Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

Nu, al iedere keer zijn er wel een paar onverlaten die na 15 minuten, dus na samenstelling bureau, komen binnenwandelen (geen parking te vinden meneer, ik zat op de verkeerde school, uur uit het oog verloren, .... ). De eerste keer die gewoon naar huis gestuurd aangezien mijn bureau al samengesteld was. Toen wel wat terecht commentaar gehad van de andere leden "dat het zo wel makkelijk is". Sindsdien worden die laatkomers wel in het pv opgenomen en blijkbaar vervolgt het parket ook wel met minnelijke schikkingen / dagvaardingen tot gevolg.
Het is inderdaad wel altijd een zelfde soort mensen die ze oproepen. Dat zijn meestal mensen die voor de overheid werken. Ik ken er zo die er ook elke keer bij zijn, terwijl mensen in het privé dikwijls nooit opgeroepen worden. En ik kan er mis in zijn maar ik denk dat ze daar bij de overheid ook veel makkelijker mee omgaan om die mensen de dag erna thuis te laten, zeker voor mensen in de telbureaus. Ook al bestaat daar bepaalde wetgeving over, denk dat er in het privé dikwijls veel bazen zijn die daar niet mee meegaan.
Ik en mijn vrouw doen hetzelfde werk maar wel voor verschillende bedrijven. Van haar werk nog nooit iemand opgeroepen, van mijn werk kan ik ook niemand zeggen. Mijn vrouw zelf heeft ooit in het begin van haar carrière bijna 2 jaar voor de overheid gewerkt: 3x opgeroepen, goed 10 jaar later. 2x was ze hoogzwanger en moest ze daarom niet komen. 1x is ze geweest en was er zo een onverlaat die inderdaad 10min te laat binnenkwam. Voorzitter was er ook een met ballen en die zei: dat is geen probleem. Je mag de plek van mevrouw innemen, die heeft kleine kinderen en mag naar huis. Erna was het gedaan en heeft ze geen oproepen meer gehad.
 
Hoe wordt er eigenlijk geselecteerd op wie moet gaan zitten? Lukraak?
Als bijzitter van een stembureau: random selectie tussen een bepaalde leeftijd range gekozen door de gemeente.
Er is dacht ik een tijd terug beslist (wet?) dat je na een derde keer opgeroepen te zijn mag doorgeven aan de gemeente dat het hierbij mag stoppen.
Als ik het goed heb begint die drie keer pas vanaf deze verkiezingen te tellen.
 
Er is dacht ik een tijd terug beslist (wet?) dat je na een derde keer opgeroepen te zijn mag doorgeven aan de gemeente dat het hierbij mag stoppen.
Klopt, maar dat start pas vanaf de verkiezingen van dit jaar (dus je kan nu niet inroepen dat je in het verleden al opgeroepen bent geweest).

Bovendien geldt die nieuwe regeling enkel voor bijzitters en niet voor voorzitters.
 
Hoe wordt er eigenlijk geselecteerd op wie moet gaan zitten? Lukraak?
Ik weet het echt niet maar sommige profielen zijn wel gegeerd lijkt me.
Mijn vrouw werd in haar geboortedorp telkens opgeroepen als bijzitter. We verhuizen 10 jaar terug net in de weken voor de verkiezing en hopla in zowel haar 'moederdorp' als onze nieuwe thuis wordt ze opgeroepen als bijzitter waar er nog een serieuze rompslomp bij komt kijken waar ze dan effectief moest gaan. Bleek ze dan te moeten gaan stemmen ons nieuw dorp en tellen in het oud dorp.😅
Sindsdien keer op keer opnieuw opgeroepen geweest in ons nieuw dorp. 1x kunnen afzeggen door zwangerschap.
Ze is leerkracht by the way.
 
Ik weet het echt niet maar sommige profielen zijn wel gegeerd lijkt me.
Mijn vrouw werd in haar geboortedorp telkens opgeroepen als bijzitter. We verhuizen 10 jaar terug net in de weken voor de verkiezing en hopla in zowel haar 'moederdorp' als onze nieuwe thuis wordt ze opgeroepen als bijzitter waar er nog een serieuze rompslomp bij komt kijken waar ze dan effectief moest gaan. Bleek ze dan te moeten gaan stemmen ons nieuw dorp en tellen in het oud dorp.😅
Sindsdien keer op keer opnieuw opgeroepen geweest in ons nieuw dorp. 1x kunnen afzeggen door zwangerschap.
Ze is leerkracht by the way.
Mijn zus en haar man zijn de enige leerkrachten in onze familie, en "toevallig" ook de enige 2 die al opgeroepen geweest zijn als bijzitter...
 
Op zich krijgt dus niet iedereen een gelijke kans om te mogen bijzitten.
Als dit “toevallig” vaak leerkrachten zijn, is dit toch ook maar een schimmig model dat ze hanteren.

Zijn daar officiële richtlijnen voor?

Op zich is dit ook discriminatie.
 
Op zich krijgt dus niet iedereen een gelijke kans om te mogen bijzitten.
Als dit “toevallig” vaak leerkrachten zijn, is dit toch ook maar een schimmig model dat ze hanteren.

Zijn daar officiële richtlijnen voor?

Op zich is dit ook discriminatie.
Leerkrachten en ambtenaren hebben een zeer grote kans om opgeroepen te worden, daar wordt wel degelijk op geselecteerd.
 
Mijn zus en haar man zijn de enige leerkrachten in onze familie, en "toevallig" ook de enige 2 die al opgeroepen geweest zijn als bijzitter...
Ik weet het echt niet maar sommige profielen zijn wel gegeerd lijkt me.
Mijn vrouw werd in haar geboortedorp telkens opgeroepen als bijzitter. We verhuizen 10 jaar terug net in de weken voor de verkiezing en hopla in zowel haar 'moederdorp' als onze nieuwe thuis wordt ze opgeroepen als bijzitter waar er nog een serieuze rompslomp bij komt kijken waar ze dan effectief moest gaan. Bleek ze dan te moeten gaan stemmen ons nieuw dorp en tellen in het oud dorp.😅
Sindsdien keer op keer opnieuw opgeroepen geweest in ons nieuw dorp. 1x kunnen afzeggen door zwangerschap.
Ze is leerkracht by the way.
1 keer moeten zitten cava, meer dan dat en ze moeten we toch ook niet meer verwachten, ook al is het een 'burgerplicht'.
Chance dat ik elke keer een werkattest heb.
 
Als je graag gaat bijzitten kan je dat altijd laten weten aan de gemeente. Wees maar zeker dat je dan opgeroepen gaat worden.

Gaat me daar niet om.
Men filtert op voorhand.
Iedereen moet gelijk behandeld worden.

Men zou zelfs het beroep toch niet mogen/moeten weten als men de verzoeken verstuurd?
 
Het is geen staatsgeheim uit welke profielen ze selecteren.
de voorzitter van het stembureau en de voorzitter en bijzitters van het telbureau aangewezen uit magistraten, gerechtelijke stagiairs, advocaten en de advocatenstagiairs, notarissen, gerechtsdeurwaarders, ambtenaren, onderwijzend personeel.
Bron: Knack
 
Op zich krijgt dus niet iedereen een gelijke kans om te mogen bijzitten.
Als dit “toevallig” vaak leerkrachten zijn, is dit toch ook maar een schimmig model dat ze hanteren.

Zijn daar officiële richtlijnen voor?

Op zich is dit ook discriminatie.

Die zijn er. Daar is niks schimmig aan. Voor je roept dat iets discriminatie is, kun je ook 1x eens op google zoeken?
 

Het zou dus een richtlijn zijn cfr artikel de standaard.

Vraag is of men dan niet steeds uit dezelfde poule vist.
Wat mogelijke fraude (ons kent ons) mogelijk maakt.
En een nogal ouderwetse en hautaine blik op de rest van de bevolking.

Een regelgeving voor de verkiezing van de bijzitters van de stembureaus is er dus niet. Alleen voor de voorzitters van de stem- en telbureaus en de bijzitters van de telbureaus zijn er richtlijnen die aangeven wie er sneller gekozen wordt. Gerechtsdeurwaarders, advocaten, magistraten, gerechtelijke stagiairs, hogergeplaatste ambtenaren en onderwijzend personeel komen meer in aanmerking. ‘We hebben mensen nodig die over enig leiderschap en organisatietalent beschikken om alles in goede banen te leiden’, aldus Neirinckx.


 
Het zou dus een richtlijn zijn cfr artikel de standaard.

Vraag is of men dan niet steeds uit dezelfde poule vist.
Wat mogelijke fraude (ons kent ons) mogelijk maakt.
En een nogal ouderwetse en hautaine blik op de rest van de bevolking.

Een regelgeving voor de verkiezing van de bijzitters van de stembureaus is er dus niet. Alleen voor de voorzitters van de stem- en telbureaus en de bijzitters van de telbureaus zijn er richtlijnen die aangeven wie er sneller gekozen wordt. Gerechtsdeurwaarders, advocaten, magistraten, gerechtelijke stagiairs, hogergeplaatste ambtenaren en onderwijzend personeel komen meer in aanmerking. ‘We hebben mensen nodig die over enig leiderschap en organisatietalent beschikken om alles in goede banen te leiden’, aldus Neirinckx.


Er is één categorie mensen die niet in die lijst staat, en die ook een sterk verhoogde kans hebben om opgeroepen te worden: ingenieurs. Ik ben van mijn 30ste tot mijn 48ste opgeroepen geweest voor alle verkiezingen. Bij mij is het gestopt toen zowel ikzelf als mijn vrouw (ook burg ir) opgeroepen voor een telbureau. Ik heb toen contact genomen met de Vrederechter (voorzitter kanton), om aan te geven dat mijn vrouw wel zou komen, en ik niet.
Mijn vrouw is ondertussen ook al enkele verkiezingen opgeroepen geweest, en de meeste van mijn mede studiegenoten hebben er ook al één of meerdere voorzittersronders opzitten.
 
@ugar ergens is dit toch jammer? Oké dat beroep/studie een indicatie kan zijn voor bepaalde dingen, maar hier gaat het over verkiezingen.

In mijn vorige gemeente had de voorzitter (steeds dezelfde persoon….) er een handje van weg om steeds dezelfde mensen te kiezen als bijzitters.
Heel transparant en objectief is dat toch niet.
En in een democratie ook niet wenselijk denk ik.
 
Terug
Bovenaan