Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

Ik ben zelf eens gaan piepen in mijn rijksregistergegevens - iedereen kan die voor zichzelf raadplegen.

Onder verkiezingen staan je oproepingen en onder welk selectiecriteria je zelf viel.

Hier zijn de preferentiële categorieën volgens de omzendbrief:


Code 6 - Functie als voorzitter in een stembureau, of voorzitter/bijzitter in een
stemopnemingsbureau.
- Deze code wordt vermeld in het dossier van de personen die omwille van hun beroep in
aanmerking kunnen worden genomen om aangewezen te worden voor de functie van
voorzitter in een stembureau, of van voorzitter of bijzitter in een stemopnemingsbureau.
- Bij deze code wordt de categorie gevoegd, zoals bepaald in artikel 95, § 4 van het
Algemeen Kieswetboek.

- Deze categorieën geven de selectie weer overeenkomstig de aanduidingen gedaan in
genoemd wetsartikel. De codes van deze categorieën zijn :

01 - Art. 95, § 4, 1 (rechters).
02 - Art. 95, § 4, 2 (vrederechters).
03 - Art. 95, § 4, 3 (politierechters).
04 - Art. 95, § 4, 4 (advocaten).
05 - Art. 95, § 4, 5 (notarissen).
06 - Art. 95, § 4, 6 (ambtenaren - niveau A en B van alle openbare overheden).
07 - Art. 95, § 4, 7 (onderwijzend personeel).
08 - Art. 95, § 4, 8 (stagiairs parket).
09 - Art. 95, § 4, 9 (gewone kiezers).
10 - (vrijwilligers).

Met toepassing van hogergenoemde wet van 14 april 2009 is artikel 95, § 4, derde lid,
van het Kieswetboek als volgt gewijzigd en zijn er voortaan de onderstaande categorieën
toe te passen vanaf 8 juni 2009.
“Deze personen worden aangewezen in de hierna vermelde volgorde :

1. de magistraten van de Rechterlijke Orde;
2. de gerechtelijke stagiairs;
3. de advocaten en de advocatenstagiairs volgens hun inschrijving op het tableau of de
lijst van stagiairs;
4. de notarissen;
5. de gerechtsdeurwaarders;
6. de bekleders van een ambt die onder de Staat, de gemeenschappen en de gewesten
ressorteren en de bekleders van een gelijkwaardige graad die ressorteren onder
provincies, gemeenten en openbare centra voor maatschappelijk welzijn, onder enige
instelling van openbaar nut al dan niet bedoeld in de wet van 16 maart 1954
betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut of onder de
autonome overheidsbedrijven bedoeld in de wet van 21 maart 1991 betreffende de
hervorming van sommige economische overheidsbedrijven;
7. het onderwijzend personeel;
8. de vrijwilligers;
9. indien nodig, de personen die aangewezen zijn onder de kiezers van de kieskring.”
 
Ik ben ooit opgeroepen geweest een 10 tal jaar geleden.

Ik moest er om 7u15 zijn, ik was er om 7u18.

Een degoutante vent van een voorzitter zei: U bent te laat, u mag naar huis. Er is genoeg volk.

Dus ik kei vrolijk: oké, kei goed bedankt.

GOED? U krijgt een fikse boet in de bus gestuurd want u bent te laat en u zal gegarandeerd opnieuw worden opgeroepen.

Nooit meer iets van gehoord... :unsure:
 
Ik ben ooit opgeroepen geweest een 10 tal jaar geleden.

Ik moest er om 7u15 zijn, ik was er om 7u18.

Een degoutante vent van een voorzitter zei: U bent te laat, u mag naar huis. Er is genoeg volk.

Dus ik kei vrolijk: oké, kei goed bedankt.

GOED? U krijgt een fikse boet in de bus gestuurd want u bent te laat en u zal gegarandeerd opnieuw worden opgeroepen.

Nooit meer iets van gehoord... :unsure:
Gohja, het is nu ook wel een "truc" zo oud al de straat om dat met opzet te doen in de hoop dat het team al gevormd is. Sommige voorzitters nemen dan met opzet net die mensen aan, anderen zullen wat dreigen zoals de jouwe.
 
Nog niets gehoord...ben zelfstandig dus kans is sowieso kleiner.

Vrouw is leerkracht maar...is op 9 juni jarig. Heb al maanden geleden een saunabezoek met verwennerij in de namiddag en 's avonds een restaurant geboekt. Ik zou eens moeten kijken, maar ik vermoed dat ik dat niet zonder financiële compensatie zou kunnen annuleren...
Vraag me af of dat een geldige reden zou zijn om niet te gaan indien ze zou opgeroepen worden ... :unsure:
 
Nog niets gehoord...ben zelfstandig dus kans is sowieso kleiner.

Vrouw is leerkracht maar...is op 9 juni jarig. Heb al maanden geleden een saunabezoek met verwennerij in de namiddag en 's avonds een restaurant geboekt. Ik zou eens moeten kijken, maar ik vermoed dat ik dat niet zonder financiële compensatie zou kunnen annuleren...
Vraag me af of dat een geldige reden zou zijn om niet te gaan indien ze zou opgeroepen worden ... :unsure:

Ik dacht dat binnenlandse activiteiten geen geldige reden was. Buitenland wel :)
 
Ik dacht dat binnenlandse activiteiten geen geldige reden was. Buitenland wel :)
Geen idee eigenlijk. Een paar jaar geleden opgeroepen als bijzitter. Ik had toen tickets voor Desertfest, een festival in Antwerpen.
Datum van aankoop was ruim voor de oproepingsbrief. Bewijs van aankoop en kopie van het ticket doorgestuurd met de vermelding dat ik bezet was.

Geen bericht terug gehad. Conact opgenomen met het vredegerecht: geen geldigde reden.
Ik dus zondag ochtend toch naar het stemlokaal. Ik meld me aan bij voorzitter en haar reactie "hoe, zat jij ni op een festival?"
Even mee gebabbeld en die had me dus al van de lijst geschrapt. Ik werd vriendelijk bedankt voor de moeite en mocht naar huis.

Ik zou dus gewoon eens informeren en hopen dat uw voorzitter wel antwoordt.
 
Gohja, het is nu ook wel een "truc" zo oud al de straat om dat met opzet te doen in de hoop dat het team al gevormd is. Sommige voorzitters nemen dan met opzet net die mensen aan, anderen zullen wat dreigen zoals de jouwe.

Absoluut, ik wou dat eigenlijk wel is graag meemaken dus ging er met volle goesting naar toe eigenlijk maar om de één of andere reden die ik niet meer kan herinneren was ik 3 minuten te laat.
 
Geen idee eigenlijk. Een paar jaar geleden opgeroepen als bijzitter. Ik had toen tickets voor Desertfest, een festival in Antwerpen.
Datum van aankoop was ruim voor de oproepingsbrief. Bewijs van aankoop en kopie van het ticket doorgestuurd met de vermelding dat ik bezet was.

Geen bericht terug gehad. Conact opgenomen met het vredegerecht: geen geldigde reden.
Ik dus zondag ochtend toch naar het stemlokaal. Ik meld me aan bij voorzitter en haar reactie "hoe, zat jij ni op een festival?"
Even mee gebabbeld en die had me dus al van de lijst geschrapt. Ik werd vriendelijk bedankt voor de moeite en mocht naar huis.

Ja, er is nog een verschil tussen wat officeel de wet is, en hoe de lokale voorzitters omgaan met het vormen van de groep. Die hebben wel wat vrijheden om toch te schiften blijkbaar :)
 
Schoonbroer is advocaat en is voor de tweede opeenvolgende keer voorzitter van een telbureau. Deze keer is hij daar iets minder happy mee want ze zitten met een peuter in huis.
Nog nooit opgeroepen. Een kiesbureau zou ik niet zo erg vinden maar een telbureau wel. Bij het tweede is het toch gokken wanneer je thuis raakt...mijn moeder heeft het lang geleden moeten doen en toen was ze pas om 2 uur 's nachts thuis. En opstaan om 6 uur om naar Brussel te gaan werken op maandag.
 
Ja, er is nog een verschil tussen wat officeel de wet is, en hoe de lokale voorzitters omgaan met het vormen van de groep. Die hebben wel wat vrijheden om toch te schiften blijkbaar :)
De voorzitter van een stem- of telbureau heeft daar niets over te zeggen, dat ligt volledig in de handen van de voorzitter van het kantonhoofdbureau. In het geval van Creeping Death is daar wss iets misgelopen in de communicatie.
Jaren terug heb ik ook een (geldig) bezwaar ingediend tegen een oproeping en heb ik zelf contact moeten opnemen met de griffie van het vredegerecht om uiteindelijk te weten te komen of ik al dan niet moest opdraven. Ik was toen ook al geschrapt, zonder dat ik daar iets van had vernomen...
 
Ben er ook bij, maar voor het telbureau. Zou geen opvang voor 4 kinderen een geldige reden zijn?
 
Ik heb een aangetekende zending ontvangen maar omdat ik door de week ga werken ben ik deze niet kunnen gaan ophalen.

Volgens mensen hier kan je via Mijn Dossier - Rijksregisternummer zien dat je bent opgeroepen? Maar bij mij staat er niets bij Verkiezingen?

Zouden ze dat nog moeten updaten dan of wat zou dat willen zeggen dan ?
 
Ik heb een aangetekende zending ontvangen maar omdat ik door de week ga werken ben ik deze niet kunnen gaan ophalen.

Volgens mensen hier kan je via Mijn Dossier - Rijksregisternummer zien dat je bent opgeroepen? Maar bij mij staat er niets bij Verkiezingen?

Zouden ze dat nog moeten updaten dan of wat zou dat willen zeggen dan ?
Zou ook in uw ebox moeten staan als het dat is
 
Ik heb al gestemd met ne kleuter er bij ze. In de praktijk gaan ze hele kleine kinderen niet weigeren. Als ze iets groter zijn laat ge ze gewoon wachten aan uw stemhokje
Als ze moeilijk doen met onze kleuter, zet ik die gewoon op de schoot van de zure bijzitter. Problem solved.
 
De voorzitter van een stem- of telbureau heeft daar niets over te zeggen, dat ligt volledig in de handen van de voorzitter van het kantonhoofdbureau. In het geval van Creeping Death is daar wss iets misgelopen in de communicatie.
De voorzitter van stem/telbureau heeft daar toch wel iets in te vertellen hoor . De voorzitter van het kantonhoofdbureau bepaalt de lijst van opgeroepenen, de voorzitter van het bureau reduceert die tot de effectieve bijzitters.
In 't begin van mijn carrière als voorzitter kreeg ik trouwen een lijst van 32 man waar ik er zelf 8 moest van oproepen.
Dus neen, een voorzitter van zo'n bureau heeft er toch wel een beetje invloed op. Wanneer daar 8 man staat, waar je er vier van over moet houden, en één van die mensen heeft een redelijk reden om niet te blijven, dan hou je daar toch wel rekening mee (bvb een student in 't midden van de examens).
 
Wij zijn er heel juni niet. Gelukkig is op eer verklaard dat je in het buitenland bent genoeg om onder het stemmen zelf te komen, maar moest 1 van ons opgeroepen worden is dat dus geen geldige reden ?
 
Ja dat snap ik. Maar mijn punt blijft hetzelfde: als bijzitter van een telbureau worden onderwijzend personeel en ambtenaren niveau a (master), b (bachelor) en c (middelbaar onderwijs) geselecteerd.

Als het zo belangrijk is om opleidingscriteria te hebben om te kunnen tellen dan blijft ambtenaar niveau c de vreemde eend in de bijt; als ambtenaar niveau c een voldoende niveau heeft, waarom dan de restricties want een middelbaar diploma heeft de overgrote meerderheid van de bevolking.
Ik snap al niet hoe ze selecteren op niveau wanneer dat bij mijn weten nergens in het rijksregister vermeld staat. Als beroep staat hier wel ambtenaar maar dat niveau staat er volgens mij nergens bij. Dus dat weten ze dan enkel van hun eigen personeel. (ik werk niet voor de gemeente waar ik woon, wel al opgeroepen geweest om te gaan tellen)
 
Ik ben ooit opgeroepen geweest een 10 tal jaar geleden.

Ik moest er om 7u15 zijn, ik was er om 7u18.

Een degoutante vent van een voorzitter zei: U bent te laat, u mag naar huis. Er is genoeg volk.

Dus ik kei vrolijk: oké, kei goed bedankt.

GOED? U krijgt een fikse boet in de bus gestuurd want u bent te laat en u zal gegarandeerd opnieuw worden opgeroepen.

Nooit meer iets van gehoord... :unsure:
Ik was een 20tal jaar geleden ook te laat samen met een paar anderen, wij hebben effectief die boete gekregen, ik ben er toen onderuit geraakt met een geldig excuus waarom ik te laat was, de gast die semi-rechtstreeks van café kwam heeft ze moeten betalen.

Hier onlangs ook iemand gehoord die als reden van weigering op gaf dat hij de dag er voor tot 18u moest werken, is gewoon aanvaard.
 
Wij zijn er heel juni niet. Gelukkig is op eer verklaard dat je in het buitenland bent genoeg om onder het stemmen zelf te komen, maar moest 1 van ons opgeroepen worden is dat dus geen geldige reden ?

Verblijf in het buitenland is wel een geldige reden, maar je moet het wel kunnen staven met een boekingsbewijs oid.
 
Terug
Bovenaan