Ziekteverlof - kan dit?

😀😀😀 empathische HR policy zeg
Kheb dat nogal gehoord. Dat is om te vermijden dat een werknemer zich toch schuldig zou beginnen voelen over het werk/er zelf naar zou vragen/de manager er zelf iets over zou zeggen (goedbedoeld hé, maar de impact blijft hetzelfde).
(nu een veel beterschap mailtje en niet meer is meestal geen probleem, tenzij er een pestprobleem was tussen werknemer en manager :p)

Alles hangt er hier imo van af hoe de vraag gesteld is, als ze gewoon de vraag gesteld hebben dan is er imo niets mis mee (en ik vermoed dat dat ook is wat hier is gebeurd).
Als het gaat om verplichten/dwang/druk zetten dan is het natuurlijk fout, maar ik kan me niet goed inbeelden dat een school dat hier gaat doen. In een familiale KMO tot daar toe nog.
Lol, in een school wordt er nochtans veel gevraagd/zelf voorgesteld door zieke leerkrachten want:
- ge vindt geen vervanger voor 1 week
- er is een vervanger maar ik stel toch de examens op want ik heb alle leerstof gegeven
-er is een vervanger maar ik moet alle practica nog uitleggen aan hem/haar
- er is een vervanger maar ik moet toets x/huistaak y/project x nog verbeteren en doorgeven en bij de klassenraad zijn

Etc

Als het gaat om verplichten/dwang/druk zetten dan is het natuurlijk fout, maar ik kan me niet goed inbeelden dat een school dat hier gaat doen.
Ik ben met een zware buikgriep nog aangekomen op internaat om de nacht te komen doen, tegen 17u was ik al meermaals naar het toilet moeten spurten. Collega's zeiden dat ik echt naar huis moest, ik vond dat ook.
Ik belde de directie daarvoor op en kreeg: "je bent komen opdagen, je zal je shift nu ook uitdoen en anders zal je niet meer moeten terugkomen."
Welkom in het onderwijs waar interimers als wegwerpmateriaal worden gezien.

Lol, in een school wordt er nochtans veel gevraagd/zelf voorgesteld door zieke leerkrachten want:
- ge vindt geen vervanger voor 1 week
- er is een vervanger maar ik stel toch de examens op want ik heb alle leerstof gegeven
-er is een vervanger maar ik moet alle practica nog uitleggen aan hem/haar
- er is een vervanger maar ik moet toets x/huistaak y/project x nog verbeteren en doorgeven en bij de klassenraad zijn

Etc

Zijn allemaal pseudo toestanden. Je bent ziek of niet. Als je ziek bent, the music stops. Waarom je nog een examen zou willen opstellen... klinisch controle gedrag. Leraars...

Ik heb ooit in mijn hand gezeten met een kettingzaag. 4weken thuis. 1x gebeld om heel kritische shit over te dragen op dag 3 of zo. Daarna op mijn gemak genezen en erna gewoon weer aan de slag. En ik kon in theorie waarschijnlijk rapper eat werken. Maar elke dag 2x verpleegster langskomen, om de 4h pijnstillers, je eigen gat met moeite kunnen afvegen. Stress van het werk daartussen draaien, weinig bevorderlijk voor niemand.

En ja, er is shit geweest door mijn afwezigheid. En ja, iedereen leeft nog altijd, de wereld draait nog en we hebben de shit nadien opgelost.

En niemand heeft mij kwalijk genomen. Zou jij verwachten van een zieke dat hij practica etc uitlegt aan je? Nee. Dus waarom zou je het zelf dan doen...

I mean, smijt die huiswerken/practica in de vuilbak. Precies of de wereld gaat vergaam daardoor. Of DE INSPECTIE. Ja, dat zijn dergelijke onmensen dat ze je liever een zieke leerkracht zien werken dan 1 huiswerkje te dumpen. ... 😑

Ik probeer leraars te verstaan, maar elke post die ik hier zie passeren bevestigt mijn beeld van sado masochistic gedrag van leraars die denken dat ze op zichzelf de wereld moeten verbeteren of de ruggengraat van een slak hebben.

Ik ben met een zware buikgriep nog aangekomen op internaat om de nacht te komen doen, tegen 17u was ik al meermaals naar het toilet moeten spurten. Collega's zeiden dat ik echt naar huis moest, ik vond dat ook.
Ik belde de directie daarvoor op en kreeg: "je bent komen opdagen, je zal je shift nu ook uitdoen en anders zal je niet meer moeten terugkomen."
Welkom in het onderwijs waar interimers als wegwerpmateriaal worden gezien.
Mijn antwoord zou zijn, schijt omhoog (pun intended) en 2 dagen thuis op de pot zitten. Als de directie het zo belangrijk vindt, kunnen ze er zelf gaan zitten ipv zieke te verplichten.

@Mulan , die verhalen die jij hebt van directies. Daar tegenover was auschwitz Club Med. Ik blijf herhalen, "self imposed". Niemand verplicht je om met buikgriep te werken, echt niet. Waar kom je zelfs nog maar af met buikgriep, daar zou ik als directie het schijt van krijgen (pun intended again).

Zijn allemaal pseudo toestanden. Je bent ziek of niet. Als je ziek bent, the music stops. Waarom je nog een examen zou willen opstellen... klinisch controle gedrag. Leraars...

Ik heb ooit in mijn hand gezeten met een kettingzaag. 4weken thuis. 1x gebeld om heel kritische shit over te dragen op dag 3 of zo. Daarna op mijn gemak genezen en erna gewoon weer aan de slag. En ik kon in theorie waarschijnlijk rapper eat werken. Maar elke dag 2x verpleegster langskomen, om de 4h pijnstillers, je eigen gat met moeite kunnen afvegen. Stress van het werk daartussen draaien, weinig bevorderlijk voor niemand.

En ja, er is shit geweest door mijn afwezigheid. En ja, iedereen leeft nog altijd, de wereld draait nog en we hebben de shit nadien opgelost.

En niemand heeft mij kwalijk genomen. Zou jij verwachten van een zieke dat hij practica etc uitlegt aan je? Nee. Dus waarom zou je het zelf dan doen...

I mean, smijt die huiswerken/practica in de vuilbak. Precies of de wereld gaat vergaam daardoor. Of DE INSPECTIE. Ja, dat zijn dergelijke onmensen dat ze je liever een zieke leerkracht zien werken dan 1 huiswerkje te dumpen. ... 😑

Ik probeer leraars te verstaan, maar elke post die ik hier zie passeren bevestigt mijn beeld van sado masochistic gedrag van leraars die denken dat ze op zichzelf de wereld moeten verbeteren of de ruggengraat van een slak hebben.
Ik ben zelf geen leerkracht hoor.
(Bedankt voor alle assumpties!). Maar ik versta hun moeilijkheid om dat uit handen te geven. In de meeste werken is er meer backup voorhanden (zowel in mensen als in documentatie om over te nemen bv) en vaak meer ruimte om dingen uit te stellen/te laten liggen. Of gaat ge leerlingen laten liggen?

En ja als ge nog niet vastbenoemd zijt, kunt ge niet zomaar op uw strepen staan bij directies - al zou dat wel moeten- tenzij ge het niet erg vindt om niet meer in die scholengroep aan de slag te kunnen. Meestal zijn er maar een paar scholengroepen in uw regio btw. En niet alle leerkrachten (vakken) zijn even gevraagd

Is dat allemaal ok? Nee, maar dat zegt ook niemand (gij insinueert alleen maar dat de directie alleen maar goedbedoeld iets vraagt en de leerkrachten het zichzelf aandoen natuurlijk!)

Mijn antwoord zou zijn, schijt omhoog (pun intended) en 2 dagen thuis op de pot zitten. Als de directie het zo belangrijk vindt, kunnen ze er zelf gaan zitten ipv zieke te verplichten.

@Mulan , die verhalen die jij hebt van directies. Daar tegenover was auschwitz Club Med. Ik blijf herhalen, "self imposed". Niemand verplicht je om met buikgriep te werken, echt niet. Waar kom je zelfs nog maar af met buikgriep, daar zou ik als directie het schijt van krijgen (pun intended again).
Het probleem is dat een groot deel van de mensen in de zorg en het onderwijs een zorgende persoonlijkheid heeft waarbij ze zichzelf heel vaak wegcijferen.
Ik ben dan nog opgegroeid in een gezin genre: "als ge niet in de kliniek ligt, kunt ge gaan werken!"
Mijn moeder heeft me nog letterlijk gezegd, toen ik crepeerde van de migraine: "ge kunt dan toch ne halve dag gaan zeker, tot je het ècht niet meer kan houden?".

Dus ja, dan laat je over je heen lopen, zeker als je stabiliteit wil en rechten op wil bouwen ergens.
Ik heb al veel vooruitgang geboekt op dat vlak, maar op mijn sterkste dagen, ben ik waarschijnlijk nog ergens onder doorsnee aan het bungelen als het op assertiviteit op het werk aankomt. :unsure:

...
...
...
Ik veronderstel dat jij niet werkt met mensen als "product", dan zou je het mss wel verstaan. Als je weet dat de ontwikkeling van software of whatever in de shit loopt, who cares. Maar de ontwikkeling van kinderen is nog een stukske anders.

Mijn vrouw is zo'n 6 maand thuis geweest met een burnout. Ze heeft in het begin (eerste week) ook nog hard gewerkt om de overdracht te doen naar een collega die zo overnemen. Want er lag materiaal (toetsen, ...) thuis, materiaal enkel op haar privé-laptop,... Moet dat? Nee. Zal de wereld vergaan als je dat niet doet? Nee. Maar het geeft je een ander gevoel als je die kinderen terug in de ogen moet kijken.

Effectief les geven is natuurlijk nog iets anders, dan begin je weer met nieuwe leerstof.

1. Zorg begint met zelfzorg.
2. Leraars zijn, met alle respect, jobs met perfecte backups. In elke school lopen 100 klonen rond die examens kunnen afnemen of iemand in de studie zetten. Het is vooral een kwestie van willen afgeven en niet "Kunnen afgeven".
3. Als je naar de dokter gaat en je wordt thuis gezet, waarom ging je dan naar de dokter als je niet luistert?

2. Leraars zijn, met alle respect, jobs met perfecte backups. In elke school lopen 100 klonen rond die examens kunnen afnemen of iemand in de studie zetten. Het is vooral een kwestie van willen afgeven en niet "Kunnen afgeven".
3. Als je naar de dokter gaat en je wordt thuis gezet, waarom ging je dan naar de dokter als je niet luistert?
Diagnose, behandeling, doorverwijzing,… Een dokter durft dat al eens doen.

De diagnose is: slecht (TL;DR samenvatting dan toch). De behandeling is: rust en niet gaan werken.

So I repeat, waarom naar de dokter gaan als je niet luistert?
Ah ik wist niet dat we een arts in de zaal hadden. Proficiat.

Ik neem aan dat hij medicatie kreeg voor zijn hoge bloeddruk in afwachting van verdere onderzoeken. Die zal hij waarschijnlijk wel nemen. Het leven is niet zo zwart wit als 'ik ga naar de dokter en ik doe ofwel alles ofwel niets van wat hij zegt'. Maar dat weet jij waarschijnlijk wel vanuit uw medische opleiding.

1. Klopt, zeker mee eens.
2. Hmm... tenzij je het idee hebt dat kinderen van 10-12 ook examens kunnen afnemen of studie kunnen organiseren, lukt dit in onze school zeker niet. Ik versta dat je het hier over middelbaar hebt, maar ook daar heb je scholen met tekorten aan leerkrachten.
3. Omdat ziek geen binaire situatie is.

1. Klopt, zeker mee eens.
2. Hmm... tenzij je het idee hebt dat kinderen van 10-12 ook examens kunnen afnemen of studie kunnen organiseren, lukt dit in onze school zeker niet. Ik versta dat je het hier over middelbaar hebt, maar ook daar heb je scholen met tekorten aan leerkrachten.

Ik had het over de andere leerkrachten. Die kunnen heus wel een examen opstellen of een huiswerk verbeteren van een ander. En ja, die hebben het druk, maar een zieke het laten doen is beter? Desnoods schrap je de toets/huiswerk. Wie heeft er in het middelbaar geen toetsen gemaakt waar je nooit de punten van kreeg? Ik heb er wel zo paar gemaakt...

3. Omdat ziek geen binaire situatie is.

Nee, maar als je overwerkt/stressed bent en je gaat naar de dokter en de dokter zegt thuisblijven. What did you expect? Dat hij ging zeggen, tussen 6 en 8 naar tik tak kijken? Je weet dat het ofwel werken ofwel thuisblijven is. Je krijgt het onvermijdelijk verwachte antwoord en dan voer je het niet uit...

Ah ik wist niet dat we een arts in de zaal hadden. Proficiat.

Ik neem aan dat hij medicatie kreeg voor zijn hoge bloeddruk in afwachting van verdere onderzoeken. Die zal hij waarschijnlijk wel nemen. Het leven is niet zo zwart wit als 'ik ga naar de dokter en ik doe ofwel alles ofwel niets van wat hij zegt'. Maar dat weet jij waarschijnlijk wel vanuit uw medische opleiding.

En je moet dokter zijn om te weten of iemand tijdens zijn ziekteverlof wegens stress niet moet blijven werken ?

Hallo,
Een vraagje:

Begin januari geopereerd geweest aan m'n schouder, normaal 3 maanden revalidatie.
Eerste maand als bediende betaald door de werkgever, alles normaal verlopen.
Ik heb moeten documenten invullen met allerlei info waaronder ook een vraag of ik een bijkomende vervangings/invaliditeits inkomen heb, dit heb ik naar eer en geweten juist ingevuld ( heb in 1991 een zwaar arbeidsongeval gehad waardoor ik 25% invalide ben)hierbij moest ik ook het brutobedrag invullen dat ik per maand ontvang van de verzekering van m'n werkgever toen)
Nu krijg ik een correctie van de CM waardoor ik een heel deel minder ontvang zoals eerst berekend was, door die verrekening van m'n arbeidsongeval in 1991.
M'n vraag is:
Klopt dit en kan dit want dit krijg ik al jaren bovenop m'n loon.
Er is bij de berekening van de ziekteuitkering geen rekening gehouden met de indexatie van 2026, ziekteuitkering is berekend op brutoloon 2025.
Het scheelt niet veel maar juist is juist.

Alvast bedankt.

Ivm je eerste vraag kan ik niet antwoorden, wetgeving verandert en is qua cumul redelijk complex. Stel gerust je vraag aan de dienst uitkeringen van de mutualiteit of de sociale dienst, maar leg de nadruk op het feit dat er geen verband is tussen je arbeidsongeval en de schade aan je schouder (als dat zo is), dit kan belangrijk zijn.

Check ook of die 25% volledig economische schade is die vergoed wordt, of indien het een combinatie van economische schade en hulp van derden is.

Ivm tweede vraag: indien arbeidsongeschiktheid in januari start, moet je meer hebben.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan