Ik denk dat deze toch een deel van waarheid bevat. Het is eerder uit professionele interesse dat ik even wat dieper gegraven heb. Het Santa Ynez reservoir ligt
rechtstreeks in het gebied waar de grootste brand gewoed heeft. Ligt hogerop en de manometrische hoogte zorgt voor de druk op het net. Er is natuurlijk wel iets te vertellen over de leiding infrastructuur als heel dat gebied in brand staat en of deze infrastructuur wel voldoende was om deze ramp van buiten proporties te baas te kunnen. Maar geen water is nogaltijd beter dan een beetje water. Zeker als je de capaciteit bekijkt die ze uit dienst genomen hebben.
Er zijn 3 backup tanks voorzien van elk 3.8 miljoen liter water maar als je de capaciteit van die tanken vergelijkt met die van de santa ynes (443 miljoen water) dan vind ik dat ze toch een risico genomen hebben. Een volledig redundant systeem op poten zetten zal ook wel onmogelijk zijn.
De reden van buitendienst stellen was blijkbaar een gescheurde afdek die de waterkwaliteit in het gedrang zou brengen, het reservoir staat in voor drink en bluswater. Door leveringsproblemen of dergelijke is het werk sinds begin 2024 nog steeds niet voltooid en is de window of opportunity voor een mogelijke brand wel heel groot is geworden.
Als hier op het werk ergens in een dossier tijdelijk een sprinklerinstallatie buitendienst gesteld wordt, inkoppelen nieuw net of dergelijke, dan zijn de regels ook wel niet min. Brandweer en verzekering inlichten en vooral toestemming krijgen, alternatieve brandblusmiddelen voorzien, verminderen van risicovolle activeiten, op hoogte brengen personeel en het belangrijkste is toch de tijdsduur van de werken tot een minimum beperken.
Nu ik weet niet wat de eisen zijn voor de waterkwaliteit en of de risico's voldoende afgewogen zijn maar ik merk toch wel op dat hier alle ingrediënten aanwezig zijn voor 'a perfect storm' Ze hadden vooral de werken moeten aanvangen als ze ononderbroken konden doorwerken en niet moeten wachten op toeleveringen. Maar ik begrijp ook dat dit mogelijks niet kon door een potentiële contaminatie van het water.