Zwembad

Ik vind het antwoord uit jouw gemeente nogal redelijk duidelijk? Alle verharding mag 80m2 niet overschrijden, anders moet je een aanvraag doen.

Reken gewoon uit wat je nu al hebt. Ligt dan (ver) onder de 80m2 dan is er niets aan de hand, komt dat in de buurt dan doe je een aanvraag. Er bestaat altijd een kans dat de grondwaterlozing alsnog een vergunning vereist. Met de kost van zwembad vind ik toch dat je beter all the way gaat en jezelf overreguleert dan de grenzen van het toelaatbare opzoekt.
Het antwoord is op zich duidelijk, maar wat verstaan men over een noodzakelijk pad naar de tuin die niet onder de 80m² valt?

Grondwaterlozing wetgeving zou ook aangepast zijn en enkel maar bij zeer grote projecten nodig zijn.

Alle verhardingen, zwembad, paden en oprit in de zij- en achtertuin mogen zonder vergunning, dus vrijgesteld, tot 80m² zijn. Dat is nu toch niet moeilijk te verstaan?
Strikt noodzakelijke toegangen gaat enkel over de voortuin en behelst een pad naar de voordeur (indien die aan de voorgevel is), en een oprit met (een breedte van 3m), enkel het gedeelte in de voortuin. Deze regel is recent gewijzigd.

Dus concreet: je rekent uit hoe groot je zwembad is, + de rand errond + een terras aan je woning + eventuele andere padjes die naast je huis (dat is de zijtuin) zijn. Als dat getal groter is dan 80m² dan is je zwembad (want dat is het laatste dat er dan bijkomt en waarmee je over de 80 gaat, vergunningsplichtig.

De gemeente heeft jou daar gewoon geciteerd uit het vrijstellingsbesluit. En dan de vraag als je het aanvraagt of je het dan vergund krijgt kunnen zij inderdaad niet op voorhand met 100% zekerheid zeggen. Het college van burgemeester en schepenen neemt deze beslissing. De beoordeling zal afhangen in welke zone je gelegen bent, is er een verkaveling of een RUP van toepassing en volg je die voorschriften, is je tuin groot genoeg voor een zwembad bij. Wat is de verhouding groenzones - verhardingen. Dat zijn allemaal zaken die afgewogen worden bij een beoordeling van een omgevingsvergunning.

Al goed dat je degene gekozen hebt die het op zijn minst al in twijfel trekt… ;)

Bronbemaling is vrijgesteld voor 14 dagen. Maar voor gebouwde zwembaden (geen kuipen) kan dat nipt zijn.

Gisteren toch nog de gemeente gebeld, de info die je nog terug vindt ivm die ´nodige´ paden naar de tuin is van een wetgeving die paar jaar geleden hier is aangepast.
Dus inderdaad nu enkel met de 80m² rekening houden.

Dan wordt het eens deftig uitrekenen en waarschijnlijk vergunning, zwembad zal voor volgend jaar zijn dan.

Vergunning heeft hier 1j en 2 maand geduurd.
4x moeten indienen.
Hele hoop shit (o.a. nog van de vorige eigenaars) moeten regulariseren.
- carport was niet aangegeven
- hierdoor hemelwater opnieuw moeten bekijken als een wadi nodig was of niet
- oprit/verharding algemeen want zaten er sowieso al boven -> moest gekeken worden hoe al die afwatering ging, was gelukkig wel in orde
- dakoversteek garage (gemetst bijgebouw) was niet uitgevoerd zoals op plan -> zonder dakgoot was het ok maar door afstand perceelsgrens moeten regulariseren
- vooraan in het huis stond op plan een garagepoort, zat een raam in -> regulariseren
- zelfstandige activiteit in woonzone (mijn vrouw doet pedicures...) -> regulariseren

Niet om je te demotiveren, maar weet waar je aan begint en als je het wil -> begin eraan en wacht niet.

Mijn vergunning was 20blz lang en alles moest gestaafd worden. O.a. nieuwe plannen en zelfs gevelaanzichten nodig gehad -> heb ik wel zelf kunnen tekenen.

Los hiervan waren ze op de gemeente super vriendelijk en super behulpzaam. Het moest gewoon in orde zijn.

Misschien niet het ideale topic, maar wij hebben zo'n Intex zwembad van 4,xxm op 2,xxm
Net iets meer dan 17.000 liter

Nu was ik aan het kijken voor een warmtepomp ofzo om het te verwarmen.
De verkoper zei dat ik er minstens 1 van 6kW moest nemen voor die inhoud

Klopt dat? Vind dat nogal prijzig voor maar een Intex bad?

Tis lang geleden dat ik nog eens een zwembad gedaan heb maar het bestaat uit twee zaken.
De energie die je nodig hebt om het zwembad op temperatuur te brengen en de energie die je nodig hebt om het zwembad op temperatuur te houden.

Om het zwembad op te warmen van pakweg 15°C tot 28°C heb je ongeveer 256kwh nodig dus uw 6kw WP doet daar 42 uur over.
Maar het op temperatuur houden is een hele andere kan of worms. Verdamping (grootste energievreter), zeil, omgevingsfactoren en wind. Ik dacht dat dit tussen de 100 en 300W m² verliesoppervlak lag. Zo een Intex ligt natuurlijk niet in de grond dus die wanden zeker ook meerekenen.

in perspectief: ik heb een intex van 732 x 366 ( x 130). Ik heb daar een warmtepomp van 10.5kW bij gekocht en heb niet het gevoel dat ik daarbij overgedimensioneerd heb. Met die warmtepomp krijgen we het water in zwemseizoen aangenaam warm, maar als ik van een koudere toestand moet opwarmen zal ik er niet veel meer dan 2°C per 24u bij krijgen.

6kW lijkt me dus niet overdreven voor uw volume.

Tis lang geleden dat ik nog eens een zwembad gedaan heb maar het bestaat uit twee zaken.
De energie die je nodig hebt om het zwembad op temperatuur te brengen en de energie die je nodig hebt om het zwembad op temperatuur te houden.

Om het zwembad op te warmen van pakweg 15°C tot 28°C heb je ongeveer 256kwh nodig dus uw 6kw WP doet daar 42 uur over.
Maar het op temperatuur houden is een hele andere kan of worms. Verdamping (grootste energievreter), zeil, omgevingsfactoren en wind. Ik dacht dat dit tussen de 100 en 300W m² verliesoppervlak lag. Zo een Intex ligt natuurlijk niet in de grond dus die wanden zeker ook meerekenen.

in perspectief: ik heb een intex van 732 x 366 ( x 130). Ik heb daar een warmtepomp van 10.5kW bij gekocht en heb niet het gevoel dat ik daarbij overgedimensioneerd heb. Met die warmtepomp krijgen we het water in zwemseizoen aangenaam warm, maar als ik van een koudere toestand moet opwarmen zal ik er niet veel meer dan 2°C per 24u bij krijgen.

Thnx voor de uitleg beide!

Wat is dan het verschil met iets als dit:

Gaat veel meer verbruiken of gaat het gewoon niet getrokken krijgen ook al staat er "tot 17.000liter"?

Thnx voor de uitleg beide!

Wat is dan het verschil met iets als dit:

Gaat veel meer verbruiken of gaat het gewoon niet getrokken krijgen ook al staat er "tot 17.000liter"?
Wat een verkoopspraat: Afhankelijk van de inhoud van het zwembad kan deze verwarming het water zo'n 0.5 tot 1.5°C per uur verwarmen

Dat gedrocht van Bestway is een elektrische omvormer en zal dus in verbruik 5/6 keer meer zijn dan een klassieke warmtepomp. Als je de tabel in de instructies bekijkt duurt het voor een bad van 17.000L zo'n 10uur om één graad te stijgen en dan nog in vermoedelijk ideale omstandigheden zoals zonnig buitenweer overdag.

Een warmptempomp haalt energie uit de lucht en is daarmee veel zuiniger. Verbruik van die Bestway gaat 1 op 1 zijn met zijn vermogen. Een warmpepomp zal daarin veel zuiniger zijn. Ook best laag debiet daar maar mag voor gebruik. Niet onlogisch gezien het water er niet te snel zal mogen doorgaan om te kunnen omwarmen. Voor de veiligheid staat er ook in dat je niet in het zwembad tijdens het gebruik ervan :unsure:

Wat een verkoopspraat: Afhankelijk van de inhoud van het zwembad kan deze verwarming het water zo'n 0.5 tot 1.5°C per uur verwarmen

Dat gedrocht van Bestway is een elektrische omvormer en zal dus in verbruik 5/6 keer meer zijn dan een klassieke warmtepomp. Als je de tabel in de instructies bekijkt duurt het voor een bad van 17.000L zo'n 10uur om één graad te stijgen en dan nog in vermoedelijk ideale omstandigheden zoals zonnig buitenweer overdag.

Een warmptempomp haalt energie uit de lucht en is daarmee veel zuiniger. Verbruik van die Bestway gaat 1 op 1 zijn met zijn vermogen. Een warmpepomp zal daarin veel zuiniger zijn. Ook best laag debiet daar maar mag voor gebruik. Niet onlogisch gezien het water er niet te snel zal mogen doorgaan om te kunnen omwarmen. Voor de veiligheid staat er ook in dat je niet in het zwembad tijdens het gebruik ervan :unsure:

Wel ja het is in die fysieke winkel dat men ook adviseerde voor een warmtepomp

Vond het dan wat tegenstrijdig dat ze idd ook zo'n zaken verkopen.

Nu natuurlijk nog die warmtepomp verkocht krijgen aan men madam, want voor haar is het geen must 🥲

Dat dingt trekt aan 2,8KW en dat constant. Allemaal "ok" als je zonnepanelen hebt maar gezien de lange duurtijd van opwarmen heb je eigenlijk ook nog een batterij nodig om te overbruggen.
Dan nog capiciteitstarief. Als je immers die 2,8 aan het geven bent en dan nog oven en vaatwasser ofzo erbij...

Allemaal goeie punten om je vrouw te overtuigen 😂

Dat dingt trekt aan 2,8KW en dat constant. Allemaal "ok" als je zonnepanelen hebt maar gezien de lange duurtijd van opwarmen heb je eigenlijk ook nog een batterij nodig om te overbruggen.
Dan nog capiciteitstarief. Als je immers die 2,8 aan het geven bent en dan nog oven en vaatwasser ofzo erbij...

Allemaal goeie punten om je vrouw te overtuigen 😂

Mijn vrouw is daar (helaas) nie zo mee bezig 😅

Mja 2,8kWh x 24u = 67kWh
Toen ik zei dat de auto batterij +-80kWh is begreep ze het wel

Zal toch de warmtepomp van 6,2kw worden.
Maar ik moest beloven dan vaker in het zwembad te gaan dan vorig jaar (te koud)

& @Sanity penguin

Warmtepomp van 6.2kW staat al
Helaas donderdag verkeerde stukken meegekregen en pas gisteren het juiste kunnen halen

Hopeloos bij deze buiten temperatuur en geraakt niet hoger dan 22°
Had hem 2 volle dagen kunnen draaien bij 25° had ik het wss op temperatuur gekregen

& @Sanity penguin

Helaas donderdag verkeerde stukken meegekregen en pas gisteren het juiste kunnen halen

Had hem 2 volle dagen kunnen draaien bij 25° had ik het wss op temperatuur gekregen
Ik heb m'n zwembad vorig weekend hervuld en vanaf dinsdag (enkel overdag, pomp aan om 8:30, uit om 20) laten draaien en kon vrijdag met 26C zwemmen.

Met het slechte weer van de komende weken zet ik de WP wel even terug uit.

Ik heb gemerkt dat ik +/- 4C winst kan halen overdag en s nachts er weer 2 verlies.

Maar overdag warmt hij puur met PV overschot dus op zich deert me dat zo niet.

Ik heb m'n zwembad vorig weekend hervuld en vanaf dinsdag (enkel overdag, pomp aan om 8:30, uit om 20) laten draaien en kon vrijdag met 26C zwemmen.

Met het slechte weer van de komende weken zet ik de WP wel even terug uit.

Ik heb gemerkt dat ik +/- 4C winst kan halen overdag en s nachts er weer 2 verlies.

Maar overdag warmt hij puur met PV overschot dus op zich deert me dat zo niet.

Hoe groot en hoeveel warmtepomp?
Temperaturen van 25° zijn blijkbaar optimaal dus valt veel mee te winnen.

Met de huidige 17 graden of minder komende dagen gaat het nooit lukken.. ze draait wel nog momenteel want idd overschot panelen, maar straks toch uitschakelen..

op temperatuur houden zou moeten lukken denk ik

Hier meer ´misserie´ met gemeente als gedacht, ineens is de tuin deels agrarische gebied. Zwembad zou wel mogen mits enkele andere aanpassingen.
Morgen eens bellen en afspraak maken om langs te gaan, want via mail en tel komen we niet veel verder.

& @Sanity penguin

Heb je een afdekking (zo met noppen)? Dat helpt zowel bij opwarmen via zon als tegen het afkoelen 's nachts.
Ik ben afgelopen weekend pas terug begonnen met klaarmaken van dat van mij. Is na winter altijd lekker groen. Verwarmen doe ik nog niet. Is nog te koud tijdens de nachten en mijn vrouw en dochter steken hun teen er nog niet in als het geen 30° heeft 🤣.

Heb je een afdekking (zo met noppen)? Dat helpt zowel bij opwarmen via zon als tegen het afkoelen 's nachts.
Ik ben afgelopen weekend pas terug begonnen met klaarmaken van dat van mij. Is na winter altijd lekker groen. Verwarmen doe ik nog niet. Is nog te koud tijdens de nachten en mijn vrouw en dochter steken hun teen er nog niet in als het geen 30° heeft 🤣.
En wat doe je om die terug proper te krijgen?

Terug
Bovenaan