Archief - Mac vs Pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Smashy

Legacy Member
Los van het besturingssysteem is de keuze van hardware voor mij (en heel wat mensen) al veel te beperkt.

@Zero Grav :
Zoek maar eens wat mijn opties zijn als ik m'n desktop wil vervangen en m'n twee schermen wil behouden, probeer me maar te overtuigen :)

sneax

Legacy Member
Er is één product dat de moeite waard is in de lijn van Apple en dat is de 13" MBP en 11/13" MBA. Deze zijn competitief geprijst ten opzichte van de concurrentie.

Al de rest is overpriced ten opzichte van de bouwkwaliteit of hardware.

Als ge dus echt persé osx wilt en die premium ervoor wilt betalen, dat moet ge dat zeker doen.

Wilt ge persé het specifieke apple design en wilt ge daarvoor de premium betalen? Dan moet ge dat doen. Vergeet wel niet dat er zeker deftige mooie pc's te bouwen zijn. Ge moet niet kijken naar al die kotslelijke gamer/performance cases die velen hier kopen of aanraden. Ze zijn te duur en bieden geen enkel voordeel ten opzichte van een case van 50EUR waar er zeker mooie bij te vinden zijn.

Ik persoonlijk zou nooit een apple desktop kopen. Ge hebt gewoon zoveel meer voor uw geld met een pc. En windows7 en osx zijn quasi hetzelfde kwa functies, het enige nadeel bij windows 7 is dat die vaak verneukt is langs alle kanten door de oem vendors en DAAR heeft windows zijn slecht imago van. Een cleane windows 7 is een droom om mee te werken, ik heb het zelfs liever dan osx (dat ik meer als een half jaar full time heb gebruikt, maar dan toch windows op de mbp geinstalleerd en osx zit te verkommeren).

Bill

Legacy Member
Als je wil gamen is Windows uiteraard de logische keuze.

Voor internet, video/muziek/fotobewerking etc. is een Mac een veel betere keuze imo.

Gewoon al dat je geen zorgen om virussen hoeft te maken is al een gigantisch voordeel, ik gebruik mijn PC enkel voor te gamen en films af te spelen.

Al de rest gaat via de Mac

sneax

Legacy Member
Ik ga mij hier uit deze thread moeten houden want mijn verdedigingsdrang komt weer boven :D Virussen? OSX heeft ook virussen! Het heeft zelfs en virusscanner ingebouwd sinds dat de helft van hun userbase een onverwijderbaar virus heeft opgelopen (eigenlijk scamware) waarvoor ze een update van het os hebben moeten uitvoeren om het weg te krijgen!

Zolang ge een virus niet zelf download en uitvoert kan er NIETS gebeuren en dat is EXACT hetzelfde op osx. Het is wel correct dat er meer ads bestaan die windows gebruikers er proberen inluizen dan voor osx, maar dat is gewoon omdat er meer idiote windows gebruikers dan osx gebruikers zijn en dat daar dus meer opbrengt. Dat heeft niets met de kwaliteit van het os te maken.

Ik vind het zo jammer dat veel osx gebruikers altijd vergelijken met een windows xp pc van pepe die vol crapware staat of met een nieuwe acer laptop met windows 7 dat volgepropt zit met crapware en sellware, dat is imo een grote fout die microsoft maakt. Dat ze hun vendors zo toelaten om hun os zo te verneuken.

Een cleane windows 7 is bijna perfect :p

Zero Grav

Legacy Member
Smashy zei:
Los van het besturingssysteem is de keuze van hardware voor mij (en heel wat mensen) al veel te beperkt.

@Zero Grav :
Zoek maar eens wat mijn opties zijn als ik m'n desktop wil vervangen en m'n twee schermen wil behouden, probeer me maar te overtuigen :)

Ge hebt zelf internet precies, zoek het zelf maar op. :)

McGregor

Legacy Member
sneax zei:
Ik vind het zo jammer dat veel osx gebruikers altijd vergelijken met een windows xp pc van pepe die vol crapware staat of met een nieuwe acer laptop met windows 7 dat volgepropt zit met crapware en sellware, dat is imo een grote fout die microsoft maakt. Dat ze hun vendors zo toelaten om hun os zo te verneuken.

Een cleane windows 7 is bijna perfect :p

Idd best irritant, gelukkig is het veel minder bij mijn Dell Vostro. Al zou het niet zo'n probleem zijn. Gewoon even verwijderen.
De vendors zullen er te mooi mee verdienen om het uit zichzelf te stoppen, ik ga volledig akkoord dat Microsoft dat gewoon zou moeten verbieden, of tenminste sterk beperken.

FlatRussian

Legacy Member
Smashy zei:
Los van het besturingssysteem is de keuze van hardware voor mij (en heel wat mensen) al veel te beperkt.

@Zero Grav :
Zoek maar eens wat mijn opties zijn als ik m'n desktop wil vervangen en m'n twee schermen wil behouden, probeer me maar te overtuigen :)

Ge bedoeld een wallpaper vervangen die dan op uw beide schermen etzelfde is? Of wut?

Nicolaz_

Legacy Member
St0wned zei:
voor netwerken is Windows (of Linux) nog altijd superieur. Ik heb nog geen deftig alternatief voor AD gezien

Mja ooit al eens een Max OS X Server geinstalleerd en deftig geconfigureerd?

Smashy

Legacy Member
Zero Grav zei:
Ge hebt zelf internet precies, zoek het zelf maar op. :)
Heb ik al gedaan, ik wilde gewoon eens weten of je wist/kon toegeven dat er geen optie is die niet belachelijk duur is.

@FlatRussian :
:sop:

FlatRussian

Legacy Member
Smashy zei:
Heb ik al gedaan, ik wilde gewoon eens weten of je wist/kon toegeven dat er geen optie is die niet belachelijk duur is.

@FlatRussian :
:sop:

Oh ge had het over hardware. :lol:

nickcollyns

Legacy Member
paar jaar geleden hebben ze eens een test gedaan. Men moest 3 besturingsystemen zo snel mogelijk kraken. je had 1.(MAC OS) / 2. Linux(redhat) / 3. PC(windows xp)

de tijden genoteerd(in 1uur)
1: 11min
3: 30min
2: niet gekraakt(in 1 uur)

Dus op vlak van beveiliging zou ik nu niet meteen voor MAC gaan. De enige reden dat er minder virussen voor zijn is omdat het een minder gebruikt OS is en dus minder voordelen geeft dan bij kraken van windows OS'n.

PS: voor bronvermelding kan ik ni helpen. daar trekte uwe plan maar mee :p

K3nsh1n

Legacy Member
freefoo zei:
Ok. Ga dan maar eens na 1 jaar met je iMac/Macbook/iWhatever naar de Applestore of Apple zelf om iets te laten herstellen zonder Applecare.

Ik spreek uit ervaring. De eerste 6 maanden heb je garantie, daarna ligt het aan de eindgebruiker om te bewijzen dat de oorzaak van het defect te wijten is aan een fabricagefout of whatever.

X-aantal jaar geleden een peperdure G4 MDD aan de kant moeten zetten, waarom... geen Applecare. De kosten waren te hoog om het toestel te laten herstellen.

ik heb die van mij van bij vanden borre, gewoon 2 jaar garantie :)

Witte8

Legacy Member
K3nsh1n zei:
ik heb die van mij van bij vanden borre, gewoon 2 jaar garantie :)

Na 6maanden wordt de bewijslast omgedraaid en komt dit op de nek van de koper.

freefoo

Legacy Member
Mijn post werd bestempeld als 'zever'. Ik vraag me af of de OP er al uit is? Want de hele thread is uitgedraaid tot een mac vs pc discussie.
Wat ik sowiezo weet uit eigen ervaring: koop je nu een iMac, dan komt er later een pc bij omdat je het gaming gevoel mist.
Tenslotte dit, iMac en Co zijn moeilijk uitbreidbaar. Je kan enkel je HD of geheugen uitbreiden, that's it. Dus denk effe na vooraleer je de instap iMac koopt, leg iets meer bij voor een beter model.

apa

Legacy Member
Mijn mening: Mac vs PC is een kwestie van smaak.

Qua interne hardware is er weinig verschil tussen een moderne Mac en een PC: je kan diezelfde Intel CPU, GPU, RAM en HDD/SDD uit de Mac perfect los kopen om een PC mee samen te stellen. Stel je je PC zelf samen (of assembleren bij de lokale PC boer wat op hetzelfde neerkomt), dan zal de prijs uiteraard een stuk lager liggen.

Waar een Mac zich onderscheidt van een PC is:
  • Het OS: OSX kan je niet (fatsoenlijk) draaien op een PC. Als software-ontwikkelaar kan ik zeggen dat het mij duidelijk is dat Apple zijn focus legt op de user-experience en een stuk minder op sublieme technologie (denk maar aan het gebruik van C/C++ voor de ontwikkeling van software, ...).

    Daar zit IMHO ook het verschil met Windows: Microsoft heeft het veel meer op technologie om technologie (denk aan .NET, SQL Server, Exchange server, ...).

    Vista is een mooi voorbeeld van het verschil in aanpak: technisch gezien was Vista een zeer degelijk OS en eigenlijk vrijwel identiek aan Win7. Je kan echter moeilijk ontkennen dat Vista een flop is geweest op vlak van user-experience.

    Ik kan ook nog melden dat Apple wel degelijk de meer intuïtieve user interfaces produceert. Dat je je weg er niet in vindt ligt gewoonlijk aan het feit dat je gewend bent aan Windows. Zet een complete leek achter een PC en een andere complete leek achter een Mac en ik weet zeker dat die op de Mac sneller gewend is om met het systeem te werken.
  • De afwerking van de hardware: daarmee doel ik op de gebruikte behuizing. Of je dat nu belangrijk vindt of niet, het is een feit dat Apple véél aandacht besteedt aan die afwerking dan zowat alle andere computer-fabrikanten. Je kan moeilijk ontkennen dat een Apple erg degelijk aanvoelt (geen enkele toets die half los zit, geen flex in de behuizing van notebooks, ...).

Het grootste voordeel van PC's is dan weer de vrije keuze: van hardware-samenstelling, merk of zelfbouw, OS, software, ... Daarnaast speelt ook zeer zeker de gewenning mee: mensen houden nu eenmaal niet van verandering (we noemen dit in IT-termen "resistance to change").

Zoals ik in het begin van mijn post al aanhaalde: keuze tussen beide platformen is een kwestie van smaak. Zoals iedereen wel weet, valt er over smaak eigenlijk niet te discussiëren. Dat is het minste wat je kan zeggen als je deze thread wat doorgenomen hebt.

P.S.: ik ben de mod die deze thread eerder wat heeft opgekuist. Discussiëren is altijd welkom, maar als het aanvallend/agressief word en al helemaal als het op de persoon gericht is en niet op het argument, dan wordt er ingegrepen...

Musk

Legacy Member
Vergeet ook niet dat een de hardware in een iMac eigenlijk 'traag' is in vergelijking met een PC. Hiermee bedoel ik vooral de grafische kracht:


De iMacs zitten met mobiele versies van GPU's.


Dus voor gaming is het eigenlijk een absurd gemakkelijke keuze om voor PC te gaan.

Ironpole

Legacy Member
Ik zou zeker eens een Applewinkel binnenstappen en Macbooks effectief testen. Heb het vandaag gedaan in een winkelcentrum (voor de leut) en ik vond het persoonlijk niet zo handig werken. Heb letterlijk het hele gamma getest. Dus vooraleer je overweegt om zoveel geld uitgeeft: testen! :)

Het heeft weinig zin om hier uit te leggen wat ik er niet aangenaam aan vond maar ik zeg het maar, dat het niet gegarandeerd is dat je het goed gaat vinden.

ATI

Legacy Member
Ik heb nog niet met mac gewerkt ,maar wel met linux paar maand en dat lag me niet echt misschien veel stabieller etc,maar ik vind windows fantastis buiten die virussen,maar als je wat oplet heb je er weinig tot geen last van.

playforfun91

Legacy Member
nickcollyns zei:
paar jaar geleden hebben ze eens een test gedaan. Men moest 3 besturingsystemen zo snel mogelijk kraken. je had 1.(MAC OS) / 2. Linux(redhat) / 3. PC(windows xp)

de tijden genoteerd(in 1uur)
1: 11min
3: 30min
2: niet gekraakt(in 1 uur)

Dus op vlak van beveiliging zou ik nu niet meteen voor MAC gaan. De enige reden dat er minder virussen voor zijn is omdat het een minder gebruikt OS is en dus minder voordelen geeft dan bij kraken van windows OS'n.

PS: voor bronvermelding kan ik ni helpen. daar trekte uwe plan maar mee :p

Ik heb zelf een Mac en ik lach mensen die geen/weinig virussen als argument gebruiken echt gewoon uit. Ze zijn er zeer zeker. Dus je argument klopt wel. Nu ook met de iPad weer problemen op vlak van beveiliging. Kvind gewoon dat Apple materialen gebruikt die er degelijk blijven uitzien en das een +. Niemand kan schatten dat mijn MB Pro "al" 18 maanden oud is omdat die er nog uitziet als de nieuwe in de winkels. Ook OS X is imo een voordeel ... maar ik verwacht dat hij 6 jaar oud kan worden zonder issues. Anders is het men eerste en laatste Mac. Dat verwacht ik als ik 2000 betaal en mijn Asus van 600€ dat ook kan halen :)

Maar ondanks dat alles, als je wil gamen moet je voor Windows gaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan