Archief - Rechten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

fragflap

Legacy Member
Beste,


Ik ben een jaar later naar het school gegaan in het eerste kleuterklas omdat mijn ouders vonden dat ik nog te jong was. Jammer genoeg draag ik daar vandaag nog de gevolgen van.

In de basisschool heb ik netjes kunnen meedraaien en behoorde ik tot de gemiddelde. In het zesde leerjaar mocht ik een Aso of een Tso richting volgen. Ik had dit niet gedaan en had voor de gemakkelijke richting kantoor gekozen.

Van het eerste middelbaar tot het vijfde middelbaar was zonder problemen verlopen en was altijd geslaagd. In het zesde middelbaar kreeg ik ondanks een jaartotaal van 70 % toch een c-attest omdat ik een klein tekort had op boekhouden. Dit was een grote tegenslag. Ik mocht niet blijven zitten omdat ik graag wilde verder studeren en het jaar terug opnieuw doen was geen optie.


De vorige zomer vakantie had ik besloten om mee te doen met de Examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap. De beruchte Midden jury… Ik heb mijn cursussen zelf samengesteld en was voor alle vakken (19) van de eerste keer geslaagd. Dit was ook het bewijs dat ik onterecht een C-Attest had gekregen.

Ik wilde altijd iets met rechten gaan studeren omdat ik geïnteresseerd ben in de maatschappij (kranten lezen),heb oog voor detail en alles precies willen uitzoeken,de actualiteit mij altijd heeft geboeid en volg het steeds op de voet, het (Belgische) rechtssysteem

Ik heb ook al gehoord dat je hier geen speciale voorkennis voor moet hebben maar dat men veel leerstof moet verwerken. Tevens ben ik super gemotiveerd om te gaan verder studeren. Het is zwaar daar ben ik voor de 100 procent van overtuigd. Maar ben ook bereid om hard te werken en alles er voor te doen om het tot een goed eind te brengen.
Ik heb niet de ambitie om een advocaat of een notaris te worden. Maar zou graag mijn parate kennis willen vergroten mijn parate kennis en later een goede job hebben.

Mocht er geen richting van rechten of rechtspraktijk zijn, weet ik niet wat ik moet gaan studeren of nog wil gaan verder studeren.

Ik vertrek volgende week naar Engeland voor een intensive taalcursus van 6 weken. Wil maar zeggen dat ik er alles aan doen om ook buiten het school tijd er alles aan doen om te slagen in het hongeronderwijs.

Mijn vragen naar jullie toe is: wat raden jullie mij aan met de informatie die jullie nu weten ? Is rechten voor mij een goed idee of geven jullie de voorkeur liever aan rechtspraktijk ? Wat zijn jullie ervaringen hierin ? Mocht ik het dan toch doen waar zou ik op moeten letten?

Dt wetenschappers, onruststokers,... mogen zich onthouden en moeten ook niet antwoorden.


Kijk uit naar jullie antwoorden

Met vriendelijke Groeten

Guazala

Legacy Member
Dit komt mij wel heel erg bekend voor....

Maar, waarschijnlijk is rechtspraktijk de beste optie. Je hebt nooit eerder grote blokken leerstof moeten van buiten leren en net zoals bij heel veel dingen is dit iets wat voor de meesten niet direct evident is. Heel veel ASO'ers sukkelen hier in het begin mee en zij hebben al grotere stukken ineens moeten leren. Uiteraard is het voor iemand uit BSO dus nog moeilijker.

Door te beginnen met rechtspraktijk kan je die vaardigheid opbouwen. Als het je dan echt ligt kan je nadien nog altijd rechten gaan doen. Doordat je dan al wat meer vaardig bent in het studeren en je bovendien al meer voorkennis hebt, heb je een veel grotere slaagkans.

W!mpix

Legacy Member
Guazala zei:
Door te beginnen met rechtspraktijk kan je die vaardigheid opbouwen. Als het je dan echt ligt kan je nadien nog altijd rechten gaan doen. Doordat je dan al wat meer vaardig bent in het studeren en je bovendien al meer voorkennis hebt, heb je een veel grotere slaagkans.

/topic

curlbro

Legacy Member
Dus je hebt nu 6 kantoor af via de middenjury. Dan mag je nog steeds niet naar het hoger he.

Diploma secundair onderwijs = A attest in 7 kantoor

glashelder

Legacy Member
curlbro zei:
Dus je hebt nu 6 kantoor af via de middenjury. Dan mag je nog steeds niet naar het hoger he.

Diploma secundair onderwijs = A attest in 7 kantoor

Zit het 7de jaar daar niet automatisch bij in de middenjury?

fragflap

Legacy Member
curlbro zei:
Dus je hebt nu 6 kantoor af via de middenjury. Dan mag je nog steeds niet naar het hoger he.

Diploma secundair onderwijs = A attest in 7 kantoor

Ik heb nu mijn A2 diploma behaald via de examencommissie.

MrKend54l

Legacy Member
glashelder zei:
Zit het 7de jaar daar niet automatisch bij in de middenjury?

Ik denk het niet hoor. Anders zou het wek zeer makkelijk zijn. Gewoon ja uw 5de middenjury doen en 2jaar wordt 1jaar. Dus je zal nog een 7de jaar moeten doen, sorry om uw droom te moeten verpesten maar door de makkelijkste weg te kiezen moet te altijd een paar keer langs de kassa passeren.

curlbro

Legacy Member
fragflap zei:
Ik heb nu mijn A2 diploma behaald via de examencommissie.
Hoe weet je of 7 kantoor daar ook bijzit?

MrKend54l zei:
Ik denk het niet hoor. Anders zou het wek zeer makkelijk zijn. Gewoon ja uw 5de middenjury doen en 2jaar wordt 1jaar. Dus je zal nog een 7de jaar moeten doen, sorry om uw droom te moeten verpesten maar door de makkelijkste weg te kiezen moet te altijd een paar keer langs de kassa passeren.
Zou inderdaad makkelijk zijn dan. Dan was ik direct naar de middenjury geweest. Dan zijn alle A2 diploma's zo goed als gratis geworden.


werd hier nog gesteld.
https://www.beyondgaming.be/archive/werk-studie.130/middenjury-bsounief.687635

glashelder

Legacy Member
Awel, hoe vaak hoor je hier niet dat er iemand een C-attest krijgt in 't ASO en dan kantoor in middenjury doet, gewoon om dat ticketje te krijgen...

Staat ook gewoon op de website trouwens, onder veelgestelde vragen. Alle diploma's van derde graad geven toegang tot het hoger onderwijs.

Guazala

Legacy Member
Normaal gezien haal je bij middenjury een diploma 3de graad. Dus daar zit een 7de jaar in.
Maar topicstarter zal zelf wel weten of hij een getuigschrift of een diploma heeft zeker? Ik neem aan dat daar wel op staat.

fragflap

Legacy Member
dit topic gaat niet over de middenjury maar over verder studies.

Het is nochtans heel simpel. Als je geslaagd bent voor je derde graad krijg je een
getuigschrift plus het diploma van je richting. Geloof het mensen, ik heb zo gedaan en heb het diploma in mijn bezit :)

fragflap

Legacy Member
dus in mijn geval:

5 EN 6 KANTOOR: getuigschrift.
7 KANTOOR: Diploma

Dus je moet gewoon je examens afleggen om die getuigschriften te krijgen. Dus ik heb mijn A2 diploma in zeven weken behaald.

fragflap

Legacy Member
Maar het mag wel is gezegd worden dat de leerstof op niet veel trekt en moeilijkheidsgraad beneden alle peil is. Maar ik heb deze weg gekozen om een "papierke" te hebben voor de inschrijving.

MrKend54l

Legacy Member
Dit slaat toch wel alles. Ik geloof gerust dat je in het bezit bent van je diploma maar elke universiteit is hier ook van op de hoogte is. Zij kunnen u perfect weigeren en zullen dit waarschijnlijk ook doen. Ik weet zeker dat je uw handen vol zult hebben met rechtspraktijk, onderschat het allemaal niet zou ik zeggen.
De hoeveelheid leerstof die je nu hebt moeten verwerven op 1jaar is op de hogeschool leerstof van 1,5 maand. En dat is niet om u te grond in te boren maar bezint eer ge begint en zoek iets waar je kans hebt om te slagen.
Ik denk dan aan rechtspraktijk of maatschappelijk helper recht op karel de grote hogeschool.
http://www.kdg.be/opleidingen/sociaal-juridische-dienstverlening-maatschappelijke-advisering

glashelder

Legacy Member
MrKend54l zei:
Dit slaat toch wel alles. Ik geloof gerust dat je in het bezit bent van je diploma maar elke universiteit is hier ook van op de hoogte is. Zij kunnen u perfect weigeren en zullen dit waarschijnlijk ook doen.

Ma, verzin eens geen dingen :p Inschrijven is een formaliteit. Bij mij gebeurde dat zelfs door een jobstudent. Geen mens die weet wat voor vooropleiding iemand heeft, da's enkel voor de statistieken.

Kvothe

Legacy Member
MrKend54l zei:
Dit slaat toch wel alles. Ik geloof gerust dat je in het bezit bent van je diploma maar elke universiteit is hier ook van op de hoogte is. Zij kunnen u perfect weigeren en zullen dit waarschijnlijk ook doen. Ik weet zeker dat je uw handen vol zult hebben met rechtspraktijk, onderschat het allemaal niet zou ik zeggen.
De hoeveelheid leerstof die je nu hebt moeten verwerven op 1jaar is op de hogeschool leerstof van 1,5 maand. En dat is niet om u te grond in te boren maar bezint eer ge begint en zoek iets waar je kans hebt om te slagen.
Ik denk dan aan rechtspraktijk of maatschappelijk helper recht op karel de grote hogeschool.
Sociaal-Juridische Dienstverlening / Maatschappelijke Advisering | Karel de Grote-Hogeschool

Right, een unief gaat echt geen centen laten liggen door iemand zijn of haar inschrijving te weigeren.

MrKend54l

Legacy Member
glashelder zei:
Ma, verzin eens geen dingen :p Inschrijven is een formaliteit. Bij mij gebeurde dat zelfs door een jobstudent. Geen mens die weet wat voor vooropleiding iemand heeft, da's enkel voor de statistieken.


bij u vroegen ze dus geen diploma of vooropleiding? :-P ze hebben mij weer bij mijn rekkergehad gehad dus...

glashelder

Legacy Member
MrKend54l zei:
bij u vroegen ze dus geen diploma of vooropleiding? :-P ze hebben mij weer bij mijn rekkergehad gehad dus...
Ze vroegen wel een kopie van mijn diploma en ik moest op een formulier invullen welke vooropleiding ik had, maar er is echt geen mens die daar naar gekeken heeft hoor. Ik had een diploma secundair onderwijs en mocht dus hoger onderwijs starten. Wat er daar wel of niet op staat van vooropleiding of hoe je dat hebt behaald maakt echt helemaal niks uit. (Alhoewel, ik heb mijn secundair behaald via tweedekansonderwijs en die jobstudent wist niet hoe ze dat moest invoeren in de computer, die school stond niet bij de opties of zo :p)

Maar er zit daar echt niemand om te zeggen "oei oei, kantoor en jij wil rechten doen? dat zal toch niet gaan hoor". Da's gewoon routinewerk voor die jobstudenten, ze zien misschien tientallen mensen per dag, ze gaan echt niet checken wat jouw vooropleiding is en of dat misschien wel past. Zijn ze ook helemaal niet bevoegd voor (en maakt ook geen reet uit verder, zelfs de rector zal jou niet weigeren als jij een secundair diploma hebt, zelfs al is het 'maar' kantoor).

De reden dat je een diploma moet tonen is om te tonen dat je een diploma hébt. De reden dat je je vooropleiding moet invullen, is gewoon om de statistieken bij te houden (hoeveel % van de leerlingen uit vooropleiding X slagen in richting Y). Ik moest ook het werk van mijn vader en moeder invullen, maar ze hebben ook niet gezegd "oei, jouw moeder is maar kuisvrouw, en jij komt hier aan de unief studeren?" :p Da's wederom gewoon statistieken bijhouden.

Als jij gewoon je studiegeld betaalt mag je je inschrijven voor wat je wil.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan