Archief - Mac vs Pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sneax

Legacy Member
Ironpole zei:
Ik zou zeker eens een Applewinkel binnenstappen en Macbooks effectief testen. Heb het vandaag gedaan in een winkelcentrum (voor de leut) en ik vond het persoonlijk niet zo handig werken. Heb letterlijk het hele gamma getest. Dus vooraleer je overweegt om zoveel geld uitgeeft: testen! :)

Het heeft weinig zin om hier uit te leggen wat ik er niet aangenaam aan vond maar ik zeg het maar, dat het niet gegarandeerd is dat je het goed gaat vinden.

Mja ik moet wel zeggen dat ge door een beetje te testen in een winkel echt gn idee van osx krijgt hoor. Ge moet uzelf verplichten om uw workflow aan te passen naar de conventies van dat os, en alle tools ten volle leren gebruiken die het os aanbiedt.

Ironpole

Legacy Member
sneax zei:
Mja ik moet wel zeggen dat ge door een beetje te testen in een winkel echt gn idee van osx krijgt hoor. Ge moet uzelf verplichten om uw workflow aan te passen naar de conventies van dat os, en alle tools ten volle leren gebruiken die het os aanbiedt.

De grootste opmerkingen die ik had, is dat het menu bovenaan (Finder, File, Edit, ...) mij niet nuttig leek. Ik miste een menu 'Applications' dat zwart op wit een lijst gaf met alle programma's met submenu's zodat ik rap kon launchen. Die balk vanonder diende om te launchen maar gaat rap clutteren als je veel programma's hebt en dan nog is het niet overzichtelijk (enkel icoontje, geen naam).

En dan ook vond ik het écht niet snel werken. Ik klikte op het kalenderprogramma in die balk vanonder en het icoontje begon te dansen. Voor de rest gebeurde er niks en leek het alsof er niks ging gebeuren. Na een vrij lange tijd (voor een kalendertje...) startte het op. Mijn Ubuntu is toch rapper. :)

Het zag er wel chique uit en heb gewerkt met zo'n fancy trackpad dat diende als muis.

HOPLON

Legacy Member
9livers, allen bedankt voor jullie reacties hier. Ik ben een weekje op verlof geweest en het is hier blijkbaar een heuse Mac vs Pc discussie geworden (maar zo heb ik het wel graag, zo krijg je ook een beter beeld van alle subjectieve en objectieve argumenten).

Nu is het zo dat hier thuis de discussie nog steeds niet uitgevochten is maar ik heb wel de mening dat voor veel mensen (inc wijzelf) het gebruik van een mac te vergelijken is met veel mensen die nu een Iphone kopen. Het is idd cool om mee te werken en het ziet er cool/stijlvol uit + voor veel mensen is dit blijkbaar effectief een reden om hier vele honderden euros meer voor neer te tellen.
Er wordt hier wel gezegd dat je ook stijlvolle pc's kan kopen maar toch toegegeven Apple heeft gewoon iets apart en ik kan begrijpen dat veel mensen daar dan ook voor vallen (mijn eigen vriendin is daar een bewijs van).

Mijn persoonlijke mening is dat je met een mac na 5 jaar nog steeds de dingen kan doen die je altijd al met een mac gedaan hebt (foto's/muziek/films bewerken, internetten, ...) en het zal nog steeds meer dan degelijk draaien maar zeg mij nu eens wie er hier onder jullie 5 jaar dezelfde mac nog gebruikt? Tegen die tijd is er al iets flashy/nieuw uit en wil men dat. (kijk naar de Iphone 4S --> Iphone 4S hype).

Bij een pc ligt het anders. Als je games speelt kan je na die 5 jaar (en met 5 jaar overdrijf ik sterk) je pc uit elkaar halen, de oude hardware vervangen door nieuwe en klaar is kees + komt daar nog eens bij: Uw muis, toetsenbord, monitor, boxen moet je allemaal niet meer opnieuw kopen want die blijven meestal goed werken, ook na 5 jaar.

Voor het leeuwendeel onder ons die niet professioneel met dingen bezig zijn (foto's bewerken, muziek, ...) maakt het weinig verschil uit of je nu een mac of een pc koopt. Voor die paar seconden dat je desktop sneller opstart of een programma meer dat je tesamen kan laten draaien .. Komaan, MOET dat nu echt voor een gewone particulier?
Ik ben blij als ik foto's kan bekijken, terwijl op internet kan, iets in paint kan bewerken en tevens ook naar muziek kan luisteren.
Het moet dan wel vlot draaien maar ik denk dat dat zowel bij een mac als een pc (windows 7) het geval zal zijn.


Conclusie: Door de discussie hier heb ik mijn eigen conclusie kunnen maken.

Met een mac kan je hetzelfde doen als op een pc maar wel op een andere ('coolere') manier en het ene zal wel al wat beter draaien op het andere en vica versa maar ik vind het de meerprijs van een mac zeker niet waard. Te bedenken dat ik misschien max 2 a 3 jaar met de pc ga werken alvorens mij ik een 'nieuwe' (lees: stukken vervangen) wil aanschaffen.

Meer/minder virussen zijn voor mij zelfs geen argument. De prutsen die op je pc/mac komen komen er meestal niet vanzelf + ik gebruik altijd een goede anti virus.

Dan koop ik mij beter nu een pc van €1500 met alle toebehoren bij (monitor, boxen, muis, desktop, toetsenbord) en na 2 of 3 jaar als ik een 'nieuwe' wil vervang ik stukken in de desktop voor +-€700 (ik zeg maar wat) dan is dat nog altijd beter dan dat ik weer een mac van €1300 koop (waar muis, monitor, toetsenbord weer in zitten = onnodige onkosten).

Akkoord er zijn na x aantal tijd altijd mac updates te verkrijgen aan democratische prijzen maar dat doet niets af van het feit dat hardware vroeg of laat verslijt en dan mag je er nog zoveel updates aan doen als je wil ..

PS Ik koop mij dan ooit wel misschien een mac als mac en pc op meerdere vlakken (in hoofdzaak gamen) gelijkgesteld zijn ...

En toch, het rare is dat ondanks al deze argumenten de vrouw moeilijk te overtuigen is :)

Saint

Legacy Member
HOPLON zei:

Logische redenering imo.

Voor mij heeft mac wat voordelen op het werk door de gebruiksvriendelijkheid.
Meerdere programma's die één maal inladen en dan "open" blijven staan.
Exposé is ook zeer handig als je met meerdere programma's tegelijkertijd werkt.
Enz.

Maar voor de rest sowieso pc.

HOPLON

Legacy Member
LiL_$ainT zei:
Logische redenering imo.

Voor mij heeft mac wat voordelen op het werk door de gebruiksvriendelijkheid.
Meerdere programma's die één maal inladen en dan "open" blijven staan.
Exposé is ook zeer handig als je met meerdere programma's tegelijkertijd werkt.
Enz.

Maar voor de rest sowieso pc.

Misschien nog één laatste vraagje: De mac kost 1250 euro 21".

Als je nu een pc zou samenstellen met +- dezelfde specs van die mac + toebehoren (muis, toetsenbord, monitor 21").

Hoeveel euro zou die pc dan ongeveer kosten?

Yank

Legacy Member
HOPLON zei:
Misschien nog één laatste vraagje: De mac kost 1250 euro 21".

Als je nu een pc zou samenstellen met +- dezelfde specs van die mac + toebehoren (muis, toetsenbord, monitor 21").

Hoeveel euro zou die pc dan ongeveer kosten?
Afhankelijk van wat je precies zou nemen:
- 500-700 voor de 'bak' (is natuurlijk geen all-in-one zoals de iMac)
- 200 euro voor scherm (aangezien al die iMac's toch ook goeie schermen hebben, kun je niet met de goedkoopste vergelijken, maar voor die prijs heb je wel een Dell U2312HM die 23" is ipv 21")
of je kunt ook een wat groter scherm nemen (met iets mindere kwaliteit dan)
- 100 euro voor windows (want je krijgt ook OS X bij je iMac)
- muis en keyboard afhankelijk van je smaak, je kunt dat onder de 20 euro houden voor gewoon een simpele muis en keyboard met kabel of je kunt over de 100 euro gaan.

Voor de bak zelf heb je natuurlijk enorm veel keuze, je kunt in alles basic gaan of hier en daar wat meer betalen:
- extra geheugen kost enorm weinig tov apple (dat kun je bij apple natuurlijk ook zelf doen)
- GPU kan pakken beter tov die iMac, zelf een HD6850 kost niet zoveel en is al een meer dan behoorlijke kaart
- harde schijf kun je makkelijk bijsteken, jammer dat ze nu juist zo duur staan, of een SSD steken voor < 100 euro (nu kun je de iMac ook zelf opendoen, maar bij de meeste pc's is dat wel iets eenvoudiger).
- bluraylezer ipv dvd-rw mogelijk

Thunderbolt ga je wel missen, maar je krijgt op elk hedendaags moederbord wel standaard USB 3.0 en eSATA, die wat meer verspreid zijn op dit moment.

mdgf

Legacy Member
Thunderbolt ga je wel missen,
En wat gebruikt er thunderbolt waar een normale sterveling ooit mee in contact komt?

Mijn persoonlijke mening is dat je met een mac na 5 jaar nog steeds de dingen kan doen die je altijd al met een mac gedaan hebt (foto's/muziek/films bewerken, internetten, ...) en het zal nog steeds meer dan degelijk draaien maar zeg mij nu eens wie er hier onder jullie 5 jaar dezelfde mac nog gebruikt?
Ik heb 7 jaar lang dezelfde pc gebruikt en kon daar ook nog alles mee doen dat ik er indertijd mee deed. Onlangs nog windows 7 (was xp) op die pc gesmeten en hij vloog ineens nog beter (eerste format in 5 jaar of meer). Dus ik zie niet in wat dat met mac vs pc te maken heeft :).

Meerdere programma's die één maal inladen en dan "open" blijven staan.
Explain, das toch zo bij elk OS? (laden van hdd in ram)

Saint

Legacy Member
mdgf zei:
Explain, das toch zo bij elk OS? (laden van hdd in ram)

Idd, niet zo goed uitgelegd :p.

Ik bedoel programma's zoals Indesign, Photoshop, etc die kan je éénmaal laten laden (loading screen filters, lettertypes,...) en dan laten openstaan zonder dat je er veel van merkt. Het programma lijkt gesloten op Mac.

Bij PC komen de openstaande programma's in je startbalk en er blijft nog altijd een raam openstaan, wat ik storend vind. Dus ik sluit de programma's meestal als ik ze niet gebruik, waardoor ze - hoewel sneller - terug moeten laden :unsure:.

HOPLON

Legacy Member
mdgf zei:
Ik heb 7 jaar lang dezelfde pc gebruikt en kon daar ook nog alles mee doen dat ik er indertijd mee deed. Onlangs nog windows 7 (was xp) op die pc gesmeten en hij vloog ineens nog beter (eerste format in 5 jaar of meer). Dus ik zie niet in wat dat met mac vs pc te maken heeft :).

Het komt er op neer dat je een pc kan veranderen (vernieuwen) naar hartelust (hardware/software) maar met een mac zit je een beetje 'vast', ondanks het feit dat je met die mac (of pc) na 5 jaar nog altijd dezelfde dingen zal kunnen doen ...

HOPLON

Legacy Member
LiL_$ainT zei:
Idd, niet zo goed uitgelegd :p.

Ik bedoel programma's zoals Indesign, Photoshop, etc die kan je éénmaal laten laden (loading screen filters, lettertypes,...) en dan laten openstaan zonder dat je er veel van merkt. Het programma lijkt gesloten op Mac.

Bij PC komen de openstaande programma's in je startbalk en er blijft nog altijd een raam openstaan, wat ik storend vind. Dus ik sluit de programma's meestal als ik ze niet gebruik, waardoor ze - hoewel sneller - terug moeten laden :unsure:.

Misschien op f11 drukken dan? :p

Burny

Legacy Member
LiL_$ainT zei:
Idd, niet zo goed uitgelegd :p.

Ik bedoel programma's zoals Indesign, Photoshop, etc die kan je éénmaal laten laden (loading screen filters, lettertypes,...) en dan laten openstaan zonder dat je er veel van merkt. Het programma lijkt gesloten op Mac.

Bij PC komen de openstaande programma's in je startbalk en er blijft nog altijd een raam openstaan, wat ik storend vind. Dus ik sluit de programma's meestal als ik ze niet gebruik, waardoor ze - hoewel sneller - terug moeten laden :unsure:.

Met Windows 7 kan je programma's aan je taakbalk vastmaken. Dat heeft hetzelfde effect als op een Mac :) Je hebt dan beneden in je balk (net zoals bij de Dock) nog een icoontje staan, of het programma nu opgestart is of niet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan