Zoektocht naar goed radio systeem

Roon moet je zien als een virtuele component van een HiFi rack, naast je versterker, streamer, Phono etc... Het is dé technologie om digitale muziek van zowel eigen media als streaming media naadloos te combineren in 1 library, met "exploratie" ervan zoals je de boekjes van CD's of de hoes van platen zou lezen: er is heel wat metadata dat gesourced wordt bovenop je library. Daarnaast is het ook technisch zo gemaakt dat het "signal path" zo zuiver mogelijk is en je dus maximale geluidskwaliteit hebt. Het ondersteunt dus ook exotische HighRes formaten en geeft veel inzicht en controle over hoe die formaten behandeld worden.

Stel als je Roon zou gebruiken met een blueSound node (of Sonos), dan gaat Roon eigenlijk gewoon de rol vervullen van uw softwarelaag om uw streamingdiensten en eigen bibliotheek aan te spreken.
De omzetting van digitaal naar analoog gebeurt nog altijd door de DAC van de node.
Klopt dat?

Dus eigenlijk stuurt Roon een inputsignaal door naar de bestaande hardware?
Hoe kom je dan eigenlijk binnen op de hardware?
 
Stel als je Roon zou gebruiken met een blueSound node (of Sonos), dan gaat Roon eigenlijk gewoon de rol vervullen van uw softwarelaag om uw streamingdiensten en eigen bibliotheek aan te spreken.
De omzetting van digitaal naar analoog gebeurt nog altijd door de DAC van de node.
Klopt dat?

Dus eigenlijk stuurt Roon een inputsignaal door naar de bestaande hardware?
Hoe kom je dan eigenlijk binnen op de hardware?
Roon werkt met Roon Ready of Roon Tested devices. Roon ready is co-development met Roon en heeft ingebakken code die het Roon protocol ondersteunt. Roon tested is gebruik makend van bestaande protocollen, zonder made-to-order-code maar geverifieerd werkend.

Bluesound heeft volgens mijn Roon Ready devices (2i en zo), Sonos werkt ook maar ik weet niet of die Roon Ready certified zijn.

Het verschil zit hem vooral in het streaming protocol. Roon gebruikt RAAT, een custom protocol dat heel hoge geluidskwaliteit garandeert, maar ook end-to-end analytics van het signal path oplevert. Je kan dus volgen in een "signal path explorer" hoe je streaming van A naar B loopt, heel handig is dat...

Als ik begin met een lokaal gehoste high-res DSD file en die wil streamen naar een Sonos Play 3 die maar 48kHz/16bit ondersteunt dan zie je in welke componenten welke conversion en down- (of up-)sampling gebeurt. Zo kan je zien wat elke component doet met je signaal, en kan ook ontdekken of er instellingen fout staan in de devices die de kwaliteit negatief beïnvloeden.

Dus, Roon consolideert de "bronnen" vb: Tidal + lokale files + Deezer in 1 library, kiest de hoogst-kwalitatieve versie vanuit elke bron (Tidal heeft bijvoorbeeld vaak van AAC en Lossless en MQA versies van elke file), analyseert die in de background en biedt die aan in 1 overzicht dat verrijkt is met metadata. Als je dan een device als output selecteert (vb PC met externe DAC) en een track afspeelt dan stuurt Roon Server via RAAT de bits naar je Roon Endpoint en van daar naar de aangesloten DAC (waarbij Roon liefst 100% exclusive control neemt over je DAC), die de D naar A conversie op zich neemt en het geluid uitvoert naar je AMP / speakers / headphones. Alle ESP / room correction / sample rate conversion / down- en up-samping die aan de serverzijde, op je endpoint en in je DAC gebeurt wordt door Roon geclaimed en transparant weergegeven.

Roon weet bijvoorbeeld dat als ik een DragonFly Red DAC op mijn endpoint heb, dat die maar tot 24bit/96kHz aankan, en MQA kan renderen. Dan zorgt Roon ervoor dat die track in MQA formaat wordt aangeboden, als ik MQA toelaat in de instellingen (beetje een controversieel formaat) zal die alle nodige filters toepassen om de hoogste mogelijke kwaliteit te garanderen die het path tussen bron en endpoint aan kan...

Hope this helps.
 
Het verschil zit hem vooral in het streaming protocol. Roon gebruikt RAAT, een custom protocol dat heel hoge geluidskwaliteit garandeert, maar ook end-to-end analytics van het signal path oplevert. Je kan dus volgen in een "signal path explorer" hoe je streaming van A naar B loopt, heel handig is dat...

Ja, vrij duidelijk, alhoewel ik toch met vragen zit hoe ze dit gedeelte verwezenlijken.
De Roon software zal inderdaad de best mogelijke track ergens ophalen (eigen bibliotheek, Qobuz, Tidal, ...), afhankelijk van de mogelijkheden van je endpoint, en deze vervolgens aanleveren aan je endpoint en van daar naar je DAC.
Maar het blijft nog altijd een bestand.
De conversie van digitaal naar analoog gebeurt nog altijd, logischerwijs, door de DAC en blijft de belangrijkste schakel voor de uiteindelijke geluidskwaliteit.

Hoe kunnen zij ingrijpen in dat bestand, terwijl dat gewoon een "bron" is als een andere? Met andere woorden, wat kan er veranderd worden aan een bestand, behalve misschien wat jitter die ze met een algoritme wegwerken?

Niet dat ik uw post in twijfel trek, wel integendeel! 😉
Ook op andere audiofiele fora meldt iedereen dat Roon een aanzienlijke verbetering is in geluidskwaliteit, dus het zal zeker kloppen.


Als je dan een device als output selecteert (vb PC met externe DAC) en een track afspeelt dan stuurt Roon Server via RAAT de bits naar je Roon Endpoint en van daar naar de aangesloten DAC

Hierbij nog een schematische voorstelling.
Wat gebruik jij dan als Roon server (core)?
Gewoon een pc die op hetzelfde thuisnetwerk is aangesloten (wifi of ethernet)?


ROON-schematisch-tbv-LM-website.png
 
Er zijn een aantal zaken die Roon extra doet. Het belangrijkste is dat je heel precies kan zien wat er precies gedaan wordt, en dat je daardoor makkelijker kan zien wat de "weak link's" zijn zodat je daarop aanpassingen kan doen. De foute driver gebruiken bijvoorbeeld op een "computer" endpoint is iets heel makkelijk om over't hoofd te zien, maar die wel zorgt voor gedegradeerde kwaliteit. Roon maakt dat duidelijk in een oogwenk.

Airplay gebruiken op een endpoint voor een high res file? => Je ziet dat die gedownsampled wordt via dat protocol. Soms heb je de keuze om voor een ander protocol te gaan zodat je wel de maximale resolutie van je source kan behouden. Ook op mobiele apparaten is het vaak wat puzzelen om lossless files zoals FLAC/ALAC effectief in lossless te laten afspelen en niet te laten downsamplen naar AAC of zo...

Ik wist voor ik met Roon begon niet dat daar zo veel verschil op zat, op drivers, op protocollen... Ook zijn alle snufjes beschikbaar: gapless playback bijvoorbeeld, maar ook heel wat DSP:

Roon gaat, als je dat wil, een file up-samplen tot het maximum dat je DAC aankan.
MQA is mogelijk, met de eerste unwrap in de core en dan indien ondersteund de rendering fase in de DAC.
Je kan room correction toevoegen (DSP) via een meting van je listening room acoustics die je dan kan importeren.
Roon heeft speciale DSP profiles voor Audeze headphones die je kan selecteren
Je kan squeezebox endpoints toevoegen
Je kan HQplayer als addon gebruiken
Roon heeft native DSD support, inc transcoding naar PCM. Ik heb wat DSD en een DSD capable dac, werkt prima...

Ik denk dat je je vraag misschien kan omdraaien: wat doet Roon NIET met je sourcefile, voor die aan je DAC aangeboden wordt... Los van "fidelity" en de kans op snake oil bij veel audiofiele technieken (MQA, anyone?) vind ik het gewoon een heel fijne tool om mee te luisteren. Ik heb ook PLEX / PLEXamp met Tidal HiFi integration die in theorie hetzelfde doet, maar ik vind Roon toch fijner... Dat zal zeker een stuk subjectief zijn...

EDIT: goeie uitleg: https://blog.roonlabs.com/signal-path/

Ik gebruik een NUC als host voor mijn PLEX en Roon Core. Vroeger was dat enkel Roon met ROCK OS, maar ik hoor het verschil niet met mijn downstream apparaten dus heb ik er iets bij op gezet. NUC staat via ethernet aan het LAN aangesloten en staat in mijn rack. Endpoints hebben UTP en/of WiFi. Beiden werken voor mij identiek qua geluidskwaliteit. NUC is via specifieke poort bereikbaar via WAN zodat ik met de Roon Arc app ook mobiel op de core kan. Werkt heel goed (feature is maar een week oud). Ik gebruik zelden multi-room streaming, maar ik doe wel vaak hand-off van 1 endpoint naar een ander als ik elders ga luisteren...

't zijn soms stomme dingen he: Als ik met Airpods Pro casual naar iets aan't luisteren op een iOS device, maar ik wil even gaan zitten en iets meer resolutie dan neem ik gewoon een Dragonfly DAC en een betere set headphones, sluit die aan op het iOS device en je gaat gewoon verder maar met betere kwaltitiet. Alternatief kan ik die track ook gewoon naar een ander enpoint "gooien" en daar verder luisteren. Ik vind het heel handig om op een groot scherm een album te kiezen, maar via mijn telefoon een track te kunnen skippen terwijl ik niet meer aan dat scherm zit...

Ik gebruik local SSD storage voor mijn library in de NUC, daarvoor deed ik dat via een NAS maar internal storge is iets snappier...

Hope this helps...
 
Terug
Bovenaan