Zwembad

Pp kuip (al heb ik zelf een gebouwd bad). Gewoon nog strakker. Alles mooi uitgefreesd en ingewerkt. Antraciet of tintje lichter. Zeer strak en oogt heel naturel (de felblauwe zwembaden is al even passé)

Nee wordt amper gedaan. Bij pp baden heeft dat al helemaal geen effect op zachtheid. En bij liner baden gebruik je dan beter een soort dikke doek zeg maar.

Nog nooit geïnstalleerd. Is een soort nano film of iets dergelijks. Dat breekt ook continu af en dat product moet je (automatisch) heel de tijd ook toevoegen. En dan nog kan dat imo nooit dezelfde isolatie waarde halen. Geloof er absoluut niét in.

Dan gaat je overall kost wel meevallen.

Meestal wordt dat ingesteld op 28-29gr

Geld niet aan verspillen.
Probeer eens met vlokmiddel.
ok, weer dikke merci.
Zaterdag eens een paar zwembadbouwers bezoeken.

Vraagje voor de zwembadexperts alhier:
Wij zijn vorig jaar in de herfst verhuisd naar een huis met zwembad van +-30m³. We hebben dan enkel 1 keer de vaste onderhoudsman ervan laten komen, die het klaarzette voor de winter, zeil erop heeft gelegd en hebben het dan de volledige winter laten "rusten".

Nu het bijna lente is zijn we al eens beginnen kijken wat te doen met het zwembad, en merken we dat de liner aan 1 kant precies wat losgekomen is van de boord. Je ziet daar een haakje die afgebroken is, waardoor dat zeil wat doorhangt. Ook op de bodem merk je precies hier en daar wat "rimpels", dus wss lucht of water die eronder zit.

Nu had ik de poolboy al eens gebeld en die zei dat dat gemakkelijk te fixen is, we gewoon het water eens moeten uitpompen en we dat dan gemakkelijk weer op zijn plaats hangen. We gingen sowieso het water eens volledig verversen wat goed uitkomt om die boord te fixen, maar ik las nu wel al online dat je een zwembad niet zo maar mag leegpompen omdat je liner zo volledig kan loskomen en het dan compleet niet te redden is. De onderhoudsman die altijd het onderhoud gedaan heeft kennen we niet echt (vriend van de vorige eigenaars die dat wat als hobby doet), dus ik ben ook niet zeker of we die op zijn woord kunnen geloven ivm gewoon water uitpompen en easy fix.

Iemand hier die wat tips heeft wat we hier best mee doen?
Deze volg ik even, ik wist niet dat dit risico er was voor de liner?
Bij ons is er vorig jaar een nieuwe liner geplaatst en deze zat gewoon strak tegen de wanden en op de bodem na plaatsing waarna we het bad gevuld hebben.

Kan toch niet dat je een bad met liner nooit kan leeg maken?

Heb dat hier al eens geplaatst. Je kan online een liner bestellen voor 1000eur ‘op maat’ en je kan een deftige liner laten lassen en dat kost dan 5000eur.

appels/peren…En een mega verschil in kwaliteit. (Loskomen, krakeleren, verduren,…).

Heb dat hier al eens geplaatst. Je kan online een liner bestellen voor 1000eur ‘op maat’ en je kan een deftige liner laten lassen en dat kost dan 5000eur.

appels/peren…En een mega verschil in kwaliteit. (Loskomen, krakeleren, verduren,…).
Dus eentje van 5000eur gaat normaal niet loskomen als je uw zwembad leegmaakt?

Dus eentje van 5000eur gaat normaal niet loskomen als je uw zwembad leegmaakt?
Ik zou zelfs niet weten van wat of waar dat zou los kunnen komen.

Bij goedkopere liners wordt dat geklemd in een soort profiel en dan kan je dat inderdaad wel voorhebben.

Ps, ik wil ook niet anti goedkopere liners zijn. Voor ieder wat wils wat mij betreft. Alles heeft bestaansrecht. Maar ik wou gewoon even duiden waar er verschillen zitten in kwaliteit (maar dus ook wel in prijs. ). Omdat het een paar pagina’s terug specifiek eens over liners ging

Het is weer de tijd van het jaar, de madam en kinderen zagen elk jaar harder en harder aan mijn hoofd voor een zwembad.

Paar vragen
- Ken er iemand een goede, betrouwbare plaatser in het Leuvense/Mechelse
- Welk soort materiaal voor het zwembad is aangeraden? kuip, metsen,...
- Rond welke kostprijs zit je tegenwoordig? Ik lees prijzen van 40k - 100k, zou dan graag 4x10 + tegenstroming doen zodat ik er zelf ook nog iets aan heb.
- Gehoord/gelezen dat een afdekzijl minder genomen wordt, heeft dit nog nut buiten de blaadjes buiten houden? Zou niet veel voor de warmte doen?
- Aan welke jaarlijkse kost mag ik mij verwachten, water, producten, Warmtepomp

Dan nog de regelgeving in mijn gemeente hier proberen te respecteren of het is via een bouwaanvraag
Atelier Nager in Wezemaal kan ik je heel hard aanraden. Stuur gerust PM indien je meer info wenst, hier staat er al 1,5j eentje van hem.

@Castil

Wij in december door Leisure pools laten installeren. Zeer tevreden van. Zitten in je regio. Op 4 dagen tijd zat heel de boel erin en was de warmtepomp aan het draaien.

Staat nu ook al aan sinds begin maart. Al bijna dagelijks plezier van gehad.

Hun concept qua kuip stond me enorm aan en wij hebben ook een binder 215 m3 jet erin om effectief te zwemmen. Kun je ook gaan testen bij hun in de showroom.

@Castil

Wij in december door Leisure pools laten installeren. Zeer tevreden van. Zitten in je regio. Op 4 dagen tijd zat heel de boel erin en was de warmtepomp aan het draaien.

Staat nu ook al aan sinds begin maart. Al bijna dagelijks plezier van gehad.

Hun concept qua kuip stond me enorm aan en wij hebben ook een binder 215 m3 jet erin om effectief te zwemmen. Kun je ook gaan testen bij hun in de showroom.
Gisteren bij hun langs geweest voor een idee te hebben van prijs.
Volgende weekend bezoeken we nog enkele andere.
Het blijven verkopers, dus hun product is natuurlijk het beste 😀

Hier komt er dit jaar een net over om bladeren uit het bad te houden. Rolluik helpt op dat gebied voor geen meter.
Gisteren weer een hele namiddag bladeren kunnen vissen.

True

Ik heb er van 5 prijs laten maken.
Voor onszelf uitgemaakt dat bouwkundig niet hetgeen was wat we wilden.

Ze waren qua totaalpakket niet de duurste en de kuip stond me aan ivm de veiligheidsrand, zelfreinigende nis wat wel leuk is en een andere uitstralig geeft van de plage.

Uiteindelijk waren alle afspraken heel correct. Nix op aan te merken.

Voor de jet waren ze merkelijk goedkoper (3k) dan een lokale speler hier wat icm bovenstaande voor ons ruim de doorslag gaf.

True

Ik heb er van 5 prijs laten maken.
Voor onszelf uitgemaakt dat bouwkundig niet hetgeen was wat we wilden.

Ze waren qua totaalpakket niet de duurste en de kuip stond me aan ivm de veiligheidsrand, zelfreinigende nis wat wel leuk is en een andere uitstralig geeft van de plage.

Uiteindelijk waren alle afspraken heel correct. Nix op aan te merken.

Voor de jet waren ze merkelijk goedkoper (3k) dan een lokale speler hier wat icm bovenstaande voor ons ruim de doorslag gaf.
De jet nadien geplaatst en ingebouwd? en tegen welke snelheid kan je hierop zwemmen?
Ben je de jets ook eerst bij hun gaan uittesten?

Gisteren dus langsgeweest, 10x4m met technische installatie, boordsteen,.. exclusief grond afvoeren tegen de 75k, tegenstroom 6,5k en de jets zouden bij 9k starten, wel ingebouwd

De jet nadien geplaatst en ingebouwd? en tegen welke snelheid kan je hierop zwemmen?
Ben je de jets ook eerst bij hun gaan uittesten?

Gisteren dus langsgeweest, 10x4m met technische installatie, boordsteen,.. exclusief grond afvoeren tegen de 75k, tegenstroom 6,5k en de jets zouden bij 9k starten, wel ingebouwd

Excl btw?

74.752 incl btw, zit in
kuip van 10,5x4
Strandbak
Randstenen, graniet
Verlichting in zwembad
Technische ruimte
Filter via zand
Rolluik pvc solar
Warmtepomp
Transport, grond- en bouwwerken.

De 12x4m komt op 82.150 incl

Lijkt me geen misse prijs dan?

Edit: jij raade pp kuip aan, maar ik lees dat dit (zeer) krasgevoelig is... klopt dit of deels verkooppraat van andere?

Hier wat foto's

74.752 incl btw, zit in
kuip van 10,5x4
Strandbak
Randstenen, graniet
Verlichting in zwembad
Technische ruimte
Filter via zand
Rolluik pvc solar
Warmtepomp
Transport, grond- en bouwwerken.

De 12x4m komt op 82.150 incl

Lijkt me geen misse prijs dan?

Edit: jij raade pp kuip aan, maar ik lees dat dit (zeer) krasgevoelig is... klopt dit of deels verkooppraat van andere?

Ik vraag daar ongeveer 60k excl voor. Zonder grondwerk. Dus dat is gelijkaardig.

Dat van die krassen klopt niet. Ieder verkoopt zijn eigen winkel natuurlijk.

Hier weer al stap verder, we weten met wie we in zee willen gaan.

De gemeente gecontacteerd ivm al dan niet vergunning aanvragen.
Maar komen dan toch op de 80m² max uit (belachelijke regel die niet afhangt van de grootte van uw tuin, maar kom), een verhard pad aan de zijkant zou hier volgens verschillende zwembadplaatsers niet inzitten (degene die we gekozen hebben trok dit echter wel in twijfel), op het www lees ik enkel over noodzakelijk pad naar de tuin, dat dit soms niet bij de 80m² hoort.

Iemand die het zeker weet? De gemeente mailt enkel maar 'vaag' het volgende:
"Indien de oppervlakte van het zwembad en alle reeds aanwezige en/of aan te leggen verhardingen in de zij- en achtertuin in totaliteit de 80 m² niet overschrijden, zijn deze stedenbouwkundige handelingen vrijgesteld van een omgevingsvergunning."

Nooit antwoorden ze een ja of nee op mijn gerichtere vragen...

edit: + een technisch kotje/tuinhuisje valt volgens sommige ook niet binnen deze 80m² regel...

Hier weer al stap verder, we weten met wie we in zee willen gaan.

De gemeente gecontacteerd ivm al dan niet vergunning aanvragen.
Maar komen dan toch op de 80m² max uit (belachelijke regel die niet afhangt van de grootte van uw tuin, maar kom), een verhard pad aan de zijkant zou hier volgens verschillende zwembadplaatsers niet inzitten (degene die we gekozen hebben trok dit echter wel in twijfel), op het www lees ik enkel over noodzakelijk pad naar de tuin, dat dit soms niet bij de 80m² hoort.

Iemand die het zeker weet? De gemeente mailt enkel maar 'vaag' het volgende:
"Indien de oppervlakte van het zwembad en alle reeds aanwezige en/of aan te leggen verhardingen in de zij- en achtertuin in totaliteit de 80 m² niet overschrijden, zijn deze stedenbouwkundige handelingen vrijgesteld van een omgevingsvergunning."

Nooit antwoorden ze een ja of nee op mijn gerichtere vragen...

edit: + een technisch kotje/tuinhuisje valt volgens sommige ook niet binnen deze 80m² regel...

Ik vind het antwoord uit jouw gemeente nogal redelijk duidelijk? Alle verharding mag 80m2 niet overschrijden, anders moet je een aanvraag doen.

Reken gewoon uit wat je nu al hebt. Ligt dan (ver) onder de 80m2 dan is er niets aan de hand, komt dat in de buurt dan doe je een aanvraag. Er bestaat altijd een kans dat de grondwaterlozing alsnog een vergunning vereist. Met de kost van zwembad vind ik toch dat je beter all the way gaat en jezelf overreguleert dan de grenzen van het toelaatbare opzoekt.

@Castil : https://www.vlaanderen.be/omgevingsvergunning/stedenbouwkundige-handelingen/verhardingen

Alle verharding valt onder die 80m² om vrijgesteld te zijn. Ook een pad in de tuin, tuinberging, etc. Een pad naar de voordeur of een oprit is weliswaar vrijgesteld van omgevingsvergunning (onder bepaalde voorwaarden), maar telt ook gewoon mee voor die 80m².
Die info had ik ook al gevonden, maar dan vind je ook info dat het enkel zij- en achtertuin is en niets met de voortuin of opritten te maken heeft.

Dus toch nog hier en daar tegenstrijdig. Het probleem is ook dat de gemeente niet mee werkt op voorhand in wat wel en niet mag.
Het is vergunningsaanvraag indienen en dan krijg je uw feedback, dus 3 maand wachten voor niets ipv deftig te informeren/helpen op voorhand.

Terug
Bovenaan