Album of the week Yellow Swans - Going Places

Wat voegt een hoofdtelefoon hier nu toe? isolatie? breder stereo-effect?
Het gevoel wat arbeiders honderd jaar terug ervaarden na twaalf uur werken in een fabriek zonder enige bescherming aan de oren, als ze in hun bed lagen.
Af en toe hoor je dan eens een klagende foreman tussen dat geluid door, maar dat is bijzaak.
Hun oren en al wat daar verder inzit, produceerde zelf muziek. Zelfs dokters konden het niet geloven en stuurden ze naar het zottenhuis.
Het was niet het type geluid van een fabriek wat ze te horen kregen in eigen wandelgangen, maar een rustigere afgeleide daarvan.
Om hen op punt te houden, weet je?

Het is geen publiek geheim dat de voorvader van 'drone' een onbekende wetenschapper was, die ver op zijn tijd voorliep.
Door mensen te lokken / verplichten naar fabrieksveilige omgevingen kon hij zijn slag slaan.
'Constante trillingen doorboren in de oren'. Dat was zijn meesterwerk. Twaalf uur aan een stuk, jaar in, jaar uit.
Gevolg was dat een van de arbeiders zijn ervaringen in het zottenhuis doorvertelde aan de waarlijke ontdekker van deze 'drone'-muziek.

Natuurlijk had de wetenschapper een controlegroep en de helft daarvan werd doof en hun kinderen ontdekten popmuziek, want hun ouders konden het toch niet aanhoren.
De andere helft zag geen kwaad in het fabrieksgeluid-experiment en werkten verder. Zij kregen hun kinderen en heel wat jaren later werd 'the golden age of serial killers' in het leven geroepen.
De ouders werden geïnterviewd over de wandaden van hun kinderen, maar ze waren zo fel gezombificïeerd van fabrieksgeluiden in hun hoofden, dat ze wijselijk zwegen.

FF naar de 21e eeuw.
In deze dystopische wereld zoals eerder aangehaald, krijgen onze politiemensen steeds meer en meer middelen en je hoort me al van ver arriveren.
Excuseer, je hoort de drone al van ver arriveren.
Een wijdverspreid militair gevolg van die gouden tijd een vijftigtal jaar terug, om gemakkelijker de ciminelen op te sporen.
We worden bekeken op plekken dat we het niet eens beseffen.
Dat is de eerste stap.
De tweede stap is een globale 'drone'-epidemie.
Ow, wacht, misschien zijn ze er al mee bezig:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/12/geluidskaart-stad-antwerpen/

Edit:
Best wel goed album. Apprecieer zoiets wel.
Godspeed you Black Emperor was vroeger een superbe verrassing. Dit is iets minder, maar geschikte muziek om iedereen weg te jagen van een huwelijksfeest om zelf op je eentje te genieten van al die drank en taart.
 
Laatst bewerkt:
Even door de rest van hun discography gegaan, blijft consequent ontoegankelijk, voor mij net voorbij de grenzen van verteerbare song/track structuur, en ik kan veel abstracts verdragen.

Btw band die ik zoek lijkt beetje op The Haxan Cloak, zal er wel op komen.
 
Even door de rest van hun discography gegaan, blijft consequent ontoegankelijk, voor mij net voorbij de grenzen van verteerbare song/track structuur, en ik kan veel abstracts verdragen.

Btw band die ik zoek lijkt beetje op The Haxan Cloak, zal er wel op komen.
Drowner Yellow Swans vind ik nochtans ook de moeite.

Net even zitten zoeken naar noise duo's die onder die beschrijving kunnen vallen maar ik heb echt geen idee wie je bedoelt. :unsure:
 
Toen ik begon te denken: "amai dienen intro duurd lang" zat ik al aan track 3

Ik begrijp er niets van. Vreemde abstrackte kunst in muziek vorm.
Niet men ding.
 
Gisterenavond voor de eerste keer geluisterd, was stikkapot maar wou deze toch opzetten. Wow, wat een plaat. Drone is een genre waar ik amper mee bekend ben, Sunn O))) is zowat het enigste denk ik, en daar is het ook hit or miss voor mij, maar deze plaat was wel degelijk een hit. Verdere kritiek blij ik verschuldigd en geef ik wel als ik een 2de luistersessie heb gehad als ik wat meer uitgerust ben.

Moet zeggen dat ik over het algemeen echt al positief verrast ben door alle aotw tot dus ver.
 
Ik ben wel te vinden voor wat noise en drone op tijd en stond. Ik kende dit album al maar had er al jaren niet meer naar geluisterd, tot een paar weken geleden. Toen werd ik opnieuw aan het bestaan herinnerd doordat je het gepost had in het 'waar luister ik naar' topic!

Ik vind dit ook een sterk album en eigenlijk relatief toegankelijk voor dit genre? Bij dit soort muziek is het heel moeilijk om te zeggen waarom ik het goed vind of niet, het klikt gewoon of niet. @Deckard weet in zijn post goed te verwoorden wat mij niet lukt. Ik vind het ook tof dat dit soort muziek een ander effect heeft afhankelijk van hoe je het beluistert. Met koptelefoon is het kopje onder gaan in de noise maar ik heb het deze week ook opgezet op een klein speakertje terwijl ik aan't werken was en dan heeft het iets rustgevend.
 
Wat is dat hier allemaal? Achtergrondgeluid, ruis, oorsuizingen...? Ik vond het een heerlijk album, zeer toegankelijk en dynamisch. Mooie ontdekking voor mij, nog nooit eerder van gehoord. Going Places (title track) is zo goed dat het op repeat een album op zichzelf kan vormen :love:
 
Zit nog wel wat orde en veel muzikaals in deze 'wanorde'. Tis ook een kunst om drones en noise goed te laten klinken en op dit album voegt het alleen maar veel goeds toe. Tis niet noise om noise te maken.

Favo nummer: Limited Space, beetje contradictorisch want dit is het nummer wat voor mij het ruimst klinkt.

Zal het wel niet snel opnieuw opzetten, daarom is het mij iets te abstract.

IMG-1786.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met open mond dit album beluisterd en de comments hierboven gelezen. Open mond welteverstaan omdat ik niet begrijp waar jullie het over hebben.
Ik hoor niks buiten wat geruis en irritant lawaai. Ik zal wel wat missen, maar het voelt als een bende tieners die zichzelf hebben overtuigd dat een joke album van 1 of andere onnozelaar "the next big thing is".

What the actual fuck @Kid_C !!!
(sorry)
 
Ik heb met open mond dit album beluisterd en de comments hierboven gelezen. Open mond welteverstaan omdat ik niet begrijp waar jullie het over hebben.
Ik hoor niks buiten wat geruis en irritant lawaai. Ik zal wel wat missen, maar het voelt als een bende tieners die zichzelf hebben overtuigd dat een joke album van 1 of andere onnozelaar "the next big thing is".

What the actual fuck @Kid_C !!!
(sorry)
Heb je wel echt goed geluisterd door de lagen ruis? :unsure:
 
Heeft iedereen wel hetzelfde album geluisterd? Ik begin eraan te twijfelen eerlijk gezegd :tongue:
Ik vind het zalig dat dit zo'n extreem verschillende reacties geeft. Voor de ene is het pure emotie en de ander klinkt het niet anders dan ruis op een tv.
 
Terug
Bovenaan