Archief - Cyberhate vs Meningsuiting

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ryzer

Legacy Member
Wat vinden jullie nu eigelijk? Lees eerst eens de inleiding op www.cyberhate.be (een website waar je 'cyberhate' kan melden, een initiatief van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding).

Ik vind dat ik nog altijd het recht heb op vrije meningsuiting op Internet en als ik in een forumpost het nodig vind om commentaar te geven op andere rassen/culturen dan doe ik dat ook (even tussendoor: heb dat nog nooit nodig gevonden en dus ook nog nooit gedaan :D maar vind wel dat ik het recht heb om het te doen...).

Het Internet is toch een vrij medium dacht ik? :sop:

Nuja vandaar vraag ik hier jullie mening. :p Mijn vraag gaat niet over ethiek of over racisme, maar over vrije meningsuiting op het Internet, dus over "rechten" en "wetgevingen". Vinden jullie dat er beperkingen moeten zijn op uitspraken die je maakt op Internet/forums (natuurlijk gaan we nu even geen rekening houden met het overtreden van mogelijk forum-regels).

Edit: Graag wil ik er nog even op duidelijk zijn dat (wat mij betreft) iedereen commentaar en kritiek mag geven op het CGKR in deze post, maar dat wil niet zeggen wat de deze post gaan gebruiken om degelijk racistische uitspraken te posten (dit is overigens tegen de forum regels).

GTM

Legacy Member
Net zoals er geen beperkingen zouden mogen zijn op vrije meningsuiting in het openbaar (as in: niet op het internet).

CGKR zijn een bende dikke hypocrieten, en vrije meningsuiting in België is niet meer dan een illusie.

Ryzer

Legacy Member
Tja dat vind ik dus ook. Ik vrees echter dat dit probleem verder gaat als België alleen.

Ali_

Legacy Member
Vrijheid va nemningsuiting is idd spijtig genoeg beperkt. Maar zij die zegge ndat dat enkel voor de blanken is zijn toch wel fout. Iedereen lijdt onder die beperking. Men moet het recht hebben om mening te kunnnen uiten, als die mening haatdragend is, soit, als er mensen zijn die die haatdragerij willen volgen, hun probleem. Door die meningsuiting te beperken, hou je niets tegen. Mensen hun mening verandert er niet door, ze wordt er juist sterker va nzou ik zo zeggen...

josuwa

Legacy Member
ik heb nergens getekend da die mij moete zegge waik mag zegge

Arifiene

Legacy Member
josuwa zei:
ik heb nergens getekend da die mij moete zegge waik mag zegge

Nee maar ge zijt gebonden door de wetten van dit land én door die van de EU ;). Daarin staat impliciet dat er een beperking is op de vrije meningsuiting nl racisme, ontkennen van de holocaust en zekere vormen van censuur (zoals bvb mijn kamp)
Jammer, maar zo is het...

Ryzer

Legacy Member
Arifiene zei:
Nee maar ge zijt gebonden door de wetten van dit land én door die van de EU ;). Daarin staat impliciet dat er een beperking is op de vrije meningsuiting nl racisme, ontkennen van de holocaust en zekere vormen van censuur (zoals bvb mijn kamp)
Jammer, maar zo is het...

En vindt gij dat kunnen? :p

blacky

Legacy Member
Racisme / racistische uitspraken zijn geen meningsuiting maar een misdaad. Vrijenmeningsuiting is inderdaad beperkt.

Dirty_Col

Legacy Member
Ik vind het nog wel kunnen, maar enkel en alleen maar voor van die racistische sites die aanzetten tot geweld in het openbaar tegen bepaalde groepen. Voor de rest mag iedereen doen en laten wat hij wil op het internet imho.

Nuja, 100% vrije meningsuiting is niet mogelijk, anders zou het hier nogal een beestenboel worden (nog meer dan het nu is)

wlibaers

Legacy Member
Suphafly zei:
kunne ze u ook straffe nvia die site?

In geen geval rechtstreeks (CGKR kan zelf geen veroordelingen uitspreken), maar ze kunnen natuurlijk wel beslissen klacht neer te leggen als gevolg van zo'n melding.


En natuurlijk: tegen die site, want voor vrije meningsuiting.

Racemaniac

Legacy Member
vrije meningsuiting wilt ni zeggen da ge alles kunt zeggen zonder gevolgend hé.
er zijn nog altijd dingen zoals laster, eerroof, ... en 'k vind da eigl logisch dat die dingen bestraft kunnen worden.

in hoeverre zo'n site daar goed voor is, en ni gaat ontaarden in een freaky organisatie die mensen voor het minste aanvalt, daar spreek ik me ni over uit

Conqie

Legacy Member
Vrijmeningsuiting is overal een illusie, ik vind het triestig dat je in de gevangis beland omdat je gelooft dat de hollocaust minder erg vind dan gezegt...
Niemand heeft toch zaken met je eigen mening, dat die raar of absurd is, zo be it, er zijn ergere dingen...

en internet censuur is nog tien maal zo erg...

EverlastingHate

Legacy Member
Als ge puur iemand constant (letterlijk een persoon) zit te viseren, zou ik het nog begrijpen. Maar als ge globaal een mening hebt, hoe extreem ook, vind ik het erover.

Hellrabbit

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
Vrijmeningsuiting is overal een illusie, ik vind het triestig dat je in de gevangis beland omdat je gelooft dat de hollocaust minder erg vind dan gezegt...
Niemand heeft toch zaken met je eigen mening, dat die raar of absurd is, zo be it, er zijn ergere dingen...

en internet censuur is nog tien maal zo erg...

meningen hebben over feiten is per definitie idioot, verwijs ik hierbij eventjes naar zowat elk topic over evolutie waar een hoop mensen het nodig vinden om hun mening te geven over biologie :ironic:

on-topic : kvind het niet meer dan logisch, internet is een medium als een ander

_DM_

Legacy Member
Me dunkt dat er wel ergere zaken zijn dan u druk te maken over vrijheid van meningsuiting.
In ieder geval belangrijkere zaken om over te praten dan in elke topic te komen zeiken hoe erg het hier toch wel is qua vrijheid van meningsuiting.

Die website bestaat trouwens al vrij lang en is nooit een groot succes geweest, big deal.

DGEN

Legacy Member
vrije meningsuiting....altijd dat gezeik als mensen beginnen te kutten over racisme etc :sleep:

Ryzer

Legacy Member
_DM_ zei:
Me dunkt dat er wel ergere zaken zijn dan u druk te maken over vrijheid van meningsuiting.
In ieder geval belangrijkere zaken om over te praten dan in elke topic te komen zeiken hoe erg het hier toch wel is qua vrijheid van meningsuiting.

Die website bestaat trouwens al vrij lang en is nooit een groot succes geweest, big deal.

Er is dan ook niemand die je verplicht in deze thread te posten ;)

_DM_

Legacy Member
Het verbaast me trouwens niet dat de meeste mensen die onvoorwaardelijk pro-vrije meningsuiting zijn op een bepaalde partij stemmen.
Die dat dan nog eens misbruikt om te proberen bepaalde mensen de mond te snoeren, zoals die Belgische consul een paar maanden geleden (hij zei dat hij, als het VB ooit aan de match kwam, zijn functie zou neer leggen. Direct brieven in de gazetten dat dit niet kon en dergelijke).
Probleem is dat er altijd mensen zullen zijn die vinden dat zij meer recht hebben op vrije meningsuiting dan iemand anders :p

@ Ryzer: Vrijheid van meningsuiting :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan