Zuckerberg gaat voor 'vrijheid van meningsuiting' en vermindert controle

Hoe dan wel exact? Die worden toch niet gecensureerd?
Ik ben het uiteraard met je eens dat haters meestal het luidste roepen. Maar ik snap niet dat mensen hier last van hebben. Ik volg bvb op facebook enkel groepen en een minderheid aan mensen die te maken hebben met mijn hobbies, plus een paar groepen met grappige filmpjes van honden ofzo. Al wie een foto van zijn avondeten of zever post zwier ik direct weg. Af en toe krijgt iedereen wel eens sponsored content, maar daar scroll je gewoon over. En dat maakt het een ontspannende ervaring, en ik blijf wat op de hoogte van evoluties in de hobby, events of inschrijvingslinks die er gepost worden.
Dat zal wel voor alle social media gelden: hoe interessanter je contacten, hoe interessanter de contect is die jouw kant op komt.
Wie last heeft van wappies, haters of algemene bagger-content op social media volgt waarschijnlijk foute, klagende, marginale of politiek geengageerde mensen of groepen denk ik dan.
Mijn TL op Facebook is 90% gesponsord, content van pagina's die ik niet volg of reacties van vrienden op posts van pagina's of mensen die ik niet volg.
Gelukkig kijk ik altijd zeer gericht in de groepen waar ik lid van ben, want voor het overige is Facebook geen vriendennetwerk meer, maar een debiele boel aan onnozeliteiten. Moest ik niet af en toe iets leuks tegenkomen in de groepen waar ik lid van ben, ik zou Facebook er al lang van gezwierd hebben.
Gelukkig zie ik wel geen (extreem)rechtse of linkse bagger op m'n TL, daarvoor heb ik X al :')

Zelfs moest dat allemaal waar zijn, ze hebben het toch maar gedaan en daar ging het over. Bovendien klopt het niet, hun economie groeit minder snel maar krimpt niet, net zoals bijvoorbeeld die van Frankrijk die nog weel heel veel van hun energie uit nuclear halen. Ook CO2 output daalt jaar na jaar.
Wil hier even terug op inpikken
Duitse economie krimpt tweede jaar op rij, voor 2025 wordt heel lichte groei verwacht

Al het fake news samen is minder schadelijk voor de samenleving dan een brakke economie door slecht politiek beleid.
De politiek schuift liever alle aandacht naar Musk en co om hun eigen falen te verbergen.

Ik vraag me nu af in welke mate Facebook eigenlijk nog relevant is. Mijn indruk is dat dat enkel nog bestaat om het nieuws te volgen en eventueel evenementen aan te maken.

Neen, dat kan je gewoon niet hard maken en is een flauw excuus.
Ik zou zeggen: slecht beleid geeft meer ruimte voor fake news. Maar dat kan ik ook niet hard maken.
Natuurlijk wel. Politici die verkozen worden op basis van desinformatie, en die besturen op basis van desinformatie, daar gaat geen goed beleid uit voort komen. Een bevolking die druk zet op haar politici, op basis van desinformatie, daar gaat geen goed beleid uit voort komen.

Politici die besturen volgens de waan van de dag, of enkel rijden voor eigen kar en niet voor het algemeen belang, daar komt ook geen goed beleid uit. En dat leven volgens de waan van de dag, die polarisering en verzuiling van de maatschappij, wordt enkel maar erger gemaakt door desinformatie en brengt op zijn beurt ook enkel maar meer desinformatie voort. Het wordt in de huidige maatschappij steeds belangrijker om bevestiging te zien van het wereldbeeld en daarop beleid te voeren, dan beleid te voeren op basis van de realiteit. Ik kan een De Wever wel volgen wanneer hij weer eens begint over het primaat van de politiek, maar de klepel begint veel te fel door te slaan. Je kan geen goed beleid voeren op basis van desinformatie, wanneer feiten en wetenschap ondergeschikt worden gemaakt aan meningen en ideologie. Dus neen, helemaal geen flauw excuus. Slecht beleid en desinformatie hangen wel degelijk samen.

Natuurlijk wel. Politici die verkozen worden op basis van desinformatie, en die besturen op basis van desinformatie, daar gaat geen goed beleid uit voort komen. Een bevolking die druk zet op haar politici, op basis van desinformatie, daar gaat geen goed beleid uit voort komen.

Politici die besturen volgens de waan van de dag, of enkel rijden voor eigen kar en niet voor het algemeen belang, daar komt ook geen goed beleid uit. En dat leven volgens de waan van de dag, die polarisering en verzuiling van de maatschappij, wordt enkel maar erger gemaakt door desinformatie en brengt op zijn beurt ook enkel maar meer desinformatie voort. Het wordt in de huidige maatschappij steeds belangrijker om bevestiging te zien van het wereldbeeld en daarop beleid te voeren, dan beleid te voeren op basis van de realiteit. Ik kan een De Wever wel volgen wanneer hij weer eens begint over het primaat van de politiek, maar de klepel begint veel te fel door te slaan. Je kan geen goed beleid voeren op basis van desinformatie, wanneer feiten en wetenschap ondergeschikt worden gemaakt aan meningen en ideologie. Dus neen, helemaal geen flauw excuus. Slecht beleid en desinformatie hangen wel degelijk samen.
Politiekers zetten natuurlijk zelf altijd graag het narratief (alle partijen). En dat schuurt soms heel dicht bij bij desinformatie.
Bv: groen die graag het woord scheurtjescentrale in de mond neemt wanneer ze over kerncentrales praten. Er is al lang aangetoond dat hierbij 0,0 veiligheids risico is.

Is het woord scheurtjescentrale gebruiken fake news? Neen
Probeert het de publieke opinie en narratief naar hun hand te zetten zoals fake news? Ja

Beiden zijn even schadelijk.

Politiekers zetten natuurlijk zelf altijd graag het narratief (alle partijen). En dat schuurt soms heel dicht bij bij desinformatie.
Bv: groen die graag het woord scheurtjescentrale in de mond neemt wanneer ze over kerncentrales praten. Er is al lang aangetoond dat hierbij 0,0 veiligheids risico is.

Is het woord scheurtjescentrale gebruiken fake news? Neen
Probeert het de publieke opinie en narratief naar hun hand te zetten zoals fake news? Ja

Beiden zijn even schadelijk.
Dat spreekt toch niet tegen wat ik zeg?

Op het WC scroll ik al een aantal jaren door 9GAG. Dat was een sociale media site/app bekend voor z'n grappige memes. Ik heb niet de indruk dat daar veel gemodereerd wordt, en dat heb ik dan ook zien afglijden naar een zeer, zeer bedenkelijk gedrocht. Dat is nu echt een broeihaard van (extreem-) rechtse propaganda geworden, zeer walgelijk allemaal. Ik ben er zeker van dat dit een enorme invloed heeft op de vele jonge, minder kritische geesten die veel tijd doorbrengen op die site/app. Bijgevolg heeft die site dus een bijzonder grote invloed op onze maatschappij, ons denken en dat helaas niet in goede zin.
Ik kan niet zeggen dat ik hetzelfde gezien heb op Facebook, maar het lijkt er wel op dat Twitter dezelfde weg op gaat.

Persoonlijk vind ik echt dat dit soort sites, waar waardeloze en normenloze propaganda zonder kritiek zomaar gepost kan worden, onze maatschappij echt ondermijnen.
Dus nee, het stoppen met factchecken op Facebook is geen goede zaak.
Zelfde voorgehad met rpg codex, natuurlijk niet vergelijkbaar met 9gag qua omvang maar toch. Zeer interessante inzichten in RPGs had je daar maar het is altijd wat op het randje van het toelaatbare geweest met minimale moderatie. De laatste jaren is het daar echt afgegleden tot een nazistische beerput waar men de helft van de tijd over 'woke' zit te klagen en de andere helft racistische desinformatie spuit.

Ik vraag me nu af in welke mate Facebook eigenlijk nog relevant is. Mijn indruk is dat dat enkel nog bestaat om het nieuws te volgen en eventueel evenementen aan te maken.
In België denk ik dat het vooral wat oudere mensen zijn die actief blijven op facebook. Maar die stemmen ook, en zijn nog sneller weg met allerhande fake news en AI-drek.

In Mexico, om nu een voorbeeld te nemen dat ik ken, zit onze generatie nog massaal op facebook.

Mijn TL op Facebook is 90% gesponsord, content van pagina's die ik niet volg of reacties van vrienden op posts van pagina's of mensen die ik niet volg.
Gelukkig kijk ik altijd zeer gericht in de groepen waar ik lid van ben, want voor het overige is Facebook geen vriendennetwerk meer, maar een debiele boel aan onnozeliteiten. Moest ik niet af en toe iets leuks tegenkomen in de groepen waar ik lid van ben, ik zou Facebook er al lang van gezwierd hebben.
Gelukkig zie ik wel geen (extreem)rechtse of linkse bagger op m'n TL, daarvoor heb ik X al :')

Even op inpikken, ik ben sinds 2 weken consistent bezig met 5 minuten door de tijdslijn te scrollen en alle suggested content rechts te klikken en "Not Interested" te selecteren. En de laatste paar dagen vind ik quasi geen suggested content meer en heel veel meer posts van oude vrienden en oude pagina's die ik geliked had (die ik weer ge-unliked heb). Ik raad het je dus ook aan om elke dag paar minuten soortgelijke acties te ondernemen.

En wat me opvalt door deze actie is hoeveel gesponsorde shit er nu in de plaats komt. Is echt bijna om de 2 posts dat er een advertentie staat :laugh:

Even op inpikken, ik ben sinds 2 weken consistent bezig met 5 minuten door de tijdslijn te scrollen en alle suggested content rechts te klikken en "Not Interested" te selecteren. En de laatste paar dagen vind ik quasi geen suggested content meer en heel veel meer posts van oude vrienden en oude pagina's die ik geliked had (die ik weer ge-unliked heb). Ik raad het je dus ook aan om elke dag paar minuten soortgelijke acties te ondernemen.

En wat me opvalt door deze actie is hoeveel gesponsorde shit er nu in de plaats komt. Is echt bijna om de 2 posts dat er een advertentie staat :laugh:
Het klotige is dat je die maar 30 dagen kan snoozen, waardoor ik dezelfde shitpagina's na een maand weer in mijn feed krijg. Hatelijk.

Ik gebruik Facebook nog altijd als een soort newsfeed van verschillende media en organisaties die ik volg, met bijkomende bonus het op de hoogte blijven van de grote gebeurtenissen bij vrienden en familie, voor zover die dat daar nog op plaatsen.

Excuses de data van vorig jaar was toen nog niet beschikbaar en foutief gelezen dat de duitse economie in 2023 nog 0,1% groeide ipv kromp.

Bedankt voor de fact check. :thumb:
Zo gaan we allen weer iets beter geïnformeerd door het leven.
En dat zonder persoonlijke aanvallen, een factcheck verplichting of subsidies van de overheid! Graag gedaan

Jep, ook eens gedaan. Maar na een week was het alweer om zeep. *zucht*

Ziet ge da community notes werkt!
Ik zal de reports openbaar zetten, eens zien of je nog hetzelfde zegt :)
Je kunt geen situatie met actieve mods gebruiken om te zeggen dat enkel community notes zou werken. Ik weet dat je het maar half serieus bedoelde, hoor :) maar het énnkel overlaten aan community notes zou een heel ander forum geven.

Ik zal de reports openbaar zetten, eens zien of je nog hetzelfde zegt :)
Je kunt geen situatie met actieve mods gebruiken om te zeggen dat enkel community notes zou werken. Ik weet dat je het maar half serieus bedoelde, hoor :) maar het énnkel overlaten aan community notes zou een heel ander forum geven.

Ik ben absoluut niet tegen community notes maar het moet één van vele mechanismen zijn, niet het enige. Eén van de problemen met community notes is dat ze te traag werken. Een bericht kan al drie keer de wereld zijn rond gegaan vooraleer er de eerste note verschenen is en dan is het al zo vaak gerepost of verpakt tot iets nieuws dat dat kleine blokje tekst amper nog waarde heeft.

Fake news of halve waarheid van de vakbond 100% te verifiëren:
VJTjb57.png

Lonen in PC200 zijn dit jaar met 3,58% gestegen. Meer dan de dividenden (en een werknemer kan ook dividenden krijgen).
Je kan argumenteren dat de index geen 'loonsverhoging' is, maar vertel dat eens tegen je baas die dit geld wel op tafel moet leggen.

Wat doen we met dit type sociale media posts? Volgens sommige moeten we hier hard tegen ingaan en verwijderen. Ik denk dat een community note beter zou zijn.

En dat zonder persoonlijke aanvallen, een factcheck verplichting of subsidies van de overheid! Graag gedaan
Dat was voor Facebook ook niet het geval maar dat terzijde ben ik zelf ook wel voorstander van community notes als een van de manieren om desinformatie tegen te gaan. Maar dan wel via een deftig uitgevoerd system en niet zoals geimplementeerd op X.

Terug
Bovenaan