Archief - Nieuw geluidsysteem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jedi M.S.

Legacy Member
Hi,
Ik ben van plan vanmiddag nog een nieuw geluidsysteem te kopen. Dit houdt in: een nieuwe geluidskaart en nieuwe boxen.
Reden: m'n huidige systeem (onboard nForce2 chipset + Logitech Z640 5.1 boxen) hebben me zeer goed gediend, maar m'n eisen worden altijd maar groter, en m'n onboard geluidskaart schiet gewoonweg te kort.

Van geluidskaart had ik de Audigy of de X-Fi in gedachten. Nu zie ik op de site van de producent dat er Audigy, Audigy 2 en Audigy 4 bestaat. Is er een bepaalde serie aan te raden ? Of ga ik het best voor de X-Fi ? En waarom ?

Voor de boxen: misschien weer Logitech, aangezien ik daar zeer tevreden over was ? Of zal er zowieso een veel beter geluid komen uit die Z640 als ik m'n nieuwe geluidskaart heb ?

Thanks

Jedi M.S.

Legacy Member
Havoc zei:
Wat is je budget?
In principe onbeperkt, ik heb geen probleem om geld uit te geven voor kwaliteit.
Maar ik vereis geen installatie die ze in een professionele opnamestudio gebruiken :)
De geluidskaart mag gerust het nieuwste van het nieuwste zijn (als het daarmee ook de beste is), maar voor de boxen zou ik gewoon zeggen: beste prijs/kwaliteit.

apa

Legacy Member
Als je je systeem als klassieke desktop-PC blijft gebruiken, dan is de Logitech Z-5500 zowat de beste speaker-set die je kan kopen. Ikzelf wil die kopen voor een MediaCenter systeem later dit jaar, maar daarvoor wordt her en der gezegd dat die speaker-set tekort schiet (al moet ik er wel bijzeggen dat er daar uberhaupt beter PC-speaker-set voor bestaat).

Qua soundkaart wordt de nForce2 APU als een der besten aanzien... Vooral de hardwarematige Dolby-Digital encoding is erg interessant; maar met je Z-640 kan je die nog niet gebruikt hebben (daarvoor moet je een der SPDIF's gebruiken). Misschien is het dus de moeite om eerst die Z-5500 te proberen op je nForce2 eer je verder kijkt?!

Ga je toch voor een andere sound-kaart, dan wordt de X-Fi tegenwoordig hoog aangeprezen voor de geluidkwaliteit. De versie die je daarvan neemt maakt weinig uit: ze verschillen niet in geluidskwaliteit, enkel in aantal features (en prijs natuurlijk).

Jedi M.S.

Legacy Member
Ohja, ik was nog vergeten m'n gebruikersdoel te vermelden :)
Muziek en films, daarvoor wil ik goed geluid hebben

Decay

Legacy Member
Je kan een VGA kabel kopen voor de xbox360, uitermate interessant als je het mij vraagt ;)

SMa

Legacy Member
onbeperkt budget & niet al te professioneel:
versterker + 2 boxen
zit wel in een totaal andere prijsklasse (>&#8364;1000) dan een pc-geluidsetje ( <&#8364;500)
kwaliteitsklasse verschilt dan natuurlijk ook enorm

en persoonlijk zou ik geen Logitech meer kopen

sash1m1

Legacy Member
x-fi extreme music
en die altec lansings
das +-200€
daar gaade volgens mij het beste waar voor u geld krijgen

SMa

Legacy Member
ik zou mss zelf nog een geluidskaartj willen kopen
welke geluidskaarten kun je dan aanraden?
hopelijk zullen ze goedkoper zijn op cebit

:edit: amp: Technics SU-7300
& 2 boxen van het (failliete) merk Ram
budget hangt af van kwaliteit, dus graag enkele prijsklasses :edit:

apa

Legacy Member
Kan je dan wat andere PC speaker-sets aanraden/opnoemen die wel degelijk zouden zijn?

Ik erger mij enorm aan het aantal afstandsbedieningen die ik tegenwoordig nodig heb voor al mijn hi-fi apparaten. Ik heb momenteel een TV (Sony CRT), een versterker (Technics), een CD-changer (Technics), een DVD-player (Philips) en een VHS-recorder (JVC)... Als ik nu nog een Digibox neem ofzo dan is dat nog eens een toestel erbij. Ik weet wel dat er universele afstandsbedieningen bestaan, maar dat interesseert mij niet... Vandaar dus dat ik richting MediaCenter wil gaan met een PC speaker-set.

Nog een argument pro-MediaCenter is voor mij het feit dat PC's relatief makkelijk upgradebaar zijn. Nu is het DVD, maar later is dat dan weer BluRay en/of HD-DVD. Ik heb geen zin om mij daarvoor nog eens zoveel aparte bakken te kopen: een PC is daarvoor veel handiger vind ik.

Wat ik dus zoek is een speaker-set met ingebouwde versterker (de klassieke PC speaker-set m.a.w.). Deze set moet vooral dienen voor films, muziek (FM tuner, MP3, CD, ...) en wat games (maar dat zal minimaal zijn aangezien ik die hoofdzakelijk op mijn desktop zal blijven spelen).

Ik ben absoluut geen kenner wat betreft muziek (ik ben geen muzikant en luister helemaal niet naar klassieke muziek e.d.).

Havoc

Legacy Member
apa zei:
Kan je dan wat andere PC speaker-sets aanraden/opnoemen die wel degelijk zouden zijn?

Ik erger mij enorm aan het aantal afstandsbedieningen die ik tegenwoordig nodig heb voor al mijn hi-fi apparaten. Ik heb momenteel een TV (Sony CRT), een versterker (Technics), een CD-changer (Technics), een DVD-player (Philips) en een VHS-recorder (JVC)... Als ik nu nog een Digibox neem ofzo dan is dat nog eens een toestel erbij. Ik weet wel dat er universele afstandsbedieningen bestaan, maar dat interesseert mij niet... Vandaar dus dat ik richting MediaCenter wil gaan met een PC speaker-set.

Nog een argument pro-MediaCenter is voor mij het feit dat PC's relatief makkelijk upgradebaar zijn. Nu is het DVD, maar later is dat dan weer BluRay en/of HD-DVD. Ik heb geen zin om mij daarvoor nog eens zoveel aparte bakken te kopen: een PC is daarvoor veel handiger vind ik.

Wat ik dus zoek is een speaker-set met ingebouwde versterker (de klassieke PC speaker-set m.a.w.). Deze set moet vooral dienen voor films, muziek (FM tuner, MP3, CD, ...) en wat games (maar dat zal minimaal zijn aangezien ik die hoofdzakelijk op mijn desktop zal blijven spelen).

Ik ben absoluut geen kenner wat betreft muziek (ik ben geen muzikant en luister helemaal niet naar klassieke muziek e.d.).

Terminator zei:
http://www.pixmania.be/be/nl/134921/art/altec-lansing/5-1-speakers-5100.html

message to...

SMa

Legacy Member
apa zei:
Ik erger mij enorm aan het aantal afstandsbedieningen die ik tegenwoordig nodig heb voor al mijn hi-fi apparaten. Ik heb momenteel een TV (Sony CRT), een versterker (Technics), een CD-changer (Technics), een DVD-player (Philips) en een VHS-recorder (JVC)... Als ik nu nog een Digibox neem ofzo dan is dat nog eens een toestel erbij. Ik weet wel dat er universele afstandsbedieningen bestaan, maar dat interesseert mij niet... Vandaar dus dat ik richting MediaCenter wil gaan met een PC speaker-set.

je hebt dus al een versterker
waarom dan nog teruggaan naar een pc speaker setje?

Thorens

Legacy Member
Hey, what happened, ik kom hier zo al geruime tijd niet meer en opeens zijn hier allemaal klonen van mij ontstaan :D

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Haha, lol :D

We missen je wel hoor thorenske! :$
Pls come back schat! :p

Dakantochnie

Legacy Member
Thorens zei:
Hey, what happened, ik kom hier zo al geruime tijd niet meer en opeens zijn hier allemaal klonen van mij ontstaan :D
Wij zijn allemaal uw apostelen. :p

apa

Legacy Member
Allabs zei:
Dezelfde combinatie als die ik hierboven al postte (Sony amp & JBL surround set)
Mjah... Maar dat is terug een setup met losse versterker (en ditto afstandsbediening neem ik aan). Daar zou ik dus van af willen.

Allabs zei:
Dat valt nog goed mee, ik kan er tegenwoordig een toren mee bouwen. :p
Het is idd irritant, maar qua kwaliteit staan die dingen ook wel ongelooflijk veel hoger.
Je hebt gelijk als je zegt dat je de verschillende opstellingen zelf moet "horen" eer je beslist dewelke je wil nemen... Het probleem is dat dat vaak niet gaat. Die setup die jij beschrijft (Sony ampli + JBL speakers) heb ik in geen enkele winkel zo opgesteld gezien. Ook de Logitech Z-5500 heb ik nog niet opgesteld gezien in een fatsoenlijke omgeving op een degelijke soundkaart.

Ik ben er ook van overtuigd dat je met losse componenten een veel hogere geluidskwaliteit kan bekomen. Ik vraag mij echter wel af of dat voor dezelfde prijs zal zijn.
Sure, Logitech rekent veel op de marketing om hun speakers aan de man te brengen. Ik heb hier echter zelf een Z-640 staan aan mijn PC en de geluidskwaliteit daarvan valt, wat mij betreft, erg goed mee. Persoonlijk vind ik die een stuk beter dan de sets van Creative en Altec Lansing die ik zelf gehoord heb (en die een gelijkaardige prijskaart dragen).

Als ik dan toch naar de spec-sheets kijk, dan lijkt (op papier tenminste) de Logitech Z-5500 wel erg goed:

Logitech Z-5500:
  • RMS: 69W (center) + 2 x 62W (front) + 2 x 62W (surround) + 188W (subwoofer)
  • Frequentiespectrum: 33 Hz - 20 kHz
  • Max. S/N: >93,5 dB
  • Digitale formaten: Dolby Digital, DTS, DTS 96/24, PCM
  • Analoge formaten: Dolby Pro Logic II
  • Aansluitingen: digitaal optisch, digitaal coax, 6-kanaals analoog, ...
  • Features: afstandsbediening, remote console

Altec Lansing 5100:
  • RMS: 22W (center) + 2 x 7W (front) + 2 x 7W (surround) + 23W (subwoofer)
  • Frequentiespectrum: 32 Hz - 20 kHz
  • Max. S/N: >70 dB
  • Digitale formaten: geen
  • Analoge formaten: ?
  • Aansluitingen: digitaal optisch, digitaal coax, 6-kanaals analoog
  • Features: remote console
  • Mijn mening: gebrek aan digitale ingang is onvergeeflijk, set lijkt mij te zwak om te dienen i.s.m. een MediaCenter, kan niet opgehangen worden aan muur/plafond. Positief is natuurlijk de prijs.

Sony STR-DE598 B/S + JBL SCS 178:
  • RMS: 25W-100W
  • Frequentiespectrum: 35 Hz - 22 kHz
  • Max. S/N: >86 dB
  • Digitale formaten: Dolby Digital, DTS, DTS 96/24, PCM
  • Analoge formaten: Dolby Pro Logic II
  • Aansluitingen: digitaal optisch, digitaal coax, 6-kanaals analoog, ...
  • Features: tuner

Mijn goede ervaring met Logitech heeft mij waarschijnlijk wat bevooroordeeld... Maar op het eerste zicht lijkt die Logitech mij zeker wel wat.

Havoc zei:
Terminator zei:
http://www.pixmania.be/be/nl/134921/art/altec-lansing/5-1-speakers-5100.html

message to...
Als ik de features van die Altec Lansing 5100 naast die van de Logitech Z-5500 leg, dan vind ik dat toch geen concurrentie hoor. Natuurlijk is dit ook een heel scheve vergelijking (gezien het prijsverschil), maar ik heb die vergelijking dan ook niet gemaakt he ;)

sheep zei:
je hebt dus al een versterker
waarom dan nog teruggaan naar een pc speaker setje?
Omdat ik al die hi-fi modules grondig beu ben en omdat mijn versterker een aantal serieuze minpunten kent:

Technics SA-EX320:
  • RMS: 80W (enkele actieve subwoofers ondersteund)
  • Frequentiespectrum: 40 Hz - 20 kHz
  • Max. S/N: 67 dB
  • Digitale formaten: geen
  • Analoge formaten: Dolby Surround, Dolby AC-3
  • Aansluitingen: 6-kanaals analoog
  • Features: afstandsbediening
... en dan spreek ik nog niet over mijn crappy speakers (Philips 30W (center) + 2 x Sony 60W 2-wegs (front) + 2 x Radiola 25W (surround)...
Dit is niet bepaald het-van-het als je wat films wil bekijken... Het was goed voor het (zeer) beperkte budget die ik eraan kon/wou spenderen indertijd, maar nu wil ik dus meer.

Allabs zei:
Dat is natuurlijk waar, maar zoals ik al zei moet je er bij de pc een aantal nadelen ook bij nemen. Een pc is nooit zo stil als een gewoon hificomponent en de kwaliteit zal altijd minder zijn.
Van het geluid klopt dat gedeeltelijk. Tegen eind dit jaar komen er processoren uit (van zowel AMD als Intel) die niet meer dan 35 Watt verbruiken (piek). Deze vallen IMHO zonder probleem te koelen met een erg stille fan. Passieve videokaarten zijn ook al geen probleem en zijn meer dan krachtig genoeg voor HTPC's (LeadTek PX6600 TD, ASUS EN7800GT TOP, ...). Ook stille voedingen zijn al geen probleem meer: Antec Phantom350-EC e.a.. Wat de verdere onderdelen betreft (HD, CD/DVD, ...): die worden ook gebruikt in stand-alone players/recorders en produceren daar even veel lawaai als in een PC.

Jedi M.S.

Legacy Member
Alrighty, ik zag vanmiddag de X-Fi Xtreme Music liggen in de winkel en kon me niet inhouden. Kheb deze dan maar gekocht.
Na uren en uren pure miserie om dat ding geïnstalleerd te krijgen (waarvan achteraf bleek dat ik 'per ongeluk' iets had uitgeschakeld in het BIOS wat zorgde dat m'n PC maar niet wou booten, blablabla), lukt het uiteindelijk perfect om alles te installeren.
Over de geluidskwaliteit ben ik zeer tevreden, die is beter dan m'n onboard geluidskaart.
Alleen jammer dat ik de microfoon maar niet in gang krijg :(
Misschien iemand die hier ervaring mee heeft ?

Anyway, al die nieuwe snufjes doen echt wel goed hun werk moet ik zeggen. Kheb nog nooit naar muziek geluisterd die zo 'surround' klonk in m'n koptelefoon.

Thorens

Legacy Member
dakantochnie zei:
Wij zijn allemaal uw apostelen. :p
Spijtig genoeg zitten er ook apostelen tussen die veel zever kunnen vertellen, heb ik hier al ondervonden ondertussen, objectiviteit zou sommige sieren :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan