Archief - Advies: Speakerset 2.1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Da*Frenkman

Legacy Member
Box zei:
Ik denk dat als je een set 10talle jaren wilt hebben, dat je toch eerder voor een versterker-boxen combo zal moeten gaan. Budgetgewijs zal dat echter niet zo meevallen. Kwaliteit is dan natuurlijk ook weer navenant...
mja 10talle jaren is mss wat overdreven, maar als je goed zorg draagt voor je setje zal het toch wel een hele tijd meegaan

MaTraK

Legacy Member
Tuurlijk, naarmate je meer spendeert zal je wel meer kwalitatief gerief hebben, en meer tegen de "perfectie" staan. Maar het hangt er wat vanaf hoeveel je ervoor over hebt, en dat is voor iedereen verschillend.
Deftig geluid heb je met goede geluidskaart en bijhorende speakers.
Maar daarmee heb je nog geen halve PC
Als je dan een fervente gamer bent zoals ik, zal ik maar niet zeggen hoeveel het grafisch vlak opslokt zeker... ;)
Zoals je weet moeten andere componenten regelmatiger upgedate worden, wil je nog een doorsnee game-rig overhouden, dus moet je ooit wel eens een budget invoegen...
Maar zoals gezegd, voor iedereen verschillend natuurlijk :)

Dakantochnie

Legacy Member
Tot een jaar of twintig geleden was het heel normaal dat je speakers minstens 40 jaar meegingen, maar tegenwoordig...

Vraag anders eens aan Accurate of de FX6021 niet verkrijgbaar is in 't zwart (letterlijk & mss figuurlijk ook).
Tja de prijs...ik zeg je, het is echt wel een gerechtvaardigde prijs hoor, maar ja, ik begrijp dat het plots veel geld is.
Nu ja, langs de andere kant, de combinatie zwart wit is ook niet mis imo.

Havoc

Legacy Member
Box zei:
Ik denk dat als je een set 10talle jaren wilt hebben, dat je toch eerder voor een versterker-boxen combo zal moeten gaan. Budgetgewijs zal dat echter niet zo meevallen. Kwaliteit is dan natuurlijk ook weer navenant...

Ik heb mij onlangs opgezadeld met zo'n combinatie en daar heb ik €500 aan gespendeerd. Het valt inderdaad aan te raden, maar enkel en alleen op voorwaarde dat je écht op geluid (en in meerdere mate muziek) gesteld bent. Ik denk dat de doorsnee gamer zeker toekomt met spullen van Altec, investeren in een aparte versterker met boxen zou misschien zelfs wat overkill kunnen zijn. Maar inderdaad, diegene die wat meer nodig heeft, zal op zoek moeten gaan naar een versterker+boxen-combinatie.

Dakantochnie

Legacy Member
Eigenlijk kies je nu al voor een versterker + boxen he. ;)
In die sets zit ook een versterkertje (en naargelang de prijs een relatief zwakke naar heel goede of zelfs meerdere) en eigenlijk zijn dat gewoon stereoboxen waar ze de woofers hebben tussenuitgehaald en vervangen door één krachtige subwoofer (of een midrange speaker die voor subwoofer zou moeten doorgaan, is het niet, Bose? :niceone: ).
Enfin, vanaf dat je voor de échte versterker + boxen combinatie kiest, zal je je budget al gemakkelijk mogen verdubbelen dus dat is geen optie.
De set die Havoc heeft, is een JBL set van rond de €300 (die er eigenlijk €1000 waard is). Eigenlijk heeft die set gewoon 5 stereoboxen (aangezien die sattelieten zelf ook al heel mooi spelen op zichzelf) en daar dan nog eens een subje tussen.
Dat mag je niet echt vergelijken met die AL sets imo, wat niet wil zeggen dat die AL sets zoveel slechter zouden zijn maar gewoon, je merkt het verschil. :)

Havoc

Legacy Member
Yup, die zijn het. Klinkt werkelijk machtig :) Maar je hebt dus, zoals gezegd, wel nog een versterker nodig om die boxen op aan te sluiten hé.

Da*Frenkman

Legacy Member
Havoc zei:
Yup, die zijn het. Klinkt werkelijk machtig :) Maar je hebt dus, zoals gezegd, wel nog een versterker nodig om die boxen op aan te sluiten hé.
is zo een set niet eerder voor op tv aan te sluiten?

Havoc

Legacy Member
Da*Frenkman zei:
is zo een set niet eerder voor op tv aan te sluiten?

Dat hangt volledig van uw eigen af. Ik zie persoonlijk niet in waarom ge die niet op uw PC zou hangen. Als jij dat aan uw TV wilt hangen, doe dat hé, niemand verbiedt het u :p

Dakantochnie

Legacy Member
Dat is een kanjer van een set die eigenlijk voor alle gebruik kan dienen.
Voor klassieke muziek zal ze mss net iets minder of evengoed maar doen als die fantastische FX6021 van AL, maar op de rest zal die natuurlijk beter presteren (zal ook drie keer zo luid gaan).

Havoc

Legacy Member
Inderdaad, voor bepaalde stukken klassieke muziek vind ik die set íets te bassig klinken, maar dan nog klinkt het geheel erg goed. Ik heb hier eens de soundtrack van Gladiator door die boxen geramd, en ik zweer u dat dat gewoon geweldig klinkt :cool:

Da*Frenkman

Legacy Member
kan ik wel gelove dat dat geweldig klinkt, maar ik ben niet zo een voorstander voor 5.1 systeem bij de pc, tv integendeel (maar dat is voor later :p)
Ook omdat ik vrij weinig plaats heb en het gemakkelijker vind bij de pc, ga ik liever voor een goed 2.1 setje

Havoc

Legacy Member
Da*Frenkman zei:
kan ik wel gelove dat dat geweldig klinkt, maar ik ben niet zo een voorstander voor 5.1 systeem bij de pc, tv integendeel (maar dat is voor later :p)
Ook omdat ik vrij weinig plaats heb en het gemakkelijker vind bij de pc, ga ik liever voor een goed 2.1 setje

Sure, da's uw goed recht. En dan ga je met die Altecs ook wel goed zitten.

Box

Legacy Member
Absoluut! Ik ken persoonlijk die AL's niet, maar als mannen als Thorens en Computer XP die zo aanraden kan dat niet slecht zijn (verre van zelfs).
Bovendien is het een feit dat een echte installatie voor de doorsnee gamer wat overkill is. Wanneer ik game doe ik het dan meestal ook met hoofdtelefoon, hoewel racen met bulderende motoren/boxen toch wel iets heeft :)

Da*Frenkman

Legacy Member
Wel, rond 3u deze middag riepen mijn ouder, komt ge mee een bose instalatie kopen voor muziek te luisteren. Ik zo hmm?? ok dan
Mij ma is luisterd veel klassieke muziek, heeft veel cd's en wou een goede geluidsinstalatie.
In de winkel hebben ze ons fijn geholpen, alles laten zien en vooral luisteren en zijn we naar huis gekomen met dit: http://www.bose.com/controller?even..._dvd_index&linksource=productnav_txt_overview
Het setje heeft 1600€ gekost, we hadden mss beter kunnen kopen met dat geld maar mijn ma wou bose.
Nu vraag ik mij af, zou bvb zo een set van JVC van 300€ beter zijn geweest?
Of zijn de bose setjes toch wel een stukje beter, de klank is natuurlijk wel great.

Dit heeft nu wel weinig met mijn setje te make wat ik wil gaan kopen, maar nu ben ik wel onder de indruk van de geluidskwaliteit van bose, dus vraag ik mij af of dit een goed 2.1 setje is : http://www.bose.com/controller?even...uter_index&linksource=dropdown_txt_companion3
Deze stond ook in de winkel en heb ik ook in de mediamarkt zien staan voor 200 en zoveel euro, 240 dacht ik.
Is dit de moeite, of is die AL FX6021 toch nog een graad beter??

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Bose is zeker goede kwaliteit maar je betaalt er ook verschrikkelijk veel voor. Net iets te veel voor hetgene dat je krijgt imo.
Daarom is op dat vlak AL beter.

Voor je setje zou ik blijven bij je keuze en de AL FX6021 kopen.

Havoc

Legacy Member
Ik heb geen ervaring met Bose, dus kan er mij niet over uitspreken. Ik weet alleen dat Thorens en computerxp een regelrechte afkeer hebben van Bose :p

Dakantochnie

Legacy Member
Da*Frenkman zei:
Wel, rond 3u deze middag riepen mijn ouder, komt ge mee een bose instalatie kopen voor muziek te luisteren. Ik zo hmm?? ok dan
Mij ma is luisterd veel klassieke muziek, heeft veel cd's en wou een goede geluidsinstalatie.
In de winkel hebben ze ons fijn geholpen, alles laten zien en vooral luisteren en zijn we naar huis gekomen met dit: http://www.bose.com/controller?even..._dvd_index&linksource=productnav_txt_overview
Het setje heeft 1600€ gekost, we hadden mss beter kunnen kopen met dat geld maar mijn ma wou bose.
Nu vraag ik mij af, zou bvb zo een set van JVC van 300€ beter zijn geweest?
Of zijn de bose setjes toch wel een stukje beter, de klank is natuurlijk wel great.
Ik wil je nu niet teleurstellen, maar ik wil wel eerlijk zijn.
Een JVC set van die prijs had wss niet beter geweest, gewoon omdat JVC boxen imo gewoon nooit niet denderend zijn.
Bose is eigenlijk helemaal niet erg goed van kwaliteit. Om te beginnen is er de manier waarop ze hun boxen bouwen.
Bose gebruikt (en zéker bij het soort van setjes dat je ma heeft gekocht) een soort van laagwaardig papier. Dat zorgt voor een niet bepaald goede klank en eigenlijk een korte levensduur (over 10 jaar zijn die dingen totaal verduurd).
Dan is er nog hun 'subwoofer', of beter gezegd: bassmodule zoals ze het zelf gedwongen moeten noemen. Ik zeg gedwongen omdat het eigenlijk geen subwoofer is. Eigenlijk zitten daar 2 of 3 midrangen speakertjes van telkens 5.5" in (in een echte subwoofer zit een woofer van minstens 8") die doormiddel van software redelijk laag klinken. Het probleem is echter wanneer je kleine speakers lage tonen laat weergeven dat ze een veel te grote uitslag gaan hebben. Net nu iets wat Bose met z'n zwakke randen (papier :rofl: ) kan missen. :p
Iets wat bij klassieke muziek de goede boxen van de slechte onderscheidt is dat je je in de zaal waant. Een goede cd-speler, amp en boxen zorgen ervoor dat je hoort waar de instrumenten staan. Dat is iets waar Bose nooit in geslaagd is (of toch niet met dat soort van setjes), alhoewel hun prijzen er wel naar zijn.
Eigenlijk klinken Bose speakers helemaal niet zo mooi hoor, je moet gewoon weten wat wél mooi klinkt. ;)
Conclusie: te duur, te slechte klank, te korten levensduur, te weinnig power maar wel veel imago. Ik wil hier niets of niemand afbreken, ik geef gewoon objectieve informatie. Imo hebben je ouders een totale miskoop gedaan, maar ze zullen zoals o zovelen vallen voor het imago en de look. Laat je ma dit maar niet lezen, anders beklaagt ze zich het mss voor de rest van haar dagen dat ze teveel geld heeft uitgegeven. :p Gewoon blij & onwetend. :p

Da*Frenkman zei:
Dit heeft nu wel weinig met mijn setje te make wat ik wil gaan kopen, maar nu ben ik wel onder de indruk van de geluidskwaliteit van bose, dus vraag ik mij af of dit een goed 2.1 setje is : http://www.bose.com/controller?even...uter_index&linksource=dropdown_txt_companion3
Deze stond ook in de winkel en heb ik ook in de mediamarkt zien staan voor 200 en zoveel euro, 240 dacht ik.
Is dit de moeite, of is die AL FX6021 toch nog een graad beter??
Eigenlijk is Bose zijn sound helemaal niets om van onder de indruk te zijn hoor, je bent gewoon niet veel gewend. ;)
€240 is zoals altijd bij Bose way overpriced. Die set is ongeveer een €80 waard imo (of zelfs minder).
Koop je voor dat geld een AL FX6021, techniek die op pro spullen gebaseerd is en die over een jaar of tien nog wel zal leven en die wél goede klank zal geven.

Zoals hun slogan zelf zegt: Buy Other Sound Equipment!

T€RM!N4T0R zei:
Bose is zeker goede kwaliteit maar je betaalt er ook verschrikkelijk veel voor. Net iets te veel voor hetgene dat je krijgt imo.
Daarom is op dat vlak AL beter.

Voor je setje zou ik blijven bij je keuze en de AL FX6021 kopen.
Kwaliteit? :s
Je weet toch dat de tweetertjes die ze in die setjes stoppen te koop zijn voor €20 à €25 en dat ze ongeveer 10 jaar meegaan he?
Bovendien: dat bereik man, dat bereik...:rofl:
Nee, Bose heeft relatief (ze blijven vasthouden aan die brolmaterialen) goede speakers, maar die zijn onbetaalbaar gewoon. Voor die prijs koop je je iets wat véél beter is en minder duur.

The_wave

Legacy Member
1600€ lol, Bose is overhypte zooi, voor dat geld had ge oooo zoveel beter spul kunnen kopen.

Da*Frenkman

Legacy Member
mja kdacht wel dat het duur was, maar dit is wel dvd speler, radio, cd speler enzo in elkaar, dat es ook een reden dat we die genomen hebben.
Eigenlijk waren we niet op zoek naar zoiets, eerder een zeer goede stereo-keten want aangezien mijn ouders niet veel belang schenken aan televisie...
Maarja nu hadden we alles in elkaar, nu moeten we gene dvd speler meer kopen.

Ik ben me wel bewust dat het duur is, maarja, bose heeft zijn naam en mensen die niet echt op de hoogte zijn van alle merken kopen dat zoals hier :)
Mij maakt t allemaal niet veel uit, tis hun geld, zij moeten ernaar luistere en ze zijn tevrede :p

Nu ik nog, met mijn 2.1 setje :p
tgaat wss toch de FX6021 worden, nu nog uitzoeken waar die deze ga kopen ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan