander merk gn idee.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan