Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Ik snap zelfs niet hoe je dat zo draait. :p waarom zouden royalties zelfs uitzendverplichtingen hebben.

De reden waarom ik jou quote is omdat er een verschil is tussen een reeks niet uitzenden omdat niemand er om geeft en een aantal episodes / hele seizoenen cancelen omdat een commissie dat bepaalt.

Ik snap ook wel dat royalties eerder een leuk extraatje zijn dan een gegarandeerd inkomen.
Maar vanwaar komt die commissie nu ineens weer? Daar is hier toch geen sprake van?
In alle gevallen hebben royalties daar geen enkele invloed op.

Maar vanwaar komt die commissie nu ineens weer? Daar is hier toch geen sprake van?
In alle gevallen hebben royalties daar geen enkele invloed op.
Die acteurs krijgen toch royalties bij een heruitzending? Als ge als bedrijf dan episodes schrapt dan hebben ze toch geen kans meer op royalties ?

Die acteurs krijgen toch royalties bij een heruitzending? Als ge als bedrijf dan episodes schrapt dan hebben ze toch geen kans meer op royalties ?
Maar dat heb ik nu toch al gezegd :D
Ik weet niet of dié acteurs royalties krijgen bij heruitzendingen, maar het zou kunnen, afhankelijk van hun contract.
Als je als bedrijf dan episodes schrapt, hebben ze geen kans meer op royalties daarvoor, nee. Zo gaat dat met royalties.

Maar dat heb ik nu toch al drie keer gezegd :D
Ik weet niet of dié acteurs royalties krijgen bij heruitzendingen, maar het zou kunnen, afhankelijk van hun contract.
Als je als bedrijf dan episodes schrapt, hebben ze geen kans meer op royalties daarvoor, nee. Zo gaat dat met royalties.
Are you for real.

Dat zeg/vraag ik al letterlijk sinds mijn eerste post maar gij zit constant in te zoomen op de non-essentie.

Er is een TikTok met een mevrouw die haar royalties enveloppes toont. Ze had een aflevering of vijf een rolletje in Friends en dat was $2700 (ook begrijpelijk voor die show) maar dan bijvoorbeeld iets in Malcolm was $7.50, een rolletje in 3rd Rock $8. Dus voor zij die echt altijd maar die ene aflevering boeken of een show die niet en masse gesyndiceerd wordt, is het toch wel weinig. En dat is de VS, België moet nog minder zijn.
Wel, als gastrol zal dat inderdaad de moeite niet zijn. Als hoofdacteur kan dat toch wel is bijten - denk ik dan - .

Niet dat ik hiermee het hele systeem van royalties goedkeur hé. Elvis zijn nageslacht zit nog altijd goed binnen te cashen van zijn werk :p

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220729_93114454

Een mijn insziens terechte analyse waar ik me zeker kan in vinden. Een doorgedreven activisme gaat mensen doen verrechtsen. Dan liever wat minder woke en wat meer gematigdheid in het toekomstige politieke landschap.
Het idee dat het wat mensen zijn die te ver doorschieten is mijn inziens een veel te positief beeld van wat er gebeurt. Het gaat om beweging die een moreel kader zo ontwerpt dat ze zich vooral kunnen bezig houden met een symbolenstrijd waarin ze andere mensen als slechteriken kunnen afschilderen (en zichzelf dus als de goede) zonder dat ze zich moeten bezig houden met zelfkritiek. Diezelfde VRT die nu afleveringen van de kampioenen cancelt omdat er referenties in zitten die nu een negatieve connotatie gekregen hebben, vooral omwille van een VS-slavernij context en de nasleep daarvan, gaat binnen enkele maanden wel het WK in Qatar uitzenden, een WK gebouwd door echte (en niet-blanke) slaven en gaat op die manier mee verdienen aan die slavernij en anderen toelaten er aan te verdienen. Maar geen nood, er zullen wat van die voetballers die miljoenen verdienen op de kap van slaven knielen voor de match om zo hun respect en steun te betuigen aan de slachtoffers van slavernij ver weg in tijd en ruimte.

Het idee dat het wat mensen zijn die te ver doorschieten is mijn inziens een veel te positief beeld van wat er gebeurt. Het gaat om beweging die een moreel kader zo ontwerpt dat ze zich vooral kunnen bezig houden met een symbolenstrijd waarin ze andere mensen als slechteriken kunnen afschilderen (en zichzelf dus als de goede) zonder dat ze zich moeten bezig houden met zelfkritiek. Diezelfde VRT die nu afleveringen van de kampioenen cancelt omdat er referenties in zitten die nu een negatieve connotatie gekregen hebben, vooral omwille van een VS-slavernij context en de nasleep daarvan, gaat binnen enkele maanden wel het WK in Qatar uitzenden, een WK gebouwd door echte (en niet-blanke) slaven en gaat op die manier mee verdienen aan die slavernij en anderen toelaten er aan te verdienen. Maar geen nood, er zullen wat van die voetballers die miljoenen verdienen op de kap van slaven knielen voor de match om zo hun respect en steun te betuigen aan de slachtoffers van slavernij ver weg in tijd en ruimte.
we do not speak of such things...
Maar inderdaad. Het nadeel/voordeel van zulke moralistische kaders op te werpen is dat ze vaak een ongewilde hypocrisie met zich meebrengen.
Misschien is het wel, zoals je zegt, zelfkritiek quasi onbestaande is in activistische middens.
Maar ik veronderstel wel dat de activistische pijlen gericht worden op het WK wanneer deze van start gaat en ben dermate benieuwd of de knietjes en de vuist omhoog bij de sterspelers even vlot geëtaleerd gaan worden als vorige jaren.

Laatst bewerkt:
Ja, het is dus het tegenovergestelde, hé. Het is net puur zelfkritiek, in essentie. En het is net niét de ander wegzetten als slecht, maar gewoon wijzen op dingen die bij ons allemaal (dus bij de ander én bij jezelf) gebeuren, die we allemaal bewust of onbewust doen. Dat beseffen en daar dan iets aan veranderen indien nodig. Woke is dan ook ‘wakker’ voor zulke fouten. Bij jezelf en de ander.

Dat vijandbeeld is er niet. Behalve misschien tegen het beseffen en toch weigeren te veranderen, maar dan nog.

Geen slogans aub, hashtags of niet.
Ja, het is dus het tegenovergestelde, hé. Het is net puur zelfkritiek, in essentie. En het is net niét de ander wegzetten als slecht, maar gewoon wijzen op dingen die bij ons allemaal (dus bij de ander én bij jezelf) gebeuren, die we allemaal bewust of onbewust doen. Dat beseffen en daar dan iets aan veranderen indien nodig. Woke is dan ook ‘wakker’ voor zulke fouten. Bij jezelf en de ander.

Dat vijandbeeld is er niet. Behalve misschien tegen het beseffen en toch weigeren te veranderen, maar dan nog.
Dissagree dat er geen vijandbeeld is. Het is een extreem linkse houding die we ook in de jaren 60 zagen met een opbod voor wie de meest pure en gelijke kan uithangen. Mensen die niet meedoen zijn wel degelijk de slechte.

Ik had een tijd geleden dreadlocks en werd door mensen aangesproken op straat over “cultural appropriation”. Ze waren niet vriendelijk en zeer veroordelend. Ik hoor ook veel veroordeling naar mensen die neger zeggen of they/them stom vinden.

Mensen veroordelen doet hen sterker in de loopgraven terecht komen EN de groepen waar het over gaat worden daar niet beter van.

Zwarte mensen liggen wakker van de verhuurder die niet aan hen wil verhuren (praktisch racisme) en niet van iemand die hen neger noemt (symbolisch misschien racisme).

Er mag en moet culturele evolutie zijn in ons denken. Een kleine groep die hun overtuigingen oplegt aan de grote massa is geen evolutie.

mod edit: hashtags verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus je medemens met respect behandelen is nu zelfs extreem links. Dat lijkt mij weer gewoon een overdreven tegenreactie van extreem rechts omdat zij het niet zo begrepen hebben op zwarten of lgbt en gewoon liever boertig blijven doen. Zo politiek incorrect mogelijk proberen te zijn omdat je denkt dat beschaafdheid extreem links is... Wat bereik je daarmee?

Dat je irl iemand tegenkomt die je aanspreekt over dreadlocks als cultural apropriation is wel heel toevallig. Zulke onzin is zelfs op twitter zeldzaam. Zelfs moest dat echt gebeurd zijn, dan ga je toch niet ineens andere mensen beginnen kleineren omdat een onnozele over jouw dreadlocks begon?

Laatst bewerkt:
Zwarte mensen liggen wakker van de verhuurder die niet aan hen wil verhuren (praktisch racisme) en niet van iemand die hen neger noemt (symbolisch misschien racisme).
Top, ik zal het aan mijn vrienden meegeven dat ze zich niet zo moeten aanstellen wanneer ze weer eens makak of neger worden genoemd.

Weer empathie in overvloed hier.

Top, ik zal het aan mijn vrienden meegeven dat ze zich niet zo moeten aanstellen wanneer ze weer eens makak of neger worden genoemd.

Weer empathie in overvloed hier.
Das een goed idee, zeg hen dat. In de plaats daarvan zal ik strijden voor een effectieve gelijke behandeling voor hen.
You know, datgene waar ze effectief iets aan hebben.

Ja, je kan maar voor een van beiden pleiten natuurlijk.
Omdat voor het andere pleiten onnozel is en de aandacht alleen maar zal afleiden van waar het echt om gaat.

Als he een albino bent, zullen mensen naar jou refereren als dien albino. Je valt op, zwarten vallen ook op. Neger is enkel een negatief woord als je dat erin wil zien. Voor de meeste mensen is neger een woord dat refereert naar een zwarte, we zijn hier namelijk niet in de states.

De Albino heeft gelijke kansen als ie een huurwoning wil, de zwarte niet. De marokkaan ook niet.

Korte aandachtspanne heb jij. Het lijkt mij vooral gewoon een excuus om te kunnen blijven kleineren en eigenlijk helemaal niets te moeten doen.

Korte aandachtspanne heb jij. Het lijkt mij vooral gewoon een excuus om te kunnen blijven kleineren en eigenlijk helemaal niets te moeten doen.
Het is geen excuus als het de waarheid is.

Weet dat veel mensen niet jouw vanzelfsprekendheid delen waarmee bepaalde woorden, zwarte piet of humor in tv fueilletons opeens 'fouten' zijn.
Sommige mensen kunnen hun mening daarrond tot bewustwording uitroepen. Maar voor een ander is die bewustwording niet meer dan doen aan probleemcreatie.

Respect en beleefheid vragen is 1 ding maar de vrt die censuur toepast omdat een groepje mensen niet overweg kan met een of andere fobie om mensen te kwetsen zal is net zo goed fout.

Hoezo waarheid? Welke invloed kan je als persoon uitoefenen op verhuurders die je niet eens kent laat staan of ze discrimineren? Dat we mensen beter kunnen blijven schofferen omdat een beetje empathie de aandacht zou afleiden van andere problemen is toch gewoon onzin?

Je gaat neger vandaag al eerder tegenkomen in de non pc context van "genegerd worden". Dan kan je toch onmogelijk aanhouden dat het,zelfs los van geschiedenis, geen negatieve context heeft? Nogmaals niemand zegt dat je mensen geen (bos)neger meer mag noemen. Boertig gedrag is niet verboden maar je kan toch onmogelijk verwachten dat mensen zich niet mogen aanstellen als ze zo aangsproken worden. Waarom zou jij dat mogen bepalen?

Je kan enkel spreken vertrekkende vanuit je eigen gevoelens, je kan toch niet anderen opleggen wat ze mogen of moeten voelen?

Waar haal jij dat ik mensen kleineer? Of dat ik niets doe?
Dit soort aanvallen op mij persoonlijk zonder te weten wie ik ben is exact waarom jouw discours niet werkt. Jij hebt blijkbaar mij als vijand nodig terwijl ik net pro gelijke kansen ben.

Waar haal jij dat ik mensen kleineer? Of dat ik niets doe?
Dit soort aanvallen op mij persoonlijk zonder te weten wie ik ben is exact waarom jouw discours niet werkt. Jij hebt blijkbaar mij als vijand nodig terwijl ik net pro gelijke kansen ben.
Is toch ook alleen maar een persoonlijke aanval als je dat erin wil zien.

Zelfs nog maar pleiten dat mensen aanspreken als neger of makak schoffeert en niet meer van deze tijd is vind je onnozel en zou de aandacht afleiden van "waar het echt omgaat". Dat zijn je eigen woorden. Maar dat maakt jou niet mijn vijand. Je hoeft helemaal niets te doen.

Terug
Bovenaan