Xerius factuur BIS contract

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
Vraagje,

mijn vriendin heeft van oktober tot mei toen ze haar vast contract kreeg bij haar huidige werkgever onder een BIS contract 4/5de gewerkt.

In januari is ze als zelfstandige in bijberoep gestart, waar ze tot juni geen enkele diensten geleverd heeft of facturen voor opgestart. Ze was in volle overtuiging dat ze onder het gewone bijberoep-stelsel viel en betaalde dus het minimum aan sociale bijdragen.

Nu heeft Xerius het dossier gaan nakijken en blijkt dat er van januari tot mei geen RSZ werd betaald (door de BIS) waardoor nu die periode voor haar als hoofdberoep wordt aanzien.
Dus krijgt ze nu een factuur van 1424.80 euro er boven op. Volgens Xerius moet ze die betalen maar is daar echt niets aan te doen?

@JPV ? :unsure:

Dit kreeg ze van Xerius
 
Vraagje,

mijn vriendin heeft van oktober tot mei toen ze haar vast contract kreeg bij haar huidige werkgever onder een BIS contract 4/5de gewerkt.

In januari is ze als zelfstandige in bijberoep gestart, waar ze tot juni geen enkele diensten geleverd heeft of facturen voor opgestart. Ze was in volle overtuiging dat ze onder het gewone bijberoep-stelsel viel en betaalde dus het minimum aan sociale bijdragen.

Nu heeft Xerius het dossier gaan nakijken en blijkt dat er van januari tot mei geen RSZ werd betaald (door de BIS) waardoor nu die periode voor haar als hoofdberoep wordt aanzien.
Dus krijgt ze nu een factuur van 1424.80 euro er boven op. Volgens Xerius moet ze die betalen maar is daar echt niets aan te doen?

@JPV ? :unsure:

Dit kreeg ze van Xerius
Is dat niet dezelfde regels als een IBO contract?
https://blog.liantis.be/nl/boekhouders-en-accountants/ibo
Ik zou denken dat Xerius dan gelijk heeft.

Je zou nog een starterskorting kunnen aanvragen zodat de hoofdberoep bijdragen worden verminderd naar 382,98 EUR per kwartaal.
 
Is dat niet dezelfde regels als een IBO contract?
https://blog.liantis.be/nl/boekhouders-en-accountants/ibo
Ik zou denken dat Xerius dan gelijk heeft.

Je zou nog een starterskorting kunnen aanvragen zodat de hoofdberoep bijdragen worden verminderd naar 382,98 EUR per kwartaal.

Ja, Xerius houdt inderdaad voet bij stuk maar ik kan mij inderdaad haast niet bedenken dat je zoveel moet betalen als je 0 euro inkomsten hebt.
Echt best wel jammer.
 
Ja, Xerius houdt inderdaad voet bij stuk maar ik kan mij inderdaad haast niet bedenken dat je zoveel moet betalen als je 0 euro inkomsten hebt.
Echt best wel jammer.
Had geen melding gekregen van je @ , waarschijnlijk heb je hem via edit toegevoegd?

(ik veronderstel hier dat ze geen werkloosheidsuitkeringen kreeg, want anders is er mogelijks nog meer problemen op komst)
Behalve de vermindering die Apelords zegt is daar idd niks aan te doen, ze heeft geen andere tewerkstelling waarvoor ze bijdraagt aan de maatschappij, logisch dus dat ze geen bijberoep kan starten, maar dat het een hoofdberoep is. De duurtijd van oktober-mei overschrijdt overigens de maximumduurtijd. Die duurtijd klopt dus waarschijnlijk niet.

Los daarvan vind ik de situatie van je vriendin, maatschappelijk gezien, niet goed, mocht het toch zo kunnen dat ze in bijberoep start:
- Je vriendin heeft een betaalde stage, "toevallig" bij de werkgever waar ze daarna in dienst komt. Kan dat dit toeval is? 0%. In de praktijk is het dus een verlengde proefperiode, zonder dat de overheid RSZ-bijdragen krijgt.
- Je vriendin wil iets in bijberoep starten maar wil geen bijdragen betalen. Dat ze geen inkomsten heeft, is irrelevant. Ze heeft immers wel de bedoeling om inkomsten te maken (anders moet ze dat bijberoep niet starten) en zelfstandig zijn levert nu eenmaal niet altijd onmiddellijk inkomsten op. Als je enkel belastingen moet betalen als je inkomsten had, zou iedereen zelfstandig worden.
 
Volgens mij telt die periode als zelfstandige nu wel mee voor haar pensioen (sowieso), en dat BIS niet (ik ken BIS helemaal niet).. Dus dan is het niet helemaal weggesmeten!
 
Ja inderdaad, ik verwijt Xerius ook niets.
Gewoon echt doodjammer, want dat is echt 1500 euro weggesmeten

Volgend jaar in de belastingbrief betaalde soc bijdragen vermelden, opgeteld met alle andere kosten van het bijberoep.
Code 1606.

(Dan is het tenminste niet geen weggesmeten geld.)
 
Problemen ga je er niet mee hebben maar het kan nadelig zijn indien je weinig andere beroepskosten hebt. (Omwille van 30% forfaitaire aftrek)
Volledig mee eens... het is allemaal wat telwerk dat er bij komt kijken en als je het verkeerd doet, ben je dief van je eigen portefeuille.
 
Terug
Bovenaan