Geldige redenen om geen bijzitter te moeten zijn

De voorzitter van stem/telbureau heeft daar toch wel iets in te vertellen hoor . De voorzitter van het kantonhoofdbureau bepaalt de lijst van opgeroepenen, de voorzitter van het bureau reduceert die tot de effectieve bijzitters.
In 't begin van mijn carrière als voorzitter kreeg ik trouwen een lijst van 32 man waar ik er zelf 8 moest van oproepen.
Dus neen, een voorzitter van zo'n bureau heeft er toch wel een beetje invloed op. Wanneer daar 8 man staat, waar je er vier van over moet houden, en één van die mensen heeft een redelijk reden om niet te blijven, dan hou je daar toch wel rekening mee (bvb een student in 't midden van de examens).
Maar dat is toch op het moment zelf? Als ik mij goed herinner had ik op voorhand geen lijst van mijn bureau, maar heb ik op het moment zelf wel 2 mensen naar huis laten gaan.
 
Ik heb gisteren ook een bericht in mijn ebox gekregen dat ik mag meedoen als bijzitter. Maar ik vind dat eigenlijk niet erg, ik ben wel eens benieuwd hoe dat daar aan toe gaat. Ergens vind ik het nog een belediging dat ik niet geselecteerd ben als voorzitter, waarom slechts bijzitter? :biglaugh:

In die oproepbrief stond vermeld dat er een vrij grote boete (400 tot 1000€) zou komen als je gewoon niet komt opdagen, is dat echt zo streng? Wordt dat opgevolgd of is dat zoals de boetes bij niet gaan stemmen?
 
Hier onlangs ook iemand gehoord die als reden van weigering op gaf dat hij de dag er voor tot 18u moest werken, is gewoon aanvaard.

Hangt af van welke voorzitter denk ik, hoe soepel hij/zij al dan niet is.

10-tal jaar geleden ook opgeroepen als bijzitter.
Zaterdag moest ik werken (14u start, in principe 8h shift, maar interventies kunnen wel uitlopen, wat toen ook het geval was).
Zondag stond ik stand-by.

Voorzitter: Zaterdag heeft niets te maken met zondag. Indien je zondag effectief moet werken, bewijs nodig.
Werkgever: Wou voor zondag geen bewijs geven. Het was immers stand-by, geen zekerheid. (angst van zijn kant om een vals bewijs te leveren indien er geen oproep zou zijn)

Dus zondag ochtend was ik als eerste daar.
Niet al te fris, aangezien weinig slaap (en ook niet mijn best gedaan om er fris uit te zien om eerlijk te zijn)

Toen hij mijn naam vroeg, zei hij direct: ah dan toch niet werken vandaag?
Neen, maar was gisteren (enfin, vandaag) om 00u30 pas thuis. (timesheet en inteventiebewijs getoond)

Vriendelijk bedankt om toch te komen en mocht me aan de kant zetten en spannend afwachten.
Inden er van de andere genoeg opdoken, mocht ik beschikken.

Diegene die toen stategisch net te laat aankwam in de hoop dat de samenstelling al gebeurd was, mocht mijn plaats innemen.
 
Ik was in 2019 opgeroepen als bijzitter en was toen 38 weken zwanger. Heb toen door de dokter een briefje laten schrijven op vrijdag dat me dit echt niet zou lukken. Toen ik wel langs ging om te stemmen, wisten ze vaneigens van niets (ook al had ik gebeld en gemaild met het doktersbriefje) maar allez. Gezien mijn dikke buik was er daar niemand die dat niet begreep gelukkig.
 
Het beste wat je kan doen is de avond/nacht ervoor eens goed pikant gaan eten bij de Indiër.

Hier is m'n vriendin opgeroepen als bijzitter.
Daar gaat ons fietstochtje, en het ging net goed weer worden. :wallbash:
Nuja, met die 25 euro kunnen we toch maar eens een zeesteak met frietjes gaan eten in de Lunch Garden :cheer:
 
Het beste wat je kan doen is de avond/nacht ervoor eens goed pikant gaan eten bij de Indiër.

Hier is m'n vriendin opgeroepen als bijzitter.
Daar gaat ons fietstochtje, en het ging net goed weer worden. :wallbash:
Nuja, met die 25 euro kunnen we toch maar eens een zeesteak met frietjes gaan eten in de Lunch Garden :cheer:
Think positive: als je binnen in een telkot zit kan je ook niet verbranden op je fietstochtje!
 
Hier voor de 2de keer opgeroepen als bijzitter voor het stembureau .Ik ben er niet zo blij mee maar dit ligt gewoon aan de periode. Mei-juni moet ik enorm veel dienstverlening doen op het werk en nu mag ik dat op een zondag ook nog gaan doen. Het enthousiasme en goede humeur gaan ver te zoeken zijn.

Ik moet toegeven dat ik eigenlijk wel eens als voorzitter van een stembureau wil opgeroepen worden inplaats van bijzitter.
 
Het beste wat je kan doen is de avond/nacht ervoor eens goed pikant gaan eten bij de Indiër.

Hier is m'n vriendin opgeroepen als bijzitter.
Daar gaat ons fietstochtje, en het ging net goed weer worden. :wallbash:
Nuja, met die 25 euro kunnen we toch maar eens een zeesteak met frietjes gaan eten in de Lunch Garden :cheer:
Straf dat mensen een maand ver het weer kunnen voorspellen.
 
Er wordt hier in dit topic wel smalend gedaan om mensen die het echt niet zien zitten om te gaan. Maar als je een stressvolle job hebt, een gezin te runnen, al eens moet denken hoe je de eindjes aan elkaar gaat knopen, en dan zo'n brief krijgt, kan ik me niet anders dan voorstellen dat dat een enorme ergernis is.
Alle argumenten als "burgerplicht" en dergelijke zou ik toch ook eens mee lachen. Dat er hier veel mensen zijn die het zien zitten om eens te gaan, naast een fulltime job, geloof ik goed, maar hoeveel daarvan hebben 24/7 stress over andere zaken? Familiaal, financieel, ... Dan nog eens die welverdiende zondag daar gaan zitten schimmelen. Zet mij daar en dat komt ook niet goed hoor, ook al zie ik de burgerplicht er wel in.
Als ik zo'n brief krijg om te gaan bijzitten, ik steek nog liever mijn voet in mijn grasmaaier om thuis te mogen blijven dan dat ik daar naartoe moet. 6 op 7 werken en een peuter, dan ga je die burgerplicht wel even vergeten.
 
Suck it up en doe je burgerplicht gewoon. Nee?

Dit. Is het plezant en doen we het voor ons plezier? Neen. Is dit het einde van de wereld? Ook niet. Met wat geluk krijg je de beste koffiekoeken van 't dorp.

Of zoals reeds aangehaald: Stopt met zagen, doe uw burgerplicht, eet uw koffiekoekske en continue life.

Ik vind het ongelofelijk dat volwassen mensen zo kunnen janken over die 1 dag in hun hele leven dat ze daar een zondag gaan moeten zitten. Blijkbaar is ook altijd net die zondag voor iedereen plots de belangrijkste zondag van het jaar. En nee, kinderen zijn geen excuus voor alles. Hoewel veel moderne ouders tegenwoordig denken van wel.

Het enige waar je een valabel punt aanhaalt is het inzetten van vrijwilligers. In de lokale Okra ga je volgens mij genoeg gepensioneerde vinden die niet liever willen dan daar een hele dag zitten.

Ontelbare mensen die gestorven zijn zodat je het voorrecht hebt om in een democratie te leven. En ontelbare meer die wereldwijd nog steeds sterven om dat recht te bemachtigen.

Vloekt ne keer, stop met janken en doe uw plicht.

Allemaal druk druk druk die dag he. Je moet toch gaan stemmen ? Je dag is toch al om zeep en voor de rest is er geen kloten te doen want ... het is stemdag. Ze eens 8h om de 20y in een kotje zitten op zondag. ONDRAAGLIJK lijden.

I agree, kinderen worden te vaak als joker ingezet om vanalles te moeten of net niet moeten doen/krijgen.

Blijkbaar vrijwilligers genoeg.

Ik heb totaal geen voeling met dit doort "burgerplicht"
Belastingen, arbeid, stemmen kan ik nog begrijpen. Maar mensen verplichten ergens tegen hun zin te gaan zitten voor een magere vergoeding en wa boterkoeken....

Ik heb gelukkig een job waarbij ik kan gaan werken moest ik opgeroepen worden.

Anders zou ik wel gaan, maar t zal toch mee een bakkes tot op de grond zijn en om tegen te werken.
mijnen dag verpest, iedereen zijn dag verpest.
 
Blijkbaar vrijwilligers genoeg.

Ik heb totaal geen voeling met dit doort "burgerplicht"
Belastingen, arbeid, stemmen kan ik nog begrijpen. Maar mensen verplichten ergens tegen hun zin te gaan zitten voor een magere vergoeding en wa boterkoeken....

Ik heb gelukkig een job waarbij ik kan gaan werken moest ik opgeroepen worden.

Anders zou ik wel gaan, maar t zal toch mee een bakkes tot op de grond zijn en om tegen te werken.
mijnen dag verpest, iedereen zijn dag verpest.
Same

Ik werk het ene weekend wel en het andere weekend niet. Ongeveer 50/50 dus. Ik werk soms zelfs meer weekends dan ik er thuis ben door onze vreemde planningsregels, dus dan snak je soms wel echt naar een weekend waarin je niet moet gaan werken. Ik hoef dus niet uit te leggen dat een oproep met niet al te veel enthousiasme onthaald zal worden.

Gelukkig kan ik wel zelf deels mijn vrije weekends kiezen, dus voor juni heb ik alleszins al gezorgd dat ik het weekend van de verkiezingen sowieso moet werken.
 
Ja lap, heb het hier ook vlaggen. Ik ging sowieso op reis zijn die periode, maar met de wagen dus kan geen vliegtickets voorleggen. We hebben ook nog niks van hotel geboekt omdat we ter plaatse gaan kijken waar we gaan slapen. Iemand een idee hoe ik dan kan bewijzen dat ik op reis ga of mag dat ook achteraf bewezen worden zonder bewijs vooraf?
 
Ja lap, heb het hier ook vlaggen. Ik ging sowieso op reis zijn die periode, maar met de wagen dus kan geen vliegtickets voorleggen. We hebben ook nog niks van hotel geboekt omdat we ter plaatse gaan kijken waar we gaan slapen. Iemand een idee hoe ik dan kan bewijzen dat ik op reis ga of mag dat ook achteraf bewezen worden zonder bewijs vooraf?
Dit staat op de brief: "Reis naar het buitenland: bewijs van boeking (hotel, vliegtuigtickets, treintickets,...) en binnen de drie dagen na de reis, bewijs van verblijf op 9 juni 2024 in het buitenland (politie, attest dienst toerisme...)"
 
Dit staat op de brief: "Reis naar het buitenland: bewijs van boeking (hotel, vliegtuigtickets, treintickets,...) en binnen de drie dagen na de reis, bewijs van verblijf op 9 juni 2024 in het buitenland (politie, attest dienst toerisme...)"
Klopt, maar voor mij is dat niet duidelijk. Daar staat dus dat ik nu al een bewijs van boeking moet hebben, maar dat heb ik helemaal niet en ik wil ook helemaal nog niets boeken. Ik kan uiteraard wel een boeking maken en die dan cancellen en achteraf een andere boeking doorsturen, maar ik weet ook nog totaal niet welke streek we gaan aandoen. Het gaat meer een roadtrip zijn en van dag tot dag kijken waar we naartoe trekken. Als ik eerst een boeking van St-Tropez doorstuur en daar uiteindelijk helemaal niet in de buurt kom, is dat wel zeer vreemd, niet?

Daarnaast is het me ook niet duidelijk wat ze met dat laatste bedoelen: "(politie, attest dienst toerisme...)"
Moet ik echt de politie of een toerismedienst in het buitenland gaan lastigvallen om mij een bewijs te geven dat ik daar was op 9 juni? Ze zullen me zien komen. Een factuur van een hotel op die dag lijkt me toch meer dan voldoende...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan