Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie - Deel 7

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Loser

Legacy Member
TooChé zei:
Krijg nou wat ... !
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201112_97689994
Maar scholen & corona in dezelfde zin plaatsen, dat doe je beter niet hoor.

edit: paywall :doh:

Dat staat hier nu toch al vaak? Er zijn verschillende onderzoeken die dat uitwijzen. Maar vatbaarder hoeft niet te betekenen "besmettelijker". Dat is een groot verschil.
En jawel, scholen en corona mag je best in dezelfde zin plaatsen. Het wordt toch algemeen beschouwd als één van de plaatsen waar het verspreid wordt? Maar de sociale en economische impact van die te sluiten is veel groter dan de impact van thuiswerk, bijvoorbeeld. Om nog maar te zwijgen van de leerachterstand. Dus moet er een compromis gemaakt worden. Ik denk dat dat nu toch al gemakkelijk 2 threads is dat dat wordt gezegd.

Silence

Legacy Member
Belgen krijgen al een ‘echt’ vaccin... van Chinezen in Abu Dhabi: “Enorme voorsprong op het Westen”

Iemand het volledige artikel ? Staat in het nieuwsblad van 1/11
The Sinopham vaccine won approval from the Chinese government in June, and its phase one and two trials in the UAE saw all patients producing antibodies against the virus after two doses over four weeks, a UAE government statement said in July.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Loser zei:
Allee, nog een stapje verder en depressie is iets waar je "je over moet zetten". Het is niet omdat jij, sterke Knight, er geen last van hebt, dat het geen echt ding kan zijn.
Ik snap ook niet waarom dit een punt van discussie moet zijn, dat zal toch een verwaarloosbaar percentage van de mensen zijn, hoor.
Inderdaad, over depressie moet je je ook trachten heen te zetten of het verwoest langzaam maar zeker je leven.

Dat betekent niet dat je het daarom op je eentje moet doen, ik heb daar ook al hulp voor gezocht, zoals ik overigens in deze thread al aangaf. Je kan opteren voor de psycholoog, maar je hebt ook medicatie. Ik ben geen fan van die laatste maar heb ze desondanks in het verleden toch al moeten nemen op aandringen van mijn arts.

Voor fobieën, nu ja meestal gaat dat wel om ergere versies dan schrik voor naalden, bestaan beide opties ook.

Trek het gerust in het belachelijke overigens maar ik zou mezelf overigens nooit omschrijven als 'sterke Knight' of 'sterke' [mijn voornaam] de zaken waar ik onder lijd zijn weliswaar geen fobieën maar ik durf gerust toe te geven dat ik nooit had verwacht zo zwaar te kunnen lijden onder eenzaamheid, vergroot na een relatief korte relatiebreuk en/of (nu ja in combinatie met) een job die ik met tegenzin doe... De enige sterkte die ik nog gevonden heb, is op tijd te beseffen hulp te zoeken.

Trouwens alle beetjes helpen, of helpen niet wanneer het op vaccins aankomt. Ga je religieuze uitzonderingen waarschijnlijk ook nog verdedigen binnenkort? Want dat soort irrationele mensen is met een beetje meer dan mensen met een naaldenfobie...

witloof

Legacy Member
Ze beginnen nu al over Kerstmis en zeggen dat het enkel met eigen gezin zal moeten gevierd worden. Wacht nu gewoon nog wat af voor daar weer al paniekzaaierij rond te gaan starten. En precies of mensen zich daar aan gaan houden, na tegen dan 9 maanden van inspanningen (de 'brave' mensen datn toch die steeds alle regels gerespecteerd hebben).

[LRRP]

Legacy Member
JPV zei:
Ik heb ernaar gekeken en hier al een aantal keer gezegd dat dit cijfer geen enkele waarde heeft om de rol van de horeca te bepalen. Als je morgen vraagt waar je een virus opgelopen hebt, dan geef je de plaatsen aan waar je weet dat er mensen besmet geweest zijn. Dat zijn plaatsen waar je de mensen kent (thuis, werk, ...), niet de plaatsen waar tientallen "vreemde" mensen samen met jou in een gebouw zitten.

Ik denk gewoon dat ze de horeca over 1 kam scheren. Ik kijk nu naar het restaurant om de hoek bij ons in het dorp.
Dat is enkele jaren helemaal gerenoveerd met een deftige verwarming/airco/luchtcirculatie, daar is de lucht even zuiver als in openlucht.
Als ik daar nu enkel met met vrouw en zoon ga eten, wat is de kans dat op besmetting?
In die bruine kroeg op het dorpsplein, dat is uiteraard is anders...

Wilcao zei:
In Nederland is er ook een beperkte/geen opvolging na hoog-risico contact. Daarmee bedoel ik dat die mensen niet getest worden.

Niet dat ik wil beweren dat de horeca daarom voor veel besmettingen heeft gezorgd, maar ik denk dat het allemaal moeilijk te traceren valt.

+1

phate_13

Legacy Member
[LRRP];22702925 zei:
Ik denk gewoon dat ze de horeca over 1 kam scheren. Ik kijk nu naar het restaurant om de hoek bij ons in het dorp.
Dat is enkele jaren helemaal gerenoveerd met een deftige verwarming/airco/luchtcirculatie, daar is de lucht even zuiver als in openlucht.
Als ik daar nu enkel met met vrouw en zoon ga eten, wat is de kans dat op besmetting?
In die bruine kroeg op het dorpsplein, dat is uiteraard is anders...



+1

Ja, wat moet men anders doen? Hoe zou men dit onderscheid moeten maken?

[LRRP]

Legacy Member
phate_13 zei:
Ja, wat moet men anders doen? Hoe zou men dit onderscheid moeten maken?

Dat allemaal beginnen controleren is idd bijna onmogelijk, maar er zijn veel zaken die perfect open kunnen onder veilige omstandigheden...

KnightOfCydonia

Legacy Member
phate_13 zei:
Ja, wat moet men anders doen? Hoe zou men dit onderscheid moeten maken?

Lijkt me niet ondenkbaar dat men in de toekomst van restaurants een zekere mate van ventilatie gaat eisen, en dat zouden gezondheidsinspecteurs dan even goed kunnen controleren. Bijvoorbeeld met koolstofdioxide meters. Nu is het wellicht te laat om een onderscheid te gaan maken tussen goed geventileerde restaurants en die wel te laten openen, en slecht geventileerde restaurants niet.
Nu ja, anderzijds één bepaalde partij in de regering zal wellicht tegen "extra lasten voor zelfstandigen" zijn, maar goed.

sandervdw

Legacy Member
Doxie zei:
Wat ik me dan wel afvraag : van wie krijgen ze het. Geven ze het ook door of krijgen ze via 12+ de besmetting. Mijns inziens is dat hetgene waar de twijfel altijd over ging.

En welke logica zou er achter zitten dat ze het enkel zouden krijgen van 12+ ers?

Loser zei:
Dat staat hier nu toch al vaak? Er zijn verschillende onderzoeken die dat uitwijzen. Maar vatbaarder hoeft niet te betekenen "besmettelijker". Dat is een groot verschil.
En jawel, scholen en corona mag je best in dezelfde zin plaatsen. Het wordt toch algemeen beschouwd als één van de plaatsen waar het verspreid wordt? Maar de sociale en economische impact van die te sluiten is veel groter dan de impact van thuiswerk, bijvoorbeeld. Om nog maar te zwijgen van de leerachterstand. Dus moet er een compromis gemaakt worden. Ik denk dat dat nu toch al gemakkelijk 2 threads is dat dat wordt gezegd.

Zie de reactie van Doxie, zo algemeen aanvaardt is dat niet hoor.
De huidige maatregelen zijn zelfs nog gebaseerd op dat fabeltje:
https://www.hln.be/vtm-nieuws/vlaams-minister-van-onderwijs-ben-weyts-beantwoordt-jullie-vragen-start-van-nieuwe-schooljaar-is-kantelmoment~ae096d1b/

phate_13

Legacy Member
[LRRP];22702967 zei:
Dat allemaal beginnen controleren is idd bijna onmogelijk, maar er zijn veel zaken die perfect open kunnen onder veilige omstandigheden...

Daar kan ik inkomen, maar qua horeca problematisch om daar een onderscheid in proberen te maken inderdaad.
Naar mijn mening zouden winkels ook open moeten zijn op dit moment, op afspraak, met registratie. Voor bv. een keuken, juwelier, garage, ... moet dat ook allemaal perfect heel veilig mogelijk zijn.

Loser

Legacy Member
sandervdw zei:
En welke logica zou er achter zitten dat ze het enkel zouden krijgen van 12+ ers?



Zie de reactie van Doxie, zo algemeen aanvaardt is dat niet hoor.
De huidige maatregelen zijn zelfs nog gebaseerd op dat fabeltje:
https://www.hln.be/vtm-nieuws/vlaams-minister-van-onderwijs-ben-weyts-beantwoordt-jullie-vragen-start-van-nieuwe-schooljaar-is-kantelmoment~ae096d1b/

En welk fabeltje bedoel je dan? Want Ben Weyts zegt daar toch hetzelfde? "Ja, er zullen besmettingen zijn, maar daar zullen we mee moeten leven". Dat is toch niet zeggen dat kinderen niet vatbaar zijn?

iamhollywood

Legacy Member
witloof zei:
Ze beginnen nu al over Kerstmis en zeggen dat het enkel met eigen gezin zal moeten gevierd worden. Wacht nu gewoon nog wat af voor daar weer al paniekzaaierij rond te gaan starten. En precies of mensen zich daar aan gaan houden, na tegen dan 9 maanden van inspanningen (de 'brave' mensen datn toch die steeds alle regels gerespecteerd hebben).

Als ze slim zijn geven ze mensen op zijn minst dat perspectief. Want dat is de reden waarom mensen nu doorbijten.
Neem dat weg en velen zullen vandaag persoon A en morgen persoon B gaan zien. Niemand wil maanden leven in een stramien van 'slapen, werken, eten, slapen' zonder enig perspectief.
Zeker als je niet in direct contact met zware slachtoffers bent gekomen.

Plus het leed zal op die avonden nog zo zwaar zijn. Mensen die iemand verloren hebben, hebben het traditioneel die periode zwaar. Laat staan als ze alleen moeten vieren of zelf kerstavond alleen moeten doorbrengen met een slepend trauma omdat ze niet deftig afscheid konden nemen van diegene die hun dit jaar ontnomen geweest is.

sandervdw

Legacy Member
Loser zei:
En welk fabeltje bedoel je dan? Want Ben Weyts zegt daar toch hetzelfde? "Ja, er zullen besmettingen zijn, maar daar zullen we mee moeten leven". Dat is toch niet zeggen dat kinderen niet vatbaar zijn?
bvb: "In tegenstelling tot leerlingen in het lager onderwijs, moeten scholieren in het secundair onderwijs in de klas altijd een mondmasker dragen. “We hebben de grens getrokken op 12 jaar, omdat er bij kinderen jonger dan 12 een veel kleiner risico op besmetting is”"

Dezelfde logica zat ook achter het door laten gaan van zomerkampen.

Loser

Legacy Member
sandervdw zei:
bvb: "In tegenstelling tot leerlingen in het lager onderwijs, moeten scholieren in het secundair onderwijs in de klas altijd een mondmasker dragen. “We hebben de grens getrokken op 12 jaar, omdat er bij kinderen jonger dan 12 een veel kleiner risico op besmetting is”"

Dezelfde logica zat ook achter het door laten gaan van zomerkampen.

Maar dat is toch wat dat artikel ook zegt? En wat ik in mijn post zei. Beiden kunnen waar zijn: Ze zijn niet minder vatbaar, maar ze zijn wel minder besmettelijk. Dan is het risico op besmetting ook lager, hè. Dat, in combinatie met de rest van het artikel waar erop gehamerd wordt dat het een compromis is. Dat er besmettingen zullen zijn, maar dat het wel noodzakelijk is om het op deze manier te doen, vanwege allerhande andere factoren (sociale, economische, educatieve...).

Ik ga niet verdedigen dat alle scholen meteen open moeten, hè. Ik weet dat namelijk niet. Maar ik ga er wel vanuit dat anderen dat wel weten, en dat zij het zijn die beslissingen nemen. Zeker sinds de verstrengingen weer.

Sylverscythe

Legacy Member
iamhollywood zei:
Als ze slim zijn geven ze mensen op zijn minst dat perspectief. Want dat is de reden waarom mensen nu doorbijten.
Neem dat weg en velen zullen vandaag persoon A en morgen persoon B gaan zien. Niemand wil maanden leven in een stramien van 'slapen, werken, eten, slapen' zonder enig perspectief.
Zeker als je niet in direct contact met zware slachtoffers bent gekomen.

Plus het leed zal op die avonden nog zo zwaar zijn. Mensen die iemand verloren hebben, hebben het traditioneel die periode zwaar. Laat staan als ze alleen moeten vieren of zelf kerstavond alleen moeten doorbrengen met een slepend trauma omdat ze niet deftig afscheid konden nemen van diegene die hun dit jaar ontnomen geweest is.

Ik vind dat ook een beetje dubbel, omdat je het zo laat uitschijnen dat zonder iemand te verliezen mensen de ernst niet kunnen inschatten. Beelden van ziekenhuizen in het Luikse, met een praktisch huilende minister van volksgezondheid, zijn nu ook niet iets dat we al hadden gezien. Ik ben volledig akkoord dat mensen het in deze periode al zwaarder hebben als ze mensen verloren hebben, maar ik zou toch ook oppassen met politiek "toffe" uitspraken zoals dat we zeker kerst en nieuwjaar gaan vieren, om dan te zien dat het niet kan doorgaan, of toch wel maar twee weken later terug een hoop IC bedden extra te vullen.

TooChé

Legacy Member
Goed argument ivm maatschappelijk belang van scholen openhouden, ik ga daarmee akkoord.
Maar leg mij eens uit waarom sport -12jaar wél toegelaten en +12jaar niet?
Wat is het verschil nog dat ik op een tennisveld sta of een kleine?
En plus, je zou verwachten dat ik beter de hygiëne regels kan volgen dan een kleine van 9 jaar die zijn tennisbuddy niet mag knuffelen bij een mooi punt?

Hefty Rabbit

Legacy Member
https://www.hln.be/antwerpen/zorgwekkende-enquete-bij-eerstejaarsstudenten-universiteit-antwerpen-een-op-zeven-worstelt-met-donkere-gedachten~af8b0d99/

Deze zijn pas de slachtoffers van de coronacrisis/-maatregelen. En zo zijn er veel meer dan die paar duizend die in het ziekenhuis liggen.
Ik heb geluk dat ik al enkele jaren unief achter de rug heb en het wat ken, maar wees nu maar eens eerstejaars eh.
Om de duizenden en duizenden zelfstandigen niet te vergeten.

En serieus, wie gaat er zich (willen) houden aan dat impliciet verbod om kerstmis alleen in kleine kring te vieren?

kay-gell

Legacy Member
TooChé zei:
Goed argument ivm maatschappelijk belang van scholen openhouden, ik ga daarmee akkoord.
Maar leg mij eens uit waarom sport -12jaar wél toegelaten en +12jaar niet?
Wat is het verschil nog dat ik op een tennisveld sta of een kleine?
En plus, je zou verwachten dat ik beter de hygiëne regels kan volgen dan een kleine van 9 jaar die zijn tennisbuddy niet mag knuffelen bij een mooi punt?

Kinderen dragen het virus minder snel over dan volwassen, dat is de reden daarachter vermoed ik.

Sylverscythe

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
En serieus, wie gaat er zich (willen) houden aan dat impliciet verbod om kerstmis alleen in kleine kring te vieren?

Mensen met burgerzin?

Neen, serieus, waarom moet elke maatregel altijd "at gunpoint" afgedwongen worden voordat iemand het serieus neemt.

Hier was kerstmis een event met zo'n 20 man in de familie, dat is afgezegd. Dus het zal in kleine kring gebeuren. Oudejaar zal afhangen van wat mag, enkele mensen thuis uitnodigen is snel beslist, maar als het niet mag is het ook zo.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan