Archief - van tso naar unief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

falcon1

Legacy Member
Dag allemaal,

Ik zal men verhaal kort houden. Ik zit nu in men laatste jaar middelbaar handel, ik zou graag volgend jaar naar de unief gaan ? Nu is mijn vraag is dit mogelijk ? En zo ja ik weet niet echt welke richting ik zou kunnen doen met voorkennis bedrijfseconomie (nu heb ik 12 uur per week economie). Ik doe echt geen klop en ben er toch wel altijd door. Behalve voor wiskunde daar moet ik toch wel echt voor leren. Dus als ik naar de unief zou gaan zeker geen wiskunde.

Heeft iemand een aanbeveling voor wat ik mogelijks zou kunnen doen?

Snowyflake

Legacy Member
zzz kheb uw verhaal niet gelezen maar zoals de 10.000.000 anderen die al gelijkaardige vragen hebben gesteld dat ge had kunnen opzoeken is het antwoord: waar een wil is, is een weg. Zolang ge maar beetje verstand hebt en er uzelf tot toe kunt brengen ervoor tewerken. Dan is het mogelijk.

Tomikaza

Legacy Member
De "makkelijkste" weg kiezen is volgens mij TEW volgen. Dat is een universitaire richting, maar qua moeilijkheidsgraad (volgens een vriendin die het zelf volgt) van het niveau van een hogeschoolrichting. Als je het wat pittiger wil, kan je Economie gaan volgen of Handelsingenieur.
Nu, om eerlijk te zijn is mijn kennis economie gelijk aan dat van een kleuter. Zelf zit ik in m'n 2de jaar Fysica. Ikzelf heb Wetenschappen-Wiskunde (6 uur wiskunde) gevolgd in het middelbaar, maar mijn punten voor wiskunde waren toen best laag: 60% is niet echt een goeie score voor in het middelbaar. Maar ik raak nu in het unief wel op alles door.
Je moet je niet te hard laten afschrikken. Als je dagelijks je lessen bijhoudt en tussendoor wat ontspant (niet teveel feesten best of andere zware vermoeiende dingen), dan lukt het je wel. ;)

moustii

Legacy Member
Ja je kunt van TSO naar de unief. Nee het is niet makkelijk. Is het voor iemand uit het ASO makkelijk? Nee. Je zult er voor moeten knokken net zoals al de rest en mss zelfs meer als de rest. Wel zit er bijna in elke opleiding wat wiskunde dus die zijn allemaal uitgesloten voor u. Dan schiet er niet meer veel over. Ik raad u een hogeschool richting aan.

Als je de cijfers moet geloven is de kans dat je slaagt zeer klein.

Het zal van u eigen capaciteiten afhangen.

En voila het verloop van deze thread in een notendop!

/thread

Awesomeness

Legacy Member
Probeer het een jaar of een semester, gaat het nie schakel dan gewoon over. Hoogstens verlies je een jaar...... peanuts

kil911ler

Legacy Member
En waarom persé universiteit?

@Awesomeness: voor sommigen mensen is studeren een grote investering, dus zomaar es een semester 'proberen' is niet voor iedereen weggelegd ^^

Racing_Genk

Legacy Member
Als ge het moeilijk hebt met wiskunde in handel zou ik hogeschool doen

zipke

Legacy Member
Tomikaza zei:
De "makkelijkste" weg kiezen is volgens mij TEW volgen. Dat is een universitaire richting, maar qua moeilijkheidsgraad (volgens een vriendin die het zelf volgt) van het niveau van een hogeschoolrichting. Als je het wat pittiger wil, kan je Economie gaan volgen of Handelsingenieur.
Nu, om eerlijk te zijn is mijn kennis economie gelijk aan dat van een kleuter. Zelf zit ik in m'n 2de jaar Fysica. Ikzelf heb Wetenschappen-Wiskunde (6 uur wiskunde) gevolgd in het middelbaar, maar mijn punten voor wiskunde waren toen best laag: 60% is niet echt een goeie score voor in het middelbaar. Maar ik raak nu in het unief wel op alles door.
Je moet je niet te hard laten afschrikken. Als je dagelijks je lessen bijhoudt en tussendoor wat ontspant (niet teveel feesten best of andere zware vermoeiende dingen), dan lukt het je wel. ;)

Lol, wat? Waarom zou dit de "makkelijkste keuze" zijn? Een voorkennis economie is volstrekt nutteloos..

Wij kunnen toch niet zeggen wat hij moet gaan studeren? Dat hij eens eerst iets zoekt wat hem interesseert? De TS moet toch geen economie kiezen omdat dit de keuze was tijdens het middelbaar?

Hij geeft eerlijk toe nu al wat moeite te hebben met wiskunde in handel en jij raadt hem handelsingenieur aan?? En de vriendin die TEW hogeschoolniveau vindt.. Wat een uitspraken :ironic: En nergens wordt HW vermeld...

thecoon

Legacy Member
falcon1 zei:
Dag allemaal,

Ik zal men verhaal kort houden. Ik zit nu in men laatste jaar middelbaar handel, ik zou graag volgend jaar naar de unief gaan ? Nu is mijn vraag is dit mogelijk ? En zo ja ik weet niet echt welke richting ik zou kunnen doen met voorkennis bedrijfseconomie (nu heb ik 12 uur per week economie). Ik doe echt geen klop en ben er toch wel altijd door. Behalve voor wiskunde daar moet ik toch wel echt voor leren. Dus als ik naar de unief zou gaan zeker geen wiskunde.

Heeft iemand een aanbeveling voor wat ik mogelijks zou kunnen doen?

waarom perse unief der zijn genoeg hs richtingen waar je soms makkelijker u brood mee verdiend

Satkan

Legacy Member
Iemand uit mijn familie heeft in 2de bachelor informatica aan Ugent, een medeleerling uit TSO handel.

De jongen presteert zoals het moet.
Hij doet er ook wel genoeg voor!
Zoals jij eerder vermeldde doe jij nu niet echt veel leerwerk,
en die gewoonte kan jou zeker de das om doen.

Het is simpel.
Offer jouw vrije tijd op om vakken te leren etc., en je hebt dan een goede kans om te slagen.

*Hiermee bedoel ik dus dat als je niets doet voor school nu,
je een soort gewoonte hebt ontwikkeld waardoor je veel leerstof je gewoon laat voorbijgaan zonder er nog eens naar te kijken.
En als je dus univ gaat doen, je opeens heel veel nieuwe leerstof zal zien.
Welke dan door deze gewoonte opzij wordt geschoven, en je "vrije tijd" creëerd.
Dus als je deze gewoonte breekt je meer zal leren en daardoor dus meer kans zult maken op slagen.
-edit*


Als je denkt dat de punten vanzelf komen, dan ga je best ergens anders zoeken.

zipke

Legacy Member
Satkan zei:
Iemand uit mijn familie heeft in 2de bachelor informatica aan Ugent een medeleerling uit TSO handel.

De jongen presteerd zoals het moet.
Hij doet er ook wel genoeg voor!
Zoals jij eerder vermelde doe jij nu niet echt veel leerwerk,
en die gewoonte kan jou zeker de das om doen.

Het is simpel.
Offer jouw vrije tijd op om vakken te leren etc., en je hebt dan een goede kans om te slagen.

Als je denkt dat de punten vanzelf komen, dan ga je best ergens anders zoeken.

Zoveel weishijd.

Zalig die eenvoud om te slagen: "offer je vrije tijd op en je zal waarschijnlijk wel slagen!" Ik hoop echt dat het zo eenvoudig wort!

thecoon

Legacy Member
Satkan zei:
Iemand uit mijn familie heeft in 2de bachelor informatica aan Ugent een medeleerling uit TSO handel.

De jongen presteerd zoals het moet.
Hij doet er ook wel genoeg voor!
Zoals jij eerder vermelde doe jij nu niet echt veel leerwerk,
en die gewoonte kan jou zeker de das om doen.

Het is simpel.
Offer jouw vrije tijd op om vakken te leren etc., en je hebt dan een goede kans om te slagen.

Als je denkt dat de punten vanzelf komen, dan ga je best ergens anders zoeken.

1 die vriend wou waarschijnlijk informatica doen TS weet niet welke richting hij wilt doen. hij wilt gewoon unief of zijn diploma hebben

Satkan

Legacy Member
Zipke,

Bedankt om mij er op te wijzen dat ik geen "pro" ben in spelling.
Ik zeg trouwens "Goede kans", niet "Waarschijnlijk".

Stop nu die trollface maar terug in u broekzak, en doe eens even normaal!

@thecoon,
Dat is natuurlijk wel waar.

jarich3

Legacy Member
zipke zei:
Zoveel weishijd.

Zalig die eenvoud om te slagen: "offer je vrije tijd op en je zal waarschijnlijk wel slagen!" Ik hoop echt dat het zo eenvoudig wort!

Spelling kan een probleem worden ;)

glashelder

Legacy Member
falcon1 zei:
Heeft iemand een aanbeveling voor wat ik mogelijks zou kunnen doen?
Misschien zelf eens denken wat jij zou kunnen doen? Als wij zeggen "word dierenarts", dan zit jij dus volgend jaar rond deze tijd met je arm in een koe omdat 9lives dat gezegd heeft?

zipke

Legacy Member
jarich3 zei:
Spelling kan een probleem worden ;)

:rofl:

Welkom op 9lives :)

@ Satkan: Anytime bro! ;)

Ik vind uw redenering gewoon op geen fuck slaan, dit in combinatie met de spelling motiveerde mij om mijn tollface boven te halen. :cool:
Alsof "uw vrije tijd opgeven en uw best doen" u zullen doen slagen. Ik ben voorstander van het motiveren van mensen om hun uitersten naar boven te halen, maar we moeten wel realistisch blijven hè..

De TS heeft nog geen voorkeur gegeven wat betreft richtingen, maar de economische richtingen die hier reeds werden aangehaald (TEW en HI) lijken mij toch geen richtingen waar hij een "goede kans" heeft tot slagen als hij "zijn vrije tijd opgeeft".

Laten we even realistisch blijven.. Ten eerste zegt hij al dat hij slecht is in wiskunde, ten tweede vraagt hij aan ons wat hij moet studeren.. Naar mijn mening moeten er dan geen tips gegeven worden wat betreft de juiste studiemethode en de "waar een wil is, is een weg"-shit. Als wij zeggen dat hij burgerlijk aankan, mits inzet, zal hij dit waarschijnlijk nog proberen ook. Daarna dan misschien een jaartje handelsingenieur, daarna TEW, ...

N/o threadstarter, maar zeg ons misschien eerder wat je wil doen/interesseert. Als jij dan "economie" zegt kunnen we de verschillende opties opsommen en zeggen wat volgens ons "haalbaar" is met je "zwakke wiskunde". (Alhoewel we je dit waarschijnlijk niet zullen uitleggen, maar we je vriendelijk zullen doorverwijzen naar een andere thread ;))

En oh ja, ik doe normaal ;)

h0pje

Legacy Member
Zalige motivatie. Eerst kiezen voor unief & dan pas eens gaan bedenken welke richting je zou kunnen nemen. Protip: zoek eerst een richting die je interesseert & kijk dan waar en op welk niveau je die kan volgen.

Zoals hier al een paar keer aangehaald: waarom wil je persé universiteit doen en geen hogeschool? Ik heb het gevoel dat je eerder kiest voor de universiteit dan voor een opleiding. Waarom je daar voor kiest kan ik alleen maar gokken: prestige ofzo? Hogeschool heeft even goede opleidingen & door de flexibilisering van het hoger onderwijs kan je daarna nog altijd een master behalen, moest je dat nog willen.

devilution.be

Legacy Member
Snowyflake zei:
zzz kheb uw verhaal niet gelezen maar zoals de 10.000.000 anderen die al gelijkaardige vragen hebben gesteld dat ge had kunnen opzoeken is het antwoord: waar een wil is, is een weg. Zolang ge maar beetje verstand hebt en er uzelf tot toe kunt brengen ervoor tewerken. Dan is het mogelijk.

dit + begin met hogeschool en doe achteraf schakel naar master/master :)

Th1x4nG

Legacy Member
Tomikaza zei:
De "makkelijkste" weg kiezen is volgens mij TEW volgen. Dat is een universitaire richting, maar qua moeilijkheidsgraad (volgens een vriendin die het zelf volgt) van het niveau van een hogeschoolrichting. Als je het wat pittiger wil, kan je Economie gaan volgen of Handelsingenieur.

:rofl: EW-TEW-HIR is, in het begin, nagenoeg identiek aan elkaar. In Gent zijn de eerste drie (?) semesters zelfs letterlijk gemeenschappelijk. Toegegeven, ik doe zelf TEW, en het is zeker niet de moeilijkste richting die ge kunt volgen, maar EW pittiger? Ge hebt dusdanig veel vrijheid in keuzevakken dat ge de ene richting gemakkelijk naar de andere kunt doen toegroeien. HIR is zeker wel uitdagender, omdat die richting meer wiskundig inzicht vraagt. Maar het is niet zo dat de twee dag en nacht van elkaar verschillen.

TS: Uw schrijfstijl en het feit dat ge blijkbaar niet voor uzelf kunt denken, vertellen mij dat ge beter achter de vuilkar kunt lopen, dan nen aula onnodig te vullen en in de weg te gaan zitten van mensen die wel capabel zijn. (amidoingdisrite? :unsure:)

Ahja, om eventjes af te sluiten met een cliché: motivatie is alles, tuurlijk kunt gij dat aan!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan