Archief - Q: Canon EOS 400D of Nikon D40x

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GenesisX

Legacy Member
Simpele vraag, nietwaar? :)

De Canon lijkt mij niet erg handig om mee te werken. Ik heb het dan over de grip en de knoppen, maar ook het door elkaar gesmeten informatie die je krijgt op het LCD-scherm. Het enige dat mij kan bekoren is de nieuwe sensor cleaner. Ik weet dat ik nogal een prutser ben, dus zal er wrs stof op het spiegeltje of weet ik veel wat komen tijdens het wisselen van lens. Dit ene voordelen tegenover alle andere dan... Overtuig mij!

Dan de Nikon; echt een zalig misschien lijkt mij zo. Goede grip, handig menu en technisch ook wat beter dan de Canon. Dus hier gaat mijn keuze naar uit.

Suggesties ivm met andere camera's mogen ook. Mag wat duurder zijn, maar 't moet natuurlijk z'n prijs wel waard zijn.

Ook had ik graag wat extra lenzen gehad. Ik kom van een Fuji S9600 en de traagheid van dat machien begint mij tegen te steken, dus zoek ik iets dat aan mijn noden kan voldoen. Zal gebruikt worden voor portretfotografie & landschapsfotografie. Af en toe ook eens macro en verder weet ik niet meer welke soort fotografie er bestaat :p. Welke lenzen passen erop bij het machien dat je aanraadt en kun je daar ook een specifieke productpagina met prijs van tonen?

Max budget = 1000EUR. Bijkomend klein vraagje: voor hoeveel zou ik m'n Fuji S9600 nog kunnen verkopen?

Alvast bedankt!

Strawberry

Legacy Member
hmm

koop dan de nikon ...

Mij lijkt het grootste verschil de sensor (canon minder last van ruis op hoge iso) en dat je op een D40 niet alle lenzen kan steken. Kzou de D80 kopen of de 400D. En daarvan de D80 omdat Nikon je meer aanspreekt.

De 50mm 1.8 is een aanrader bij bijde merken. (geen idee of die op de D40 past)

Voor de rest, pruts eerst en koop lenzen als je vindt dat je niet meer prutst en zelf weet welke lens je nodig hebt etc. focus snelheid, zoom, tele, groothoek, lichtsterk, lichtgewicht etc...

sensor cleaning is niet echt nodig, kan je makkelijk zelf doen.

Denk dat canon en nikon technisch gelijkwaardig zijn.
Ik vind nikon mooier maar die maken zoveel lawaai. :d

D80 + 18 - 70 kit 1100 bij konijn

GenesisX

Legacy Member
En waarom stel je de D80 voor i.p.v. van de D40x? Gewoon omdat er meer (of alle) lenzen op passen of is die technisch ook véél beter voor de meerprijs die je er voor betaald?

50mm 1.8 = lens? Die zou ik dan beter later kopen? Eerst ff het toestel kopen en alles uittesten.

In dat pakket, zit er dan ook nog een 4gig kaartje, etc? 't Is maar 100EUR meer, maar voor mij is dat toch al een beetje boven mijn budget.

bedankt eh :)

DieselPower

Legacy Member
GenesisX zei:
De Canon lijkt mij niet erg handig om mee te werken. Ik heb het dan over de grip en de knoppen, maar ook het door elkaar gesmeten informatie die je krijgt op het LCD-scherm.
...
Dan de Nikon; echt een zalig misschien lijkt mij zo. Goede grip, handig menu en technisch ook wat beter dan de Canon.

:wtf: Hebde er eigenlijk fotos mee getrokken?

Dave

Legacy Member
heb al half jaartje een D80. droom masjien. was ook aant twijfelen tussen eos 400d d80 en d40. uiteindelijk voor D80 gegaan omdat er geen beperkingen meer zijn. experimenteer veel met fotografie en denk dat ik bij d40 rap zijn limiet zou bereikt hebben. is idd iets duurder maar is er eentje voor het leven.

tomvanhouche

Legacy Member
Tussen die 400D en D40x is 400D beste keus.

Heb zelf 400D en die ligt perfect in de hand, groot arangement aan lenzen en fliters en goede kwaliteit op iso 1600.
Op belgiumdigital forum geven ze deze ook aan als beste keus met als argument dat de D40x beperkter is qua instellingen.

@Dave: hoe zou je bij een toestel van meer als 1000€ rap zijn limiet bereiken?
40D van Canon is een supermachien :)

Strawberry

Legacy Member
D40x is voor mensen die een reflex willen zonder de functies ervan.

is daarvoor ontworpen en heeft die prijs :D

400D is beter, de evenwaardige Nikon is de D80.
Aangezien je vindt dat nikon beter in de hand ligt,
raad ik je de D80 aan ipv 400D. (enige nadeel voor mij is ruis op hoge iso, zal weg zijn vanaf de D90).

GenesisX

Legacy Member
DieselPower™ zei:
:wtf: Hebde er eigenlijk fotos mee getrokken?
Ja hoe kan ik da nu gaan doen? Ben gisteren naar de mediamarkt geweest en heb ze allemaal es in de hand gehad. Die Canon ligt mij totaal niet. Dat ding valt bijna direct uit mijn hand.

De nikon D40x vind ik eigenlijk wel klein vergeleken met de D80. Qua technische specificaties vind ik niet echt veel verschil op dpreview.com. Iemand die me dat kan uitleggen waarom het dan zoveel meer kost? De D80 vind ik dan ook wel weer véél steviger en professioneler.

Ik zou er ook nog een draagtas, SDHC (?) kaartje, UV- en polarisatiefilters bij willen hebben, maar voor mij moet dit onder de 1000 tot 1200 EUR blijven. Ik zal nog ff rondkijken op http://www.digicamshop.be/ daarvoor, is die website aan te raden en redelijk goedkoop? Want ik had m'n Fuji vorige keer gekocht op een duitse site, maar toen die kapot was moest ik meer dan 70EUR aan transportkosten betalen omdat die online gekocht was. Had ik dat in een winkel gekocht, dan betaalden zij dat voor mij.

Alvast bedankt allemaal!

Tah_b00nz0r

Legacy Member
ik zou nie gaan voor de d40x gaan. ge kunt zelfs de nikkor 50mm 1.8 er al ni opzetten omdat hem ni autofocussed + de zoeker is zowieso ni schitterend van de d40 wat het manueel focussen dan nog wa moeilijker maakt (400d ook ni ten opzichte van bv 30/40d ofzo :p) sigma heeft wel ne 30mm 1.4 HSM die dacht ik wel op de d40 gaat ma dies dan weer duurder als de nikon 50mm al is 30mm op crop wel leuker als 50mm maar bon. het gaat hier nu ff over de prijs ^^

en ja ik erger er mij ook aan dat de grip van de 400d crap is tov de d40 maar toch ga ik binne dit en een maand zelf ne 400d kopen nog. ik weet niet of 2de hands voor u van toepassing is... anders mss is kijken voor ne 30d? is wel al iets "verouderd" maar 400d gebruikt zelfde focussysteem enz als dat van de 30d dus die loopt zeker nog ni achter imo

canon heeft imo ook betere ruisprestaties op hogere iso. 1600 met noise ninja erover is vaak nog perfect doenbaar ;)

GenesisX

Legacy Member
Zijn er dan technisch ook positieve punten van de D80 tov de rest? Die 400D ligt mij echt niet goed in de hand, maar als die technisch véél beter is, dan zou ik wel voor die gaan fzo. 'k Heb dan ook nog eens die cashback actie, dus...

Kun je mij misschien een link geven van een deftige tweedehands 30D? Ik weet niet echt waar ik naar moet kijken, dus ik zou het heel erg appreciëren mocht er iemand eentje vinden die er meer van kent. Hoeveel zou je daar nog voor betalen?

D80 is nu ook eerste keus, maar meningen zijn welkom.

Joeri

Legacy Member
volledig eens met Tah_boonzor. Qua functies een 400D boven de D40x, maar qua ergonomie is die niet veel waard. Misschien wel met de batterijgrip, maar dat is nu eenmaal persoonlijk.
Als je voor een tweedehands 30D (of desnoods meteen een 20D, enige verschil is kleiner schermpje en geen spotmeting, verder is die camera identiek aan de 30D, en zal tweedehands iets lager liggen van prijs) wil rondzien, op Belgiumdigital kom je soms mooie aanbiedingen tegen. Deze leek me bv al iets:
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=190224

Qua winkel kan ik http://www.fotokonijnenberg.be/ aanraden. Persoonlijk goeie ervaringen mee gehad.

UV-filter zou ik nog even mee wachten, een deftige UV-filter kost meer dan je kitlens, en buiten lensbescherming heeft uv-filter geen nut op een digitale camera.

GenesisX

Legacy Member
Maar de 30D kost zoveel meer, maar heeft maar 8MP ipv de 10MP van een 300D of D80? En "-2 to +2 EV in 1/3 EV or 1/2 EV steps" terwijl de D80 tot -5 en +5 kan gaan. Soms snap ik echt niet goe waarop jullie je basseren hoor. Bekijk ik sommige technische functies niet misschien? Qua functies, welke functies zijn dat dan zoal?

Waarom niet de D80 en wél de 400D óf 30D tweedehands?

http://www.dpreview.com/reviews/com...canon_eos400d,nikon_d80,canon_eos30d&show=all

Mr.Pee

Legacy Member
Konijnenberg is inderdaad een aanrader, goeie service, en vaak ook nog tweedehands spullen te koop. 400D met een batterijgrip vind ik wel stukken beter in de hand liggen als zonder, misschien daar eens voor kijken?

Jinne

Legacy Member
Een fototoestel kopen is vaak een zeer persoonlijke keuze. Vele toestellen zijn aan elkaar gewaagd elk met hun eigen voor- en nadelen.

Het grote verschil tussen de D40x en de D80 is dat de D40X een beperking heeft op de lenzen die je kunt gebruiken. Wat nu niet onmiddellijk voor jou problemen zal geven, maar in de toekomst misschien wel.

Tah_b00nz0r

Legacy Member
GenesisX zei:
Maar de 30D kost zoveel meer, maar heeft maar 8MP ipv de 10MP van een 300D of D80? En "-2 to +2 EV in 1/3 EV or 1/2 EV steps" terwijl de D80 tot -5 en +5 kan gaan. Soms snap ik echt niet goe waarop jullie je basseren hoor. Bekijk ik sommige technische functies niet misschien? Qua functies, welke functies zijn dat dan zoal?

Waarom niet de D80 en wél de 400D óf 30D tweedehands?

http://www.dpreview.com/reviews/com...canon_eos400d,nikon_d80,canon_eos30d&show=all

ik denk toch niet da wij ons op zoveel baseren... er is ni echt veel verschil tussen al die bodies ze. x heeft bv 2mp meer als y, x kan bv 5fps schiete en y 4fps enz.

enigste "grotere" verschillen van canon tov nikon is dat canon zoals gezegd wa minder ruis had op hogere iso en da het intern filtssysteem van nikon wa beter is als da van canon al maakt da nix meer uit eenmaal ge ne externe flitser koopt ;)

qua lenzen ontlopen nikon en canon elkaar bijna nix :)

die aanbieding van die 30d is trouwens zeer mooi ^^ ik zou ook zo graag nen 30d willen ma dan ist weeral 200€ duurder en kdenk da men pa en men zus er minder content mee gaan zijn omda het dan nog groter word om te dragen :p

en ik denk ni dat er hier iemand is die de d80 slecht vind maar die gaat al wel dicht tegen uw budget aan zonder extra aankopen als filter, tas, geheugen

GenesisX

Legacy Member
Maar zo'n aankoop is dan ook toekomstgericht hé, dus een beetje meer geven dan origineel voorzien mag natuurlijk wel, op voorwaarde dat die een tijdje mee kan en dat er bepaalde uitbreidingen kunnen gebeuren (lenzen, filters, ...).

De D40x is dus geen optie meer, aangezien die voor mij het minst interessant is op gebied van dSLR-fototoestellen. De keuze gaat nu dus tussen een D80, een 400D of een 30D.

Ok, Canon heeft wat minder ruis op hogere ISO, maar daartegenover staat voor mij het feit dat de Nikon echt wel een beter gevoel geeft qua grip, stabiliteit, functies (alhoewel de 400D dan voor sommige weer beter is), etc. Ik zou die ruis op hogere ISO bij de Nikon D80 er dan wel bij nemen, ik denk niet dat dat mij zal storen. Als het dat dan wel doet, tjah, dan zit ik er mee hé. Maar dan heb ik wel een goede camera met goede grip e.d.

En boonzor, misschien vind niemand de D80 slecht, maar iedereen raadt me hier toch een Canon aan, nietwaar? :D Dat die dicht tegen m'n budget aankomt vind ik niet zó erg. Ik kan m'n Fuji hopelijk nog voor een paar euro's verkopen zodat ik dat dan weer kan investeren in de nieuwe aankoop. Voor hoeveel zou ik die dan nog kunnen verkopen?

Ik zoek dus een fototoestel, opbergtas met schouderriem, UV-beschermingsfilter (niet zozeer voor die andere functies (?) van zo'n filter -die me ondertussen al weer ontglipt zijn)(die er misschien ook standaard bijzit), deftige lens (eventueel een kit dus) en SDHC geheugenkaartje van 4 gig of meer.

Ondertussen kijk ik nog wat verder naar de aanbiedingen, verschillen, positieve en negatieve reviews, ... 'k Zou hem wel zo vlug mogelijk willen aankopen :D.

Tah_b00nz0r

Legacy Member
GenesisX zei:
Maar zo'n aankoop is dan ook toekomstgericht hé, dus een beetje meer geven dan origineel voorzien mag natuurlijk wel, op voorwaarde dat die een tijdje mee kan en dat er bepaalde uitbreidingen kunnen gebeuren (lenzen, filters, ...).

De D40x is dus geen optie meer, aangezien die voor mij het minst interessant is op gebied van dSLR-fototoestellen. De keuze gaat nu dus tussen een D80, een 400D of een 30D.

Ok, Canon heeft wat minder ruis op hogere ISO, maar daartegenover staat voor mij het feit dat de Nikon echt wel een beter gevoel geeft qua grip, stabiliteit, functies (alhoewel de 400D dan voor sommige weer beter is), etc. Ik zou die ruis op hogere ISO bij de Nikon D80 er dan wel bij nemen, ik denk niet dat dat mij zal storen. Als het dat dan wel doet, tjah, dan zit ik er mee hé. Maar dan heb ik wel een goede camera met goede grip e.d.

ooit al een 30D vast gehad? die is vergelijkbaar met de D80, ik vind voor mijn handen de 400D ook just wa te klein om stabiel vast te houde ma die 30D is echt heerlijk imo om vast te houden. en vergeet zeker ni het zalige scroll wheel achteraan wat echt wel super is tov 4 pijltjes toetsen vind ik

En boonzor, misschien vind niemand de D80 slecht, maar iedereen raadt me hier toch een Canon aan, nietwaar? :D Dat die dicht tegen m'n budget aankomt vind ik niet zó erg. Ik kan m'n Fuji hopelijk nog voor een paar euro's verkopen zodat ik dat dan weer kan investeren in de nieuwe aankoop. Voor hoeveel zou ik die dan nog kunnen verkopen?

er is idd niemand die dat hier zegt dat de d80 ook een goede keuze is maar ik zou die toch zeker niet links late ligge ze :)

Ik zoek dus een fototoestel, opbergtas met schouderriem, UV-beschermingsfilter (niet zozeer voor die andere functies (?) van zo'n filter -die me ondertussen al weer ontglipt zijn)(die er misschien ook standaard bijzit), deftige lens (eventueel een kit dus) en SDHC geheugenkaartje van 4 gig of meer.

Ondertussen kijk ik nog wat verder naar de aanbiedingen, verschillen, positieve en negatieve reviews, ... 'k Zou hem wel zo vlug mogelijk willen aankopen :D.

zie vette deeltjes ^^

Strawberry

Legacy Member
D80 is leuk, 30D is leuk

30D weer net iets beter toestel
naar megapixels moet je niet echt kijken, bij reflex is 6 genoeg

8 en 10 gaat weinig verschil maken

Je kan altijd kijken naar de toekomstige lenzen, bij welk merk dat het goedkoopste uitkomt maar aangezien je er niks van weet.

Qua ergonomie is Nikon beter
D30 is ok maar geen droom qua ergonomie
Canon is toch maar lomp plastiek (ik heb canon)

GenesisX

Legacy Member
Jammer dan dat ze die 30D niet in de mediamarkt hebben, 'k zou anders niet weten waar ik hem es zou kunnen testen. De D80 zal ik zeker niet links laten liggen :).

thx!

EDIT
Strawberry maakt het weer moeilijk :D Van lenzen ken ik idd niets, ik begin nog maar juist die nummertjes te leren die er altijd bijstaan. Maar ik neem aan dat het aanbod lenzen bij beide toestellen zeer ruim is? 'k Zal me daar ook nog es in moeten verdiepen.

Nu zou ik eerder voor de ergonomie gaan dan een tweedehands 30D die ik niet kan vasthouden. Zou de ruis écht serieus gaan tegenvallen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan