Archief - nieuwe laptop: apple?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

metalhard

Legacy Member
hallo

Volgend schooljaar of academiejaar moet ik nu zeggen, ga ik naar de universiteit om burgerlijk ingenieur te studeren. Ik ga dus ook een laptop nodig hebben maar mijn huidige hp is nogal versleten, hij loopt vaak vast, dus het is tijd voor een nieuwe.

Ik dacht er aan om een macbook pro te kopen van 13" of mss van 15", dat valt nog te zien. Ik heb al vaak vernomen dat apple beter is in gebruiksvriendelijkheid, degelijkheid en snelheid dus dat zijn wel pro's. Ik denk ook wel dat ik er voor een keer wel wat geld aan mijn laptop wil besteden want ik moet er mijn hele studie mee door, dus de prijs houdt mij niet tegen.
Andere mensen zeggen dan weer dat je voor het geld dat je aan een macbook besteedt, veel meer terugkrijgt voor een 'ordinaire' laptop.

Mijn vraag is nu, wat zou ik kiezen: macbook pro of een ander merk?
Indien je een ander merk kiest, het welk en graag ook motivatie.

Alvast bedankt

jiggyland

Legacy Member
To pro, Gé weet later wel waarom ;-)


Sent from my iPad using Tapatalk

playforfun91

Legacy Member
In de grafische kwam mijn MacBook zeer goed van pas maar in de meeste richtingen heb je Windows nodig ... als je een degelijke laptop met Windows wil ga dan voor een Lenovo Thinkpad. Langs de andere kant ben ik zeer tevreden van de materialen, zéér stevig, goed scherm, verlicht toetsenbord. Ik koop nooit nog een gewone laptop :)

jiggyland

Legacy Member
Idem, en indien nodig, virtual machine via vmware of parallels...


Sent from my iPad using Tapatalk

ng

Legacy Member
1) aankoopadvies

2) welke software ga je allemaal moeten gebruiken en werkt die wel op os x? Indien dat niet gaat en je moet dan nog een virtuele windows draaien, waarvoor je dan misschien nog een licentie moet kopen, dan vindt ik het weggesmeten geld.

GMotha

Legacy Member
Als je voor Burgerlijk Ingenieur gaat, raad ik een gewone laptop aan ipv een mac. De meeste software die je nodig hebt zal toch eenvoudiger te verkrijgen (of totzelfs exclusief) zijn voor windows.

Een mac is leuk als je niet teveel gespecialiseerde software gebruikt (tenzij je een grafische opleiding volgt), maar voor overige doeleinde is het gewoon een duurdere optie zonder (buiten merkbekendheid, design en't feit dat apple trendy is) een echt functionele meerwaarde die je op andere (vaak goedkopere) laptops kan vinden.

Als je puur functioneel denkt, ben je imho teveel geld kwijt aan een macbook. Ik heb zelf een macbook Pro gehad, tesamen met een HP Elitebook; de laatste was 600 euro goedkoper en heb ik op lange termijn veel meer aan gehad.

CtrlAshDel

Legacy Member
Zelfs al studeer je voor designer/architect vind ik een mac kopen nutteloos, als je dan studio max nodig hebt of autocad (ook al bestaat er daar nu ook een slechte versie voor) mag je dat op je buik schrijven. Ik zou opteren voor een goede gewone laptop. De mac heeft op geen enkel vlak een meerwaarde geloof me ik ben architect, al die mac freakjes op men school hadden meer problemen dan die met een normale laptop.

Matt.

Legacy Member
CtrlAshDel zei:
Zelfs al studeer je voor designer/architect vind ik een mac kopen nutteloos, als je dan studio max nodig hebt of autocad (ook al bestaat er daar nu ook een slechte versie voor) mag je dat op je buik schrijven. Ik zou opteren voor een goede gewone laptop. De mac heeft op geen enkel vlak een meerwaarde geloof me ik ben architect, al die mac freakjes op men school hadden meer problemen dan die met een normale laptop.

En architecten hebben de waarheid in pacht?

Ook afhankelijk van waar je gaat studeren natuurlijk. Gespecialiseerde software draait meestal toch op servers van de unief, tenzij ge het illegaal downloadt en lokaal installeert ofc. En afhankelijk waarin je specialiseert, bij ons wordt veel op unix gewerkt, en dan verkiezen velen mac (ook prof) gezien het dagdagelijkse gebruikgemak t.o.v. linux. Ik werk zelf ook op mac en zou het in ieder geval niet afraden. (Anderen werken dan weer op Windows en doen alles via ssh op servers, ook perfect mogelijk.)

Als je van plan bent nog te gamen, of ge verwacht dat ge veel op windows zal moeten werken, dan moet ge dan weer geen mac kopen natuurlijk.

En vergeet niet op andere dingen te letten: gewicht, resolutie (!!), ... ook allemaal afhankelijk van waarvoor je het zult gebruiken...

Conclusie: hoogstwaarschijnlijk heb je - itt wat hier gezegd wordt - geen nood aan Windows noch aan OSX - en ligt de keuze dus volledig bij jezelf.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Is er dan zoveel software die moeilijk verkrijgbaar is voor mac? In academische middens worden apple en ubuntu (of andere linux sytemen) naar mijn ervaring nochtans zeer veel gebruikt.

SimonABC

Legacy Member

Fighting Hobbit

Legacy Member
Om toch ook eens een stem van de andere kant te laten horen, ik heb vorig jaar een macbook pro gekocht en bij daar enorm tevreden van. Ik vind het vooral opmerkelijk hoe intuïtief die machines zijn qua gebruik. Voor de brute kracht moet je natuurlijk geen apple kopen. Ook het feit dat je vrij lang op batterij kan werken vind ik wel een voordeel. Ook qua software klaag ik alvast niet, ik heb als fysicus alvast geen gespecialiseerde software nodig die niet beschikbaar is voor apple. Als je hardcore gamer bent is het natuurlijk geen slimme aankoop, al komen er stilaan wat meer degelijke ports op de markt naar het schijnt.

Ik heb alvast geen spijt van de aankoop, maar ik denk dat je vooral voor jezelf moet uitmaken wat de prioriteiten zijn. Voor je studies denk ik niet dat het een bijzondere meerwaarde zal zijn om een apple te hebben, maar ik vermoed ook niet dat je er nadeel van zal ondervinden.

ALF 2.0

Legacy Member
SimonABC zei:
Heb jij al besteld van deze website, Reapo? Ziet er wel een goeie site uit :)

Ja, twee laptops voor bij ons thuis en mijn petekind heeft zijn nieuwe laptop ook daar gekocht. Echt een top webshop, zowel qua prijzen als qua service.

spourop

Legacy Member
ZOWISO EEN MAC, ik heb er ook lang over nagedacht, heb mij in de zomer dan toch een 15" aanschaft en ik wil nooit maar dan ook echt NOOIT meer een windows.

josilirios

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Is er dan zoveel software die moeilijk verkrijgbaar is voor mac? In academische middens worden apple en ubuntu (of andere linux sytemen) naar mijn ervaring nochtans zeer veel gebruikt.

Autocad en Pro engineer bijvoorbeeld kan je niet op OS installeren, autocad bestaat er een basisversie van, maar als je op school met verschillende packs werkt op één bepaalde versie van autocad is dat niet handig/voldoende.

Ik denk dat die in academische middens veel worden gebruikt door mensen die er bvb lessen filosofie op typen of gewoon slides volgen/bijnoteren, waar je gewoon word/... voor nodig hebt.

Ik werk zelf op OS X en als ik iets moet afwerken voor pro engineer/autocad is het gewoon via bootcamp hoewel ik het liever op een aparte pc had, maar een nieuwe desktop zit er momenteel niet in.

voor topic starter;
Kortom, kies gewoon zelf... ja OS X werkt naar mijn mening veel vlotter maar dat is ook weer persoonlijk gevoel, test het besturingssysteem eens bij vrienden/winkel en beslis dan gewoon zelf.

Fighting Hobbit

Legacy Member
josilirios zei:
Ik denk dat die in academische middens veel worden gebruikt door mensen die er bvb lessen filosofie op typen of gewoon slides volgen/bijnoteren, waar je gewoon word/... voor nodig hebt.

Ik ken ook een hele hoop exacte wetenschappers die met mac werken en het gebruiken voor meer dan enkel lessen typen. Mijn punt was vooral dat het gros van de wetenschappelijke software ook te verkrijgen is voor OSX, met enige uitzonderingen zoals blijkbaar CAD.

Dottie

Legacy Member
Kben zelf echt super tevreden van mac, maar alsj ingenieur fzo gaat studeren zouk echt een andere laptop aanschaffen... Vaak zijn dr programma's die niet draaien op mac... Jkan je mac wel als windows opstarten maar daar weetk et fijne nie van dusja...

Faun

Legacy Member
Hoe is het eigenlijk gesteld met de kwaliteit van macbook air tov macbook pro?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan