Archief - kat in huis halen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bosvos

Legacy Member
zal direct met de deur in huis vallen: heeft er iemand ervaring met katten op een appartement?

zou graag een kitten in huis halen, zo eentje van een nest dat weg moet, dus geen peperdure raskat.
en ik vroeg me af of je zo'n beestje kan leren om niet te veel buiten te komen...
Ik woon op het 2de verdiep en naar beneden geraken zal wel lukken (langs het terras bvb) maar naar boven zal iets moeilijker zijn:D .
Mijn grootmoeder woont op het gelijkvloers, dus zal ik dat beestje zeker wel eens beneden uit de bol laten gaan hoor ;) t'is niet dat het nooit buiten mag komen, ik wil gewoon zeker zijn dat dat het op een mooie zomernacht beslist om vai het terras naar buiten te klauteren, want dat ik zelfs voor een kat geen goed idee...

en voor de rest: iemand tips? ik heb tijd genoeg om me er mee bezig te houden, heb ooit een hond gehad, maar een kat is natuurlijk iets helemaal anders...

Jonathan

Legacy Member
Kdenk da ge ze dan best zou leren om altijd binnen te zitten , alhoewel ik dan zou afraden om een kat te houden ... tblijven jagers qua instinct hé :)

Bigbuddha

Legacy Member
Waarom geen kat uit het asiel? Dan weet je meteen of de kat geschikt is voor appartement. We hebben zelf ook altijd een kat gehad ons vorig appartement. Geen probleem mee. Nu wonen we in een huis, die kat zie je wel veranderen. 't Is precies of ze geniet nu van de ruimte.

Bosvos

Legacy Member
Bigbuddha zei:
Waarom geen kat uit het asiel? Dan weet je meteen of de kat geschikt is voor appartement. We hebben zelf ook altijd een kat gehad ons vorig appartement. Geen probleem mee. Nu wonen we in een huis, die kat zie je wel veranderen. 't Is precies of ze geniet nu van de ruimte.

omdat onze hond vroeger ook eentje was die al wat ouder was toen hij bij ons introk, ik heb liever dat het volgende huisdier bij ons intrekt. Ik zie het liever opgroeien ipv te zien dat het zéér raar gedrag vertoond omdat hij/zij de omgeving niet gewoon is.


@ Poenanie: het beest mag zoveel buiten als het wil, het moet gewoon weten dat het niet langs boven naar buiten moet:D
bvb leren op bepaalde tijdstippen te herkennen...dat ik bvb een paar keer per dag naar beneden ga en dat het beestje dan meegaat als het zin heeft, dan kan het via de veilige weg buiten en langs beneden is genoeg dak en muur om op te klimmen:D

dr.salt

Legacy Member
wij hebben 11 jaar een kat gehad op ons apartement en die had nen heilige schrik om buiten te gaan, kdenk da da een kwestie van gewenning zal zijn, laat die eerste paar jaar nie buiten en die gaat da zelf ook nie meer willen.

passero

Legacy Member
ik heb ook een kat op een appartement. Kwam ook uit een nestje.
Alles is in orde mee die kat. Zeer aanhankelijk :)
Mijn broer vind het wel een alienkat omda die altijd zo grote ogen heeft als mijn broer er is... nuja, die kat heeft smaak, ze kan mijn broer nie uitstaan :D

pamperke

Legacy Member
In principe kan je ook gewoon een kat houden zonder die buiten te laten. Als je die genoeg speeltjes geeft waarmee ze haar kan bezighouden (krabpaal en balletjes e.d.) zal dat beestje zich niet vervelen, en als ze dan nog eens genoeg aandacht en eten krijgt zal ze zeker tevreden zijn.

Als ge ze af en toe gaat buiten laten hebt ge kans dat ze altijd gaat lopen wenen omdat er buiten toevallig een paar krolse katers lopen (of omgekeerd), en da wilt ge nie op uw appartement...

twoen

Legacy Member
Een beest moet buiten zitten en ruimte hebben. Zeker een kat.
kat in de lente: buiten
kat in de zomer: buiten
kat in de herfst: buiten
kat in de winter: buiten

Zo overleeft ons kat toch en die is ook aanhankelijk en imo veel gelukkiger dan een kat die hele dagen binnen zit.

Bosvos

Legacy Member
als ik de replies zo lees, concludeer ik dat ik pas zal ondervinden hoe alles zal verlopen als er effectief een kat is hier :D

puni

Legacy Member
Gebuur heeft hier ook een katje, mr das wel op kot.. de max van een beestje, wel een beetje schuchter :p

Arifiene

Legacy Member
Ge neemt dan best een kat uit een nestje waarvan ge weet dat de moeder een rustig type is dat zelden naar buiten gaat, als ge een wild geval wilt moete er 2 nemen, want anders gaat die zich steendood vervelen.
Een kat op een appartement kan prima, nadeel met een kitten is da ge ni direct weet welk karakter ze heeft.
Mijn tip: Ga een paar keer op bezoek bij t kitten dat ge wil om ze te observeren.
Bij een kat uit het asiel weten ze inderdaad ook al wel hoe het werkt (ohja, en in de asiels zitten massas kleintjes ook hoor momenteel).
Als ge bijkomende tips wil, kwerk als vrijwilliger in een kattenasiel, heb al heel men leven katten, kben er gwn gek van, en kweet er ook redelijk veel van, dusseh, vraag maar raak (in pm mag ook ze).

Bosvos

Legacy Member
wat zijn trouwens de voordelen en nadelen van het geslacht dat ge kiest?

Krayola

Legacy Member
Het beste is uiteraard dat ge een kat zoveel mogelijk buiten laat.
Wij hebben hier sinds een jaar ook een kat en wij laten hem toch ook zoveel mogelijk buiten. Enkel maandag en dinsdag zit hij tot 13h of 14h binnen in de veranda. Voor de rest van de week is er altijd wel iemand thuis en laten we hem gewoon buiten.
's Nachts houden we hem wel binnen. Meestal staat hij dan wel eens te janken aan de deur om buiten te mogen, maar we houden hem liever binnen omdat de straat hier achter ons nogal een redelijk drukke straat is.
Het is daarbij ook best voor de ontwikkeling van dat beestje dat ge hem regelmatig buiten laat.

Arifiene

Legacy Member
hoofdschooier zei:
wat zijn trouwens de voordelen en nadelen van het geslacht dat ge kiest?

Als ge kiest voor een huiskat: karakter onvoorspelbaar :).
Zeker als ge de vader niet kent.

Voordelen kater:
-castratie is goedkoper (+/-55 euro) dan sterilisatie (+/- 110 euro)
-nooit geen kleintjes ;)
-gemakkelijker te houden met een andere kat (ge hebt altijd uitzonderingen hoor, maar kattinen zijn meestal iéts minder geneigd om met een vrouwelijke metgezel om te gaan zoals t hoort)

Voordelen kattin:
-eet minder
-sproeit niet

Qua zachtaardigheid moet ge naar de ouders kijken, meestal is dat een goeie indicator. Let daarop als ge het kleintje komt halen. Een kitten dat zich wegsteekt zal meestal een schuw beestje blijven. Haal ze niet weg voor 10 weken van de mama (ik weet dat 8 weken gangbaar is, maar das te vroeg, en veel katjes ontwikkelen gwn gedragsstoornissen derdoor, zoals krabben en bijten).

Zowieso castreren/steriliseren, der zijn al katten genoeg + een kattin wordt krols en krijgt kleintjes, een kater begint meestal te sproeien (en die stank is niet te harden, geloof me).

edit: een kat moét helemaal niet buiten, ge hebt types die perfect gelukkig zijn binnen, en zeker bij een drukke baan is dat aan te raden. Geef ze wel wat kattegras nu en dan en eventueel aangepast voor (voor binnenhuiskatten, da hebt ge onder elke merk tegenwoordig). Buiten spelen heeft nix te maken met een goede ontwikkeling whatsoever.

Darks

Legacy Member
hoofdschooier zei:
wat zijn trouwens de voordelen en nadelen van het geslacht dat ge kiest?


Katten zijn over het algemeen, tja, kattiger :) We hebben vroeger zowel een kater als kat gehad, en ik vond die kater toch aanhankelijker/braver. Die kat was echt zo'n knorpot en ging liever ergens alleen liggen.

Hondengans

Legacy Member
Wij hebben hier thuis laatst een kat uit het asiel gehaald,
maar we wonen dicht bij een grote weg, dus we lieten het niet buiten.

Nu is ze ongeveer een jaartje hier, en soms ontsnapt ze effe naar buiten,
maar ge merkt dat ze snel terug naar binnen wilt :).

Wat ze mij hebben verteldis dat een kat die veel binnen
gewoon veel naar buiten moet kunnen kijken,
dus een goed plekske bij het raam ofzo,
wat ervan waar is weet ik ook niet :).

Arifiene

Legacy Member
Darks zei:
Katten zijn over het algemeen, tja, kattiger :) We hebben vroeger zowel een kater als kat gehad, en ik vond die kater toch aanhankelijker/braver. Die kat was echt zo'n knorpot en ging liever ergens alleen liggen.

Ge hebt gewoon pech gehad hoor :). Katers kunnen even lief zijn als kattinnen, net zoals bij mensen hebben ze allemaal een ander karakter :).
Ik heb momenteel 2 katers, de een is superaanhankelijk en lief, komt altijd op schoot liggen enzo, en de ander moogt ge amper oppakken, hij haat schootjeliggen en zit liever gwn alleen.

Krayola

Legacy Member
Arifiene zei:
edit: een kat moét helemaal niet buiten, ge hebt types die perfect gelukkig zijn binnen, en zeker bij een drukke baan is dat aan te raden. Geef ze wel wat kattegras nu en dan en eventueel aangepast voor (voor binnenhuiskatten, da hebt ge onder elke merk tegenwoordig). Buiten spelen heeft nix te maken met een goede ontwikkeling whatsoever.
Ik zeg niet dat een kat buiten moét, ik denk alleen dat dit beter is.
Een kat moet de buitenwereld toch leren kennen en moet toch weten hoe hij met bepaalde situaties moet omgaan? Zoals elk ander dier. Ge kunt dat toch niet constant binnenhouden, vind ik.
En het is daarbij ook nog afhankelijk van kat tot kat, de onze staat meestal wel te janken als hij niet buiten kan. Bij een ander zal dit misschien niet zo zijn.

Onze kater heeft zojuist nog is laten zien dat 't nogal jagers zijn. Hij kwam hier in de veranda gelopen met een dode duif in z'n bek.

Arifiene

Legacy Member
EuroPimp zei:
Ik zeg niet dat een kat buiten moét, ik denk alleen dat dit beter is.
Een kat moet de buitenwereld toch leren kennen en moet toch weten hoe hij met bepaalde situaties moet omgaan? Zoals elk ander dier. Ge kunt dat toch niet constant binnenhouden, vind ik.
En het is daarbij ook nog afhankelijk van kat tot kat, de onze staat meestal wel te janken als hij niet buiten kan. Bij een ander zal dit misschien niet zo zijn.

Onze kater heeft zojuist nog is laten zien dat 't nogal jagers zijn. Hij kwam hier in de veranda gelopen met een dode duif in z'n bek.

ge moet dat zo zien eh: als een kat nooit anders gekend heeft zal em ni buiten willen :)
onze vorige kat mocht altijd buiten, ma die wou da gwn niet...

Darks

Legacy Member
Arifiene zei:
Ge hebt gewoon pech gehad hoor :). Katers kunnen even lief zijn als kattinnen, net zoals bij mensen hebben ze allemaal een ander karakter :).
Ik heb momenteel 2 katers, de een is superaanhankelijk en lief, komt altijd op schoot liggen enzo, en de ander moogt ge amper oppakken, hij haat schootjeliggen en zit liever gwn alleen.

Welja, ik bedoelde dus dat de kater liever en aanhankelijker was dan de kat(tin) ;) Ik dacht dat de vrouwelijke versie gewoon kat genoemd werd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan