Zwemmen

Zit zeker genoeg talent in. Ze is nog wisselvallig, maar dat komt mss omdat ze vrij laat begon met echt tornooien te spelen. En ze heeft de loting ook niet altijd mee. Wel benieuwd waar dit kan eindigen, want er wordt zo vaak een groot talent gezien in een speler, om dan op het hoogste niveau niet echt potten te breken. (zie Costoulas, ook al is ze nog steeds jong)
Nog zo'n voorbeeld in het zwemmen. (Valentine) Dumont werd ook ooit aanzien als talent toen ze een jaar of 15 was.
Ik herinner het nog goed hoe hevig ze opgehemeld werd in de Belgische media. Een nieuwe superster was geboren.

Waar zijn die Europese records gebleven? Waar zijn haar internationale medailles? Buiten wat Belgische medailles is haar kast zo leeg als het maar kan zijn. Sterker nog: Ze is amper 25 en ze is al (tijdelijk) op pensioen (om haarzelf op haar studies te richten)

Dit is helemaal niet haar schuld maar soms stoomt talent niet verder door en wordt men nog amper beter.

Dumont had wel de pech dat tijdens de periode dat zij er stond het hele Belgische zwemmen de dieperik is ingegaan. Ik vind het mooi dat ze voor haar studies kiest. Niet iedereen is een Matthew Marquardt en als je ziet hoelang het geduurd heeft voor Timmers zijn draai gevonden heeft na zijn toch fenomenale carrière.

Het is hier zelf sporten, dus on topic: ik heb eindelijk mijn zwemtrainingen consistent hervat.

Misschien niet 100% de juiste thread maar er is geen duikthread en het is tout court nogal niche en ik wil het ergens kwijt: gisterenavond een nieuw persoonlijk apneurecord gehaald van 5'16" :biglaugh: Heel blij, vorige personal best was 5'07" drie maanden geleden.

Misschien niet 100% de juiste thread maar er is geen duikthread en het is tout court nogal niche en ik wil het ergens kwijt: gisterenavond een nieuw persoonlijk apneurecord gehaald van 5'16" :biglaugh: Heel blij, vorige personal best was 5'07" drie maanden geleden.
Proficiat! Progressie is altijd zeer leuk. Ik zwem graag maar zo'n dingen vind ik angstaanjagend. :unsure:

Ik wil voor een Thriatlon trainen, nog nooit openwater gezwommen. Zou een een suit willen kopen om te zwemmen, wat raden jullie aan? Dacht aan Decathlon voor prijs/kwaliteit.

Ik wil voor een Thriatlon trainen, nog nooit openwater gezwommen. Zou een een suit willen kopen om te zwemmen, wat raden jullie aan? Dacht aan Decathlon voor prijs/kwaliteit.
Ik heb zelf deze: https://www.decathlon.be/nl/p/heren...Xnt7pyhljkTRciaWYqXbpixP1-BTJCzhoCtHwQAvD_BwE

5mm is dik genoeg voor buitenwater, het is ook een flexibele suit, ik ben er heel tevreden van. De maten zijn wel aan de kleine kant, ik heb normaal altijd L maar hier heb ik toch XL moeten bestellen want L was te strak (en XL is perfect).

Op mijn zwemsuit zou ik nu toch niet besparen eerlijk gezegd. Daar zit, naar mijn mening, wel echt een kwaliteitsverschil in.

Op mijn zwemsuit zou ik nu toch niet besparen eerlijk gezegd. Daar zit, naar mijn mening, wel echt een kwaliteitsverschil in.
Ik heb nog nooit een dure gehad maar die die ik gelinkt heb ben ik wel heel tevreden van, ben er vorige week nog in open water mee gegaan en was perfect.

Ik heb nog nooit een dure gehad maar die die ik gelinkt heb ben ik wel heel tevreden van, ben er vorige week nog in open water mee gegaan en was perfect.
Werkt dat goed om te zwemmen? Uit de omschrijving maak ik op dat dit gemaakt is voor duiken, zelf nog nooit gedaan maar ik vermoed dat er geen crawl wordt gezwommen onderwater?

Werkt dat goed om te zwemmen? Uit de omschrijving maak ik op dat dit gemaakt is voor duiken, zelf nog nooit gedaan maar ik vermoed dat er geen crawl wordt gezwommen onderwater?
Nee maar het is wel flexibel genoeg om mee te crawlen :p maar misschien dat specifieke triathlon of zwemwetsuits daar nog beter in zijn, dat weet ik niet .

Vandaag voor de eerste keer gaan zwemmen.
Uitsluitend crawl, bij schoolslag zegt de enkel "nope".

Maar euhm, wat een fiasco!
Elke 1/2 lengtes moest ik even bekomen.
Ik had constant het gevoel in ademsnood te zitten, hoewel ik nooit uit mijn adem was. Het voelde ook nooit zwaar. Heel bizar fenomeen.

Moeilijk om op de techniek te letten als er op de ademhaling gelet moest worden. Maar naar adem happen was al een uitdaging.

Als eerste kennismaking kon het wel tellen.
Na 650 meter was het even genoeg geweest, had genoeg water binnen gekregen.
Wil dit zeker meer doen, maar zal nog veel mogen oefenen.

Vandaag voor de eerste keer gaan zwemmen.
Uitsluitend crawl, bij schoolslag zegt de enkel "nope".

Maar euhm, wat een fiasco!
Elke 1/2 lengtes moest ik even bekomen.
Ik had constant het gevoel in ademsnood te zitten, hoewel ik nooit uit mijn adem was. Het voelde ook nooit zwaar. Heel bizar fenomeen.

Moeilijk om op de techniek te letten als er op de ademhaling gelet moest worden. Maar naar adem happen was al een uitdaging.

Als eerste kennismaking kon het wel tellen.
Na 650 meter was het even genoeg geweest, had genoeg water binnen gekregen.
Wil dit zeker meer doen, maar zal nog veel mogen oefenen.
Ik zou les volgen!

Ik zou les volgen!
Misschien later. Zet gewoon maar eerst door. Het wennen aan de fysieke inspanning en uzelf een beetje theoretisch opvolgen is niet zo moeilijk.

Genoeg YouTube tutorials die de basic crawl techniek correct aangeven. Het optimaal ademen etc is iets dat pas met de conditie zal komen.

Ik zou ook toch opteren voor les volgen.

Ik kon niet eens 50m crawl,
Les gevolgd 8x 1h was 125€
En na die lessen kon ik gewoon easy 1h aan één stuk crawl.
Uiteindelijk doet techniek heel veel.

Misschien later. Zet gewoon maar eerst door. Het wennen aan de fysieke inspanning en uzelf een beetje theoretisch opvolgen is niet zo moeilijk.

Genoeg YouTube tutorials die de basic crawl techniek correct aangeven. Het optimaal ademen etc is iets dat pas met de conditie zal komen.
Sorry maar dit is echt verkeerde informatie geven. Gewoon lessen volgen zou ik zeggen. Het verschil tussen iemand met techniek en mindere techniek is een wereld van verschil.

Mijn excuses. Ik vergeet soms wat voor een uniek natuurtalent ik ben. Het is natuurlijk compleet van de pot gerukt dat iemand mits wat theorie te lezen, video te bekijken, en wat zelf kritisch te denken tijdens het zwemmen.. het "crawl" zwemmen kan bedwingen.

Beter direct 100+ euro neerleggen en 8u les te krijgen van een klein overbakken zwem meesterke met een bierbuikske dat hij gebruikt als boei. Nu zijt ge aan het denken.

Voorzichtig wanneer ge buiten komt hé.

Mijn excuses. Ik vergeet soms wat voor een uniek natuurtalent ik ben. Het is natuurlijk compleet van de pot gerukt dat iemand mits wat theorie te lezen, video te bekijken, en wat zelf kritisch te denken tijdens het zwemmen.. het "crawl" zwemmen kan bedwingen.

Beter direct 100+ euro neerleggen en 8u les te krijgen van een klein overbakken zwem meesterke met een bierbuikske dat hij gebruikt als boei. Nu zijt ge aan het denken.

Voorzichtig wanneer ge buiten komt hé.
Sorry maar dat is het slechtste advies dat je kan geven.. iemand nu laten ploeteren en zichzelf een verkeerde techniek aanleren is zowat het slechtste wat je kan doen. Dan moet je EN die slechte techniek er uit krijgen EN nieuwe aanleren. Onbegonnen werk

Een beginnende zwemmer heeft niet genoeg body awareness om op basis van wat youtube videos te leren crawl zwemmen.

Zoek u aub een goede zwemles en focus daar op

Heb wat zitten rond kijken maar krijg het momenteel niet geregeld om zwemlessen (zwemclub) te nemen met werk enzo. Zal dus op men eigen moeten. Toch nog bezig met gewenning...

Vanotterdijk met de 2de beste tijd naar de finale van de 100m vlinderslag. PR en BR voor dit toernooi: 57:05
In de semi's vandaag 56:07 (!) :oink: Dat is echt waanzinnig veel sneller zeg.

Laatst bewerkt:
Vanotterdijk zilver! 8ste snelste tijd ooit gezwommen op 10m vlinderslag. Walsh stak er, zoals verwacht, wel bovenuit.

Terug
Bovenaan