Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kay-gell

Legacy Member
Frank VDB net gezien in de kamer.
"Situatie is ernstiger dan in Nederland en in Frankrijk. De regels moeten doordacht ingevoerd"

Dus ik verwacht strengere regels dan daar? Tenzij hij voor z'n beurt spreekt en dan kan em beter zwijgen :)

LSDsmurf

Legacy Member
Nieuw artikel op De Tijd over de huidige pijnpunten met testen & tracen. Buiten de verwachte situatie in de ziekenhuizen bij ongewijzigd beleid is op dit moment ook het probleem dat de test & trace strategie niet meer werkt. Er is gewoon te veel virus in omloop.

Dat verklaart waarom de regering-De Croo de coronaregels zal verstrengen. Dat moet het virus eerst terug in zijn kot kloppen. Pas daarna kan je via testen en tracen opnieuw brandhaarden blussen: de hamer- en dansstrategie. Dat laatste kan niet meer zolang het virus ons in een wurggreep heeft.

https://www.tijd.be/dossiers/corona...-corona-app-minder-doeltreffend/10258219.html

the_fox

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Nieuw artikel op De Tijd over de huidige pijnpunten met testen & tracen. Buiten de verwachte situatie in de ziekenhuizen bij ongewijzigd beleid is op dit moment ook het probleem dat de test & trace strategie niet meer werkt. Er is gewoon te veel virus in omloop.



https://www.tijd.be/dossiers/corona...-corona-app-minder-doeltreffend/10258219.html

Wel grappig dat ze over "opnieuw" en "niet meer" spreken. We hebben nog geen enkele concrete cijfers gezien van de tracing (buiten hoeveel mensen ze opbellen en hoeveel er opnemen).
Dat terwijl er tal van getuigenissen zijn uit tracing-centra waar de contact-tracers zelf al maanden zeggen dat ze eigenlijk maar weinig effectief kunnen tracen...

kimme1975

Legacy Member
Timothy555 zei:
Jullie doen echt alsof Corona nog een factor 50 keer meer besmettelijk is dan het al is. Djeezes, uit een bak appelen grabbelen is tegenwoordig al levensgevaarlijk.

Ik vraag me echt af waarom ik nog geen Corona gehad heb. Zoveel geluk kan iemand toch niet hebben? Bij ons worden er inderdaad gewoon zo’n dingen gedaan...

Gij zijt toch echt wel niet te schatten.. altijd corona proberen te minimaliseren en afdoen als zogezegd een fait-divers en de stoere uithangen : "ik krijg geen corona" "corona-regels foert want die zijn overdreven" enzovoorts...

Nu begrijp ik dat mensen zeggen: "Ge moet het erin kloppen maar dan nog ist geen avans.."

{BK}Black Devil

Legacy Member
the_fox zei:
Zijn alle Marc Van Ranst tegenstander/haters/... blij met hoe hij nu alles verwoordt?
https://www.hln.be/dossier-coronavi...-van-ranst-antwoordt-op-jouw-vragen~a3970c0f/

Ik vind het geen verbetering eigenlijk. Rond de pot draaien, directe vragen ontwijken, duidelijk tegen zijn goesting er zitten. Vroeger kreeg je tenminste een direct antwoord en een eerlijke mening, en daar waren heel veel mensen niet tevreden mee. Maar is dit dan de oplossing?

marionet van de regering , nu nog meer

puni

Legacy Member
the_fox zei:
Zijn alle Marc Van Ranst tegenstander/haters/... blij met hoe hij nu alles verwoordt?
https://www.hln.be/dossier-coronavi...-van-ranst-antwoordt-op-jouw-vragen~a3970c0f/

Ik vind het geen verbetering eigenlijk. Rond de pot draaien, directe vragen ontwijken, duidelijk tegen zijn goesting er zitten. Vroeger kreeg je tenminste een direct antwoord en een eerlijke mening, en daar waren heel veel mensen niet tevreden mee. Maar is dit dan de oplossing?

Ik vind dat niet zo verschillend van zijn vroegere tv-optredens om eerlijk te zijn. Zijn communicatie op sociale media/twitter daarentegen is, althans wat corona betreft, wel verbeterd in mijn ogen.

Maar ik denk dat hij wel weet dat de overheid een van de komende dagen met een kanon op een mug gaat schieten terwijl de virologen daar eigenlijk nog niet echt vragende partij voor zijn (sluiting cafés en andere drastische maatregelen).

kay-gell

Legacy Member
Directeur van UZ Jette legt 't ook duidelijk uit in de afspraak.
Ze zijn daar al weken lang aan de alarmbel aan 't trekken.
Daar komen enorme hoeveelheden mensen wiens moedertaal noch Nederlands noch Frans is. De basisregels nog niet kennen ondanks dat 't hier elke dag al 7 maand over covid gaat heel de dag door.
Omdat ze buiten de maatschappij leven en hun eigen informatiekanalen hebben.

Het lakse migratiebeleid van decennialang komt zelf in deze crisis naar voor.

kay-gell

Legacy Member
Ook haalt hij aan dat de dagen dat duidelijk werd dat de versoepelingen aangekondigd werden door Wilmes ze daar van hun stoel vielen omdat duidelijk was dat we aan het begin van de exponentiële groei zaten.
Toen had er net strenger opgetreden moet worden, wat basically iedereen door had.
Wilmes en co zijn mede verantwoordelijk voor wat er nu bezig is.

In het begin van de crisis kan je nog begrip hebben voor dat soort fouten. Maar ze draagt hier een enorme verantwoordelijkheid.

ugar

Legacy Member
JelleCa zei:
Ik hoop dat het aantal contacten buiten het gezin niet opnieuw tot 0 herleidt gaat worden.

Mijn inschatting van de maatregels die morgen genomen worden: scholen en werkomgeving gaan gespaard blijven, universiteiten een tijdje overschakelen op afstandsonderwijs. Een flink stuk van het sociale leven daarbuiten zal flink beperkt worden (jeugdbeweging, sporten, cultuur). Ik verwacht me ook aan een avondklok à la Française (21h00) om thuisfeestjes in te perken. Dan kunnen ze de cafés misschien nog openhouden.

En ik verwacht ook dat er een communicatie komt dat er deze keer strenger gaat gecontroleerd worden .

puni

Legacy Member
kay-gell zei:
Directeur van UZ Jette legt 't ook duidelijk uit in de afspraak.
Ze zijn daar al weken lang aan de alarmbel aan 't trekken.
Daar komen enorme hoeveelheden mensen wiens moedertaal noch Nederlands noch Frans is. De basisregels nog niet kennen ondanks dat 't hier elke dag al 7 maand over covid gaat heel de dag door.
Omdat ze buiten de maatschappij leven en hun eigen informatiekanalen hebben.

Het lakse migratiebeleid van decennialang komt zelf in deze crisis naar voor.

Dat is inderdaad voor een stuk de clou van het verhaal. Ge moogt nog zoveel maatregelen verzinnen als ge wilt, er is gewoon een stuk van uw bevolking die ge gewoon niet bereikt. Dat daar na zes maanden nog altijd geen oplossing voor is, daar zakt mijn broek wel van af.

ugar

Legacy Member
OxYg3N zei:
Hoe kom je zelfs aan dat cijfer van 10%. Alsof 10% zou sterven zouden we het zijn beloop laten. Volgens mij moet nog niet eens 10 % van de bevolking gehospitaliseerd worden voor dit virus.

Wel Timothy555 had als eerste in een bericht gezet dat er wat hem betreft gerust 10% van de bevolking mocht sterven aan zo'n virus, dat dat dan nog geen reden was voor dit soort maatregels.

CCatalyst

Legacy Member
kay-gell zei:
Ook haalt hij aan dat de dagen dat duidelijk werd dat de versoepelingen aangekondigd werden door Wilmes ze daar van hun stoel vielen omdat duidelijk was dat we aan het begin van de exponentiële groei zaten.
Wilmes en co zijn mede verantwoordelijk voor wat er nu bezig is.

Is het niet eerder de verantwoordelijkheid van de gewone mensen die geen verantwoordelijk gedrag getoond hebben na de versoepelingen? De narrative van de federale regering zal iig zijn dat de schuld van de gewone mensen is, niet de politici.

kay-gell zei:
In het begin van de crisis kan je nog begrip hebben voor dat soort fouten. Maar ze draagt hier een enorme verantwoordelijkheid.

M.i. is het Ben "wacko" Weyts die als architect van de tweede golf de verantwoordelijkheid draagt voor waar we nu inzitten, toch wat betreft Vlaanderen en een deel van Brussel. Herinner u namelijk dat:

* Sciensano zei dat de scholen veilig open konden gaan als we aan een gemiddelde van minder dan 100 besmettingen per dag zaten. Ben, geen wetenschapper, wel een pol&soccer die 9 jaar nodig had om dat diploma te halen en nooit een echte job uitgevoerd heeft, vond dat het met meer dan 4 keer zoveel ook wel zou gaan.
* De tweede golf was aan het uitsterven eind augustus. Tot ze op 1 september plots weer begon te klimmen, met de jongste generaties eerst. Vandaag klimt ze nog steeds. 1 september en jonge generaties. 1 september en jonge generaties. 1 september en jonge generaties. Laten we onszelf niets wijsmaken.
* Heeft in september mediaberichten verspreid om te zeggen dat hij "teleurgesteld" was wanneer scholen hun verantwoordelijkheid namen omwille van een uitbraak.
* Komt af met bizarre theorieën alsof er binnen de 4 muren van een school geen enkele besmetting kan plaatsvinden, maar eenmaal men buiten is zou het rondgaan als wildfire.
* Maakt kleurboeken op die hij niet wilt toepassen als het zover is. Komt de gemaakte afspraken niet na. Jaagt leerkrachten/vakbonden tegen zich in het harnas. Jaagt leerlingen tegen zich in het harnas. Zet politieke agenda boven de gezondheid van de mensen.
* Ben kan niet echt beweren dat het de schuld van de mensen is, leerplichtverzuim is tegen de wet, alhoewel hij straks wel zal proberen de directies en leerkrachten de schuld geven omdat ze zo onverantwoordelijk waren

ugar

Legacy Member
kay-gell zei:
Frank VDB net gezien in de kamer.
"Situatie is ernstiger dan in Nederland en in Frankrijk. De regels moeten doordacht ingevoerd"

Dus ik verwacht strengere regels dan daar? Tenzij hij voor z'n beurt spreekt en dan kan em beter zwijgen :)

Dat heet change management, mensen voorbereiden op het ergste, dan zijn ze daarna content dat ze nog knikkers krijgen

kay-gell zei:
Ook haalt hij aan dat de dagen dat duidelijk werd dat de versoepelingen aangekondigd werden door Wilmes ze daar van hun stoel vielen omdat duidelijk was dat we aan het begin van de exponentiële groei zaten.
Toen had er net strenger opgetreden moet worden, wat basically iedereen door had.
Wilmes en co zijn mede verantwoordelijk voor wat er nu bezig is.

In het begin van de crisis kan je nog begrip hebben voor dat soort fouten. Maar ze draagt hier een enorme verantwoordelijkheid.

Akkoord, maar ik vind nochtans dat Annemans ook een zeer zware verantwoordelijkheid draagt in alles wat er gebeurd is. Hij heeft gewoon met onzin mensen een alibi gegeven om de regels niet te volgen, en druk gezet op Wilmès om de maatregels te versoepelen.

puni

Legacy Member
Badger zei:
Ergens wel. Maar eigenlijk waren zelfs toen de regels nog heel streng, alleen volgden bijna niemand die nog.

Kudde immuniteit is nu ook wetenschappelijk ontkracht: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201015_96096220
Waar is Lieven Annemans nu?

Dat klopt wel niet, want als groepsimmuniteit een illusie is gaat een vaccin ook geen zoden aan de dijk brengen en zijn we eigenlijk gedoemd om gewoon te leren leven met het virus. :)

Het is jammer dat veel mensen blijkbaar groepsimmuniteit nog altijd gelijkstellen met 'we gooien alle maatregelen in de vuilbak en laten de natuur zijn werk doen'. Dat is het helemaal niet. Groepsimmuniteit is gewoon de term die aangeeft wanneer het noodzakelijke aandeel in uw populatie dat nodig is om verspreiding actief tegen te gaan, immuniteit of resistentie heeft opgebouwd. Dat kan op een hele hoop manieren, inclusief via vaccinatie.

puni

Legacy Member
ugar zei:
Wel Timothy555 had als eerste in een bericht gezet dat er wat hem betreft gerust 10% van de bevolking mocht sterven aan zo'n virus, dat dat dan nog geen reden was voor dit soort maatregels.

Dat heeft hij helemaal niet gezegd.

Maar dan mag je toch nog steeds van mening zijn dat bepaalde maatregelen overbodig zijn? Je kan (ik niet voor alle duidelijkheid, maar bij wijze van voorbeeld) nog steeds van mening zijn dat 10% van uw bevolking die sterft aanvaardbaar is.

Precies dat spelletje waarbij ge een zin in iemand zijn oor moet fluisteren en zien wat er twintig personen later aan de andere kant nog van overblijft.

ilgonwe

Legacy Member
ugar zei:
Dat heet change management, mensen voorbereiden op het ergste, dan zijn ze daarna content dat ze nog knikkers krijgen.
De Tijd en De Morgen (en ook De Afspraak) spreken van 1 nauw contact, avondklok en horeca sluiten. Daarna ben je idd blij dat het "enkel" een vroeger sluitingsuur is van horeca tijdens de persconferentie vrijdag.

Ik denk wel dat ze er volgende week vrijdag weer gaan staan om zgz de herfstvakantie ordentelijk te laten verlopen met binnenlands toerisme, kinderen thuis etc. En professor Vandenbroucke zal nog eens herhalen "De ziekenhuizen zitten in fase 2, mensen, dat is 50% van al on-ze ca-pa-ci-teit!" Het zal dan eerder zijn om duimen aan te schroeven en de maatregelen die nu op tafel liggen dan toch door te voeren.

Badger

Legacy Member

the_fox

Legacy Member
puni zei:
Dat klopt wel niet, want als groepsimmuniteit een illusie is gaat een vaccin ook geen zoden aan de dijk brengen en zijn we eigenlijk gedoemd om gewoon te leren leven met het virus. :)

Het is jammer dat veel mensen blijkbaar groepsimmuniteit nog altijd gelijkstellen met 'we gooien alle maatregelen in de vuilbak en laten de natuur zijn werk doen'. Dat is het helemaal niet. Groepsimmuniteit is gewoon de term die aangeeft wanneer het noodzakelijke aandeel in uw populatie dat nodig is om verspreiding actief tegen te gaan, immuniteit of resistentie heeft opgebouwd. Dat kan op een hele hoop manieren, inclusief via vaccinatie.

Lees a.u.b. eerst de bron alvorens je weer komt blazen, het gaat over dit opiniestuk in The Lancet. (Ja, ik zet het er duidelijk bij, opiniestuk, maar wel ondertekend door 80 erkende experten).

Nergens wordt er gezegd dat groepsimmuniteit een illusie is. Enkel dat natuurlijke groepsimmuniteit (dus zonder vaccin) voor meer doden gaat zorgen omdat de ongecontroleerde overdracht naar de risicopatiënten gaat voorvallen.

Klein stukje eruit (maar het is niet zo lang, lees het gerust volledig):
The arrival of a second wave and the realisation of the challenges ahead has led to renewed interest in a so-called herd immunity approach, which suggests allowing a large uncontrolled outbreak in the low-risk population while protecting the vulnerable. Proponents suggest this would lead to the development of infection-acquired population immunity in the low-risk population, which will eventually protect the vulnerable.
This is a dangerous fallacy unsupported by scientific evidence.
Any pandemic management strategy relying upon immunity from natural infections for COVID-19 is flawed. Uncontrolled transmission in younger people risks significant morbidity and mortality across the whole population. In addition to the human cost, this would impact the workforce as a whole and overwhelm the ability of health-care systems to provide acute and routine care. Furthermore, there is no evidence for lasting protective immunity to SARS-CoV-2 following natural infection, and the endemic transmission that would be the consequence of waning immunity would present a risk to vulnerable populations for the indefinite future. Such a strategy would not end the COVID-19 pandemic but result in recurrent epidemics, as was the case with numerous infectious diseases before the advent of vaccination.

Dus de enige manier dat dit gaat, is met behulp van vaccinatie. Natuurlijke groepsimmuniteit (zoals Zweden geprobeerd heeft), is niet de oplossing.

puni

Legacy Member
Badger zei:
Neen.

Een immuunreactie van een vaccin is anders dan de reactie na een infectie. Trouwens, in het slechtste geval heb je jaarlijks een spuitje nodig zoals met de griep.

https://theconversation.com/why-a-v...tter-immunity-than-an-actual-infection-145476

Klopt, maar gij beweerde dat groepsimmuniteit wetenschappelijk ontkracht was. Vaccinatie is ook gewoon een manier om groepsimmuniteit te bereiken, dus die uitspraak klopt gewoon niet. Dat was alles wat ik aanhaalde.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan