Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

@ugar ergens is dit toch jammer? Oké dat beroep/studie een indicatie kan zijn voor bepaalde dingen, maar hier gaat het over verkiezingen.

In mijn vorige gemeente had de voorzitter (steeds dezelfde persoon….) er een handje van weg om steeds dezelfde mensen te kiezen als bijzitters.
Heel transparant en objectief is dat toch niet.
En in een democratie ook niet wenselijk denk ik.
Ik vind het nochtans wel logisch dat men profielen selecteert waarbij de kans op een bepaald niveau van intelligentie wat hoger ligt dan gemiddeld.
 
@ugar ergens is dit toch jammer? Oké dat beroep/studie een indicatie kan zijn voor bepaalde dingen, maar hier gaat het over verkiezingen.

In mijn vorige gemeente had de voorzitter (steeds dezelfde persoon….) er een handje van weg om steeds dezelfde mensen te kiezen als bijzitters.
Heel transparant en objectief is dat toch niet.
En in een democratie ook niet wenselijk denk ik.
In een verkiezing wil je dat de stemmen op een correcte manier worden geteld. Voorzitter zijn van een telbureau of stemopnemingsbureau vragen toch wel een gedegen intellectueel niveau en grondige kennis van de wetgeving en procedure.
Voor het telbureau : Het zorgt er gewoon voor dat de stemmen ook zeer snel geteld zijn. Ik heb het hier al eerder gezegd, wanneer ik start met tellen zeg ik tegen de bijzitters dat wanneer ze allemaal hun best doen en de procedure volgen, ze als eersten thuis zijn. Die belofte heb ik op één keer na elke keer ingelost. Ik zie dan andere telbureau's die nog maar de helft van 't werk hebben gedaan.
Ik heb één keer een stemopnamebureau moeten voorzitten waarbij twee van de vier bijzitters te lomp waren om te helpen donderen. Eentje kon amper lezen, de andere kon niet tellen. Dat wil je vooral niet meemaken. Dat stemopnamebureau loopt dan alleen maar vlot omdat ik en mijn secretaris (schoonbroer) op dat ogenblik al drie verkiezingen hadden gedaan en gewoon op routine een tweede taak kunnen uitvoeren.
 
Ik vind het nochtans wel logisch dat men profielen selecteert waarbij de kans op een bepaald niveau van intelligentie wat hoger ligt dan gemiddeld.
Dit toch. Ik vind dat pragmatisch, iedereen wil uiteindelijk vermijden dat zaken niet kloppen. De mensen die opgeroepen worden willen ook naar huis in plaats van eens te hertellen denk ik.
 
Mijn vriendin moet die dag werken en buiten mezelf hebben we ook geen enkele opvang voor onze zoon. Als ik nu plots toch zou moeten opgeroepen worden, gaan die mij daar toch ook niet zien.

Dat gezegd zijnde, ik ga dus alleen moeten gaan stemmen (2x want volmacht vriendin), maar ik ga daar staan met een kleine van 2 jaar. Mag ik mij gewoon aanmelden en hem meenemen in het stemkotje of hoe werkt dat?
Ik heb het één keer geweigerd als voorzitter. Dat was toen een 50jarige man zijn 25 jarige zoon wou meenemen in het hokje.
Is ook de enige keer dat iemand tegen me begon te schreeuwen in het opnamebureau.
"Ik weet niet hoe ik moet stemmen" schreeuwde de man mij toe, terwijl hij over mijn tafel hing. "Mijn zoon moet mij helpen"
Ik riposteerde "Je hebt ondertussen al meer dan 10 keer gestemd"
Hij antwoorde toen "Ik heb altijd in 't gevang gezeten, ik mocht niet stemmen"

Hij is dan toch alleen binnen gegaan, nadat ik hem even uitlegde hoe het werkte

Eén van de bijzitters, die vlakbij de man woonde, fluisterde me toe "Jij durft wel, wij spreken die man nooit tegen want die kan vreselijk agressief worden". Maar van zodra de man begon te roepen en tieren stond er een politieagent aan de ingang om te checken of alles OK was.
 
In mijn vorige gemeente had de voorzitter (steeds dezelfde persoon….) er een handje van weg om steeds dezelfde mensen te kiezen als bijzitters.
Heel transparant en objectief is dat toch niet.
En in een democratie ook niet wenselijk denk ik.
De voorzitter kiest helemaal geen bijzitters, die worden aangeduid door de vrederechter, al krijgt die in de praktijk lijsten van de gemeente door. Het enige wat de voorzitter kiest is wie effectief gaat bijzitten uit de groep die daar op de verkiezingsdag staat, maar wat is de kans dat daar elk jaar hetzelfde groepje staat?
 
De criteria is zeker lid van zijn van BG om bijzitter te zijn 😅. Zoveel mensen van hier geselecteerd.

Durf mijn brievenbus al niet meer open doen 😝
 
Ik verwacht ook nog een brief maar het wordt al later natuurlijk.

Reden is dat ik in 2018 eens een bewijs van woonst nodig had en zo ontdekte dat ik volgens de gemeente werkloos was (want geen enkele databank in dit land is gekoppeld of zo). Dat toen laten rechtzetten en het risico dus doen stijgen.
 
Bij ons zijn het normaal de mensen die dat jaar 30 worden.
Toen ook opgeroepen maar ik mocht naar huis.

Ik gok ff naar uw leeftijd maar zijt voorzichtig want dit keer roepen ze de 40jarigen op hier. Ik heb al weer van 3 man, waaronder ik.
Maar voor mij wordt het dus briefje van de werkgever.
 
@ugar ergens is dit toch jammer? Oké dat beroep/studie een indicatie kan zijn voor bepaalde dingen, maar hier gaat het over verkiezingen.

In mijn vorige gemeente had de voorzitter (steeds dezelfde persoon….) er een handje van weg om steeds dezelfde mensen te kiezen als bijzitters.
Heel transparant en objectief is dat toch niet.
En in een democratie ook niet wenselijk denk ik.
Vind ik ook wel. Dat je voor voorzitter een zeker profiel wil kan ik nog wel verstaan. Maar als een voorzitter de nodige capaciteiten en leiding heeft dan zou hij toch met de rest van bijzitters/tellers een vlotte samenwerking/verloop moeten kunnen garanderen? En om een identiteitskaart aan te nemen en een naam op te zoeken in een lijst en te doorstrepen moet je mij toch geen hoog universitair diploma hebben.

Het systeem van werken vind ik nu toch wel zeer beperkend. Een groot deel van de bevolking wordt bijna buiten beschouwing gelaten en daardoor vissen ze telkens weer in dezelfde groep. Zo gaan in die groep ook weer klagen dat ze het weer zijn. Ik ken er zo die al 6-7x mogen gaan tellen zijn. Ik heb het hier gisteren al gezegd: ik en mijn vrouw, zelfde studies, zelfde beroep, ik nooit voor de overheid gewerkt, zij ooit 2 jaar. Ik nog nooit opgeroepen, zij al 3x. Ben ik dan niet geschikt? Mij lijkt als ze iedere Belg boven de 18 als mogelijk bezitter selecteren en die eens 1 of 2 keer in zijn leven oproepen om zijn burgerplicht te vervullen we ook al ver zullen geraken in de organisatie van verkiezingen.
Ik persoonlijk zou er echt geen probleem mee hebben om dat eens een keertje te gaan doen, maar om mij te gaan opgeven als vrijwilliger dat is me dan weer een brug te ver. En verzekerd kom ik dan ook op die lijst waar ze telkens weer uit vissen.
 
Vind ik ook wel. Dat je voor voorzitter een zeker profiel wil kan ik nog wel verstaan. Maar als een voorzitter de nodige capaciteiten en leiding heeft dan zou hij toch met de rest van bijzitters/tellers een vlotte samenwerking/verloop moeten kunnen garanderen? En om een identiteitskaart aan te nemen en een naam op te zoeken in een lijst en te doorstrepen moet je mij toch geen hoog universitair diploma hebben.

Het systeem van werken vind ik nu toch wel zeer beperkend. Een groot deel van de bevolking wordt bijna buiten beschouwing gelaten en daardoor vissen ze telkens weer in dezelfde groep. Zo gaan in die groep ook weer klagen dat ze het weer zijn. Ik ken er zo die al 6-7x mogen gaan tellen zijn. Ik heb het hier gisteren al gezegd: ik en mijn vrouw, zelfde studies, zelfde beroep, ik nooit voor de overheid gewerkt, zij ooit 2 jaar. Ik nog nooit opgeroepen, zij al 3x. Ben ik dan niet geschikt? Mij lijkt als ze iedere Belg boven de 18 als mogelijk bezitter selecteren en die eens 1 of 2 keer in zijn leven oproepen om zijn burgerplicht te vervullen we ook al ver zullen geraken in de organisatie van verkiezingen.
Ik persoonlijk zou er echt geen probleem mee hebben om dat eens een keertje te gaan doen, maar om mij te gaan opgeven als vrijwilliger dat is me dan weer een brug te ver. En verzekerd kom ik dan ook op die lijst waar ze telkens weer uit vissen.
Wat is het systeem van werken dan nu, waardoor jij buiten beschouwing wordt gelaten?
 
Je kan zelf zien of je in aanmerking komt om te gaan zitten. Dat is een veld in je rijksregister. Google op "mijndossier rrn" en log in op je rijksregister.
 
Ik gok ff naar uw leeftijd maar zijt voorzichtig want dit keer roepen ze de 40jarigen op hier. Ik heb al weer van 3 man, waaronder ik.
Maar voor mij wordt het dus briefje van de werkgever.
Nog niets ontvangen of gehoord van mede veertigjarigen dus voorlopig zit ik safe.
En moest het zo zijn tja dan ga ik gewoon een dagje zitten en ondertussen een beetje mensen loeren en keuren. 🤷
 
Ik vind het nochtans wel logisch dat men profielen selecteert waarbij de kans op een bepaald niveau van intelligentie wat hoger ligt dan gemiddeld.

Ik weet niet of het klopt maar ik las onlangs dat de federale ambtenaren niveau a, b en c er op staan, ik snap niet goed waarom tot en met niveau c daar op zou moeten staan (dat is enkel middelbaar diploma) maar dat de overgrote rest van de bevolking dan blijkbaar niet intelligent genoeg is

Vind ik ook wel. Dat je voor voorzitter een zeker profiel wil kan ik nog wel verstaan. Maar als een voorzitter de nodige capaciteiten en leiding heeft dan zou hij toch met de rest van bijzitters/tellers een vlotte samenwerking/verloop moeten kunnen garanderen? En om een identiteitskaart aan te nemen en een naam op te zoeken in een lijst en te doorstrepen moet je mij toch geen hoog universitair diploma hebben.
Uw voorbeeld is niet tellen hé. Voor de bijzittersvan het stembureau komt iedereen in aanmerking. Die lijst is enkel voor de voorzitters en voor die van het telbureau (en tellen is an sich niet moeilijk maar als het gaat over lijststemmen en persoonsstellen en ongeldig en dat moet dan uitkomen met het aantal biljetten dag int begin geteld is dan snap ik wel dat ze daar ergens een ruwe lijn trekken, hoewel de criteria nogal met de zeer natte vinger zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik pik deze eruit om het duidelijk te maken. We zijn allemaal volwassen, het is niet erger dan het is. Maar dit is geen topic voor tips om fraude te plegen.

This... Just take the hit en doe uw burgerplicht. Ik vond het een eer dat eens gedaan te mogen hebben. Net zoals ik het een eer zou vinden om eens in assisen te mogen zitten.

Bijzitten is ochot een viertal uurtjes op een zondag, wat een spel maken sommigen er toch weer van.

Correctie: een 6-tal uur.
 
Laatst bewerkt:
This... Just take the hit en doe uw burgerplicht. Ik vond het een eer dat eens gedaan te mogen hebben. Net zoals ik het een eer zou vinden om eens in assisen te mogen zitten.

Bijzitten is ochot een viertal uurtjes op een zondag, wat een spel maken sommigen er toch weer van.

Correctie: een 6-tal uur.
Als voorzitter nog eens savonds een opleiding en de stemmen vervoeren dus pakweg 10u in totaal
 
Wat is het systeem van werken dan nu, waardoor jij buiten beschouwing wordt gelaten?
Iemand die voor de overheid werkt of zelfs gewerkt heeft, heeft beduidend meer kans om opgeroepen te worden. Met ook eenzelfde profielen uit de privé op te roepen zouden ze de poel om uit te vissen gevoelig kunnen vergroten.
Ik heb dus meegemaakt dat het doorstrepen van een naam op een lijst te moeilijk was voor iemand…
Niet kunnen of niet willen kunnen? Aleja niet dat beiden gevallen uitblinken in slimheid natuurlijk.
 
Iemand die voor de overheid werkt of zelfs gewerkt heeft, heeft beduidend meer kans om opgeroepen te worden. Met ook eenzelfde profielen uit de privé op te roepen zouden ze de poel om uit te vissen gevoelig kunnen vergroten.

Niet kunnen of niet willen kunnen? Aleja niet dat beiden gevallen uitblinken in slimheid natuurlijk.
Echt niet kunnen. Een stapeltje stemmen dat hij meerdere keren had nageteld en volgens hem 50 stemmen waren bleken er 61 te zijn.
Om een naam af te vinken op de lijst ging hij nummer per nummer per blad naar beneden, in plaats van onderaan te checken of het nummer niet groter was dan het laatste nummer onderaan. Kon ook amper schrijven. Handtekening leek die van een zesjarige.
 
Terug
Bovenaan