Duidelijk niet goed gelezen. Want ik zeg duidelijk dat ik het nog niet heb berekend. Maar ben er bijna zeker van dat ik goedkoper ging uitkomen met WP.
Je hebt het niet berekend, maar je bent wel bijna zeker -> buikgevoel.
Het is wel een beetje speciaal omdat ik zelf zonnepanelen ga leggen (en zelfs met duurdere panelen en hybride storedge omvormer al op een terugverdientijd van 15j kwam) en zelf de verwarmingsketel ga aansluiten.
Uitzonderingsgeval dus. Al vind ik 15j terugverdientijd pittig. En voor mij dan de moeite niet waard.
Maar heb hier even bekeken en ben zeker overtuigd van WP nu.
Viessman ketel incl boiler 3300€
Daikin altherma incl boiler die kan koelen 6500€
Dit zijn enkel de prijzen van de ketels+boilers (en buitenunit). Vermits u vloerverwarmingsbuizen er toch voor beiden moeten liggen.
Enkel en alleen al het feit dat die warmtepomp in de zomer 2 graden binnen kan weghalen is al het prijs verschil waard.
Die daikin haalt al een scop van 4.5 en zal er voor een deel voor zorgen dat u zelfverbruik van u panelen omhoog gaat.
1) uw aanschaf is duurder
2) uw vaste kosten zijn duurder - basis van deze claim : mijn woning met een warmtepomp en het aantal KWH dat die genereert en de omgerekende kost om voor die KWH gas aan te kopen via het goedkoopste contract - voor de cijfers zie de post in de zonnepanelenthread.
3) de koelfunctie is beperkt en wettelijk gezien moet uw installateur/leverancier u een document bezorgen waarop er duidelijk vermeld staat dat deze is uitgeschakeld. Is dit niet het geval, dan worden er boetepunten verrekend in uw e-peil. Dus in principe is dat koelen geen voordeel voor een (ver)nieuwbouw aangezien het niet MAG koelen. Daarom dat er zoveel mensen ook hun airco zetten nadat hun E-peil is berekend en de controle erover is langs geweest. Daarnaast is airco + gas en grotere meerwaarde dan Warmtepomp L/W. Indien je dan toch die zaken zelf kunt zetten, dan ga je met de meerprijs van de aanschaf voor de Warmtepomp de prijs van die airco kunnen coveren.
4) Het voordeel van zelfverbruik zie ik niet echt. Uiteindelijk heb je nog altijd geld moeten uitgeven om die zonnepanelen te leggen (dus initiële investeringskost) en je moet dan ook nog eens meer voor uw verbruik betalen. Als iets voordelig is, moet je die meerkost kunnen terugverdienen met een lagere kost ergens anders. Als dat niet het geval is, is dat gewoon geld weggooien.
Als je dan toch 5000€ wilt weggooien, dan stuur ik u wel even mijn rekeningnummer door hoor. De firma dankt u !!!
Dan is er nog mijn buikgevoel dat zegt dat binnen maximaal een 10-tal jaar ze gaan beginnen gas installaties meer te beginnen belasten omdat ze anders hun 2050 doelstellingen niet gaan halen.
Daar kan ik u in volgen. Maar dat is geen zekerheid. En het gaat mij enorm verwonderen wanneer zoiets snel geregeld is of wordt. Mijn buikgevoel zegt, dat als ik 10 jaar kan uitzingen met een gasinstallatie, dat ik al 10 jaar voordeel heb gehad eraan van de goedkopere initiële kost EN de gebruikskost. En dat ik dan na 10- 15 jaar die gasinstallatie kan vervangen door een warmtepomp op basis van de nieuwe financieel beste oplossing. Toch wanneer je een goedkope gasketel zet. Wat ik persoonlijk dan zou doen ipv het dubbele te betalen voor een gasketel die misschien 30 jaar meegaat.
Pot en ketel zeker
Ik vond van niet, maar het valt mij wel op dat er hier een paar mensen zijn MET een warmtepomp die effectief cijfertjes hebben. En mensen die de berekening gemaakt hebben voor hun nieuwbouw en die het niet zien zitten.
Dan lijkt mij dat je wel iets meer mag doen dan zeggen pot en ketel om uw standpunt te verduidelijken en vooral mensen te overtuigen.
Nu heb je berekend dat het goedkoper is om een tuinhuis op te warmen.
1) Mijn warmteverbruik van een woning van 160m2 is 9000kwh (afgerond naar boven). Dat lijkt mij toch wel ietsie pietsie groter dan een tuinhuis. niet ?
2) Geef ons dan de cijfers waarop jij uw buikgevoel baseert.
3)
@Bimmer zijn woning was ook geen tuinhuis. En ik dacht mij te herinneren dat hij daarbij in de buurt kwam.
Want een gezin verbruikt al sowieso 3500 kwh gemiddeld elektriciteit per jaar.
Dus in u 2 gevallen is het ofwel wp : 3500+2667 kwh elektriciteit. Ofwel gas : 3500 kwh + 13333 khw gas
Ik zie de relevantie niet van die 3500kwh wanneer er over de verwarmingskost berekend wordt.
Dan kom ik al goedkoper uit in aankoop energie voor de warmtepomp.
Verder vergeet je weer mee te nemen dat er onderhoud verplicht is bij een gasketel.
Ik begrijp niet waarop je u baseert dat het goedkoper uitkomt in aankoop energie voor de warmtepomp.
Het onderhoud op een gasketel is verplicht. Dit is elke 2 j. Er echter vanuit gaan dat een L/W warmtepomp geen correctief onderhoud vergt is echter verkeerd. Daarnaast is er ook preventief onderhoud noodzakelijk al kan je dat uitblazen en schoonmaken van de ventilator al sneller zelf doen. Echter dit onderhoud alleen gaat het verschil in prijs niet dichtrijden. Daarvoor zijn de verschillen te groot.
Daarna neem je bewust zonnepanelen niet mee terwijl die, beperkt, gaan ook voor zorgen dat er minder afname is.
Mijn generatie in de winter dekt mijn normaal elektrisch verbruik niet. Ik zie dan ook niet hoe dat een nog groter verbruik voor een warmtepomp ervoor gaat zorgen dat er minder afname is.
Eerst een heel epistel schrijven over dat gas toch wel iets goedkoper is per jaar maar dan wel een dure oplossing voorstellen als comfort optie
Indien ik 7000€ spendeer aan verwarming of 3300€ aan verwarming en 3700€ aan koeling. En de laatste is kwalitatief beter, wat is dan de beste investering als je koelen zo belangrijk vindt ?
@SomeDude neen incl btw. die viessman kwam dan uit DE gevonden via idealo.de en de daikin was ergens een NL webshop. De prijzen van daikin kan je van hun website halen. Adviesprijs is rond de 8500€
Vergeet niet dat een warmtepomp moet gevuld worden met koelvloeistof. Ik heb zo'n vulset niet standaard liggen. Voor een thuisinstallatie van een gasketel heb je dat probleem niet. Dus die kost moet je ook nog bijrekenen. Dat kan vlot 4 - 6 jaar onderhoudskost zijn om iemand te vinden die dat gaat willen doen voor U indien je niemand in de vriendenkring hebt die installeert. Maar als dat het geval was, dan had je het product misschien ook nog goedkoper kunnen krijgen.