Archief - Kerncentrales sluiten in 2015?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sertu

Legacy Member
België moet de optie voor kernenergie openhouden en de sluiting van de kerncentrales tegen 2015 moet worden herbekeken. Dat stelt de commissie Energie 2030 in een eerste rapport, dat Le Soir kon inkijken.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/061116Kernenergie/index.shtml


Eigen mening hierover:
Hopelijk gebruiken ze hun verstand is voor ne keer en vegen ze dat heel sluitings idee van de baan. En hopelijk luisteren ze niet naar de soc'en want die hun verstand over energie is ver zoek.

Stel we sluiten de kerncentrales in 2015. Dat is goed zeggen de soc'en en de groentjes das goed voor het milieu. Oei dan hebben we te weinig. Geen nood zeggen de soc'en we kopen wel uit het buitenland. Waar gaan we kopen? Welk land heeft er overschot? Natuurlijk Frankrijk die hebben te veel (red. Nederland en Luxemburg hebben zelf een te kort, Belgie is momenteel ongeveer in evenwicht). Maar wacht eens Frankrijk haalt al zijn energie uit kerncentrales (zo ver het geweldige milieu bewuste idee). Gevolg we voeren energie in => prijs stijgt. Bij een te kort in Frankrijk gooien ze ons er het eerst af. En Frankrijk maakt lekker winst, bouwt nog meer kerncentrales.:applause:

Het interessantste wetenschappelijke debat van het moment. Spijtig dat het in Belgie gevoerd wordt door nen hoop idioten.

Exorikos

Legacy Member
Kernenergie is het meestmilieubewuste energieopwekkingsproces dat bestaat op de moment. Het enige probleem is het afval, thermische vervuiling en de dure bouw. CO2-uitstoot is er niet.

zaffah

Legacy Member
Het idee is ronduit belachelijk. Ik denk dat er zwaar protest zal komen als de consument te horen krijgt dat de prijzen zullen stijgen.

Maarja, het is nog niet duur genoeg zeker? :p

Openhouden, en desnoods nog een bijzetten om electriciteit te verkopen aan het buitenland. Dan maken we winst en kunne we op ons gemakske wat windmolens zetten.

Exorikos

Legacy Member
Waarom zou Frankrijk er ons eerst afgooien als ze zelf een tekort hebben?

denkimi

Legacy Member
Exorikos zei:
Waarom zou Frankrijk er ons eerst afgooien als ze zelf een tekort hebben?

omdat ze echt zichzelf niet zonder stroom gaan laten vallen om belgie een plezier te doen

adonis

Legacy Member
bullshit.com
zonder kerncentrales is belgië dood :p
kerncentrales ftw
= een fantastische manier van electriciteit opwekken

TekkaBlade

Legacy Member
Ach, we hebben al zoveel soortgelijke stunts uitgehaald... zoals gebouwen verkopen en ze daarna terug huren...

Annun

Legacy Member
Ikzelf ben volledig conta-kernenergie, maar besef jammer genoeg dat we nog geen alternatief hebben. We kunnen echter de hoeveelheid afval die erbij komt kijken niet negeren (en niet te vergeten de risico's die zeker niet te ontkennen zijn als de centrales ouder worden). Doel en die Waalse mogen ze daarom voorlopig nog openhouden van mij, maar een derde mag zeker niet. Bij kernafval spreken we over duizenden jaren hé!

Quilombo

Legacy Member
die groenen zijn nie groen
door die sukkels zitten we nu met die "verplichting" om de kerncentrales te sluiten in 2015.
vind het nogal debiel om je met zo'n dingen bezig te houden als het de volgende ambtstermijn toch weer veranderd kan worden.

moet dus idd herbekeken worden (lees: weg met dat sluitingsidee)

Exorikos

Legacy Member
den-kimi zei:
omdat ze echt zichzelf niet zonder stroom gaan laten vallen om belgie een plezier te doen

België is niet het enige land dat elektriciteit afneemt van Frankrijk. Dus nogmaals, waarom België als eerste?

LSDsmurf

Legacy Member
Sluiting van de kerncentrales tegen 2015 is idd niet realistisch. Ik snap niet waarom de regering die beslising heeft genomen, er is gewoon niets dat op zo'n korte termijn onze kerncentrales kan vervangen.

Wind, zonne energie en andere soorten "groene" energie volstaan helemaal niet om dat tekort op te vangen en het openen van nieuwe steenkool/olie/gas centrales is niet echt een optie als men de CO2 uitstoot wil verminderen. De enige echte mogelijkheid is het importeren van kernenergie uit het buitenland maar dan lijkt het me toch beter om zelf onze kerncentrales open te houden ipv massa's energie te importeren.

virtualdude

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Sluiting van de kerncentrales tegen 2015 is idd niet realistisch. Ik snap niet waarom de regering die beslising heeft genomen, er is gewoon niets dat op zo'n korte termijn onze kerncentrales kan vervangen.

Een recente met beter rendement kerncentrale :)

Ik ben voor de vervanging van de huidige centrales. Deze vervangen zou tot 1 of 2 reactoren minder zorgen

Stiche

Legacy Member
Ik ben ook 100% tegen de sluiting, er is gewoon geen deftig alternatief...
Als de groenen echt iets goed wille doen, da ze dan ewa meer geld geven aan onderzoek voor "nieuwe", propere energievormen.

De beslissing van de sluiting van de kerncentrales was gewoon ne "stunt" van de sossen en de groenen om meer stemmen te halen van mensen die erin trappen :)

Sertu

Legacy Member
Exorikos zei:
België is niet het enige land dat elektriciteit afneemt van Frankrijk. Dus nogmaals, waarom België als eerste?

omdat nederland via belgie stroom uit frankrijk krijgt. Ze kunnen ons enkel samen afsluiten.

Sertu

Legacy Member
Annun zei:
Ikzelf ben volledig conta-kernenergie, maar besef jammer genoeg dat we nog geen alternatief hebben. We kunnen echter de hoeveelheid afval die erbij komt kijken niet negeren (en niet te vergeten de risico's die zeker niet te ontkennen zijn als de centrales ouder worden). Doel en die Waalse mogen ze daarom voorlopig nog openhouden van mij, maar een derde mag zeker niet. Bij kernafval spreken we over duizenden jaren hé!

Niet noodzakelijk men zou een reactor kunnen bouwen die het plutonium dat nu als afval bij de huidige kerncentrales wordt weggegooid gebruiken zo kan men tot een uiteindelijke halfwaarde tijd komen van laat ons zeggen enkele honderden jaren. Nadeel: centrale heeft een lager rendement en het kost echt veel.

killgore

Legacy Member
In afwachting van betere alternatieven (en de eerste pipo die hier afkomt met windmolens mag wa search-werk gaan doen <_<) kunnen we gewoon niet sluiten.

Exorikos

Legacy Member
Sertu zei:
omdat nederland via belgie stroom uit frankrijk krijgt. Ze kunnen ons enkel samen afsluiten.

Spanje, Groot-Brittannië, Duitsland, Zwitserland en Italië tellen niet meer mee?

Sertu

Legacy Member
Duitsland heeft zelf genoeg (Duitsland heeft zelfs meer windenergie als de grootste 2 kerncentrales van heel europa bij elkaar), Engeland idem.

Zwitserland en Italie weet ik niet.

Niet heel europa tapt van Frankrijk af he :p.

Dieleman_F

Legacy Member
virtualdude zei:
Een recente met beter rendement kerncentrale :)

Ik ben voor de vervanging van de huidige centrales. Deze vervangen zou tot 1 of 2 reactoren minder zorgen

Hoever staat het eigenlijk met kerncentrales die werken op wat we nu kernafval noemen?

Sertu

Legacy Member
Stond iets over in de Scientific American van 3 maand geleden. Kheb het artikel is snel geskimmed, kheb het ni helemaal gelezen. Als ik me goed herinner is het gewoon nog te duur, en compleet onnodig omdat er nog zoveel Uranium is dat we nog veel centrales bij mogen bouwen eer er problemen zijn. En wat afval betreft mja daar is het probleem ook nog niet dramatisch. Dat radioactief afval is echt wel gene grote hoop ze dat een centrale genereert. Ge moet u daar gene grote storthoop bij indenken :p. Veel centrales moeten trouwens maar 2 keer op een jaar hun radioactieve kern vervangen omdat hij uitgewerkt is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan