Archief - Mac vs Pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

w00tw00t

Legacy Member
Nicolaz_ zei:
Gaming -> Windows

Kwaliteit, Stabiliteit & Gebruiksgemak -> Mac

Dat is iets van vroeger. Zeker stabiliteit zou ik al niet meer gebruiken als argument. Photoshop, indesign, office, safari... hoeveel dat die al crashten op mijn mac.. daar ik ben de tel al kwijt.

Burny

Legacy Member
Als je vriendin persé die Mac wil, laat haar dan een substantiële som bijleggen en ga voor zo'n iMac of Mac Pro en koop er een Win 7 OEM bij. Vervolgens installeer je naast Mac OSX ook die Win7 dmv Bootcamp. Drivers etc worden meegeleverd door Apple.
Iedereen happy.

En over de hele Mac vs PC discussie: Dat is allemaal nogal subjectief hoor. Wij merken wel dat de vraag naar Mac's stijgt, maar het aantal Mac's dat binnenkomt met problemen stijgt evenredig mee :) Maar ik ben zeker niet tegen Mac, het zijn echt wel leuke dingen.

kakature

Legacy Member
Fuck me, 90 % van de replies hier is pure bullshit.

Zero Grav nails it.

Mijn persoonlijke mening: als je wil gamen dan koop je maar een Windows-computer. De Mac zal BF3 wel zonder probleem draaien, maar verwacht geen uitmuntende prestaties en super graphics.

mdgf

Legacy Member
Als je vriendin persé die Mac wil, laat haar dan een substantiële som bijleggen en ga voor zo'n iMac of Mac Pro en koop er een Win 7 OEM bij. Vervolgens installeer je naast Mac OSX ook die Win7 dmv Bootcamp. Drivers etc worden meegeleverd door Apple.
Iedereen happy.
Maar om te gamen blijft dat altijd shit, zelfs met een imac van 3000&#8364; kom je (bijlange, ~<50%) niet aan prestaties van een pc van 800&#8364; (door hun mobiele gpu's). Idem voor cpu-intensieve prestaties wegens tragere en niet-overklokbare cpu's.

Nu betaal ik die aantal euro's bij voor het OS en de toegang die het mij geeft tot OS X exclusive software zoals Espresso, CSSEdit, Reeder, Transmission, Adium, etc&#8230;
Met de rest ben ik het eens, maar hiermee nauwelijks. In uw situatie: ok. Maar de meeste mensen (ook de vriendin van de TS) die een mac kopen gebruiken nu eenmaal GEEN os-x exclusive software (of toch geen zonder even goede of betere windows/andere OS alternatieven). Die betalen dus puur voor het uiterlijk en de hipsterness (dat is toch zo met iedereen die ik ooit ontmoet heb die een mac kocht, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het altijd geldt).

Uiteindelijk doet iedereen wat hij wilt met zijn geld natuurlijk.

Ik ben zelf allesbehalve een apple fan, vooral vanwege het feit dat ze verbieden van os-x te installeren op pc's die niet uit hun fabriek komen. Mocht microsoft dat doen, of laat staan alle grote linux en BSD distro's (kan natuurlijk niet, wegens open-source, maar bon) dan zou men dat opeens niet meer "normaal" vinden, van apple aanvaard iedereen dat voor de één of andere reden.

snowguard_01

Legacy Member
als het puur gamen is kan je beter zelf een windows pc samenstellen, bf3zal inderdaad vlotjes lopen op een mac naargelang welke je neemt maar voor 1000euro spring je niet ver voor een mac..

ikzelf ben ook macgebruiker, ik heb de zwaarste pro met upgrades en die draait echt perfect, alleen moet je het geld er wel voor over hebben...

mac is in vergelijking met windows kwa software stukken sneller, dat is echt klik pc staat op, klik programma staat open, wachten is daarmee gedaan en dit heb je wel met windows...

bekijk het eens, je kan eventueel nog even wachten tot ik schat eind december a januari en dan zou er een upgrade komen voor de mbp modellen en komen de "oude" weer in afslag en kan je ze met korting krijgen. dan heb je al een deftige quadcore met i7 die de meeste spellen wel zal draaien.

maar zo heeft iedereen zen mening he, als je deze vraag op het apple deel vraagt krijg je waarschijnlijk weer heel andere reactie's :p

SpeedFreak.be

Legacy Member
Ik heb een Mac altijd mooi gevonden en ooit komt er eentje hier in huis, MAAR aangezien ik op het moment game heb ik toch voor een windows pc geopteerd. Ok je kunt windows ook in bootcamp draaien daar ben ik me van bewust, maar op het moment heb ik buiten mijn games ook nog veel andere software die op windows draait en om eerlijk te zijn dan zou ik een deel weer opnieuw moeten aanschaffen voor mac-os een besturingssysteem zonder programma's is ook maar kaal en als ik ga switchen is het helemaal.

Zero Grav

Legacy Member
mdgf zei:
Maar om te gamen blijft dat altijd shit, zelfs met een imac van 3000&#8364; kom je (bijlange, ~<50%) niet aan prestaties van een pc van 800&#8364; (door hun mobiele gpu's). Idem voor cpu-intensieve prestaties wegens tragere en niet-overklokbare cpu's.


Met de rest ben ik het eens, maar hiermee nauwelijks. In uw situatie: ok. Maar de meeste mensen (ook de vriendin van de TS) die een mac kopen gebruiken nu eenmaal GEEN os-x exclusive software (of toch geen zonder even goede of betere windows/andere OS alternatieven). Die betalen dus puur voor het uiterlijk en de hipsterness (dat is toch zo met iedereen die ik ooit ontmoet heb die een mac kocht, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het altijd geldt).

Uiteindelijk doet iedereen wat hij wilt met zijn geld natuurlijk.

Ik ben zelf allesbehalve een apple fan, vooral vanwege het feit dat ze verbieden van os-x te installeren op pc's die niet uit hun fabriek komen. Mocht microsoft dat doen, of laat staan alle grote linux en BSD distro's (kan natuurlijk niet, wegens open-source, maar bon) dan zou men dat opeens niet meer "normaal" vinden, van apple aanvaard iedereen dat voor de één of andere reden.
Dat is een methode van verkopen die Apple vanaf dag één heeft toegepast en Microsoft heeft toen besloten een andere weg in te slaan, met name het verkopen van licenties aan hardware vendors. Ik geloof dat Apple het in het begin wel eens heel even heeft geprobeerd en daar niet goed mee terechtgekomen is trouwens, maar ben daar niet heel zeker over.

Ik kan wel begrijpen dat dat frustrerend is, maar langs de andere kant wordt dat op andere platformen als doodnormaal ervaren. Een GSM wordt doorgaans ook verkocht met Android, BBOS of Windows Phone 7 en zal ook nooit op een officiële manier naar een ander OS kunnen worden geport. Maar daarbij wordt dat wel aanvaard.

Apple is ook geen nieuw bedrijf, het is opgericht in de tijd toen zo'n dingen die nu vanzelfsprekend zijn (zoals een OS los kopen of enkel bij een PC krijgen) gewoon nog niet zo normaal waren. In die tijd werden gewoon de eerste computers ontwikkeld die mensen thuis zouden kunnen gebruiken zonder ze eerst nog zelf in elkaar te schroeven. Dusja, dat is gewoon historisch zo gegroeid. Draagt niet echt bij tot de oorspronkelijke discussie, maar altijd wel interessant om eens over te praten. :)

&#8211;&#8211;

Qua OS X exclusive software hebt ge niet altijd een keuze. Er zijn onnoemelijk veel mensen die het inderdaad daar niet voor kopen, maar eens ze het hebben wel gedwongen zijn om bepaalde software te gebruiken die enkel op OS X bestaat omdat de tegenhanger dan weer Windows only is. Die software voor OS X zal er daarom heus niet altijd beter uitzien of beter werken, dat is een feit. Soms zal er zelfs helemaal geen alternatief aanwezig zijt en dan zijt ge gewoon royally screwed.

Nu vertelde ik dat wel vooral omdat dat iets is dat mensen vaak vergeten bij de keuze tussen Apple en Windows. Doorgaans komt er veel gebash af op zo'n discussies, ik denk dat die mensen wat liefde te kort gekomen zijn in hun jeugd. Maar het is toch wel iets belangrijk om rekening mee te houden bij de keuze van eender welk OS.

Burny

Legacy Member
mdgf zei:
Maar om te gamen blijft dat altijd shit, zelfs met een imac van 3000€ kom je (bijlange, ~<50%) niet aan prestaties van een pc van 800€ (door hun mobiele gpu's). Idem voor cpu-intensieve prestaties wegens tragere en niet-overklokbare cpu's.

Mja, das waar.

mdgf zei:
Ik ben zelf allesbehalve een apple fan, vooral vanwege het feit dat ze verbieden van os-x te installeren op pc's die niet uit hun fabriek komen. Mocht microsoft dat doen, of laat staan alle grote linux en BSD distro's (kan natuurlijk niet, wegens open-source, maar bon) dan zou men dat opeens niet meer "normaal" vinden, van apple aanvaard iedereen dat voor de één of andere reden.

Het is wel zo dat Apple een totaal product levert. Vandaar dat het OS niet afzonderlijk verkocht wordt. Dat is technisch ook niet haalbaar, vanwege het ontbreken van drivers.
In feite leveren Dell, HP, Medion etc ook zo'n totaal product. De Windows OEM die je bij zo'n pc koopt, komt zogezegd van die PC fabrikant, niet van Microsoft. Dat staat ook zo op de OEM CD's, of op de verpakking ervan. Ook voor support op die Windows moet je dan bij Dell, Hp, Medion etc aankloppen.
Mocht Apple het wel toelaten, ga je een enorme toename van problemen met Mac OSX zien, grotendeels te wijten aan die ontbrekende drivers. Dat zou het imago (superstabiel) van Mac OSX teveel schaden.

kakature

Legacy Member
Beter sluiten. OP heeft al genoeg meningen (waarvan 90 % onwaar) kunnen verzamelen me dunkt en het niveau in deze thread zal niet meer stijgen.

maartendq

Legacy Member
TooChé zei:
Gebruiksgemak is iet persoonlijk. Maar het is wel zo dat Mac zorgt voor een afgewerkte omgeving.
Stabiliteit, volledig akkoord --> Mac

Kwaliteit ... daar twijfel ik over. Vroeger had ik zonder twijfel Mac gezegd. Nu heb ik de luxe om te kunnen vergelijken en mijn MBPro unibody begint na 3jaar toch al serieus traag te worden (zelfs na recente format) terwijl die genoeg geld gekost heeft.
Ik heb ook al enkele kleine tekortkomingen ontdekt ook. Voor 1800eur zou dat zeker niet mogen.
Mijn Win XP van ondertussen 7! jaar oud (Medion Aldi PC) draait nog steeds enorm vlot. Kostte me 800eur.

Kwaliteit van Apple superieur? I beg to differ ...

En Apple is een hype ja. Als ge geen video/audio bewerking doet, is een Macbook zwaar overbodig.

Dus my advice, PC :)

Overbodig.. Ik werk eerlijk gezegd een stuk vlotter op m'n macbook dan op gelijk welke windows-based laptop die ik ooit gebruikt heb. Bovendien hoef ik nooit een lader mee te nemen naar school, ik kan gerust een zes uur op batterij werken terwijl de packard bells, vaio's, acers etc van mijn medestudenten na twee uur al aan het stopcontact vliegt.

Het is overigens niet omdat iets duur is dat het daarom geen tekortkomingen kan hebben. Ik had een paar jaar terug een mooie HP laptop gekocht van tegen de 1000EUR en mocht hem na amper drie maanden al terug binnenbrengen wegens een moederborddefect.

kakature

Legacy Member

matt77hias

Legacy Member
kakature zei:
Trouwens, nog eens terugkomen op de "Mac is overpriced"-mythe. Genoeg voorbeelden te vinden op Google, je moet zelf maar eens zoeken.

Mac is NOT expensive for a branded PC...Spec to spec comparison
Are Macs More Expensive? Let’s Do the Math Once and For All
Why Macs Are Not More Expensive Than PCs
The “Macs Are Too Expensive” Debate: It’s Ultimately Futile &mdash; Apple News, Tips and Reviews

En dat zijn al vrij oude artikelen, dus gaat het zeker op voor de prijzen nu.

op het internet staat alles hè
kies een willekeurige 'overpricede' mac en maak een lijstje van wat er in zit
stel vervolgens een pc samen met al deze onderdelen apart en doe er zo'n 100EUR af omdat het geen totaalpakket is
vervolgens zeg me hoeveel nieuwe games je daar mee kan kopen met het verschil xD

kakature

Legacy Member
Tja natuurlijk, als je zelf uw pc samenstelt ...

Vergelijk eens met Dell, HP of wat heb je daar nog allemaal. Vaak is dat helemaal niet goedkoper dan Apple of vind je niet eens gelijkaardige systemen.

matt77hias

Legacy Member
kakature zei:
Tja natuurlijk, als je zelf uw pc samenstelt ...

Vergelijk eens met Dell, HP of wat heb je daar nog allemaal. Vaak is dat helemaal niet goedkoper dan Apple of vind je niet eens gelijkaardige systemen.

dell is idem wel uizonderingetje met hun alienware divisie dat kan je ook overprijsde apparatjes noemen (ik heb het over de laptops)
maar aan de andere kant heb je een hele prijsrange terwijl bij apple dat toch redelijk beperkt is

Burny

Legacy Member
kakature zei:
Tja natuurlijk, als je zelf uw pc samenstelt ...

Vergelijk eens met Dell, HP of wat heb je daar nog allemaal. Vaak is dat helemaal niet goedkoper dan Apple of vind je niet eens gelijkaardige systemen.

Daar ben ik niet mee akkoord. De HP Envy bv is duidelijk 'geïnspireerd' op een Macbook qua looks. Maar prijs/spec gewijs een stuk goedkoper. Ook voor de Vaio reeks van Sony geldt dit. Ik vergelijk dan met opzet met notebooks die iets hoger gepositioneerd zijn in de markt, omdat die qua specs dichter aanleunen bij de Macbook.

Een iMac vind ik een uitzondering daarop, daar ben ik nog geen waardig alternatief voor tegengekomen.

FlatRussian

Legacy Member
Ha leuk, mijn post wordt verwijderd odmat het zogezegd zever is.

Dan mag iemand mij toch nog steeds uitleggen wat 18 jarige snotaapjes met die mac doen als ze weer breed en open in de plaatselijke hipstercafé druk aan het werk zijn. Zullen wel hoogstaande grafische en audiovisuele projecten zijn allemaal.

Of is het deel dat de stabiliteit compleet situationeel is ook complete zever. Zowel Macs als PCs gaan neer.

Betere looks? Tegenwoordig zijn er 1000den verschillende modellen en sommigen zijn ook wit een lekker minimalistisch zoals de mac. (Alhoewel ik wel moet toegeven, diene oplichtende appel is wel neig) Dus ook totaal eigen smaak.


Enige echt goede argument dat ik hier heb gehoord is idd dat als je een Mac kiest, is het omdat je graag met OSX werkt. Meer niet. Want zelfs over die exclusieve software heb ik mijn twijfels. Tegenwoordig heb je bijna voor alles een Mac als PC alternatief en vaak ook Shareware voor Linux (die je dan ook nog eens op de PC wss kan installen)

IMO ->
Mac: OSX, kwaliteit beeld ed (die je ook op de PC kunt vinden natuurlijk, maar ik zal maar zwijgen)


Nu gaat iedereen denken dat ik een ragende Mac hater ben, terwijl ik eigenlijk Mac > PC vind. Maar die Macs moeten dan wel gebruikt worden voor zeer specifieke zaken zoals live muziek draaien in mijn geval.

Nicolaz_

Legacy Member
Ik durf wedden dat alle mensen die hier Mac zitten af te breken ofwel nog nooit mt een Mac gewerkt hebben ofwel er totaal geen ervaring mee hebben.

Ik zet voor mijn werk dagelijks Windows & Mac Netwerken op, Windows is een goed systeem maar Mac is beter en stabieler (alsook in Netwerk), trust me.

Nuja heel die discussie draait al lang niet meer rond de vraag/kwestie. Zijn vriendin wil volgens mij een Mac omdat het mooier/strakker oogt en gelijk heeft ze.
Geef toe, een mooie iMac mt slechts 1 stroomkabel of een PC met Scherm & bijhorende kabels...

Koop een Mac, leer er mee werken en Windows is verleden tijd, zoals ik het al bij zoveel mensen gezien heb.

FlatRussian

Legacy Member
Nicolaz_ zei:
Ik durf wedden dat alle mensen die hier Mac zitten af te breken ofwel nog nooit mt een Mac gewerkt hebben ofwel er totaal geen ervaring mee hebben.

Ik zet voor mijn werk dagelijks Windows & Mac Netwerken op, Windows is een goed systeem maar Mac is beter en stabieler (alsook in Netwerk), trust me.


Nope, heb zowel met mac als met linux als met PC moeten leren werken en examens afleggen van de 3.

Zoals ik zei Mac > PC. Maar 80% van de huidige gebruikers gebruikt zijn Mac alsof het een PC is. Kom, om filmpjes te zien en fotos te tsjekken heb je genoeg met een laptop van 400eur.

Ik gebruik een Mac puur en alleen voor Ableton eerlijk gezegd. "Wat? Een Mac voor ableton alleen, wat een sukkel!"

Ha draai eens Ableton op een Mac van 3 jaar oud en op een splinternieuwe Windows laptop en voel hoe de laptop verkracht wordt.

En voor netwerken heb ik het liefste Linuxen. Die heb ik eigenlijk in al mijn jaren, zo goed als nooit zien neergaan.



Edit: Koop de windows imo, en als je girlfriend een Mac wilt omdat het mooier is, laat haar het verschil bijbetalen.

Tycho91

Legacy Member
freefoo zei:
Ok. Ga dan maar eens na 1 jaar met je iMac/Macbook/iWhatever naar de Applestore of Apple zelf om iets te laten herstellen zonder Applecare.

Ik spreek uit ervaring. De eerste 6 maanden heb je garantie, daarna ligt het aan de eindgebruiker om te bewijzen dat de oorzaak van het defect te wijten is aan een fabricagefout of whatever.

X-aantal jaar geleden een peperdure G4 MDD aan de kant moeten zetten, waarom... geen Applecare. De kosten waren te hoog om het toestel te laten herstellen.

Je hebt 2 jaar garantie, na die 2 jaar ligt het bij de eindgebruiker om te bewijzen dat de oorzaak van het defect te wijten is aan een fabricagefout. Niet na 6 maanden al.
Bij apple (en andere fabricanten wrs ook) doen ze er gewoon moeilijk over en proberen ze u te bedotten. Gewoon op uw strepen staan en dreigen met gerechtelijke stappen wegens het niet naleven van de wettelijke garantie.
Ge moet da natuurlijk niet doen als ge uwe cola over uw computer hebt gegooit
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan