Archief - Is dit mogelijk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bosiwollig

Legacy Member
Beste 9livers,
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een HTPC te bouwen onder de 200 euro, die stil is, alles afspeelt met 5.1 surround op full HD en waar ik ook nog apps kan op installeren.

- Hoe ziet zo'n setup er uit?
- Gaat het veel lawaai maken?
- Welk os moet je erop zetten zodat je apps kan installeren en duurt het lang om dat os op te starten?

alvast een DIKKE merci

edit: er moet geen dvd/blu ray drive inzitten en een HDD heb ik wel nog op reserve.

Dus:

cpu / GPU?
mobo
kast
voeding
ram
koeler
+-200 euro

mdgf

Legacy Member
"Apps", yuk, tis geen iphone hé, program(ma')s noemen we dat :p
En tuurlijk kun je programma's installeren, tis gewoon een pc gelik een ander (maar dan kleiner).
Of bedoel je wat anders? Want je vraagstelling vind ik wat raar.

OS: wat je wilt hé, windows 7 of een Linux distro (Linux Mint, (X/K/L)Ubuntu, Fedora, evt. Debian zijn allen vlot bruikbaar door beginners) zullen de populairste zijn. Daar smijt je dan een HTPC programma op zoals XBMC (alle OS) of mediaportal (enkel Windows).

Pentium G620(T) (60€)
Mini-ITX mobo, H61 wss liefst met usb 3.0 (60€)
mITX case (20-200€), wel niet vergeten dat in de goedkopere cases geen 3.5" hdd's gaan passen
PSU: 60€ (picopsu 60-120W) of in case
2 of 4 GB van het goedkoopste geheugen (10-18€)
Scythe (Big) Shuriken Rev B (25€)

Dus ja 200€ kan (met psu in case).

KenHas

Legacy Member
Zou, zoals phate_13, ook gaan voor zo'n all-in-one. Alle hardware is op mekaar afgestemd qua koeling en zo, geen gepruts en zo. Linux erop en XBMC en je hebt een goe HTPC'tje

bosiwollig

Legacy Member
Maar die cpu en gpu zijn die niet zwakker? Gaat full hd werken zonder hardwareversnelling?

phate_13

Legacy Member
Daar zit een zeer krachtige GPU in. Welke daar geen problemen mee heeft. Veel krachtigere GPU dan zo'n Intel. De CPU is wel trager inderdaad.

mdgf

Legacy Member
De reden dat ik de pentium verkies is omdat de e350 niet gegarandeerd alles 1080p zal kunnen afspelen zonder gpu-acceleratie en ik weet niet in hoeverre dat nu al deftig werkt onder linux (de laatste keer dat ik het gecontroleerd heb waren ze bezig met de implementatie in xbmc, maar ja).
Als je der windows opsmijt dan is de e350 sowieso wel voldoende.
Indien de e350 al volledig ondersteund wordt dan is dat de aanrader (zuiniger, koeler).

bosiwollig

Legacy Member
Kan ik goedkoper zelf zo'n zatoc bouwen? En waar kan ik vinden of die amd cpu alles gaat kunnen afspele?
eeuh is die and gpu echt beter?

mdgf

Legacy Member
Tzal iets goedkoper (excl hdd) zijn veronderstel ik, maar die case blijft moeilijk (ik heb geen enkel idee wat de moeite is, maar tbh met een e350 kan ook die 75W voeding niet moeilijk doen en warm wordt die cpu ook niet).

Je kunt op de xbmc fora kijken of er ook in linux hardwareversnelling megelijk is met de e350.

bosiwollig

Legacy Member
Voor zover ik kan vinden werkt hardware acceleratie niet goed met die e350. Ik ben hier echter niet zeker van. Die mensen op die fora gebruiken van die rare afkortingen die ik niet begrijp . Ik denk dat ik dan beter op veilig speel en een g620 gebruik bij deze build?

Maar nu kwam ik ook meteen een probleem tegen met die HD3000 die op die intel zit.
Blijkbaar zou die problemen hebben als je een film afspeelt die 23.96fps is. Ik heb even in mijn filmcollectie rondgekeken en er zitten er toch wel een aantal tussen.

zou iemand een config willen maken? Dank bij voorbaat.
Edit:
kheb hier nog geil ram liggen. Beide latjes gaven errors met mijn amd mobo. Tlijkt mij dus sterk dat ze beide stuk zijn dus misschien werken ze met een eventueel intel bordje wel.

Vic 40+

Legacy Member
Ik heb wat bij elkaar gezocht,wacht even op reacties want ik weet niet of dit zal voldoen.Kijk zelf natuurlijk ook even.
Bestelkosten berekenen | Tweakers.net Pricewatch
1x Intel Pentium G620 € 54,61
1x Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC € 39,90
1x Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/2G € 11,06
1x Asrock H61M-ITX € 63,06
Totaal via azerty.nl € 183,25
Ik neem b.v. aan dat 2gb ram voldoende zal zijn en je kan die ram van jezelf ook verkiezen natuurlijk.Het mobo heeft een pciex16 slot dus als de ingebouwde grafische chip niet zou voldoen zou je eventueel een extra grafische kaart erin kunnen zetten.

bosiwollig

Legacy Member
Okay hartelijk dank.
Die cpu is denk ik degene die het gaat worden. Dat asrock bordje is ook een goede keus denk ik. Hdd heb ik hier nog wel ergens liggen en ram is gewoon 2 of 4 gb vd goedkoopste ddr3 ram.
Dus de kast en voeding zijn nog het'probleem'. Is een 300 watt geen overkill en is die wel stil? En van goede kwaliteit
En past die scythe koeler in die case?

Vic 40+

Legacy Member
Kast weet ik weinig van,ik heb gekozen met je budget in mijn gedachten.
Welke koeler bedoel je?Ik heb nog even beter gekeken,dus weet welke,maar waar heb je die voor nodig?Ik heb weer even verder gekeken en denk dat die scyth niet veel hoger zal zijn dan de standaard koeler die met de processor meekomt,dus ik ga er van uit dat die zou passen.

bosiwollig

Legacy Member
Die koeler is denk ik veel stiller dan de standaard koeler en dat is toch wel belangerijk voor een htpc. Maar ik zoek nu nog een mini itx case + voeding ( die stil is en krachtig genoeg is ) voor niet teveel geld.

edit:

Systeem 1 (mini-ITX)
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...442225]=1&product[389845]=1&product[207291]=1

Systeem 2 (micro-ATX)
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...389845]=1&product[207291]=1&product[396815]=1

Voor beide systeempjes heb ik dus nog case en goede voeding nodig. Als je denkt dat een ander moederbord beter is zeg het dan aub ;)

Vic 40+

Legacy Member
Het enige wat geluid zal maken in de kast die ik uitgekozen heb is de fan van de voeding+de fan van de cpukoeler,alleen kan ik weinig zeggen over de kwaliteit van die voeding en hoeveel lawaai die maakt.Uit de volgende gebruikersreview komt toch wel de klacht dat de voedingsfan lawaaierig is,
Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC review door mcDavid | Core | Tweakers.net Productreviews
Je kunt zelf ook even kijken natuurlijk er staan er zat in de volgende link,
Behuizingen | Core | Tweakers.net Pricewatch Prijzen

Vic 40+

Legacy Member
Vink aan de rechterkant in de link onder behuizingstype ook even htpc aan,dat was ik vergeten en het geeft een paar extra opties.

mdgf

Legacy Member
Als case misschien: MS-Tech CI-50 @ Azerty Maar das ook wel een actieve psu als ik het goed voorheb (vs gewoon een transformator met extern blok zoals een laptop).

edit: 3 posts gemist: die andere ms-tech zal wss ook niet teveel mis doen. De psu zal wss op niet veel trekken, maar boven de 40W ga je toch nooit gaan dus dat zou geen probleem mogen zijn.

bosiwollig

Legacy Member
Hmmm die kast is 7 cm hoog. Zou die koeler daar wel in passen? En als ik het systeempje 100% stress , gaat het dan crashen met die 120 watt voeding? Of die 100 watt voeding.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan