Archief - Aandeel linux in de markt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Killertux

Legacy Member
Weet iemand voor welk aandeel in de (belgische) markt van pc's, linux draait?
Zou graag weten hoe de verhouding is... Of hoe deze zal evolueren.
de aanleiding hiertoe is dat ik van adsl ontvangen heb dat ze geen enkele ondersteuning bieden voor linux systemen, wat ik schandalig vindt...
Ik haat het dat het microsoft "imperium" continu bevoorrecht wordt...
Met linux heb ik met mijn 56k modem nooit problemen gehad, met windows kon ik ze niet meer tellen...
Graag uw reactie hierop... :evil:

Op basis van dit, welk OS verkiezen jullie?

YellinD

Legacy Member
als ge evenveel tijd steekt in met windows leren werken als in met linux leren werken, kunt ge uw windows even stabiel maken als linux
windows ondersteunt alles zowat als ge er maar wat moeite voor doet

Bij mij op het werk (EMEA hoofdkwartier voor multinational) zijn ze helemaal niet zo tevreden over linux en zijn alle servers iSeries of windows, alsook de desktop pcs voor de mensen die ermee werken
Had hun ook gevraagd of ze niet aan linux dachten maar linux is veel 'tijdverlies' en zelf u problemen oplossen... Als bedrijf gaat ge niet afhankelijk zijn van al die open-source coders van linux denk ik, wie weet wat ge binnen haalt... Dus moet ge alweer mensen binnenhalen die u linux-kernels kunnen customizen indien nodig, ook dingen die ge met windows niet nodig hebt
etc...

shimbayi

Legacy Member
Gebruik gewoon een externe ethernetmodem voor adsl. Werkt perfect onder linux als je netwerkkaart ondersteund wordt. Ik heb ook om die reden mijn interne modem vervangen.

Het feit dat ze geen deftige drivers hebben voor de andere modems vind ik ook schandalig.

its_just_me

Legacy Member
tja geef toe dat een standaard gezin (dus met standaard pc kennis, zo goed als niets...) gewoon met windows start en niet meer nodig heeft. de meeste adsl/kabel gebruikers zijn dan over het algemeen ook windows gebruikers. een pc die standaard geleverd wordt met linux (voor gewone gebruikers...), ooit al eens gezien?
wil je linux gebruiken, niemand houdt je tegen om zelf drivers te zoeken, maar linux is en blijft een alternatief dat nog steeds niet alles kan draaien dat windows kan draaien (vb: webserver met asp support...) (jaja met Wine (windows emulator), maar dat is ook niet alles volgens mij).
de meeste linux gebruikers zijn dan ook mensen die al wat meer kennis verworven hebben van pc's.
windows gebruikers zijn gewoonweg ferm in de meerderheid.
waarom denk je dat er zoveel virussen geschreven worden voor windows? juist! omdat windows een veel grotere doelgroep is dan linux.
ik vind het maar meer dan normaal dat windows als standaard besturingssysteem aangenomen wordt bij een provider.
nuja voor linux gebruikers zou het idd wel handig zijn dat ze support krijgen, maar tja dat is nu eenmaal niet zo. wil je linux gebruiken, weet dan dat je het meeste zelf moet zoeken. zo simpel is het...

Killertux

Legacy Member
Ik vind persoonlijk dat een provider ondersteuning moet bieden voor alles OSen die mogelijk zijn? Ze kunnen wel ondersteuning geven voor ne Mac?
(kweetet, tis meer verkocht dan linux maar toch e :angry: )

J3rry

Legacy Member
ik heb 1 ding geleerd bij windows, hoe meer je update
hoe onveiliger je pc is en onstabieler :)

en zeker geen brol gebruiken zoals internet explorer, firefox all the way :)

naast mijn windows xp heb ik hier een slackware installatie waar ik vroeger veel games op speelde maar nu gebruik ik die enkel om backups te maken moest windows toch is de pijp aan maarten moest geven

El ByToS

Legacy Member
om op je probleem zelf te antwoorden , ik veronderstel dat je adsl provider geen linux drivers meelevert op de cdrom ?

in dat geval kan je het beste een router kopen (die een soort linux distributie draait :lol: ) of een oude pc omtoveren tot dns-proxy-internet server zodat al je pc's op het internet kunnen (wat eigenlijk dus ook de werking van een router is)

persoonlijk vind ik linux ook veel veiliger en stabieler dan windows , ge moet maar eens kijken wat windows allemaal standaard van services heeft draaien die al zoveel malen geexploit zijn....bij linux kiest ge wat ge wel of niet wilt hebben , wat dus zo werkgeheugen , hardeschijfruimte en ook eigenlijk wel bijdraagt tot meer beveiliging

verder zit ik zelf nog niet op linux met als redenen dat ik nog een fervent gamer ben en de linux support daar nog magertjes voor is :( (en vaak ook slechtere performance dan bij windows) en omdat m'n linux kennis zeker nog niet goed genoeg is om een systeem te onderhouden zoals ik dat nu bij windows kan

mvg

baaitos

NeFerMeTu

Legacy Member
Vind het toch nog niet toegankelijk genoeg voor het grote publiek.
Distro's als Mandrake komen al in de buurt, maar Gentoo bijvoorbeeld is toch nog een te grote stap voor de meeste mensen.

Zelf gebruik ik Mac OSX.

NoReason

Legacy Member
linux is aan een opmars bezig... in de serverwereld... in de desktopwereld blijft windows de heerser en dat nog voor lange tijd

El ByToS

Legacy Member
Killertux zei:
Ik heb ne router staan voor de verduidelijking... :sad:

dan moet het toch lukken ? ik heb zelf ook adsl (skynet) en een router
ik kan mooi mijn gebruikersnaam en passwoord ingeven en die router belt dan in

kheb een tijdje geleden eens redhat geinstalleerd op m'n server en die kon toch op internet... (ip laten toewijzen via dhcp )

QplQyer

Legacy Member
NeFerMeTu zei:
Vind het toch nog niet toegankelijk genoeg voor het grote publiek.
Distro's als Mandrake komen al in de buurt, maar Gentoo bijvoorbeeld is toch nog een te grote stap voor de meeste mensen.

Zelf gebruik ik Mac OSX.
En dan nog als Gentoo een te grote stap is, als Mandrake dat niet is, wat maakt het dan uit ...
Gentoo heeft dan ook niet dezelfde bedoeling als mandrake ...

NoReason zei:
linux is aan een opmars bezig... in de serverwereld... in de desktopwereld blijft windows de heerser en dat nog voor lange tijd

Linux wordt allang fervent gebruikt in de serverwereld, een opmars zou ik dus ten zeerste betwijfelen.
't is ook niet moeilijk om heerser te blijven in de desktopwereld als hardwarefabrikanten hun drivers slechts voor één platform schrijven, dit geheel ter zijde.

Fireball

Legacy Member
damn ik d8 dat het hier over aandelen ging gaan op de beurs :unsure:

ma neee :)

Citanul

Legacy Member
ik heb eens gehoord dat er ne adsl provider was die wel support gaf op linux maar ik weet begot nie meer welke :s

telenet-helpdesk geeft ook geen support op telenet...

QplQyer

Legacy Member
Citanul zei:
ik heb eens gehoord dat er ne adsl provider was die wel support gaf op linux maar ik weet begot nie meer welke :s

telenet-helpdesk geeft ook geen support op telenet...
Zou me verbazen (dat van telenet) ;)

byter

Legacy Member
Killertux zei:
Op basis van dit, welk OS verkiezen jullie?

ligt dat aan de providers dat bepaalde hardware niet even goed ondersteunt wordt ?

anyway een router steekt toch op netwerkkaart ...laadt in linux dan toch gewoon die module ?
of zie'k het iets te simpel :unsure:

Killertux

Legacy Member
El ByToS zei:
dan moet het toch lukken ? ik heb zelf ook adsl (skynet) en een router
ik kan mooi mijn gebruikersnaam en passwoord ingeven en die router belt dan in

kheb een tijdje geleden eens redhat geinstalleerd op m'n server en die kon toch op internet... (ip laten toewijzen via dhcp )
Tis nen draadloze router e, tzijn mijn ontvangers die moen gaan...

Mr. M

Legacy Member
Killertux zei:
Tis nen draadloze router e, tzijn mijn ontvangers die moen gaan...
ik heb ook geen enkel manier om da draadloos netwerk kaartje op linux te doen werken buiten 1 manier

die ze spijtig genoeg betaled make
ge kunt da vo 30 dage probere (en t werkt op MAC adress dus k vrees ervoor dat da te verlenge is :p)

http://www.linuxant.com/driverloader/

werkt zonder enig prob, ma ge moet er dus geld aan geve (wa ik nog ni heb gedaan)

http://ndiswrapper.sourceforge.net/(das dus gratis)
zou ook moete werke t schijnt, ma da krijg ik ni in orde
nu ik ken zelf weinig tot niks van linux (zeg ma gewoon niks :p) dus mss lukt het u wel

NeFerMeTu

Legacy Member
QplQyer zei:
En dan nog als Gentoo een te grote stap is, als Mandrake dat niet is, wat maakt het dan uit ...
Gentoo heeft dan ook niet dezelfde bedoeling als mandrake ...
Zijn gewoon veel mensen die Gentoo aanraden boven Mandrake enzo.
Maar je moet er toch al iets van kennen om het draaiende te krijgen.
Nuja, geen probleem voor wie er eens graag aan bezig is, ik ben gewoon van het principe dat je er veel geld aan uitgeeft en dan ook zou mogen verwachten dat het redelijk vlot en goed werkt.

Reden waarom ik naar Apple ben overgestapt.
(Zeg hier wel niet dat er bij Apple geen problemen zijn, maar ik ben er gewoon nog niet veel tegengekomen.)

Preske

Legacy Member
ze hebben allemaal hun voordelen.

Ik blijf bij windows, enkel en alleen om de spellekes.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan