Zoektocht naar goed radio systeem

darkslave

Member
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goed ‘radio’ systeem voor in de living, keuken, … dezelfde muziek af te spelen.
Zoals gewone radio, spotify, youtube,…

Aan onze tv hangt een samsung soundbar (cinematic q-series soundbar hw-q800a), kan hier misschien iets op gebouwd worden?

Indien er betere systemen zijn hoor ik het graag!
Liefst ook wat betaalbaar 😋
Bediendbaar met google nest enzo is wel interessant.

Dankjewel!
 
Als audiokwaliteit belangrijk voor je is, zou ik eens kijken naar Bluesound.
Zeer tevreden gebruiker hier!

Multiroom systemen zullen overigens gebruik maken van internetradio voor de reguliere FM/DAB kanalen.
 
Even gekeken naar bluesound, vind ik toch wat te prijzig precies.

Internetradio op zich is geen ramp, gsm en tablets genoeg in de buurt constant
 
Heb een aantal Sonos One speakers in huis staan. Zeer content van.

 
Blijf in ieder geval weg van Denon Heos.

Denon maakt fantastische AV receivers, maar hun Heos systeem is echt ondermaats.
Heb er eentje in huis gehad en na een paar weken terug tweedehands verkocht. Daarna overgeschakeld op die Bluesounds.
 
Blijf in ieder geval weg van Denon Heos.

Denon maakt fantastische AV receivers, maar hun Heos systeem is echt ondermaats.
Heb er eentje in huis gehad en na een paar weken terug tweedehands verkocht. Daarna overgeschakeld op die Bluesounds.
denon heos is inderdaad iets dat niet goed werkt. je gaat naar Denon voor de goede versterkers en dan komen ze met zoiets af. heel jammer.
persoonlijk doe ik niet aan streamen via de Denon. Als je enkel degelijke audiokwaliteit zonder al te fancy software die u helpt alle kamers van geluid te voorzien, dan is Denon zeer geschikt.
 
Iemand ervaring met de harman kardon citation one mk3?
269€ voor 2 boxen bij coolblue.

Veel verschil met bv een sonos one wat 408€ is voor 2 boxen
 
Op vlak van geluidskwaliteit gaat niets boven Roon als core platform vandaag, maar de instapkost is best hoog.

Sonos (het protocol + de hardware), BlueOS (Bluesound hardware) zijn opties, maar je kan ook voor Airplay, Tidal Connect, Spotify Connect of Chromecast gaan met goede end-points die je gekozen protocol ondersteunen. Vaak kan je zelf een RPi gebruiken als streamer en kan je daarachter elk paar actieve of passieve speakers + amp van je keuze plaatsen. Sommige speakers hebben ingebouwd ondersteuning voor (meerdere) streaming protocollen zoals Roon, Chromecast, etc...

Je soundbar ondersteunt al Spotify Connect, Chromecast en Airplay 2 dus dat zijn logische technologieën om compatibiliteit mee op te zoeken. Alle 3 de technologieën ondersteunen lossless formaat (CD of iets betere kwaliteit) dat is toch gevoelig beter dan MP3/AAC/etc...

Airplay is enkel nuttig als je heel erg into Apple devices bent, en dan nog...
 
Op vlak van geluidskwaliteit gaat niets boven Roon als core platform vandaag, maar de instapkost is best hoog.

Sonos (het protocol + de hardware), BlueOS (Bluesound hardware) zijn opties, maar je kan ook voor Airplay, Tidal Connect, Spotify Connect of Chromecast gaan met goede end-points die je gekozen protocol ondersteunen. Vaak kan je zelf een RPi gebruiken als streamer en kan je daarachter elk paar actieve of passieve speakers + amp van je keuze plaatsen. Sommige speakers hebben ingebouwd ondersteuning voor (meerdere) streaming protocollen zoals Roon, Chromecast, etc...

Je soundbar ondersteunt al Spotify Connect, Chromecast en Airplay 2 dus dat zijn logische technologieën om compatibiliteit mee op te zoeken. Alle 3 de technologieën ondersteunen lossless formaat (CD of iets betere kwaliteit) dat is toch gevoelig beter dan MP3/AAC/etc...

Airplay is enkel nuttig als je heel erg into Apple devices bent, en dan nog.
Thanks voor uw uitgebreide reactie! Jammer genoeg veel chinees voor mij waar ik niet onmiddellijk raad weet
 
Thanks voor uw uitgebreide reactie! Jammer genoeg veel chinees voor mij waar ik niet onmiddellijk raad weet
ofwel betaal je voor een systeem dat nu exact doet wat je wil, maar in de toekomst misschien niet meer bruikbaar is.
OF je doet zelf redelijk wat moeite om uit te zoeken wat je nu wil en hoe dat allemaal werkt en binnen de kortste keren ben je zelf anderen aan het helpen een geluidssysteem op te zetten.

Belangrijkste is weten wat je nu wilt.
 
Poging tot vereenvoudigde uitleg.

Je hebt een hele hoop bedrijven die streaming-protocollen zijn beginnen maken. Het is dit protocol dat de muziek vanop je eigen devices (pc/telefoon) of de cloud (Spotify, Apple Music, Tidal) tot aan een streamer brengt. Er zijn toestellen zoals jouw soundbar die een ingebouwde streamer hebben, maar je hebt ook losse streamers waar je dan speakers naar keuze kan hangen.

Allen protocollen hebben hun voor-en-nadelen.
Aangezien je soundbar al Airplay2, Chromecast en Spotify connect ondersteunt is het mogelijk interessant daarvan te vertrekken.
 
Poging tot vereenvoudigde uitleg.

Je hebt een hele hoop bedrijven die streaming-protocollen zijn beginnen maken. Het is dit protocol dat de muziek vanop je eigen devices (pc/telefoon) of de cloud (Spotify, Apple Music, Tidal) tot aan een streamer brengt. Er zijn toestellen zoals jouw soundbar die een ingebouwde streamer hebben, maar je hebt ook losse streamers waar je dan speakers naar keuze kan hangen.

Allen protocollen hebben hun voor-en-nadelen.
Aangezien je soundbar al Airplay2, Chromecast en Spotify connect ondersteunt is het mogelijk interessant daarvan te vertrekken.
Oke dankje!

Even bekeken en gedaan, een multiroomsysteem aanvullend op de soundbar van samsung wordt niet gemaakt door samsung als ik het goed teruggevonden heb.

Doordat de soundbar en tv ook worden opgenomen in google home lijkt mij dat die harman kardon een mooie aanvulling kan zijn doordat die ook in google home kan worden opgenomen. Qua streaming opties hebben zowel soundbar als die wifispeakers dezelfde opties.

Correct me if i’m wrong en deze gedachte gang niet klopt?
 
ofwel betaal je voor een systeem dat nu exact doet wat je wil, maar in de toekomst misschien niet meer bruikbaar is.
OF je doet zelf redelijk wat moeite om uit te zoeken wat je nu wil en hoe dat allemaal werkt en binnen de kortste keren ben je zelf anderen aan het helpen een geluidssysteem op te zetten.

Belangrijkste is weten wat je nu wilt.
Moet eigenlijk onmiddellijk aan de Logitech Squeezebox denken. Was destijds een fantastisch apparaatje, maar totaal geen ondersteuning meer.

Ik hoop dat ik met BlueSound nog even goed zit en er nog lang ondersteuning blijft. En zo niet toch eens verder dat Roon systeem uitpluizen, wat ik al dikwijls heb zien passeren, maar nog niet meteen het fijne ervan begrepen heb.
 
Doordat de soundbar en tv ook worden opgenomen in google home lijkt mij dat die harman kardon een mooie aanvulling kan zijn doordat die ook in google home kan worden opgenomen. Qua streaming opties hebben zowel soundbar als die wifispeakers dezelfde opties.

Is het niet zo dat Google Home enkel dient voor apparaten te bedienen?

De sturing vanuit uw streamingdienst blijft nog altijd afzonderlijk (Spotify connect geloof ik in jouw geval).
Wat betekent dat je vanuit Spotify kan kiezen of je afspeelt op die soundbar of op de nieuwe Harman Kardons.

Beiden synchroniseren zal dus niet lukken, wat met een native multiroom systeem wel kan. Maar de vraag is of je dat nodig hebt?
 
Moet eigenlijk onmiddellijk aan de Logitech Squeezebox denken. Was destijds een fantastisch apparaatje, maar totaal geen ondersteuning meer.

Ik hoop dat ik met BlueSound nog even goed zit en er nog lang ondersteuning blijft. En zo niet toch eens verder dat Roon systeem uitpluizen, wat ik al dikwijls heb zien passeren, maar nog niet meteen het fijne ervan begrepen heb.
altijd wat afwachten. roon lijkt nu populair. ik wil dat ook eens proberen.
 
Is het niet zo dat Google Home enkel dient voor apparaten te bedienen?

De sturing vanuit uw streamingdienst blijft nog altijd afzonderlijk (Spotify connect geloof ik in jouw geval).
Wat betekent dat je vanuit Spotify kan kiezen of je afspeelt op die soundbar of op de nieuwe Harman Kardons.

Beiden synchroniseren zal dus niet lukken, wat met een native multiroom systeem wel kan. Maar de vraag is of je dat nodig hebt?
Gisteren eens getest.
Ik google home kan ik groepen maken van speakers, dit gedaan met soundbar en google nest, deze speelden toen dezelfde spotify muziek af. Hierdoor dacht ik dus dat als ik die harman kardons aanklcht en in dezelfde groep plaatste ook zij dus dezelfde muziek zouden spelen.

Neverthless, ik heb gwn een systeem nodig dat ln de living en keuken dezelfde muziek gelijktijdig kan spelen zodat het overal te horen is op ons gelijkvloers. Is dit nu met de soundbar erbij of niet maakt niet veel uit voor mij..
 
Gisteren eens getest.
Ik google home kan ik groepen maken van speakers, dit gedaan met soundbar en google nest, deze speelden toen dezelfde spotify muziek af. Hierdoor dacht ik dus dat als ik die harman kardons aanklcht en in dezelfde groep plaatste ook zij dus dezelfde muziek zouden spelen.
Alright!
Welke HKs zijn het trouwens?
 
Hier werkt alles gewoon via google home speakers. Als je geen topkwaliteit wil (want dat kost belachelijk veel), speelt dat meer dan goed genoeg.
 
Ik ken het fijne niet van Google Home omdat ik dat zelf niet gebruik. Over Roon kan ik jullie wel meer vertellen, ik gebruik dat al een aantal jaren. Sinds gisteren kan dat systeem ook buitenshuis streamen, tot dan moest je voor buiten altijd een alternatief gebruiken zoals PlexAmp, maar nu dus niet meer...

Roon moet je zien als een virtuele component van een HiFi rack, naast je versterker, streamer, Phono etc... Het is dé technologie om digitale muziek van zowel eigen media als streaming media naadloos te combineren in 1 library, met "exploratie" ervan zoals je de boekjes van CD's of de hoes van platen zou lezen: er is heel wat metadata dat gesourced wordt bovenop je library. Daarnaast is het ook technisch zo gemaakt dat het "signal path" zo zuiver mogelijk is en je dus maximale geluidskwaliteit hebt. Het ondersteunt dus ook exotische HighRes formaten en geeft veel inzicht en controle over hoe die formaten behandeld worden.

Roon wil muziekliefhebbers (audiophiles) ondersteunen om de transitie te maken van de klassieke platen en CD's naar een digital first omgeving, zonder aan geluidskwaliteit in te boeten en ze doen dat echt heel goed...
 
Terug
Bovenaan