Archief - Horizon: End Day

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ZERQ

Legacy Member
was een tijdje geleden op canvas ook.


vraagje moest die golf new york raken waarom staan die gebouwen dan nog recht? zou de kracht van de golf de gebouwen gewoon niet meeslepen?

Leso Varen

Legacy Member
ZERQ zei:
was een tijdje geleden op canvas ook.


vraagje moest die golf new york raken waarom staan die gebouwen dan nog recht? zou de kracht van de golf de gebouwen gewoon niet meeslepen?
Sommigen gebouwen wel, maar degenen uit gewapend beton toch wel moeilijk hoor:)

Gromme

Legacy Member
En de fronten/eerste gebouwen van die stad zullen dienen als golfbreker.

D@SîR0

Legacy Member
Leso Varen zei:
Sommigen gebouwen wel, maar degenen uit gewapend beton toch wel moeilijk hoor:)

500 mijl per uur = 750km/uur en 500 meter hoog. dat is 80 meter hoger dan het dak van de twin towers toen ze nog recht stonden. geloof mij, dan staan uw gebouwkes nimeer recht, dan wordt alles tientallen, waarschijnlijk honderden kilometers landinwaarts platgewalst, want tegen die snelheid is water harder dan beton. de enige manier om eraan te ontsnappen is met een vliegtuig of helikopter er hoog boven gaan vliegen. Best nog dat ge een watervliegtuig neemt, want ge moet al een serieus vliegtuig hebben om diejen afstand landinwaarts te vliegen om een landingsplaats te vinden. alles wat niet in de lucht hangt is reddeloos verloren, tenzij misschien een onderzeeboot die in een volledig afgesloten droogdok ligt. Bergen moeten ook al serieus breed en hoog zijn, willen ze zo'n vloedgolf kunnen weerstaan, dus da's ook geen veilige oplossing.

D@SîR0

Legacy Member
dan nog :p

1m³ water weegt 1 ton

150 meter hoog = 150 ton tegen 750 km/h

een maximum volgeladen boeing 737 weegt 60 ton en kan ongeveer die snelheid halen, standaard weegt hij 30 ton. dus 2.5 propvolle boeings per meter water in de breedte dat er tegen die gebouwen aan smakt. 750 km/h is 208 meter per seconde. ofte 520 volle boeings per seconde per meter in de breedte. tegen een schamel muurtje van 10 meter breed is dat al 5200, tegen de westkust van 5000 km zijn dat 26 miljard vliegtuigen per seconde.

poot maar gebouwkes neer zou ik zo zeggen ik kruip wel in ne vlieger :p

wlibaers

Legacy Member
D@SîR0 zei:
alles wat niet in de lucht hangt is reddeloos verloren, tenzij misschien een onderzeeboot die in een volledig afgesloten droogdok ligt.

Grote schepen en vooral duikboten verlaten vaak de havens als er een zware storm dreigt. Op zee zijn ze gewoonlijk veiliger.

Dirty_Col

Legacy Member
wlibaers zei:
Grote schepen en vooral duikboten verlaten vaak de havens als er een zware storm dreigt. Op zee zijn ze gewoonlijk veiliger.

en hoe gaan ze (de schepen) die tsunami dan ontwijken..?

D@SîR0

Legacy Member
wlibaers zei:
Grote schepen en vooral duikboten verlaten vaak de havens als er een zware storm dreigt. Op zee zijn ze gewoonlijk veiliger.

bij een "gewone" storm of zelfs een tsunami zoals die van kerstmis is dat inderdaad een goede oplossing, maar dan spraken we ook maar van een golfje van een paar meter hoog dat nog niet half zo snel ging.

De reden waarom ik specifiek zei dat ze in een afgesloten droogdok moeten liggen is dat de golf dan over hen stroomt ipv tegen hen, wat zou gebeuren als ze zich in de open zee zouden bevinden. afhankelijk van hoe veel speling er is tussen de duikboot en de kade zal er een korte te weerstane onderdruk ontstaan (zoals onder de vleugel van een vliegtuig), waardoor er kan worden opgestegen nadat de zee terug rustig is geworden

SenSeY

Legacy Member
Dirty_Col zei:
en hoe gaan ze (de schepen) die tsunami dan ontwijken..?

Tsunami's worden pas hoger en gevaarlijker wanneer ze de kust naderen. In de zee waar het water diep is zijn ze sneller en lager, Hierdoor kantelen ze niet om zoals bij de kust gebeurt en kan het zijn dat er een tsunami onder je doorkomt zonder dat je boot stuk is.

ZERQ

Legacy Member
maar als een stuk van een eiland in de grond stuikt dat gaat de golf al automatisch groot zijn zelf zonder de kust te bereiken. (megatsunami)

D@SîR0

Legacy Member
SenSeY zei:
Tsunami's worden pas hoger en gevaarlijker wanneer ze de kust naderen. In de zee waar het water diep is zijn ze sneller en lager, Hierdoor kantelen ze niet om zoals bij de kust gebeurt en kan het zijn dat er een tsunami onder je doorkomt zonder dat je boot stuk is.

een tsunami is gewoon een vloedgolf, zijnde water dat boven ander water stroomt, in het geval van een vallend stuk land, krijgt ge een drukgolf die zich ook over de bodem voortbeweegt.

er zijn blijkbaar een hoop mensen die maar niet kunnen vatten over de gigantische omvang van dit scenario. het gaat hier niet meer over 400.000 slachtoffers, maar eerder over 40 tot 100 miljoen (mainly americans :woohoo: )

Exorikos

Legacy Member
Ik vind de docu's van Horizon wel leuk om te kijken, maar deze vond ik een van de mindere. Hetgeen mij wel stoort aan Horizon is dat wanneer je net details verwacht te krijgen ze de spanning opdrijven door terug vreselijk vaag over dingen te praten. Nuja, dankzij Thales heb ik alle docu's van Horizon op video.google al gezien. :)

Darks

Legacy Member
Nja, ik kende de scenario's al. Wel mooie samenvatting.

Ik denk dat een pandemie de meeste kans heeft om in ons leven te gebeuren. Met dat H5N1 virus is het ook al kantje boordje geweest ze. De andere rampen kunnen natuurlijk ook iedere dag gebeuren, maar net zo goed over 100, 1000, 10.000 of 100.000 jaar. Een pandemie komt normaal enkele keren per eeuw voor. Maar in deze tijd zijn ze ontzettend gevaarlijk, waarom kon je zien in de docu.

Anyway enjoy life, op een dag is het toch gedaan :niceone:

Oldskooler

Legacy Member
bwa, het aantal wervelstormen in belgië neemt toe :p. Als dat een keer een te grote wervelwind moest zijn :p, dada belgië :D:D.

ALs het klimaat werkelijk drastisch aan het veranderen is, en het hier tropischer wordt, kan het nefast worden voor dit klein dichtbebouwd landje dat aan een kust ligt. ^^

De stormen die we in Amerika zien, zouden we hier nooit aankunnen.

Leso Varen

Legacy Member
Ik zou toch liever willen sterven in het meest gevaarlijke fenomeen ever.
Chuck Norris
euh ik bedoel een zwart gat(wat natuurlijk minder erg is)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan