Archief - nieuwe laptop: apple?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Racing_Genk

Legacy Member
Zeker geen apple kopen als ge ingenieur gaat studeren, lol

(en een apple kopen is ook belachelijk want dan koopt ge het bena enkel voor de hype en omdat de meesten dat tegenwoordig kopen, kuddedgedrag noemen ze dat)

Razors

Legacy Member
Ik zit momenteel met dezelfde kwestie, maar ik zou het overbodig vinden om er zoveel geld aan te geven moest je enkel gebruikmaken van de bootcamp functie.

Ik wil dan wel niet verder gaan als burgerlijk maar wel als industrieel, en binnenkort zijn het openlesdagen en dan ga ik alvast is een kijkje nemen. Niet enkel voor de richting zelf maar ook wat de meerderheid daar opteert voor een laptop.

In mijn geval zal het zeker een 13" moeten worden en daarbij dacht ik aan een Air model moest ik de Apple weg inslaan. Mijn lokale Apple Reseller vertelde me dat op de dag van vandaag Apple's 13" MacbookPro model 80% van hun omzet is, hij verwacht wel dat dit gaat omslaan omdat de Air nog niet zo populair is/was.

En ik ben wel op de hoogte dat een Apple product praktisch dubbel zo duur is als een Windows model, omdat hier meer concurrentie is waarschijnlijk :)

CtrlAshDel

Legacy Member
Macbook Air? Als je ingenieur of zo gaat studeren zoals je zelf aanhaalt ga je toch niet 1 van de minst performante modellen gaan kopen en vooral geen 13inch (je zal je er blind op staren als je on the road aan het werken bent). AIRs zijn bedoeld voor mensen die veel reizen en gewoon wat basic functies moeten doen buiten het buro. Ikzelf ben architect en designer en heb zelf geen laptop want het ding zou tilt slaan bij alle zware programmas die ik moet draaien. Ik weet niet welke programmas studenten ingenieur gaan gebruiken maar ik vermoed niet dat het paint zal zijn of dergelijke. Als je structuren zal moeten berekenen, plannen gaat moeten tekenen en zo raad ik een normale HP laptop aan met toch heel wat rekenkracht. Ook die AIR heeft geen numpad, bij studies zoals architect, ingenieur en dergelijke is dat zeer aan te raden. Akkoord je kan een externe numpad kopen, maar je hebt maar 2 usb poorten, reken dan nog eens een externe muis, of HD (want opslagcapaciteit is ook niet groot) en je hebt geen poort teveel, tenzij je een usb hub gaat gebruiken maar dan heb je op den duur wel een mooi macbook airke met vanallerlei brol eraan hangen en dan denk ik toch dat je flexibeler/compacter beter af bent met een laptop waar alles al inzit (opslagcapaciteit, meer dan 2 usb poorten, numpad, groter scherm,...)

GMotha

Legacy Member
Faun zei:
Hoe is het eigenlijk gesteld met de kwaliteit van macbook air tov macbook pro?
Beiden zijn even goed qua afwerkingen, maar de Pro is net iets krachtiger.

Faun

Legacy Member
GMotha zei:
Beiden zijn even goed qua afwerkingen, maar de Pro is net iets krachtiger.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de air, omdat ik alle dagen onderweg ben en ik mijn laptop zowat overal zou gebruiken. Maar zijn de prestaties zijn niet zoveel minder dan? Gamen ofzo hoeft niet, daarvoor heb ik nog mijn windows laptop.

FlameDB

Legacy Member
Je kan nog altijd bootcamp draaien op je macbook, voor moest er bepaalde software niet te vinden zijn voor mac.

De reden dat ik een mac gekocht heb is vrij simpel: die sony vaio was wel nice van design maar had dan een mindere batterij, die acer had dan een goede batterij maar was veel minder qua bouwkwaliteit, die laptop had beide wel maar had dan een veel minder scherm en was lomp, enz. enz.

de macbook pro was de enigste die in mijn budget voldeed aan al mijn eisen, plus nog eens het mooie feit van die super batterij en mac osx natuurlijk :love:

Razors

Legacy Member
CtrlAshDel zei:
Macbook Air? Als je ingenieur of zo gaat studeren zoals je zelf aanhaalt ga je toch niet 1 van de minst performante modellen gaan kopen en vooral geen 13inch (je zal je er blind op staren als je on the road aan het werken bent). AIRs zijn bedoeld voor mensen die veel reizen en gewoon wat basic functies moeten doen buiten het buro. Ikzelf ben architect en designer en heb zelf geen laptop want het ding zou tilt slaan bij alle zware programmas die ik moet draaien. Ik weet niet welke programmas studenten ingenieur gaan gebruiken maar ik vermoed niet dat het paint zal zijn of dergelijke. Als je structuren zal moeten berekenen, plannen gaat moeten tekenen en zo raad ik een normale HP laptop aan met toch heel wat rekenkracht. Ook die AIR heeft geen numpad, bij studies zoals architect, ingenieur en dergelijke is dat zeer aan te raden. Akkoord je kan een externe numpad kopen, maar je hebt maar 2 usb poorten, reken dan nog eens een externe muis, of HD (want opslagcapaciteit is ook niet groot) en je hebt geen poort teveel, tenzij je een usb hub gaat gebruiken maar dan heb je op den duur wel een mooi macbook airke met vanallerlei brol eraan hangen en dan denk ik toch dat je flexibeler/compacter beter af bent met een laptop waar alles al inzit (opslagcapaciteit, meer dan 2 usb poorten, numpad, groter scherm,...)

Mijn idee hiervan was om nog steeds gebruik te maken van mijn vaste desktop, dit is een redelijk recent model die wel wat kan draaien. De Air zou dan dienen als tussenpersoon. Iets dat ik gemakkelijk overal kan meenemen en profiteren van de lange batterij duur om zo de afstanden naar kot/thuis te overbruggen. Eenmaal thuis zou ik dan weer alles doen om mijn desktop.

Ik zit dus echter met de vraag hoe zwaar die programma's gaan zijn die ik tijdens de les moet draaien daarmee mijn interesse in die openlesdagen. Een 13" pro model zou ik ook wel als een optie beschouwen.

FlameDB

Legacy Member
heb zelf ook zitten twijfelen tussen de 13" air en de 13" mbp. Buiten het feit dat deze laatste iets zwaarder is (wat ik zelf totaal niet erg vind om eerlijk te zijn) ben ik toch voor de pro gegaan. Design vind ik net iets mooier van de air maar ik denk dat ik toch ooit eens een dvd drive zou missen, al was het maar eens om een serie ofzo te bekijken.

Dacht dat de batterijduur van de PRO ook nog iets beter is, maar kan dat niet met zekerheid zeggen. Met beide kun je niet echt slecht doen :)

Razors

Legacy Member
Da_GoDoFuNReaL zei:
heb zelf ook zitten twijfelen tussen de 13" air en de 13" mbp. Buiten het feit dat deze laatste iets zwaarder is (wat ik zelf totaal niet erg vind om eerlijk te zijn) ben ik toch voor de pro gegaan. Design vind ik net iets mooier van de air maar ik denk dat ik toch ooit eens een dvd drive zou missen, al was het maar eens om een serie ofzo te bekijken.

Dacht dat de batterijduur van de PRO ook nog iets beter is, maar kan dat niet met zekerheid zeggen. Met beide kun je niet echt slecht doen :)

Het enige waar ik aan twijfel tussen de Air en Pro is de snellere processor, hier maakt de SSD van de Air het meestal wel goed maar bij zwaardere programma's merk je dat toch wel.

Het probleem is echter dat de Air een limiet heeft van 4GB Ram, nu is de vraag hoe zeer dat nodig is dat extra geheugen

FlameDB

Legacy Member
4gb is wel genoeg hoor, zeker voor mac osx. Idd, de ssd maakt veel goed voor de lagere clocksnelheid, maar eens mac osx opgestart is (ik zet die trouwens bijna nooit uit maar sluimer, verbruik echt niet veel batterij!) gaat alles zeer snel en vlot (programma's openen enzo) denk dat hij dan een tikkeltje voor heeft op de air.

Plus in de macbook pro kan je nog altijd je dvd drive vervangen door een SSD of je harde schijf zelf natuurlijk. Interessant voor binnen enkele jaren moest ik mijn macbook wat te traag beginnen vinden.

Razors

Legacy Member
Da_GoDoFuNReaL zei:
4gb is wel genoeg hoor, zeker voor mac osx. Idd, de ssd maakt veel goed voor de lagere clocksnelheid, maar eens mac osx opgestart is (ik zet die trouwens bijna nooit uit maar sluimer, verbruik echt niet veel batterij!) gaat alles zeer snel en vlot (programma's openen enzo) denk dat hij dan een tikkeltje voor heeft op de air.

Plus in de macbook pro kan je nog altijd je dvd drive vervangen door een SSD of je harde schijf zelf natuurlijk. Interessant voor binnen enkele jaren moest ik mijn macbook wat te traag beginnen vinden.

Bij het openen van programma's en dergelijke denk ik toch wel dat de Air hier sneller gaat zijn door de SSD, eenmaal dat het programma opgestart is en gegevens moet gaan verwerken denk ik wel dat de Pro hier voordeel gaat halen.

Dat laatste is ook mogelijk voor de Air omdat het 13" model de optie heeft voor een superdrive, dus moet het perfect mogelijk zijn hier een extra schijf te plaatsen. (SSD voor boot etc -> HDD voor documenten etc)

phate_13

Legacy Member
In de eerste plaats is het sowieso een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zo is mijn voorkeur zeker niet een Apple omdat ik het "geld weggooien" vind, ik kijk dan ook heel hard naar prijs/kwaliteit, en mijn persoonlijke mening is dat OSX zijn meerprijs niet waard is. (Het is vooral het softwarematige wat het grote verschil is, als je dat wenst zijn er genoeg laptops die een "macbook" op verscheidene manieren benaderen.) Batterijduur was vroeger alleszins wel een groter voordeel bij de macbooks, tegenwoordig heeft elke normale laptop wel een batterijduur van zo'n 6h minstens, wat voor de meeste personen voldoende is. (Als dat niet zo is, heb je nog altijd genoeg laptops met ook nog een betere batterijduur.)

Op zich ben je nu ook in het "ijle" naar een laptop aan het zoeken precies. Probeer eerst eens een lijstje te maken van wat je belangrijk vindt, wilt kunnen, ... met de laptop/macbook. Alsook wat het maximum budget is. Pas wanneer je duidelijk gedefinieerd hebt wat je zoekt in een laptop kun je gaan kijken naar welke laptops hier aan voldoen en pas dan kun je deze gaan vergelijken met een macbook.

Indien rendering ooit belangrijk zou zijn, moet je alleszins niet voor een Macbook Air gaan of dergelijke, aangezien processorkracht dan wel zeer belangrijk wordt.

Bottomline : Het is nutteloos om een discussie te voeren over wat het beste is want :
- Eerst moeten er duidelijke eisen worden opgesteld, best dan nog eens onder verdeeld in "belangrijk" en "graag".
- Het blijft een kwestie van voorkeuren.


Indien je duidelijk/uitgebreid je vereisten en budget eens opgeeft kan ik je verder helpen met het zoeken van een laptop. Waarna je het dan eventueel kunt vergelijken met een macbook.

CtrlAshDel

Legacy Member
phate_13 zei:
Indien rendering ooit belangrijk zou zijn, moet je alleszins niet voor een Macbook Air gaan of dergelijke, aangezien processorkracht dan wel zeer belangrijk wordt.
.

En niet te vergeten zoveel mogelijk RAM. Maar TS heeft al aangehaald dat hij zwaar werk zal verrichten op een desktop, wat dan ook aan te raden is. En dat de laptop/mac dan dienst zal doen als presentatie-machine/licht werk verrichtend.

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, maar de vraag is dus wel nog altijd: Hoe veeleisend hij zal zijn over de laptop qua prestaties. Want ook voor licht werk blijft het fijn als het sneller zal gaan. En als dat vaak zal gebeuren, lijken de betere prestaties me zeker altijd welkom te zijn. :)

Overigens : Aangezien het voor volgend academiejaar is zou ik zeggen, wacht met de aankoop tot in de vakantieperiode. Vlak hiervoor zullen de nieuwe AMD processoren voor de laptops uitkomen, welke de zogenaamde ultrabooks zullen bestrijden qua prijs/prestatie-verhouding. (Naar wat ik ben tegengekomen : 200 euro goedkoper voor zeker nog altijd genoeg prestaties, afhankelijk van de doeleinden natuurlijk.) En in april zouden de eerste Ivy bridge processoren moeten uitkomen en in juli zou hier een uitgebreid aanbod van beschikbaar moeten zijn.

Als het pas voor volgend jaar echt moet dienen lijken met dit toch zeker interessante ontwikkelingen om op te wachten.

Razors

Legacy Member
CtrlAshDel zei:
En niet te vergeten zoveel mogelijk RAM. Maar TS heeft al aangehaald dat hij zwaar werk zal verrichten op een desktop, wat dan ook aan te raden is. En dat de laptop/mac dan dienst zal doen als presentatie-machine/licht werk verrichtend.

CtrlAshDel: Naar wat voor soort processor kijken we en aan hoeveel werkgeheugen had u gedacht? Uw mening is voor mij een belangrijke factor gezien uw ervaring :)

CtrlAshDel

Legacy Member
Razors zei:
CtrlAshDel: Naar wat voor soort processor kijken we en aan hoeveel werkgeheugen had u gedacht? Uw mening is voor mij een belangrijke factor gezien uw ervaring :)
Spreken we over een laptop? Welk werk verwacht u allemaal te verrichten op uw toekomstige computer? Over hoeveel budget beschikt u?

Razors

Legacy Member
CtrlAshDel zei:
Spreken we over een laptop? Welk werk verwacht u allemaal te verrichten op uw toekomstige computer? Over hoeveel budget beschikt u?

We spreken inderdaad over een laptop, eventueel kan ik gebruik maken van een desktop maar gezien de tijd die ik telkens moet overbruggen van school naar huis en vice versa is het misschien handiger voor een laptop te kiezen.

Welk werk ik moet verrichten is redelijk vaag, de openlesdag is pas 9 mei en dan kan ik maar 3 lessen bijwonen. Ik denk niet dat dit een reëel beeld geeft van welke programma's er juist gebruikt worden.

Wat ik ga zien in de opleiding kan ik alvast meedelen:


Je leert alles over hardware en software design, elektronica, multimedia, servers, computernetwerken en draadloze communicatie.
Je ontdekt hoe intelligente controlesystemen kunnen ingezet worden voor een groenere wereld.
Je bestudeert centraal en veilig beheer via internet.
Je genereert, analyseert en manipuleert multimediastromen tot in de details.
Je koppelt sensoren aan ‘embedded systems’ die, onderling communicerend, het elektronische hart vormen van domoticatoepassingen, robots en tal van andere toestellen.
Je bachelorproef werk je uit voor en presenteer je aan je opdrachtgevende KMO.
Je masterproef is een individueel onderzoeksproject, intern of extern. Het is jouw kans om te bewijzen dat je met je technische knowhow in projecten een leidinggevende rol kan spelen.

Het budget zou rond de 1500 EUR zijn, kan eventueel hoger.

sneax

Legacy Member
- Volgend schooljaar of academiejaar moet ik nu zeggen, ga ik naar de universiteit om burgerlijk ingenieur te studeren. Ik ga dus ook een laptop nodig hebben maar mijn huidige hp is nogal versleten, hij loopt vaak vast, dus het is tijd voor een nieuwe.

Eventueel eens formatteren met cleane windows 7, een laptop die vastloopt ligt meestal aan één of ander prog dat ambetant doet.

- Ik dacht er aan om een macbook pro te kopen van 13" of mss van 15", dat valt nog te zien. Ik heb al vaak vernomen dat apple beter is in gebruiksvriendelijkheid, degelijkheid en snelheid dus dat zijn wel pro's.

Apple is niet beter in gebruiksvriendelijk, niet in snelheid en als ge een laptop koopt in die prijsklasse ook niet aan degelijkheid, maar ze kunnen hun mannetje staan


- Ik denk ook wel dat ik er voor een keer wel wat geld aan mijn laptop wil besteden want ik moet er mijn hele studie mee door, dus de prijs houdt mij niet tegen.
Andere mensen zeggen dan weer dat je voor het geld dat je aan een macbook besteedt, veel meer terugkrijgt voor een 'ordinaire' laptop.

Ge moet kijken wat ge wilt in een laptop, ge hebt eigenlijk nog niet veel gezegd wat ge wilt in een laptop, enkel wat ge gehoord hebt dat een mac zou zijn, maar dat is toch irrelevant?

- Mijn vraag is nu, wat zou ik kiezen: macbook pro of een ander merk?
Indien je een ander merk kiest, het welk en graag ook motivatie.

Dat hangt er vanaf naar wat ge zoekt. Processorkracht? Bouwkwaliteit? Mooi design? Goed beeldscherm? Zet dat eens op een rijtje adhv prioriteit bv.? Als ge niet naar geld moet kijken en ge wilt het beste dat lang meegaat dan is er een merk dat er bovenuitsteekt en dat is lenovo. Dat is voor hun premium lijnen ongeveer evenveel geld als een mbp 15" maar godverdomme ze zijn een pak steviger en voldoen vaak zelfs aan bepaalde militaire/politionele specs. MOgelijkheid tot all-out te gaan in beeldschermkwaliteit etc... dingen die bij apple niet bestaan.

En als ge een motivatie wilt ivm osx vs windows 7 (het enige echte verschil tss apple en de rest) -> windows 7 en osx zijn beiden gelijk kwa gebruiksvriendelijkheid en snelheid. MAAR, de OEM verkopers van 'ordinaire' laptops verkrachten hun windows 7 met sellware en crapware waardoor de ervaring voor de eindgebruiker, inderdaad, volledig verkracht en verneukt is. Installeer een cleane windows 7 (met een dvd gedownload vh net of geleend van een vriend) en al die problemen zijn opgelost.

Daar komt bij dat de software support voor windows beter is, maar dat is irrelevant als alles wat ge nodig hebt beschikbaar is op mac natuurlijk. Maar dat argument geeft mij toch iets van 'you never know'. Het kan perfect dat ge autocad zult moeten installeren. IK zie het nut niet van dat in bootcamp op een mac te draaien. Waar is de gebruiksvriendelijkheid dan? Als ge constant moet swappen tss os'en? Of in een vm? Waar is de snelheid dan la sg eeen os in een os draait?

phate_13

Legacy Member
CtrlAshDel zei:
... Welk werk verwacht u allemaal te verrichten op uw toekomstige computer? Over hoeveel budget beschikt u?

sneax zei:
Ge moet kijken wat ge wilt in een laptop, ge hebt eigenlijk nog niet veel gezegd wat ge wilt in een laptop, enkel wat ge gehoord hebt dat een mac zou zijn, maar dat is toch irrelevant?
sneax zei:
Dat hangt er vanaf naar wat ge zoekt. Processorkracht? Bouwkwaliteit? Mooi design? Goed beeldscherm? Zet dat eens op een rijtje adhv prioriteit bv.?

It all boils down to this.

CtrlAshDel

Legacy Member
Razors zei:
We spreken inderdaad over een laptop, eventueel kan ik gebruik maken van een desktop maar gezien de tijd die ik telkens moet overbruggen van school naar huis en vice versa is het misschien handiger voor een laptop te kiezen.

Welk werk ik moet verrichten is redelijk vaag, de openlesdag is pas 9 mei en dan kan ik maar 3 lessen bijwonen. Ik denk niet dat dit een reëel beeld geeft van welke programma's er juist gebruikt worden.

Wat ik ga zien in de opleiding kan ik alvast meedelen:




Het budget zou rond de 1500 EUR zijn, kan eventueel hoger.

Welke richting is dit precies want dat lijkt me eerlijk gezegd een vrij uitgebreide richting. Ik zou voorstellen om nog even geduld uit te oefenen ik kan hier met processoren, RAM geheugen, grafische kaarten en SSD schijven zitten aandraven maar gezien je je studie nog niet begonnen bent en het nog niet geheel duidelijk is wat er in de richting van programmas gebruikt zal worden (ik vermoed dat je ook met linux zal werken etc) kan ik nog geen tips geven over wat je precies moet aankopen.

Ook uw budget van €1500 zal binnen die paar maanden/half jaar (tot je je studies zal beginnen) meer benut kunnen worden aangezien hardware goedkoper wordt met der tijd. Ook via uw opleiding/school zal je waarschijnlijk kunnen genieten van een aankoop/korting van laptop/desktop en er zal waarschijnlijk ook een aanraden zijn van welke type/merk vanuit uw school zelf. Dus ik stel voor om nog even geduld te hebben. Indien uw toekomstige school u aan uw lot overlaat kunt u nog altijd terecht hier op het forum, bij mij of andere mensen die wat ervaring hebben met dit soort zaken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan