Bij mij vanaf 2019. Wel confronterendVan mij staat er zelfs helemaal niets in. Misschien is dat enkel van de laatste x jaren?

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bij mij vanaf 2019. Wel confronterendVan mij staat er zelfs helemaal niets in. Misschien is dat enkel van de laatste x jaren?

Volledig akkoord, daarom dat ik ook vind dat ze bij ons TE streng zijn bij verkeersovertredingen. Op rustige momenten zijn de snelheidslimieten sowieso veel te laag zijn. Op andere momenten vaak ook, daar niet van, maar zeker de momenten wanneer ik vaak op weg ben ('s nachts en overdag buiten de spits). Geen kat op de baan en toch praktisch overal 30 en 50 moeten bollen. En als je dan kijkt wat de boetes zijn bij ons t.o.v. Frankrijk of wat de pakkans is bij ons t.o.v. Nederland... Normaal richt een land zich op ofwel een hoge pakkans, ofwel hoge boetes (of geen één van de twee), maar bij ons heb je beiden. En maar geld inzetten op nog méér controles, nog méér mankracht om boetes te verwerken zodat zeker iedere kleine snelheidsovertreding beboet zal worden.Ook gewone snelheidsovertredingen van <10km/h te hard? Dat heb je zo snel bij elkaar door de gebrekkige infrastructuur, wijzigingen en signalisatie. Het is bij mij dan ook nog altijd voor 5h30 's morgens, het ideale tijdstip om weerloze spelende kinderen in een zone 50 dood te rijden tegen 51-54km/h.
2019+2020 gecombineerd heb ik 120k km gereden, de kans dat je dan 5 boetes bij elkaar rijdt zijn een stuk hoger dan gemiddeld.
Getuige ook dat ik in 2021-2022-2023 en 2024 er geen gehad heb, gecombineerd heb ik dan ook maar 70k km gereden op die jaren.
Ale, als ik werkloos thuis zou zitten dan heb ik altijd 0 boetes maar dan breng ik ook niks op voor de maatschappij...
Volledig akkoord, daarom dat ik ook vind dat ze bij ons TE streng zijn bij verkeersovertredingen. Op rustige momenten zijn de snelheidslimieten sowieso veel te laag zijn. Op andere momenten vaak ook, daar niet van, maar zeker de momenten wanneer ik vaak op weg ben ('s nachts en overdag buiten de spits). Geen kat op de baan en toch praktisch overal 30 en 50 moeten bollen.
En als je dan kijkt wat de boetes zijn bij ons t.o.v. Frankrijk of wat de pakkans is bij ons t.o.v. Nederland... Normaal richt een land zich op ofwel een hoge pakkans, ofwel hoge boetes (of geen één van de twee), maar bij ons heb je beiden.
Hoewel foto's een verbetering zouden zijn, is het nog altijd de overheid die moet aantonen dat je een overtreding hebt gedaan, het is heel simpel om een boete te betwisten als jij zeker niet op die locatie was. Daarvoor heb je geen foto nodig, die foto is gewoon nuttig om zelf nog eens extra zeker te zijn.En maar geld inzetten op nog méér controles, nog méér mankracht om boetes te verwerken zodat zeker iedere kleine snelheidsovertreding beboet zal worden.
En als je dan ziet hoe ze blijkbaar nog altijd mensen onterecht beboeten en ze deze mensen zo weinig mogelijk middelen geven om dit eenvoudig aan te kunnen tonen (foto's meesturen zal in veel gevallen al voldoende zijn om mensen makkelijk te kunnen laten aantonen dat zij dit niet waren of dat de snelheid die de flitspaal aangeeft niet klopt), dan denk ik wel dat we kunnen stellen dat ze hier te ver zijn doorgedreven in het bestraffen van verkeersovertredingen.
Hangt er natuurlijk vanaf waar je woont, maar in de grote omgeving van Antwerpen is het wel degelijk praktisch overal 30 of 50 als ik ergens naartoe moet. 70 kom je voorlopig nog tegen op 2x2 banen, maar de rest is vaak 50 of 30.Er bestaan geen kaarten van 30/50, maar 'praktisch overal' is een gigantische overstatement.
Puntensysteem wordt vandaag waarschijnlijk goedgekeurd. Ligt al veel langer op tafel en gelukkig hebben we de Franstalige partijen die het tot nu hebben kunnen tegenhouden. Het zou maar triestig zijn als je voor een verkeersovertreding in de gevangenis vliegt, terwijl je bij verkrachtingen of fysieke agressie vaak vrijuit gaat.Hoge pakkans in België? Hoezo?
De boetes zijn relatief hoog, maar we hebben geen puntensysteem zoals Frankrijk en in de gevangenis voor zware snelheidsovertredingen zal je ook niet geraken.
Bij verkeersovertredingen ben je schuldig tot het tegendeel bewezen is, aangezien de opsteller van de boete (de politie) standaard gelijk heeft in ons rechtsysteem.Hoewel foto's een verbetering zouden zijn, is het nog altijd de overheid die moet aantonen dat je een overtreding hebt gedaan, het is heel simpel om een boete te betwisten als jij zeker niet op die locatie was. Daarvoor heb je geen foto nodig, die foto is gewoon nuttig om zelf nog eens extra zeker te zijn.
2 weken geleden ook zoiets gehad bij m'n schoonouders. Het was 100km van hun adres (waar ze op dat moment waren, met de auto). Betwist via het online formulier. Er was een "derde bolleke" helemaal rechts waar je dit soort fout kan aanduiden. Op een smartphone zag je dat niet op beeld, op een laptop wel (toeval?). Het moest ook afgedrukt en ondertekend worden alvorens je het dan echt kon zenden. Dus de drempel is idd vrij hoog om het "aan te vechten".Idd, heel dwaas. Is voor mij gewoon weer een bewijs dat het om zoveel mogelijk inkomsten te doen is. Rechtbank proberen de meeste mensen te vermijden, zelfs als ze in hun recht zijn. Gewoon om al het gedoe te vermijden. De tijd die je eraan kwijt bent is het vele mensen niet waard, dus betalen ze maar gewoon.
Het "vrijuit gaan" bij verkrachtingen is een fabeltje. Een effectieve gevangenisstraf van bvb 2 weken bij zware snelheidsovertredingen zou trouwens een stuk efficienter zijn qua gedragsverandering.Hangt er natuurlijk vanaf waar je woont, maar in de grote omgeving van Antwerpen is het wel degelijk praktisch overal 30 of 50 als ik ergens naartoe moet. 70 kom je voorlopig nog tegen op 2x2 banen, maar de rest is vaak 50 of 30.
Puntensysteem wordt vandaag waarschijnlijk goedgekeurd. Ligt al veel langer op tafel en gelukkig hebben we de Franstalige partijen die het tot nu hebben kunnen tegenhouden. Het zou maar triestig zijn als je voor een verkeersovertreding in de gevangenis vliegt, terwijl je bij verkrachtingen of fysieke agressie vaak vrijuit gaat.
België is blijkbaar net onder het gemiddelde qua bedragen (92% tov Europa volgens hier):https://speedingeurope.com/belgium/Als ze hier de boetes verlagen wanneer ze het puntensysteem invoeren, ben ik voor. Maar zoals ik eerder zei is het én, én, én hier en zal dat dus ook niet gebeuren. In Frankrijk betaal je tot 20km/u te snel 45 euro en tot 40 of 50 km/u te snel 90 euro. Je verliest inderdaad ook punten, maar daar kan ik dan beter mee leven dan dat ze het gebruiken om de staatskas te spekken. Parkeerboetes zijn er zelfs maar 35 euro en is zonder puntenaftrek. Wil nog wel eens zien hoe ze dat bij ons gaan implementeren.
Compleet fout. Je bent niet schuldig tot het tegendeel bewezen is, enkel een rechter veroordeelt je. En die zal kijken naar de bewijswaarde, waarbij wel de vaststellingen van de politie een bijzondere bewijswaarde heeft, maar verre van "standaard gelijk". Je moet naar eens naar een politierechtbank gaan, genoeg die bij ernstige twijfel vrijgesproken worden.Bij verkeersovertredingen ben je schuldig tot het tegendeel bewezen is, aangezien de opsteller van de boete (de politie) standaard gelijk heeft in ons rechtsysteem.
Ik ken die website, maar die is al lang niet meer geüpdatet en klopt dus ook niet meer voor veel landen (waaronder België). Op die gegevens kan je dus niet voortgaan.België is blijkbaar net onder het gemiddelde qua bedragen (92% tov Europa volgens hier):https://speedingeurope.com/belgium/
In Zweden moet je gezicht duidelijk in beeld staan of je wordt vrijgesproken. In Duitsland net hetzelfde voor zover ik weet. In België gaan ze er gewoon vanuit dat de persoon waarop de nummerplaat geregistreerd staat de overtreder is en moet jij kunnen aantonen dat je het niet was. Dat is dus wel een hele andere manier van werken. Ik interpreteer dat alleszins als schuldig tot het tegendeel bewezen is.Compleet fout. Je bent niet schuldig tot het tegendeel bewezen is, enkel een rechter veroordeelt je. En die zal kijken naar de bewijswaarde, waarbij wel de vaststellingen van de politie een bijzondere bewijswaarde heeft, maar verre van "standaard gelijk". Je moet naar eens naar een politierechtbank gaan, genoeg die bij ernstige twijfel vrijgesproken worden.
Dit is overigens iets wat in andere landen ook zo is, ook daar heeft een flitscamera een bijzondere bewijswaarde.
Op een vergelijking met 1 goedkopere site ook niet. Sinds 2018/2017 is er nu ook niet echt héél veel veranderd in België en algemeen zal het niet plots véél goedkoper geworden zijn in de rest van Europa, tenzij je daar voorbeelden van kan tonen?Ik ken die website, maar die is al lang niet meer geüpdatet en klopt dus ook niet meer voor veel landen (waaronder België). Op die gegevens kan je dus niet voortgaan.
Nee, ze gaan er vanuit dat de persoon waarop de nummerplaat geregistreerd staat, weet wie de chauffeur van de auto is. Het is perfect mogelijk om voor de rechtbank samen met de nieuwe persoon te komen (of zelfs met deftige argumenten te komen wie de chauffeur wél was). Kan je dat niet, dan ben je idd zelf verantwoordelijk.In Zweden moet je gezicht duidelijk in beeld staan of je wordt vrijgesproken. In Duitsland net hetzelfde voor zover ik weet. In België gaan ze er gewoon vanuit dat de persoon waarop de nummerplaat geregistreerd staat de overtreder is en moet jij kunnen aantonen dat je het niet was. Dat is dus wel een hele andere manier van werken. Ik interpreteer dat alleszins als schuldig tot het tegendeel bewezen is.
Ik kan de ene na de andere fout aantonen op die website. Het is makkelijker om aan te geven wat klopt. Voor België klopt geen enkel bedrag meer, de rijbewijs intrek snelheden kloppen ook niet allemaal en dit is ook iets verzonnen:Op een vergelijking met 1 goedkopere site ook niet. Sinds 2018/2017 is er nu ook niet echt héél veel veranderd in België en algemeen zal het niet plots véél goedkoper geworden zijn in de rest van Europa, tenzij je daar voorbeelden van kan tonen?
Dat verandert imo niets aan wat ik zei? Je bent standaard (dus wanneer je niet de tijd en moeite wil nemen om naar de rechtbank te gaan) de schuldige als eigenaar van de nummerplaat. Of je nummerplaat nu nagemaakt is, verkeerd gelezen is door het systeem of iemand anders reed met je wagen, je zal zelf naar de rechtbank moeten trekken om het aan te vechten. Doe je dat niet, ben jij schuldig. Ook al heb je er niets mee te maken. Je bent dus schuldig tot je het tegendeel kan bewijzen.Nee, ze gaan er vanuit dat de persoon waarop de nummerplaat geregistreerd staat, weet wie de chauffeur van de auto is. Het is perfect mogelijk om voor de rechtbank samen met de nieuwe persoon te komen (of zelfs met deftige argumenten te komen wie de chauffeur wél was). Kan je dat niet, dan ben je idd zelf verantwoordelijk.
Dat het niet 100% correct is weet ik ook. Maar het is ONGEVEER correct. Hier én voor andere landen. Wat zijn je argumenten om te claimen dat België plots veel duurder dan andere landen is, wat je zonder bewijzen aan te geven hier al efkes claimt?Ik kan de ene na de andere fout aantonen op die website. Het is makkelijker om aan te geven wat klopt. Voor België klopt geen enkel bedrag meer, de rijbewijs intrek snelheden kloppen ook niet allemaal en dit is ook iets verzonnen:
There are only two speed penalty zones in Belgium. Residential areas (30 km/h) and everything else, including motorways.
Je heb woonerf + zone 30 + binnen bebouwde kom en daarnaast heb je buiten bebouwde kom, niet zone 30 en alle andere wegen.
Je moet de brief wel binnen de 15 dagen krijgen als BelgSoit, ik kan blijven doorgaan.
In Frankrijk houdt die site dan weer rekening met de bedragen zonder korting, terwijl je aanzienlijke korting krijgt als je binnen de 15 dagen betaalt wat elk weldenkend mens doet. Geen eerlijke vergelijking dus. In België houden ze dan weer geen rekening met de administratiekost die erbij komt.
.Dus het is duurder geworden in Duitsland? Zijn we nog goedkoper, want veel duurder is het in België niet gewordenOp 6 jaar tijd is er in veel landen, waaronder België, wel degelijk veel veranderd in bestraffing van verkeersovertredingen. Maar als de basis van de website al niet klopt (als in: er staan zaken vermeldt die nooit zo geweest zijn), zou ik er zeker niet vanuit gaan dat na 6 jaar het meeste nog klopt.
Duitsland is bijvoorbeeld ook nog een makkelijk voorbeeld waar de boetes in 2021 verdubbeld zijn (https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/snelheidsboetes-duitsland-fors-duurder/). En dat zijn dan buurlanden waarvan ik de regels wat ken, maar ben er zeker van dat ik bij praktisch elk land fouten kan vinden als ik wat research doe.

Nee, je moet niet naar de rechter om het aan te vechten, je kan je argumentatie ook op de minnelijke schikking geven. Bvb auto gestolen (met kopie aangifte), verklaring van derde die gereden heeft, ...Dat verandert imo niets aan wat ik zei? Je bent standaard (dus wanneer je niet de tijd en moeite wil nemen om naar de rechtbank te gaan) de schuldige als eigenaar van de nummerplaat. Of je nummerplaat nu nagemaakt is, verkeerd gelezen is door het systeem of iemand anders reed met je wagen, je zal zelf naar de rechtbank moeten trekken om het aan te vechten. Doe je dat niet, ben jij schuldig. Ook al heb je er niets mee te maken. Je bent dus schuldig tot je het tegendeel kan bewijzen.
Ik vergelijk met de omringende landen waarvan ik de boetebedragen en regels min of meer ken. Daarnaast maak jij hier enkel een vergelijk met de boetebedragen, maar ik wilde enkel aantonen dat wij zowel hoge boetes hebben, als grote pakkans en dat in andere landen ze ofwel hoge boetes hebben, ofwel een hoge pakkans (of geen van beiden). Ik denk dat ik geen bewijs moet bovenhalen om te weten dat we bij de drukbevolkste wegen hebben qua flitspalen en trajectcontroles?Dat het niet 100% correct is weet ik ook. Maar het is ONGEVEER correct. Hier én voor andere landen. Wat zijn je argumenten om te claimen dat België plots veel duurder dan andere landen is, wat je zonder bewijzen aan te geven hier al efkes claimt?µ
Wees gerust, een Franse boete heb je sneller dan een Belgische. Binnen de week is die binnen, bij Belgische boetes duurt het 3 weken naar mijn ervaring.Je moet de brief wel binnen de 15 dagen krijgen als Belg.
Duitsland is nog steeds veel goedkoper en de pakkans is nihil. Dus lage boetes + lage pakkans waar wij hoge boetes hebben + hoge pakkans.Dus het is duurder geworden in Duitsland? Zijn we nog goedkoper, want veel duurder is het in België niet geworden![]()
In vele landen sturen ze de foto mee met de boete of kan je die online makkelijk opvragen en kan je zo makkelijk bezwaar indienen zonder rechtbank. Hier moet je langs de rechtbank passeren om je bewijs (de foto) in handen te krijgen.Nee, je moet niet naar de rechter om het aan te vechten, je kan je argumentatie ook op de minnelijke schikking geven. Bvb auto gestolen (met kopie aangifte), verklaring van derde die gereden heeft, ...
En ja, als je geen moeite wil doen om naar de rechtbank te gaan, zal je schuldig verklaard worden. Net zoals in andere landen het geval is, ook daar zal je dan schuldig zijn.
de boetebedragen zijn niet hoger dan het gemiddelde (tenzij je betere cijfers kan aantonen).Ik vergelijk met de omringende landen waarvan ik de boetebedragen en regels min of meer ken. Daarnaast maak jij hier enkel een vergelijk met de boetebedragen, maar ik wilde enkel aantonen dat wij zowel hoge boetes hebben, als grote pakkans en dat in andere landen ze ofwel hoge boetes hebben, ofwel een hoge pakkans (of geen van beiden). Ik denk dat ik geen bewijs moet bovenhalen om te weten dat we bij de drukbevolkste wegen hebben qua flitspalen en trajectcontroles?
ooit een Franse gehad, die kreeg ik pas enkele weken later hoor (eentje in Rijsel)Wees gerust, een Franse boete heb je sneller dan een Belgische. Binnen de week is die binnen, bij Belgische boetes duurt het 3 weken naar mijn ervaring.
Maar het is verdubbeld. Dus scoren we relatief beter dan wat de website aangeeft.Duitsland is nog steeds veel goedkoper en de pakkans is nihil. Dus lage boetes + lage pakkans waar wij hoge boetes hebben + hoge pakkans.
Je kan in België bezwaar aandienen zonder rechtbank, geen probleem. Dat jij niet op de foto staat, is in België, net zoals vele andere landen geen probleem. De verkeerde auto/nummerplaat kan je regelen zonder die foto.In vele landen sturen ze de foto mee met de boete of kan je die online makkelijk opvragen en kan je zo makkelijk bezwaar indienen zonder rechtbank. Hier moet je langs de rechtbank passeren om je bewijs (de foto) in handen te krijgen.
Dus omdat ik geen betere cijfers kan vinden, gaan we maar uit van cijfers die op fouten gebaseerd zijn? Ik zeg ook niet dat de boetebedragen hoger zijn dan gemiddeld, wel dat ze hoog zijn + een hoge pakkans en dat dit in geen enkel land dat ik ken ook zo is. In Oost-Europa zijn er vaak hoge officiële boetebedragen, maar geef wat smeergeld en je komt er met 25 euro vanaf. Pakkans is vaak ook klein.de boetebedragen zijn niet hoger dan het gemiddelde (tenzij je betere cijfers kan aantonen).
Ook op vlak van pakkans zit je verkeerd, je spreekt van een hogere pakkans in België, terwijl die in Nederland hoger is:
https://www.vias.be/publications/Status van de verkeersveiligheid in België/Status van de verkeersveiligheid in België 2021.pdf Zowel qua subjectieve pakkans als objectieve pakkans scoort Nederlands hoger.
Dit terwijl we wel hoger scoren qua sneller rijden dan toegelaten:
Bekijk bijlage 31559
Vreemd, mijn vader reed vroeger wekelijks op en af tot tegen Parijs omdat hij daar werkte. Als hij eens een boete binnenkreeg, was die er telkens binnen de week. Mogelijk dat het dan nu trager gaat, heb zelf nog nooit een boete gehad vanuit Frankrijk.ooit een Franse gehad, die kreeg ik pas enkele weken later hoor (eentje in Rijsel)
Klopt, we scoren beter dan wat de website aangeeft als we ons baseren op oude cijfers die niet correct zijn of nooit correct waren.Maar het is verdubbeld. Dus scoren we relatief beter dan wat de website aangeeft.
Je kan bezwaar aantekenen zonder rechtbank, maar het eindigt meestal wel in de rechtbank waardoor mensen geen zin hebben om bezwaar te maken. Bezorg de foto mee en mensen zullen veel sneller geneigd zijn om bezwaar te maken, gezien het bewijs door de overheid zelf al geleverd is.Je kan in België bezwaar aandienen zonder rechtbank, geen probleem. Dat jij niet op de foto staat, is in België, net zoals vele andere landen geen probleem. De verkeerde auto/nummerplaat kan je regelen zonder die foto.
14 hier...Bij mij vanaf 2019. Wel confronterend![]()

Je kan toch niet klagen over te streng en te hoge pakkans als je moedwillig te snel rijdt?!Ondanks dat ik vaak reis en dat altijd roadtrips zijn, is België ook het enige land waar ik al snelheidsboetes heb gekregen, terwijl ik me nooit strikt aan de snelheid houd.
Ze mogen mij zo zwaar straffen als ze willen omdat ik te snel rijd, mijn gedrag gaan ze niet wijzigen hoor. Zelfs al staan er gevangenisstraffen op. Ik volg regels die logisch zijn en 50 rijden in het midden van de nacht op een lege weg tussen de velden hoort door niet bij. 120 rijden op een lege autostrade ook niet. Heeft niks met de strafmaat te maken. We zijn mensen en hebben hersenen gekregen om zelf na te denken, niet om brainless regels te volgen. Neemt niet weg dat er regels moeten zijn en er proportionele straffen moeten zijn. Maar daar gaat het dus vaak mis.Je kan toch niet klagen over te streng en te hoge pakkans als je moedwillig te snel rijdt?!
Als je meermaals beboet wordt en te snel blijft rijden, is het een teken dat er niet zwaar genoeg bestraft wordt.
We leggen regels op, maar iedereen kan vrij kiezen om ze niet te volgen. Ok ...Neemt niet weg dat er regels moeten zijn en er proportionele straffen moeten zijn. Maar daar gaat het dus vaak mis.
Hoeveel keer ben je in zo'n situatie al geflitst?50 rijden in het midden van de nacht op een lege weg tussen de velden
Jij bent eigenlijk het perfecte voorbeeld om een rijbewijs met punten in te voeren.Ze mogen mij zo zwaar straffen als ze willen omdat ik te snel rijd, mijn gedrag gaan ze niet wijzigen hoor. Zelfs al staan er gevangenisstraffen op. Ik volg regels die logisch zijn en 50 rijden in het midden van de nacht op een lege weg tussen de velden hoort door niet bij. 120 rijden op een lege autostrade ook niet. Heeft niks met de strafmaat te maken. We zijn mensen en hebben hersenen gekregen om zelf na te denken, niet om brainless regels te volgen. Neemt niet weg dat er regels moeten zijn en er proportionele straffen moeten zijn. Maar daar gaat het dus vaak mis.
Er zijn trouwens zo veel dingen die zwaar bestraft worden en die de mensen toch blijven doen. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.