Archief - Keuze studierichting

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DaJerre

Legacy Member
Hoi,

ik zit in mijn laatste jaar in het middelbaar en moet dus een keuze maken wat ik volgend jaar ga studeren. Ik heb enkele mogelijkheden in mijn hoofd en ik google heel veel. Maar terwijl ik een positief punt van een richting tegenkom ook altijd een negatief. Mijn droom is om bij een groot bedrijf te beginnen en dan op te klimmen in de hiërarchie. Mijn ultieme droom is dus om bedrijfsleider te worden. Aangezien de universiteit voor mij te moeilijk gaat zijn zal dat in hogeschool moeten. Welke bachelors raden jullie aan? Aan de KDG campus groenplaats heb je goede richtingen maar welke heeft goede toekomstperspectieven? Handelswetenschappen en Bedrijfskunde | Karel de Grote-Hogeschool
Ik had ook gedacht aan rechtspraktijk, afstudeerrichting Real Estate Manager.
Plantijn Hogeschool - Real estate manager

Alvast bedankt.

Vincort

Legacy Member
:offtopic:

Kan je even wat info geven over je secundair carrière?

DaJerre

Legacy Member
Wat is er mis met deze topic?

Ik studeer nu multimedia, TSO, in Mechelen. Ik vind dat een goede richting om mee af te studeren want je kan er veel mee doen, maar ik wil er niet in verder gaan.

Chilliewillie88

Legacy Member
DaJerre zei:
Wat is er mis met deze topic?

Ik studeer nu multimedia, TSO, in Mechelen. Ik vind dat een goede richting om mee af te studeren want je kan er veel mee doen, maar ik wil er niet in verder gaan.

Tommie heeft een beetje een hekel als het op studeren aankomt heb ik reeds begrepen uit oudere topics :)

Chilliewillie88

Legacy Member
tommie314 zei:
Een hekel aan studeren :s ??

Een hekel aan mensen die hier wat summiere info dumpen en dan zeggen: vertel het mij eens wat ik moet studeren.

Blijf dan weg uit dit subforum?

DaJerre

Legacy Member
tommie314 zei:
Een hekel aan studeren :s ??

Een hekel aan mensen die hier wat summiere info dumpen en dan zeggen: vertel het mij eens wat ik moet studeren.

Ik vraag niet aan jullie om te zeggen wat ik moet studeren, ik vraag gewoon welke bachelors voor werkzekerheid zorgen. Waarmee ik toekomst heb in een (groot) bedrijf en daar kan groeien.

Chilliewillie88

Legacy Member
DaJerre zei:
Hoi,

ik zit in mijn laatste jaar in het middelbaar en moet dus een keuze maken wat ik volgend jaar ga studeren. Ik heb enkele mogelijkheden in mijn hoofd en ik google heel veel. Maar terwijl ik een positief punt van een richting tegenkom ook altijd een negatief. Mijn droom is om bij een groot bedrijf te beginnen en dan op te klimmen in de hiërarchie. Mijn ultieme droom is dus om bedrijfsleider te worden. Aangezien de universiteit voor mij te moeilijk gaat zijn zal dat in hogeschool moeten. Welke bachelors raden jullie aan? Aan de KDG campus groenplaats heb je goede richtingen maar welke heeft goede toekomstperspectieven? Handelswetenschappen en Bedrijfskunde | Karel de Grote-Hogeschool
Ik had ook gedacht aan rechtspraktijk, afstudeerrichting Real Estate Manager.
Plantijn Hogeschool - Real estate manager

Alvast bedankt.

Rechtspraktijk is een degelijk diploma, maar zeker geen top-diploma. Je moet je goed voor ogen houden dat vandaag de dag opklimmen ergens helemaal niet zo eenvoudig is. Daarnaast biedt een goed hogeschool diploma mss wel werkzekerheid, maar geen garantie op een succesvolle carrière. Als je ooit bedrijfsleider wil worden zal je je moeten bewijzen op je werk, een diploma alleen zal daar niet bij helpen.

TimeFtw

Legacy Member
Ik begrijp tommie, al die studiekeuzetopics; hoe moeilijk kan het zijn, ze moeten gewoon allemaal geneeskunde doen want daar valt het meest geld te scheppen :s

DaJerre

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Rechtspraktijk is een degelijk diploma, maar zeker geen top-diploma. Je moet je goed voor ogen houden dat vandaag de dag opklimmen ergens helemaal niet zo eenvoudig is. Daarnaast biedt een goed hogeschool diploma mss wel werkzekerheid, maar geen garantie op een succesvolle carrière. Als je ooit bedrijfsleider wil worden zal je je moeten bewijzen op je werk, een diploma alleen zal daar niet bij helpen.

En wat is zoal een goed hogeschool diploma? Ik heb hier bijvoorbeeld al gelezen dat marketing of kmo-management niet veel voorstelt.

Benjamin

Legacy Member
In Nederland wordt er ook steeds meer over geklaagd dat zoveel jongeren een slecht beeld hebben van wat voor studierichtingen er zijn, wat ze inhouden enz.
Hoe komt het toch dat de kidz juist in deze tijd waarin alle informatie met een paar toetsaanslagen en muisklikken bereikbaar is zo slecht geïnformeerd zijn.
Doorgeslagen individualisme met als gevolg dat ze zich pas op iets anders dan zichzelf gaan richten zogauw het twee voor twaalf is?

En kom op man, je moet toch op zijn minst weten welke niveaus er zijn in het tertiaire onderwijs. Ik begrijp dat echt niet.

Chilliewillie88

Legacy Member
DaJerre zei:
En wat is zoal een hogeschool diploma? Ik heb hier bijvoorbeeld al gelezen dat marketing of kmo-management niet veel voorstelt.

Rechtspraktijk, accountancy-fiscaliteit,...

(ik wou even Industrieel Ingenieur typen, maar dan ontketen ik hier weer een of andere furie denk ik ;) )

Subai

Legacy Member
Benjamin zei:
In Nederland wordt er ook steeds meer over geklaagd dat zoveel jongeren een slecht beeld hebben van wat voor studierichtingen er zijn, wat ze inhouden enz.
Hoe komt het toch dat de kidz juist in deze tijd waarin alle informatie met een paar toetsaanslagen en muisklikken bereikbaar is zo slecht geïnformeerd zijn.
Doorgeslagen individualisme met als gevolg dat ze zich pas op iets anders dan zichzelf gaan richten zogauw het twee voor twaalf is?

En kom op man, je moet toch op zijn minst weten welke niveaus er zijn in het tertiaire onderwijs. Ik begrijp dat echt niet.

Het overaanbod is alvast 1 van de redenen volgens mij.

Benjamin

Legacy Member
Industrieel ingenieur is een academische richting, geen professionele bachelor (dus een hoger niveau). Daar valt niet over te discussiëren, dat is een feit.

Benjamin

Legacy Member
Subai zei:
Het overaanbod is alvast 1 van de redenen volgens mij.
Het kiezen wordt inderdaad niet gemakkelijk gemaakt.
Misschien moeten we eens iets van het Franse systeem kopiëren? Daar volgen ze na de middelbare school eerst een bredere algemene vorming.
Misshcien zouden wij een beperkt aantal richtingen moeten aanbieden voor de eerste twee jaar?
Bijv.
- bètajaar voor de toekomstige burgies, wiskundigen, natuurkundigen
- bètajaar voor de toekomstige artsen, apothekers, biologen, ...
- gammajaar voor de toekomstige economen en juristen
- gammajaar voor de toekomstge politicologen, sociologen, psychologen, pedagogen, communicatiemiepjes, ...
- alphajaar waarin de nadruk wordt gelegd op Germaanse en Romaanse talen

Het maakt het zeker gemakkelijker om de juiste richting te kiezen en zo'n gemeenschappelijke basis lijkt mij wel bevordelijk. Zeker als je erevakken invoert.

Chilliewillie88

Legacy Member
Benjamin zei:
Het kiezen wordt inderdaad niet gemakkelijk gemaakt.
Misschien moeten we eens iets van het Franse systeem kopiëren? Daar volgen ze na de middelbare school eerst een bredere algemene vorming.
Misshcien zouden wij een beperkt aantal richtingen moeten aanbieden voor de eerste twee jaar?
Bijv.
- bètajaar voor de toekomstige burgies, wiskundigen, natuurkundigen
- bètajaar voor de toekomstige artsen, apothekers, biologen, ...
- gammajaar voor de toekomstige economen en juristen
- gammajaar voor de toekomstge politicologen, sociologen, psychologen, pedagogen, communicatiemiepjes, ...
- alphajaar waarin de nadruk wordt gelegd op Germaanse en Romaanse talen

Het maakt het zeker gemakkelijker om de juiste richting te kiezen en zo'n gemeenschappelijke basis lijkt mij wel bevordelijk. Zeker als je erevakken invoert.

Zou een uitstekend idee zijn. Heb een jaar geleden ofzo eens een artikel gelezen met Mark Waer, hij was ook voorstander van maar een zeer beperkt aantal algemene bachelors aan de KUL. Zodat specialisatie pas vanaf de master gebeurde..

Plutus

Legacy Member
Subai zei:
Het overaanbod is alvast 1 van de redenen volgens mij.
Vind ik dan weer belachelijk. Dat de jeugd eens hun ogen opentrekken, of zijn ze tegenwoordig allemaal zo dom/lui? Mijn broer zit ook in 6 TSO en die zit dat allemaal zelf uit te pluizen, die trekt zijn plan. Langs de andere kant zou een 'opkuis' in de ietwat overbodige richtingen geen luxe zijn, van veel bachelors vraag ik me af wat de mogelijke toegevoegde waarde is in vergelijking met een algemene opleiding.

@TS: Los van het feit dat er meerdere factoren een invloed hebben, zijn de prof. bachelors die jij als voorbeeld gaf niet meteen de perfecte start van een bloeiende carrière. Als ik kijk naar je wensen/interesses (voor zover ik dat kan afleiden uit je post) zijn masteropleiding HW/TEW/HIR of Rechten meer waar je naar op zoek bent. Al moet je dan jezelf de vraag stellen of je dit niveau kan halen, en daar twijfel je blijkbaar nogal wat.

Hiermee wil ik trouwens NIET veralgemenen en zeggen dat professionele bachelors geen bloeiende carrière kunnen hebben. Maar face it, als je je kansen van in het begin wilt optimaliseren.. :unsure:

DaJerre

Legacy Member
Manu zei:
Vind ik dan weer belachelijk. Dat de jeugd eens hun ogen opentrekken, of zijn ze tegenwoordig allemaal zo dom/lui? Mijn broer zit ook in 6 TSO en die zit dat allemaal zelf uit te pluizen, die trekt zijn plan. Langs de andere kant zou een 'opkuis' in de ietwat overbodige richtingen geen luxe zijn, van veel bachelors vraag ik me af wat de mogelijke toegevoegde waarde is in vergelijking met een algemene opleiding.

@TS: Los van het feit dat er meerdere factoren een invloed hebben, zijn de prof. bachelors die jij als voorbeeld gaf niet meteen de perfecte start van een bloeiende carrière. Als ik kijk naar je wensen/interesses (voor zover ik dat kan afleiden uit je post) zijn masteropleiding HW/TEW/HIR of Rechten meer waar je naar op zoek bent. Al moet je dan jezelf de vraag stellen of je dit niveau kan halen, en daar twijfel je blijkbaar nogal wat.

Hiermee wil ik trouwens NIET veralgemenen en zeggen dat professionele bachelors geen bloeiende carrière kunnen hebben. Maar face it, als je je kansen van in het begin wilt optimaliseren.. :unsure:
Universiteit is inderdaad te hoog gegrepen. Als ik zie dat je voor wiskunde, Frans, fysica,... een basis moet hebben van het Algemeen Secundair Onderwijs gaat het al niet. Want dat heb ik natuurlijk niet. En dat vind ik heel jammer, maar het is nu zo.

Maar in de richting bedrijfsmanagement, wat is daar de afstudeerrichting met de meeste toekomstmogelijkheden? En is vastgoed op hogeschool wel de moeite?

Benjamin

Legacy Member
Slecht, niet volgen. De kans op een maandenlange werkeloosheid is groot, zeer groot zelfs. Als je geluk hebt dan kan je voor een bank gaan werken of iets dergelijks.
Er zijn zat goede richtingen: elektromechanica (gaat jou ws. dan ook niet lukken), kok, loodgieter, verzorging

Subai

Legacy Member
Manu zei:
Vind ik dan weer belachelijk. Dat de jeugd eens hun ogen opentrekken, of zijn ze tegenwoordig allemaal zo dom/lui? Mijn broer zit ook in 6 TSO en die zit dat allemaal zelf uit te pluizen, die trekt zijn plan. Langs de andere kant zou een 'opkuis' in de ietwat overbodige richtingen geen luxe zijn, van veel bachelors vraag ik me af wat de mogelijke toegevoegde waarde is in vergelijking met een algemene opleiding.

@TS: Los van het feit dat er meerdere factoren een invloed hebben, zijn de prof. bachelors die jij als voorbeeld gaf niet meteen de perfecte start van een bloeiende carrière. Als ik kijk naar je wensen/interesses (voor zover ik dat kan afleiden uit je post) zijn masteropleiding HW/TEW/HIR of Rechten meer waar je naar op zoek bent. Al moet je dan jezelf de vraag stellen of je dit niveau kan halen, en daar twijfel je blijkbaar nogal wat.

Hiermee wil ik trouwens NIET veralgemenen en zeggen dat professionele bachelors geen bloeiende carrière kunnen hebben. Maar face it, als je je kansen van in het begin wilt optimaliseren.. :unsure:

Ik zeg dan ook dat het 1 van de redenen is waardoor jongeren niet goed weten wat kiezen. Er zijn inderdaad al genoeg middelen (studiewijzers, infobeurzen) waardoor de keuze er gemakkelijker op wordt, maar er blijft nog steeds een groot aanbod. Het is en blijft natuurlijk aan jezelf om alles uit te pluizen (de ene kan dat al wat gemakkelijker dan de andere). Moest er niet zo'n groot aanbod zijn dan is het al wat gemakkelijker om te vergelijken en uiteindelijk te kiezen :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan