Archief - Goed soundsystem voor MediaCenter

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

apa

Legacy Member
Later dit jaar wil ik mij een MediaCenter systeem samenstellen. Ik kies voor een MediaCenter omdat het erg veelzijdig is: ik zal het gebruiken als TV-recorder, DVD/BluRay/HD-DVD/DivX/MPEG4/... player, FM-tuner en CD/MP3-player maar ook als router, SQL Server, web-server, file-server, etc. Voor al die zaken samen is een MediaCenter volgens mij veruit het meest kosten-efficiënt.

De hardware die ik in deze MediaCenter zal stoppen staat nog niet vast, maar het zal van degelijke kwaliteit zijn (ik denk bv. aan een Conroe CPU, een Antec Neo Phantom 350 silent PSU, ...

Wat ik hier te weten wil komen is wat voor zo'n systeem een goede keus zou zijn qua geluidsinstallatie (soundkaart, ampli & speakers). Het hele systeem komt in mijn living terecht (6m x 3m70); het is de bedoeling dat de speakers aan het plafond komen te hangen (houten plafond-plaat; de subwoofer komt natuurlijk op het houten parket terecht).

Het soundsysteem moet goed genoeg zijn voor hetgeen ik ermee wil doen, maar ik hou niet van overkill: ik weet dat een MediaCenter niet ideaal is voor de geluidskwaliteit, maar daar moet ik maar mee leven. Ik luister niet naar klassieke muziek, maar wel naar Rock (Bryan Adams o.a.). Ik hou van nu en dan een film en als ik een DVD bekijk, dan wil ik van het surround geluid kunnen genieten. Een 5.1 set met digitale decoder lijkt mij dan ook zeker interessant.

Het budget voor dit alles ligt nog niet vast, maar ik had gedacht aan een prijs van om en bij de EUR 600,00 (laat maar weten als dit belachelijk is).
Aanvankelijk had ik gedacht aan een Creative Labs X-Fi samen met een Logitech Z-5500 maar ik hoorde al meermaals op dit forum dat dit verre van goed zou zijn (hier en hier)...

P.S.: Als het advies hier degelijk is, dan hoop ik hier een algemene guide van te kunnen opstellen voor het forum. Hou het dus A.U.B. netjes...

ABCDEFGHIJKLMNO

Legacy Member
600€ ? Als je dit jaar nog het systeem wil aanschaffen, dan moet je de Conroe laten vallen.


edit:
Enkel voor de speakers dus ;)

saikoboarder

Legacy Member
er staat later dit jaar.
de conroe zou rond september op de markt komen.
en aangezien intel al werkende processoren heeft kunnen laten zien en ze niet echt bekend staan voor uitstel zal dat wss wel kloppen

ontopic.
die x-fi is wel degelijk goed maar ze kent wel wat problemen om samen te werken met nforce4.
daar mss beetje mee opletten.
de logitech boxen zijn opzich niet slecht.
maar prijs qualiteit zijn het zeker niet de beste boxen.

apa

Legacy Member
ABCDEFGHIJKLMNO zei:
600€ ? Als je dit jaar nog het systeem wil aanschaffen, dan moet je de Conroe laten vallen.
Kwestie van heel duidelijk te zijn: deze thread gaat enkel over het geluid-subsysteem van de MediaCenter:
  • Soundkaart
  • Ampli
  • Speakers
Als ik over "Conroe" e.a. spreek, dan wil ik daarmee enkel aanduiden dat ik wel voor kwaliteits-hardware wil gaan... Als het Conroe wordt, dan zal de koeling wel een stuk stiller kunnen zijn dan als ik bv. Athlon64 FX had gezegd he ;)
Het kan echter best zijn dat ik dan alsnog beslis om een van de "Energy Efficient" Athlon64 te nemen die tegen dan ook op de markt zullen zijn.

saikoboarder zei:
die x-fi is wel degelijk goed maar ze kent wel wat problemen om samen te werken met nforce4.
Kan je hier wat meer info over geven? Welke soundkaarten zijn volgens jou goed/beter?

saikoboarder zei:
de logitech boxen zijn opzich niet slecht.
maar prijs qualiteit zijn het zeker niet de beste boxen.
Welke zou jij nemen voor dat budget en dat soort opstelling?

BraveHeart

Legacy Member
Zal er op je MCE PC gespeeld worden (games) ?
Anders mag je die Creative geluidskaart laten vallen.
Buiten EAX 5.0 voor gaming biedt deze kaart niet veel meerwaarde tegenover andere PCI insteekkaarten.

Een goedkopere Terratec, Audiotrak, M-Audio is stukken beter en die zijn gekend voor uitstekende geluidskwaliteit zowel analoog als digitaal.

Naargelang uw speakers 5.1 / 7.1 neem je een kaart.

Ook qua grafische kaart moet je niet zot doen voor in een MCE films te zien, een budget kaart van 50 € is al meer dan genoeg.

Het enige waar ik zou aan denken is een kanjer van een HD, zeker als je m gaat gebruiken als multimedia jukebox.

Als je MCE zegt wil je ook nog een ingebouwde TV tuner ?
Zorg er voor dat je 1tje hebt dat MCE erkend is.
Hauppauge! zijn de kaarten voor MCE pc's.

Voor de rest zou ik een systeem nemen waar de procesoor niet ligt te bakken als een bakoven.
AMD64 & Conrue, allemaal leuk en aardig maar totaal overkill voor wat divxkes af te spelen.
Een oude P3 klaart de klus met gemak en verbruikt minder energie om deze koel te houden.
Zeker als je niet wilt gamen is het nut van een zware desktop CPU totaal zinloos.
Geld weg gegooid.
Ga voor een simpele Sampron, Pentium 4 M processor met een Lite moederbordje zonder te veel prul aan.
Hoe minder geld je moet stoppen in een koelinstallatie hoe beter.
Heel die onboard tralala heb je niet nodig, het kost je alleen maar geld.
En steek uw geld in dingen die voor een MCE pc wel van nut zijn zoals goed geluid en veel harde schijf ruimte.

Een MCE pc voor +/- 400 - 500 € moet lukken.

apa

Legacy Member
BraveHeart zei:
Zal er op je MCE PC gespeeld worden (games) ?
Beperkt wel ja... Maar ik hou mijn desktop PC en de meeste gaming zal daarop gebeuren.

BraveHeart zei:
Anders mag je die Creative geluidskaart laten vallen.
Buiten EAX 5.0 voor gaming biedt deze kaart niet veel meerwaarde tegenover andere PCI insteekkaarten.
Dat was ook al de gedachte die ik had opgevangen. Spijtig genoeg produceert nVidia geen APU's meer sinds de nForce2: anders had ik wellicht daarmee iets gedaan.

BraveHeart zei:
Ook qua grafische kaart moet je niet zot doen voor in een MCE films te zien, een budget kaart van 50 € is al meer dan genoeg.
Ja, maar ik zou graag PureVideo willen kunnen gebruiken en ik wil ook dat het systeem H.264 video's op een degelijke manier kan afspelen. Mijn huidig idee is om een moederbord te nemen die lijkt op de ASUS A8N-VM CSM (de integrate graphics ervan ondersteunt namelijk PureVideo).

BraveHeart zei:
Het enige waar ik zou aan denken is een kanjer van een HD, zeker als je m gaat gebruiken als multimedia jukebox.
Dat is ook de bedoeling.

BraveHeart zei:
Als je MCE zegt wil je ook nog een ingebouwde TV tuner ?
Zorg er voor dat je 1tje hebt dat MCE erkend is.
Hauppauge! zijn de kaarten voor MCE pc's.
Er bestaan genoeg alternatieve softwares voor dat Microsoft-ding hoor: kijk bijvoorbeeld hier eens... En die ondersteunt al een stuk meer TV-tuner kaarten.

Ideaal had ik een kaart gekocht die ook de Telenet digiTV signalen kon decoderen... Als Telenet nu eens die extra encryptie zou laten vallen en de smartcards ook los zou verkopen...

BraveHeart zei:
Voor de rest zou ik een systeem nemen waar de procesoor niet ligt te bakken als een bakoven.
AMD64 & Conrue, allemaal leuk en aardig maar totaal overkill voor wat divxkes af te spelen.
Daarvoor wel, maar als je ziet hoe zwaar H.264 wel is, dan lijkt zo'n CPU niet meer zo'n zware overkill.

Bovendien wil ik ook wat zwaardere software ontwikkelen met behulp van deze PC (SQL Server, web-/app-server, ...).

BraveHeart zei:
Een MCE pc voor +/- 400 - 500 € moet lukken.
Dat lijkt mij erg moeilijk te worden als enkel het geluid-systeem al zoveel zou kosten ;)

dakantochnie zei:
Daarmee kom ik al op ongeveer EUR 900,00... Als ik de soundkaart zou laten vallen (ik kan voorlopig eventueel verder met de onboard sound van het mobo dat ik zal kopen he?!), dan kom ik op nog zo'n EUR 800,00.

Kan je ook even zeggen op welke objectieve zaken er al gelet moet worden bij het beoordelen van een sound-system? Ik besef wel dat enkel luisteren (subjectief) een goed oordeel kan geven, maar gezien het enorm groot aantal
bestaande systemen zou een objectieve schifting de keuze misschien wat beperken?!
Bestaan er ook degelijke reviews over geluidssystemen?

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Daarmee kom ik al op ongeveer EUR 900,00... Als ik de soundkaart zou laten vallen (ik kan voorlopig eventueel verder met de onboard sound van het mobo dat ik zal kopen he?!), dan kom ik op nog zo'n EUR 800,00.

Kan je ook even zeggen op welke objectieve zaken er al gelet moet worden bij het beoordelen van een sound-system? Ik besef wel dat enkel luisteren (subjectief) een goed oordeel kan geven, maar gezien het enorm groot aantal
bestaande systemen zou een objectieve schifting de keuze misschien wat beperken?!
Bestaan er ook degelijke reviews over geluidssystemen?
Op die versterker kan je stevig besparen hoor. Voor een €300 kan je al iets geschikts vinden, en dan kom je neer op een bedrag van 100+285+300=€785.
Dat is €185 boven je budget, maar het is het wel waard op termijn, vind ik toch. Je mag trouwens lang zoeken, een betere surroundset qua prijs/kwaliteit ga je niet snel vinden hoor. ;)

Je kan eigenlijk onmogelijk enkel op basis van wat cijfertjes zeggen dat dat een goede set zal zijn (of omgekeerd). Eén van de problemen is dat de fabrikanten liegen dat ze door de grond zouden moeten zakken van schaamte, en ander is dat er gewoon geen uitdrukking bestaat voor sommige dingen. Dingen zoals volheid kan je moeilijk gaan meten, net als ruimtelijkheid. Er zijn natuurlijk de vaste dingen zoals het bereik en het vermogen, maar ook die zeggen eigenlijk niets. Speakers van 10 watt kunnen beter klinken dan een set van 400 watt. Het bereik kan wel min of meer gemeten worden, maar dan nog zit je met de vraag of er geen klankvervorming is.
Dan heb je nog 'details' zoals de vorm van het dustkapje, maar dat begint enkel maar belangrijk te worden vanaf het high-end segment, en dan praten we over enkele duizenden of tienduizenden euro's.
Goede speakers hebben binnen in de kast geen rechte hoeken en je zou er normaal gezien ook wat demping in mogen terugvinden. Koop ook nooit speakers met vaste draden. Het gebruikte materiaal is ook van belang. Voor low-end speakers gebruikt men behandeld papier of karton in vele gevallen, bijvoorbeeld.
Ook het materiaal van de rand van de woofer is van belang: linnen of rubber kunnen in feite niet scheuren, papier of karton wel. Die woofer heeft dan ook een bepaalde uitslag en dat heet de x-max. Dat laatste hoef je eigenlijk niet te onthouden, in elke winkel behalve een deftige hifi winkel gaan ze je voor gek verklaren als je achter de x-max van die bepaalde speaker vraagt.

Er bestaan zeker degelijke reviews over geluidssystemen, maar dan denk ik dat je beter eens op zoek gaat naar reviews in enkele goede Engelse magazine's. Op het internet vind je gewoon te veel onzin.

Er gaat niets boven live gaan luisteren, dat mag je nooit vergeten.
Vergeet ook niet dat degelijk materiaal gewoon duurder is dan crap. De gemiddelde surround set van die populaire merken zal maar enkele jaren meegaan, degelijk materiaal gaat tientallen jaren mee (en ik spreek uit ervaring met mijn 30 jaar oude amp en mijn 45 jaar oude speakers die dagelijks spelen en waar gewoon nooit iets aan is). ;)

SMa

Legacy Member
Ik ken wel niet zoveel van muziekinstallaties
maar ik kan me wel voorstellen dat Dakantochnie's raad zeker niet genegeerd mag worden ;)

Die budget-uitbreiding zal het zeker waard zijn. Die 200 euro hijst je meteen in een veel hogere kwaliteits-klasse.
En een degelijke set gaat idd véél langer mee ;) (en is in kwaliteit niet te vergelijken met een Logitech, maar dat is ook normaal aangezien er zo'n 500 euro tussen zit...)
De mijne is ondertussen al 30 jaar oud, nooit grote problemen mee gehad. Enkel dat de voorversterker soms wat tegenprutteld na een lange periode van niet gebruikt te zijn.
En onlangs zijn de soft-dome tweeters opgeblazen, door een te groot volume (herstel kostte evenveel als een audio-setje...)
Maar de geluidskwaliteit maakt die kleine foutjes zeker goed ;)

Wat gezegd wordt over de 10W boxen vs 400W, daarin kan ik toch niet meteen volgen ;)

Dakantochnie

Legacy Member
sheep zei:
Wat gezegd wordt over de 10W boxen vs 400W, daarin kan ik toch niet meteen volgen ;)
Dat is gewoon zo. Wattages zeggen totaal niets over geluidskwaliteit.

SMa

Legacy Member
dakantochnie zei:
Dat is gewoon zo. Wattages zeggen totaal niets over geluidskwaliteit.
Maar wat ben je met een prachtgeluid als het superstil gezet moet worden?

Dakantochnie

Legacy Member
sheep zei:
Maar wat ben je met een prachtgeluid als het superstil gezet moet worden?
10 watt =/= 10 watt hoor. ;) Trouwens, met 10 watt kan je toch ook al mooi spelen hoor, je zou er van verschieten.

apa

Legacy Member
dakantochnie zei:
10 watt =/= 10 watt hoor. ;) Trouwens, met 10 watt kan je toch ook al mooi spelen hoor, je zou er van verschieten.
Is het dan zo dat die 10 Watt speakers van goede kwaliteit voldoende kunnen zijn voor mijn living (6m x 3m70)?
Ik weet natuurlijk wel dat het vermogen niets te maken heeft met de kwaliteit. Het vermogen is als de topsnelheid die een wagen kan halen: het zegt je niets over het comfort van de wagen noch over de tijd die nodig is om die snelheid te halen...

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Is het dan zo dat die 10 Watt speakers van goede kwaliteit voldoende kunnen zijn voor mijn living (6m x 3m70)?
Dat hangt er van af hoe hard je wil gaan natuurlijk, maar in feite wel ja (quasie alle speakers die je zal tegenkomen zullen trouwens krachtiger zijn). :)
apa zei:
Ik weet natuurlijk wel dat het vermogen niets te maken heeft met de kwaliteit. Het vermogen is als de topsnelheid die een wagen kan halen: het zegt je niets over het comfort van de wagen noch over de tijd die nodig is om die snelheid te halen...
Prachtige vergelijking. :)

apa

Legacy Member
Ik ben vandaag wat gaan rondneuzen, maar moet zeggen dat ik niet veel beter dan de Fnac tegengekomen ben als het op "luisteren" naar de sets aankomt. Kent iemand hier een winkel in het Gentse waar je fatsoenlijk advies krijgt en waar je (liefst rustig) naar verschillende sets kan luisteren?

Hoe beoordeel je trouwens een set? Heb er namelijk geen idee van hoe ik daar aan moet beginnen...

Dakantochnie

Legacy Member
Eerst en vooral is er hét belangrijkste: de geluidskwaliteit.
Neem enkele cd's mee die je zelf goed kent en zet je comfortabel in de sofa van de luisterruimte en hoor gewoon of het geluid je bevalt. :) Neem daar rustig je tijd voor; het kan namelijk dat de klank je in eerste instantie wel bevalt, maar dat het na een tijdje fameus gaat storen.
Kijk er natuurlijk wel op toe of de speakers op een geschikte versterker zijn aangesloten, dat is zeer belangrijk.
Verder is er natuurlijk ook nog de prijs en de bouwkwaliteit. Je kan natuurlijk moeilijk de speakers daar ter plaatste gaan openvijzen, maar je kan er wel redelijk zeker van zijn dat merken met een naam zoals JBL absoluut geen rommel gaan ineensteken.
Let ook op de wattage's (koop geen speakers van 400 watt rms, want dan zal je een leuke amp mogen kopen) en de weerstand.
Dan kan je natuurlijk nog letten op de details: mogelijkheid tot ophangen, design, enz...

apa

Legacy Member
Dat is natuurlijk moeilijk te doen in een winkel als de Fnac.

Bovendien heb ik helemaal niet zo'n fijn oor... Zoals ik zei hoor ik amper verschil tussen verschillende PC speaker-sets en mijn eigen hi-fi terwijl ik er wel van overtuigd ben dat er een verschil is.

Persoonlijk luister ik graag naar rock (Bryan Adams e.d.), maar wil ik de set ook gebruiken voor films... Ik kan toch maar moeilijk mijn hele collectie meenemen en beluisteren?! Zijn er specifieke zaken waarop je kan testen of waar je voor moet opletten? Bepaalde geluiden die klassiek slecht worden weergegeven op mindere sets?

Dakantochnie

Legacy Member
Als je het verschil niet hoort dan heeft het natuurlijk weinig zin om veel geld uit te gaan geven he. :)

Films meenemen heeft imo redelijk weinig zin, daarvoor moet je toch geen erg goede klank hebben.
Slechte speakers hebben het vooral moeilijk met klassiek en Jazz.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan