xbox series x of game pc?

Leclerc

Well-known member
Crowdfunder FE
Situatie : Het kriebelt om na jaren terug wat (meer) te gamen. Ik ben in bezit van 1st gen Xbox one en pc uit 2008 (core2duo). Beide niet meer geschikt voor het huidige gaminglandschap en ik gebruik deze eigenlijk nooit meer. En ik wil natuurlijk wel genieten van de moderne graphics.
Een switch heb ik ook nog in huis, maar dat is meer voor de kinderen.

Dilemma : koop ik een series x of nieuwe (of 2dehands) game pc?

Games die me interesseren momenteel : Battlefield 2042, Forza Horizon 5, AoE4, D2 resurrected, New world (of misschien terug wow), en in de toekomst zeker Diablo4.

Series X voordelen :
- Goedkoop tov game pc.
- Gamepass. Dit lijkt wel heel interessant.
- andere?
Series X nadelen :
- Ook nieuwe tv nodig, want de huidige 11 jaar oude plasma doet de series x wat tekort. Nu, de nieuwe tv gaat er waarschijnlijk binnen 1-3 jaar zoiezo komen.
- Ik kan niet zomaar de tv claimen om te gamen. Daar hangt ook mijn surround aan en is toch wel een extra waar ik van geniet tijdens het gamen.

Game pc voordelen :
- Ideaal voor MMO (het kriebelt om me daar nog eens in te gooien) en in toekomst Diablo 4.
- Ik kan gamen wanneer ik wil.
- Werkt gamepass hier ook?
Game pc nadelen
- Duur in de huidige markt. (2dehands dan maar?)
- Eveneens nieuw scherm nodig
- Ik kan geen gebruik maken van mijn surround.

Misschien is een optie om series X te kopen in combinatie met een goed pc scherm.
Pfff, ik weet het niet en het gaat me zoiezo geld kosten.

Iemand die in de zelfde situatie zit of zat?
Zie ik iets over het hoofd?
 
Om eerlijk te zijn, zoals de markt er nu voor staat, zou ik voor een xbox console gaan. Cpu's, moederborden, enzo verder zijn wel goed verkrijgbaar en niet overdreven duur. Videokaarten, toch wel het belangrijkste voor games, zijn zelfs 2de hands zodanig duur dat je voor die prijzen al een console hebt :sop:
 
Ik zou voor xbox series x gaan persoonlijk in combo met een goed scherm.
Pc zou ik voor gegaan zijn mochten de prijzen wat normaal zijn.

Reden dat ik ook een console heb, mijn pc begint serieus te verouderen en voel dit wel in moderne games.
Maar gamepass werkt ook op pc, maar op console heb je HEEL wat meer games en xbox 360 klasiekers.

Budget wise in deze tijd zou ik gewoon console + scherm + gamepass gaan.
Ik dacht zelf dat xbox ook muis en toetsenbord support had, dus misschien kan je diablo 4 zo spelen.
Enige ja een MMO speel je op pc, maar daar heb je geen uber machine voor nodig.
Toch zeker niet voor FFXIV / WoW / Eso, natuurlijk New world zal wel wat meer vragen.

Wil je toch MMO spelen op console, eso is gratis in de gamepass.
Is perfect te doen met controller aangezien ze niet veel buttons vragen.
Dacht dat FFXIV ook op console was.
 
Xbox in combinatie met nieuwe tv :p

Gamepass heb je direct games teveel en als het dan binnen een jaartje nog kriebelt eventueel gamepc kopen.
 
Gamepass werkt ook op PC, ja. Het 'enige' nadeel van PC is dat het veel duurder is om een rig samen te stellen die dezelfde (laat staan betere) capaciteiten als de Xbox Series X heeft en dat er een enorme schaarste aan GPU's is. Afgezien daarvan is PC eigenlijk overal in het voordeel.

- Je kan games spelen die niet op Xbox staan.
- Toegang tot bijna alle nieuwe Xbox games via GamePass.
- Playstation is nu ook meer en meer games naar PC aan het porten.
- Zelfs Switch games kan je op PC spelen met een emulator.
- En als je MMO's wil spelen dan is PC ook vaak de beste keuze.

Overigens kan je je PC ook gewoon aansluiten op je TV en zo je surround system gebruiken. Best wel een voldoende lange HDMI kabel kopen en een TV met lage input lag die geoptimaliseerd is om games te spelen.
 
Gamepass werkt ook op PC, ja. Het 'enige' nadeel van PC is dat het veel duurder is om een rig samen te stellen die dezelfde (laat staan betere) capaciteiten als de Xbox Series X heeft en dat er een enorme schaarste aan GPU's is. Afgezien daarvan is PC eigenlijk overal in het voordeel.

- Je kan games spelen die niet op Xbox staan.
- Toegang tot bijna alle nieuwe Xbox games via GamePass.
- Playstation is nu ook meer en meer games naar PC aan het porten.
- Zelfs Switch games kan je op PC spelen met een emulator.
- En als je MMO's wil spelen dan is PC ook vaak de beste keuze.

Overigens kan je je PC ook gewoon aansluiten op je TV en zo je surround system gebruiken. Best wel een voldoende lange HDMI kabel kopen en een TV met lage input lag die geoptimaliseerd is om games te spelen.
Dat is dan ook meteen de duurste optie : pc+nieuw scherm+nieuwe tv+Dure hdmi kabel die door heel de living loopt. Maar zou inderdaad wel ideaal zijn.
Straks punten scoren thuis😅
 
Ik zou voor xbox series x gaan persoonlijk in combo met een goed scherm.
Pc zou ik voor gegaan zijn mochten de prijzen wat normaal zijn.

Reden dat ik ook een console heb, mijn pc begint serieus te verouderen en voel dit wel in moderne games.
Maar gamepass werkt ook op pc, maar op console heb je HEEL wat meer games en xbox 360 klasiekers.

Budget wise in deze tijd zou ik gewoon console + scherm + gamepass gaan.
Ik dacht zelf dat xbox ook muis en toetsenbord support had, dus misschien kan je diablo 4 zo spelen.
Enige ja een MMO speel je op pc, maar daar heb je geen uber machine voor nodig.
Toch zeker niet voor FFXIV / WoW / Eso, natuurlijk New world zal wel wat meer vragen.

Wil je toch MMO spelen op console, eso is gratis in de gamepass.
Is perfect te doen met controller aangezien ze niet veel buttons vragen.
Dacht dat FFXIV ook op console was.
Ik heb het even nagekeken en xbox heeft inderdaad keyboard en mouse support.
Dat had ik nog niet door maar is wel ideaal om zo Diablo en AoE4 te spelen. Is er iemand die dit al eens geprobeerd heeft? Speelt dit hetzelfde als keyboard en mouse op pc?
Enkel mmo zal ik dan moeten laten vallen want in eso heb ik weinig interesse. Maar voor de rest check ik dan wel bijna alle boxjes. En een console is redelijk gemakkelijk verplaatst richting surround set up als ik die eens een avond voor mezelf heb.
Het lijkt erop dat dit wel het juiste duwtje is richting de xbox.

Edit: wat ik misschien wel ga missen bij xbox dan is de blizzard community die op pc toch meer aanwezig is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het even nagekeken en xbox heeft inderdaad keyboard en mouse support.
Dat had ik nog niet door maar is wel ideaal om zo Diablo en AoE4 te spelen. Is er iemand die dit al eens geprobeerd heeft? Speelt dit hetzelfde als keyboard en mouse op pc?
Enkel mmo zal ik dan moeten laten vallen want in eso heb ik weinig interesse. Maar voor de rest check ik dan wel bijna alle boxjes. En een console is redelijk gemakkelijk verplaatst richting surround set up als ik die eens een avond voor mezelf heb.
Het lijkt erop dat dit wel het juiste duwtje is richting de xbox.

Edit: wat ik misschien wel ga missen bij xbox dan is de blizzard community die op pc toch meer aanwezig is.
Ging diablo niet crossplay zijn ? Kan haast niet denken dat ze dit niet zouden doen.
Heb het zelf niet getest, maar zal wel zelfde spelen. Het zou anders zijn mocht je zo xim adapter nodig hebben, dan speelt het wel anders.
Ik ben content van mijn xbox, ook al is het maar een series s. Maar ik speel op 1080p scherm dus was de x beetje overkill voor nu.
Mijn game pc staat zelf niet meer aan voor te gamen, enige dat ik daar nog op doe is series kijken en een keer pokeren.
 
Voor een game PC vind ik 4K eigenlijk overkill en is 1440p eerder de sweetspot qua schermgrootte en afstand tot het scherm.

Ik zou zelf opteren voor een 1440p scherm met 120 of 144 Hz refresh rate, daar ga je imo meer plezier aan beleven dan een 4K scherm.
 
Ik zou toch voor xbox gaan gaat u veel goedkoper uitkomen, als je nu een pc maakt mag je die binnen 2a 3 jaar weer upgraden ( dus weer kosten )
 
Ik zou toch voor xbox gaan gaat u veel goedkoper uitkomen, als je nu een pc maakt mag je die binnen 2a 3 jaar weer upgraden ( dus weer kosten )
Hangt er vanaf welke hardware je kiest. Heb al bijna 6 jaar hetzelfde systeem. Enigste upgrade is de Vega 64 naar een 2080 een tijd geleden, omdat die Vega 64 kapot was gegaan, dus had geen keuze.
 
Is een 4k monitor nuttig voor de series X?
Of is een goedkopere 1440p monitor goed genoeg?

edit : en is hdmi 2.1 belangrijk dan?
 
Laatst bewerkt:
Zeker nuttig en blijkt dat de 4k monitoren toch nog een serieuze meerprijs hebben over de 1440p monitoren.

Heeft het nut om een 28" 4k monitor te kopen als je er dichtbij gaat zitten? Is het echt een groot verschil tov 1440p?

De gigabyte M28U is dan voor 4k de beste keuze maar is dan wel direct 749euro.
Voor 4k waar te nemen moet je altijd dicht zitten, zelf op grote tv's.
Maar ik zou 1440p nemen en al zeker mocht er HDR op de monitor zitten.

HDR > 4K
Ik game al jaren op 1080p en nog altijd kunnen games me bekoren met hun graphics.
En zeker met HDR daar nog eens bij is dit dag en nacht verschil.
 
Kogel is door de kerk. Wordt een series x in combinatie met een 2dehands 27” 1440p scherm, dit om de kosten wat te drukken.
Volgend jaar dan waarschijnlijk een nieuwe 4k oled tv.
Een game pc had eigenlijk wel mijn voorkeur maar die prijzen zijn momenteel te belachelijk voor woorden. Ook 2dehands zijn er geen koopjes te vinden.
Nu kan de zoektocht naar een series x beginnen.
Op 2dehands en marktplaats staan er wel te koop maar ik weiger om meer dan 500euro te betalen aan scalpers.

Edit : 🤞dat ze AoE4 nog uitbrengen op xbox.
 
Kogel is door de kerk. Wordt een series x in combinatie met een 2dehands 27” 1440p scherm, dit om de kosten wat te drukken.
Volgend jaar dan waarschijnlijk een nieuwe 4k oled tv.
Een game pc had eigenlijk wel mijn voorkeur maar die prijzen zijn momenteel te belachelijk voor woorden. Ook 2dehands zijn er geen koopjes te vinden.
Nu kan de zoektocht naar een series x beginnen.
Op 2dehands en marktplaats staan er wel te koop maar ik weiger om meer dan 500euro te betalen aan scalpers.

Edit : 🤞dat ze AoE4 nog uitbrengen op xbox.

 
Terug
Bovenaan