Woning te koop: ervaringen van de verkoper

Het is zover hier. De woning staat te koop sinds maandag en zaterdag heb ik de bezoeken ingepland.

Net zoals fabke via de notaris maar dan moet je de bezoeken dus wel zelf inplannen en organiseren.

Heb een half uur voorzien per bezoek. Het is geen groot huis dus hoop dan rond te zijn. Ik dacht nog een foldertje met wat foto's en info mee te geven, bv gasverbruik enzo.

Als er nog tips zijn om die bezoeken af te handelen hoor ik ze graag. Wat laat je bijvoorbeeld eerst zien enzo.
Ik sta ook op het punt het onze te verkopen. Ik wil ook zo wat de bezoeken groeperen. Ik ben van plan om iets minder tijd te voorzien dan nodig per bezoeker.. gewoon om de mensen mekaar te laten tegenkomen om een gevoel van concurrentie te geven :D

Soit. Wie de vraagprijs geeft krijgt het sowieso. Ik hoef ook niet het onderste uit de kan te halen en er een biedingsoorlog van te maken.

Het is zover hier. De woning staat te koop sinds maandag en zaterdag heb ik de bezoeken ingepland.

Net zoals fabke via de notaris maar dan moet je de bezoeken dus wel zelf inplannen en organiseren.

Heb een half uur voorzien per bezoek. Het is geen groot huis dus hoop dan rond te zijn. Ik dacht nog een foldertje met wat foto's en info mee te geven, bv gasverbruik enzo.

Als er nog tips zijn om die bezoeken af te handelen hoor ik ze graag. Wat laat je bijvoorbeeld eerst zien enzo.
Uit nieuwsgierigheid.. hoelang tussen het posten van de advertentie en het eerste telefoontje? :)

Soit. Wie de vraagprijs geeft krijgt het sowieso. Ik hoef ook niet het onderste uit de kan te halen en er een biedingsoorlog van te maken.
Dat mag jij als particulier ook helemaal niet doen 🙃.
Vraag is dan wat doe je als er iemand een mail stuurt terwijl je een mondeling bod krijgt, allebei de vraagprijs?
En zo nog tal van misschien waarschijnlijker scenario's. Ik zou dat toch deftig voor mezelf uitmaken, op voorhand.

Dat mag jij als particulier ook helemaal niet doen 🙃.
Vraag is dan wat doe je als er iemand een mail stuurt terwijl je een mondeling bod krijgt, allebei de vraagprijs?
En zo nog tal van misschien waarschijnlijker scenario's. Ik zou dat toch deftig voor mezelf uitmaken, op voorhand.
Biedingsoorlog is verkeerd verwoord. zolang je het hoogste bod niet vermeld is er geen probleem denk ik? Ik wil maar zeggen dat ik niet zit te azen op de premium prijs. Ben al content als het vlot weg is in de buurt van de vraagprijs.

En die situaties die jij aankaart vind ik niet moeilijk. Dan ga ik in op het bod van de mensen waarbij ik het beste gevoel heb. Geen kat die weet wie nu eerst was.

Bijkomende vraag: als iemand de vraagprijs bied, ben je dan eigenlijk verplicht het bod te aanvaarden? Stel dat je een week later nog een kijkdag hebt.. kan je dan dat bod van de vraagprijs nog een week in beraad houden? (Hypothetisch, want ik denk als we de vraagprijs krijgen dat ik het meteen zal aanvaarden)

Laatst bewerkt:
Bijkomende vraag: als iemand de vraagprijs bied, ben je dan eigenlijk verplicht het bod te aanvaarden? Stel dat je een week later nog een kijkdag hebt.. kan je dan dat bod van de vraagprijs nog een week in beraad houden? (Hypothetisch, want ik denk als we de vraagprijs krijgen dat ik het meteen zal aanvaarden)
Nee, ik stelde me die vraag ook toen we t huis van mijn partner verkochten

Je bent vrij te verkopen aan wie je wilt.
Bijv A biedt 400 000 euro. B biedt 390 000 maar omdat jij een beter gevoel hebt met kandidaat B (en omdat het het huis was van je grootmoeder, sentimentele band mer het huis en je denkt dat kandidaat B het huis beter zal verzorgen dan A), mag je kiezen aan wie je het wilt verkopen.

We hadden de eerste kijkdag al een persoon die een mondeling bod deed, direct de vraagprijs.
Hebben gevraagd om dit via mail te doen en heb verteld dat de kijkdagen van deze week wel nog zouden doorgaan maar van de 2de week niet. Ik heb alle kandidaten per mail contact gehad en verteld dat we al een bod gekregen hebben en als ze het huis komen bezoeken, dat ik max tegen die datum een bod moet ontvangen

Soms gaan mensen ook vragen of ze een "optie" kunnen nemen. Als je al een fatsoenlijk bod heb, kun je dat natuurlijk gemakkelijk weigeren.
Maar wat in de andere gevallen? Moeten ze betalen voor die optie? Bedrag dat ze dan terugkrijgen bij effectieve verkoop aan hen?

In mijn geval, maandag te koop gezet. 1e kijk weekend was direct volgeboekt. Maar ook de vraag rond optie gekregen. Kunnen weigeren, want ik had al 2 biedingen. Eentje onder en eentje boven vraagprijs.

Ik had keuze tussen 2 personen. De ene persoon kon alles alleen betalen, dus geen bank nodig.

Het andere (jong koppel) bood 3 a 4 k euro meer maar moest bij de bank gaan voor hun lening.

Omdat we ook in tijdsnood waren, hebben we voor de persoon gegaan die alles zelf kon betalen.

Voor die optie; laat iedereen die een bod wilt doen, eens schriftelijk bod doen. Dan heb je een beter zicht op,want je gaat doen

Laatst bewerkt:
Soms gaan mensen ook vragen of ze een "optie" kunnen nemen. Als je al een fatsoenlijk bod heb, kun je dat natuurlijk gemakkelijk weigeren.
Maar wat in de andere gevallen? Moeten ze betalen voor die optie? Bedrag dat ze dan terugkrijgen bij effectieve verkoop aan hen?

In mijn geval, maandag te koop gezet. 1e kijk weekend was direct volgeboekt. Maar ook de vraag rond optie gekregen. Kunnen weigeren, want ik had al 2 biedingen. Eentje onder en eentje boven vraagprijs.
Ik vind dat hele optie gedoe onduidelijk, ik heb zelf 3x iets gekocht (2x via immo en 1x bij particulieren direct) en ze vroegen overal gewoon om een (bindend) bod te doen dat zij al dan niet kunnen aanvaarden. Die immo's vroegen dan om hun bodformulier te gebruiken en daar staat dat ze 10% van het geboden bedrag kunnen eisen, mits je bod door hun aanvaard is en je het daarna terugtrekt. Ik zie niet in wat een verkoper te winnen heeft om gewoon een optie te aanvaarden, zondat dat er een (bindend) bod aan vasthangt.

Zonet per ongeluk het zoekertje al gepubliceerd - wou het nog laten nalezen door mijn vrouw. Dus terug offline gehaald

Het heeft minder dan 1 minuut online gestaan => 5 gemiste oproepen, 3 sms’en en 3 contactformulieren

:unsure:

Ik vind dat hele optie gedoe onduidelijk, ik heb zelf 3x iets gekocht (2x via immo en 1x bij particulieren direct) en ze vroegen overal gewoon om een (bindend) bod te doen dat zij al dan niet kunnen aanvaarden. Die immo's vroegen dan om hun bodformulier te gebruiken en daar staat dat ze 10% van het geboden bedrag kunnen eisen, mits je bod door hun aanvaard is en je het daarna terugtrekt. Ik zie niet in wat een verkoper te winnen heeft om gewoon een optie te aanvaarden, zondat dat er een (bindend) bod aan vasthangt.

Een optie nemen kost geld he. Als je die niet uitoefent, mag de verkoper dat geld ook houden.

Een optie nemen kost geld he. Als je die niet uitoefent, mag de verkoper dat geld ook houden.

Een optie is doorgaans net niet betalend. Dat is het hele idee van een optie. En net daarom is dat iets dat weinig wordt toegestaan, want wanneer je iemand een optie geeft voor pakweg 2 weken en ondertussen is er iemand die meteen wil tekenen, kan je dat dus niet doen. En als degene die een optie heeft dan uiteindelijk niet tekent, heb je niks.

Een optie is doorgaans net niet betalend. Dat is het hele idee van een optie. En net daarom is dat iets dat weinig wordt toegestaan, want wanneer je iemand een optie geeft voor pakweg 2 weken en ondertussen is er iemand die meteen wil tekenen, kan je dat dus niet doen. En als degene die een optie heeft dan uiteindelijk niet tekent, heb je niks.

Het is niet omdat sommige verkopers akkoord gaan met een optie zonder betaling, dat dit plots het idee van een optie wordt. Opties zijn net wel betalend (zie aandelenmarkt, bijvoorbeeld, zit er vol mee en die zijn (helaas) betalend). Jij loopt mogelijks vertraging op en dat risico wordt vergoed.

Als opties doorgaans niet betalend waren, zou het wel heel straf zijn dat een kennis een optie (betalend) heeft genomen en die een week later heeft verkocht aan een 3de partij. Niemand in dat proces heeft gezegd: huh, maar opties zijn gratis normaal.

Dus waarom zou ik ooit een optie toestaan als verkoper?

In ruil voor boter bij de vis. Bij een geaccepteerd bod zal je moeten procederen als je een schadevergoeding wil bekomen. Bij een optie (doorgaans lager geprijsd dan de 10% schadevergoeding) zit je niet met een complex contract. Men oefent uit, of niet (en dan hou je simpelweg die 5%).

Het is niet omdat sommige verkopers akkoord gaan met een optie zonder betaling, dat dit plots het idee van een optie wordt. Opties zijn net wel betalend (zie aandelenmarkt, bijvoorbeeld, zit er vol mee en die zijn (helaas) betalend). Jij loopt mogelijks vertraging op en dat risico wordt vergoed.

Als opties doorgaans niet betalend waren, zou het wel heel straf zijn dat een kennis een optie (betalend) heeft genomen en die een week later heeft verkocht aan een 3de partij. Niemand in dat proces heeft gezegd: huh, maar opties zijn gratis normaal.

In ruil voor boter bij de vis. Bij een geaccepteerd bod zal je moeten procederen als je een schadevergoeding wil bekomen. Bij een optie (doorgaans lager geprijsd dan de 10% schadevergoeding) zit je niet met een complex contract. Men oefent uit, of niet (en dan hou je simpelweg die 5%).
Je vergelijkt appels met peren. Aandelen hebben niets te maken met de verkoop van een woning.

Dat voorbeeld van uw kennis is al helemaal speciaal, een betalende optie doorverkopen aan een 3de partij is iets wat echt zelden voorvalt en zelfs zelden gaat worden toegestaan. Geen idee hoe hij dat heeft afgedwongen, maar het is in elk geval geen courante praktijk.

Als iemand bij een woning vraagt om een optie te kunnen nemen is dat echt doorgaans niet betalend. Zoniet doen ze eerder een bod onder opschortende voorwaarde.

Destijds mijn appartement zelf te koop aangeboden zonder makelaar, want het was een mooi jaren '30 appartement in centrum Antwerpen. Was op een week of twee weken tijd verkocht aan een mooie surplus bovenop de vraagprijs omdat twee partijen tegen elkaar opboden. Ik denk €40k meer uit gehaald dan de vraagprijs. De hele regeling met de notaris verliep ook wel vlot.

Ik hoop het wel nooit meer te moeten doen.

Het staat nu 15u online en intussen 8 bezoeken gepland voor komende zaterdag. Telkens ook wel uitdrukkelijk gevraagd of het geen makelaars zijn, in het zoekertje staat ook dat makelaars zullen doorgegeven worden aan het BIV - dus ik ga er vanuit dat er geen makelaars tussenzitten. (Het lijken allemaal jonge koppels te zijn)

Dus ik denk een goede start. Wil natuurlijk nog niks zeggen, want voor hetzelfde geld heeft niemand nog interesse na de bezichtiging.

Best spannend en eigenlijk niet zo een fijn gevoel, een huis verkopen :)

Gewoon ter info: Ik heb ergens gelezen in dat regeeerakkoord ergens dat de opschortende voorwaarde van niet capabel zijn om een lening te krijgen van een bank een basisverplichting wordt in de toekomst.

Dus al zegt een koper dat hij het cash kan betalen, heb je geen stok meer als hij achteraf opschort wegens het niet verkrijgen van een lening.

Terug
Bovenaan