Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Nu nog de hollywood stem erover

"in een wereld...

waar je nooit goed kan doen...."
Binnen 10.000 jaar zal het nog complexer zijn, zal er dan nog een woord of symbool zijn die niet controversieel is, of niet met een tragische gebeurtenis geassocieerd wordt, overblijven? Zoveel eenvoudige symbolen en logo's zijn er nu ook weer niet.

Het argument van die Z vind ik ook niet veel steek uithalen, als het echt te controversieel is, cancel dan die letter uit ons alfabet... en vervang dan elke z door een s zoals ze in Duitsland gedaan hebben.

Hou toch gewoon de zigeuner. Voor mij heeft dat de connotatie van een nomade, iemand die constant op reis is.
En een lekker frituursnackske.
En laat dat nu net niet aan jou zijn om te beslissen, of een racistische term een probleem kan zijn voor iemand anders. Of hoe een bedrijf daarop inspeelt of niet.

Binnen 10.000 jaar zal het nog complexer zijn, zal er dan nog een woord of symbool zijn die niet controversieel is, of niet met een tragische gebeurtenis geassocieerd wordt, overblijven? Zoveel eenvoudige symbolen en logo's zijn er nu ook weer niet.

Het argument van die Z vind ik ook niet veel steek uithalen, als het echt te controversieel is, cancel dan die letter uit ons alfabet... en vervang dan elke z door een s zoals ze in Duitsland gedaan hebben.
De zwaarwichtigheid van de meeste woorden, gebeurtenissen en symbolen verdwijnt wel met de tijd.

Daarvoor hebben de Duitsers ook al iets gevonden: ß
image-asset.gif

maar ß bestaat toch al sinds de middeleeuwen?

De zwaarwichtigheid van de meeste woorden, gebeurtenissen en symbolen verdwijnt wel met de tijd.
Het hakenkruis zal wel nog lang voor "haat" en dergelijke staan, en daarmee geassocieerd worden. De originele betekenis van het symbool is eigenlijk allang ondersneeuwd.

Roze bijvoorbeeld was vroeger een kleur die eigenlijk als mannelijk geassocieerd wordt of op zijn minst als neutraal. Ik heb het gevoel dat onderbewust de meeste mannen het kleur niet mooi vinden of niet mannelijk vinden juist door de connotatie die aanwezig is vandaag. Als heteroman aangetrokken tot die kleur, is een beetje not done, wat eigenlijk jammer maar ook intrigerend is, omdat er eigenlijk geen enkele reden is om het als niet mannelijk te zien en toch zien we het zo.

Dat zal wel veranderen in de toekomst. Maar als je dat een mooie kleur vindt vandaag, ga je toch raar bekeken worden denk ik. Een man die roze kledij draagt gaat opvallen. Misschien past het kleur ook niet voor kledij, omdat het een opvallend en geen neutraal kleur is, maar dat kan ook te maken hebben met die connotaties, dat we graag neutrale kleuren zien voor kledij. En al zeker voor auto's, de enige keren dat ik een roze auto soms zou zien, is bij sportauto's en dat zijn mensen die sowieso al willen opvallen. Maar een gewone gezinswagen is altijd wit, grijs of zwart, misschien heel soms groen of blauw maar zelfs dat wordt al niet vaak gekozen of geprefereerd. Het zijn ofwel neutrale ofwel donkere kleuren.

Dus misschien dat het eerder wijst op dat we niet graag willen opvallen (doorgaans).

En laat dat nu net niet aan jou zijn om te beslissen, of een racistische term een probleem kan zijn voor iemand anders. Of hoe een bedrijf daarop inspeelt of niet.
Gelukkig is het wel nog steeds aan mij om te kiezen welke woorden ik gebruik en wat ik van het bannen van woorden vind.

Roze bijvoorbeeld was vroeger een kleur die eigenlijk als mannelijk geassocieerd wordt of op zijn minst als neutraal. Ik heb het gevoel dat onderbewust de meeste mannen het kleur niet mooi vinden of niet mannelijk vinden juist door de connotatie die aanwezig is vandaag. Als heteroman aangetrokken tot die kleur, is een beetje not done
Kom, dit is ook echt al láng niet meer zo.
Ja, in de 90ies waa roze een typisch gay kleurtje, maar tegenwoordig is dat al lang de wereld uit.

Kom, dit is ook echt al láng niet meer zo.
Ja, in de 90ies waa roze een typisch gay kleurtje, maar tegenwoordig is dat al lang de wereld uit.
We kunnen ook eens turven, en vraag eens aan hoeveel mannen wat hun lievelingskleur is. Ik ben benieuwd hoeveel er "roze" zullen zeggen. Ik heb nog altijd het gevoel dat er een taboe over dat kleur heerst.

Zelfs iets simpels als mijn muzieksmaak zou door vélen als "gay" bestempeld worden, terwijl mijn smaak niets met geaardheid te maken heeft.

We kunnen ook eens turven, en vraag eens aan hoeveel mannen wat hun lievelingskleur is. Ik ben benieuwd hoeveel er "roze" zullen zeggen. Ik heb nog altijd het gevoel dat er een taboe over dat kleur heerst.
Wat heeft lievelingskleur ermee te maken?
Roze is ook niet mijn lievelingskleur, maar ik associeer het echt niet (meer) met gay culture.

Heeft toch niets te maken met “lievelingskleur”? Je ziet toch meer en meer mannen met bvb een hemd of polo in een roze kleur, mijzelf incluis. Is het mijn lievelingskleur, nee, maar wat wil dat ook zeggen… Draag ik het regelmatig? Zeker en vast!

Zelfs iets simpels als mijn muzieksmaak zou door vélen als "gay" bestempeld worden, terwijl mijn smaak niets met geaardheid te maken heeft.
Ik vind roze een spuuglelijke kleur en er hangt nu eens niets roze in mijn kleerkast.
Echter als ge mijn spotifyplaylist bekijkt durf ik meer dan geregeld eens de abba gold volledig afspelen.
Iets met smaken en kleuren.... ik kan er mijn vinger niet goe opleggen :p

Compleet nutteloos feit van de dag:

Roze was, tenminste in sommige streken (ik dacht Aalst maar kan verkeerd zijn), de kleur voor (baby)jongens en blauw voor de meisjes. Dat vind je nog terug in standbeelden van Jozef en Maria.

Overigens zijn zo'n zaken cultureel. Het Russisch heeft twee woorden voor de kleur blauw (donker- en lichtblauw zijn heel aparte kleuren). Lichtblauw is daar dan ook de kleur voor homo's, en als men spreekt over de lichtblauwen (голубые) is dat een beledigende term voor homo's.

Of je gebruikt een gram verstand en zet geen oorlogsteken op je bus :D
Ze gebruiken die al wel langer dan de afgelopen 3-6 maand hé :p .Maar goed, laten we elke symboliek van over de hele wereld importeren, want er zouden wel eens mensen beledigd kunnen zijn...

Laatst bewerkt:

Awel ik zal mij outen. Hopelijk verlies ik niet het respect van de gemeenschap *traan in oog*

Rose is mijn lievelingskleur, ik luister naar The Cure en ik ben heterosexueel. Dit typ ik vanonder mijn roze hello kitty dekentje.

Nu serieus, ik vertel al 30 jaar dat rose mijn lievelingskleur is. In’t middelbaar was dat nog raar, nu kijkt niemand daar nog vanop. De meeste mensen vinden mijn t shirts en dekentje dan ook cute ipv vrouwelijk.

Nu, als ik dan toch eens die, eens per decennium, negatieve reactie krijg… dat mag he. Ik keur zelf veel dingen af, mensen mogen mij afkeuren en beledigen. Life goes on.

Terug
Bovenaan