Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Een vierkant is een rechthoek maar een rechthoek is geen vierkant, klopt volledig :tongue: Oorspronkelijke artikel ging dan ook over het feit dat men zwarte spelers steevast met dezelfde adjectieven omschrijft, wat dus eerder een gevolg is van stereotypering en niet van het feit dat alle zwarten een genetische achtergrond delen die maakt dat ze sneller en sterker zijn dan blanken maar minder techniek en inzicht hebben.
Dus moet je nu zeggen : geweldige sprint van Paul Pogba, maar hij heeft ook een goed pak hersens .

?

In een ideale wereld zou de huidskleur van een speler de commentaar erover niet mogen beïnvloeden, ook al is het onbewust.
Maar de Afrikaanse sporters worden nu eenmaal vooral gekozen voor hun loopvermogen (West-Afrika is sprint/Oost-Afrika langdurig) , ook in het voetbal . Dus je zou niet mogen vermelden dat een Afrikaanse voetballer daar een geweldige sprint doet in die match ? Dat slaat toch nergens op .

Maar zijn die stereotypes vaak niet gebaseerd op feiten?
Dat is net het probleem met stereotypen. Het zijn veralgemeningen van feiten bij individuen die niks voorspellend zeggen over andere individuen. Maar toch zo gebruikt worden. Dus er zullen wel individuen zijn waar de stereotiepen voor opgaan. Maar evenveel andere.

Hallo , F1 Lewis Hamilton ?
Zwarte atleten worden vooral voor hun fysiek gekozen , das toch ook gewoon goed ? Dat is hun topkwaliteit , alle topsprinters zijn zwarten . Das geen toeval he . Zwarte sporters zijn bekend dat het goede lopers zijn , das geen geheim he . Maar dat mag je dan blijkbaar al niet meer zo zeggen ?
Dat zegt nu eens echt niemand hier. Wat Steven zegt is dat er statistisch vaker een opmerking wordt gemaakt over zijn fysiek dan over het mentale aspect, en bij een blanke andersom. Terwijl ze dezelfde sport beoefenen.

Dat zegt nu eens echt niemand hier. Wat Steven zegt is dat er statistisch vaker een opmerking wordt gemaakt over zijn fysiek dan over het mentale aspect, en bij een blanke andersom. Terwijl ze dezelfde sport beoefenen.
En is dat erg dan ? Wat is het nut van sommige statistieken eigl . Mbappé doet een geweldige sprint na een heel slimme pas van Messi . Ja kan gebeuren .

En is dat erg dan ? Wat is het nut van sommige statistieken eigl . Mbappé doet een geweldige sprint na een heel slimme pas van Messi . Ja kan gebeuren .
Nee, het is niet erg dat er een opmerking gemaakt wordt tijdens een relevante play. Een geweldige sprint van Mbappé moet zo genoemd worden. Uiteraard. Maar je moet wel het verschil maken tussen statistisch en incidentieel, hè.

Ik kan hier voor me zien dat een Marokkaan aan het inbreken is. Dat klopt dan, dan kan ik zeggen: Die Marokkaan is aan het inbreken. In datzelfde fictieve voorbeeld zijn er in mijn dorp evenveel Marokkanen die misdaden plegen als blanken, en evenveel blanke politieagenten als Marokkanen. Opnieuw, met de uitspraak over dat ene geval is niks mis. Zou maar erg zijn als je dat niet mocht zeggen.
Maar als je dan al mijn uitspraken van de afgelopen 5 jaar zou samengooien, en die van iedereen in mijn dorp, en daaruit blijkt dat ik Marokkanen heel veel vaker vernoem samen met misdaad, en blanken heel veel vaker met misdaadbestrijding, dan is er wel iets fout, hè.

Dan blijkt dat mijn weergeven helemaal niet zo objectief is. Oké, de specifieke zin die ik zeg over die ene Marokkaan die ik zie inbreken, is juist. En terecht. Maar het feit dat ik heel veel vaker Marokkanen link aan misdaad, wijst erop dat ik niet zo objectief ben als je wel zou kunnen bepleiten na alleen het horen van die eerste zin.

Dat is hier niet veel anders, hè. Mensen die dezelfde sport beoefenen. De ene groep wordt constant "slim" genoemd, de andere "snel". Terwijl de verdeling daar helemaal niet zo sterk is in de realiteit. In de NFL is dat ook een gekend gegeven. Daar zijn de blanke spelers de "scrappy gym rats" en "sneller dan je zou denken" en de latino is altijd een "firecracker". De zwarte is "very talented" (vaak met een connotatie van misschien geen harde werker).

Natuurlijk worden die niet altijd zo genoemd. En natuurlijk is dat ook niet altijd fout. Maar ze worden buitenproportioneel veel vaker zo genoemd tegenover hoe de verdeling in het echt is. Dat is dus statistisch vs incidentieel, en daarom worden er studies gedaan ipv gewoon te kijken naar een paar uitspraken als anekdote.

Vandaar: Die zogenaamde objectieve meritocratie die sport of onze beschrijving ervan is, is helemaal zo objectief niet. Dat van die benoeming was maar één voorbeeldje, hè. In de post erboven heb ik er nog een paar gegeven. Dat blanke spelers vaker op de sterpositie staan en meer geld verdienen in dezelfde sport, bijvoorbeeld.

En niet vergeten waar het over ging, hè: Dat het een probleem was, en tekenend voor deze tijd, dat iemand in een opiniestuk schrijft dat wielrennen een wittemannenclub is. Dat is het ook. En blij is dat atletiek nu meer aandacht krijgt, waar het geen wittemannenclub is. Dat is ook zo.

-fictief voorbeeld-

Dat is hier niet veel anders, hè. Mensen die dezelfde sport beoefenen. De ene groep wordt constant "slim" genoemd, de andere "snel". Terwijl de verdeling daar helemaal niet zo sterk is in de realiteit. In de NFL is dat ook een gekend gegeven. Daar zijn de blanke spelers de "scrappy gym rats" en "sneller dan je zou denken" en de latino is altijd een "firecracker". De zwarte is "very talented" (vaak met een connotatie van misschien geen harde werker).
In uw fictief voorbeeld geef ik u gelijk, maar er is geen enkele analogie tussen uw fictief voorbeeld en "hier", want het is wel heel anders.

Uw fictief voorbeeld gaat uit van een evenredige verdeling. In topsport is dit niet zo omdat je er puur met wilskracht en training niet komt. Er moet een aanleg zijn, en in veel gevallen is die genetisch bepaald. Iemand met een aangeboren hartafwijking of ademhalingsproblemen heeft ook weinig kans om topsporter te worden...

En het zijn net die factoren die de aanleg bepalen, die er voor zorgen dat sommige mensen/groepen vooral in bepaalde posities belanden. Ofwel specifieke sporten, of posities in groepsporten. En in sommige posities geven fysieke kenmerken u de bovenhand, in andere minder.
Dan is er geen enkele vorm van discriminatie om voor posities waar fysieke kenmerken zorgen voor de bovenhand, om die fysieke kenmerken ook te benoemen.

Het is enorm kort door de bocht om ze gewoon te aanzien als "dezelfde sport spelen", want binnen bepaalde sporten zijn bepaalde posities compleet anders. Die ook een andere training, fysieke kenmerken of inzicht nodig hebben.

In uw fictief voorbeeld geef ik u gelijk, maar er is geen enkele analogie tussen uw fictief voorbeeld en "hier", want het is wel heel anders.

Uw fictief voorbeeld gaat uit van een evenredige verdeling. In topsport is dit niet zo omdat je er puur met wilskracht en training niet komt. Er moet een aanleg zijn, en in veel gevallen is die genetisch bepaald. Iemand met een aangeboren hartafwijking of ademhalingsproblemen heeft ook weinig kans om topsporter te worden...

En het zijn net die factoren die de aanleg bepalen, die er voor zorgen dat sommige mensen/groepen vooral in bepaalde posities belanden. Ofwel specifieke sporten, of posities in groepsporten. En in sommige posities geven fysieke kenmerken u de bovenhand, in andere minder.
Dan is er geen enkele vorm van discriminatie om voor posities waar fysieke kenmerken zorgen voor de bovenhand, om die fysieke kenmerken ook te benoemen.

Het is enorm kort door de bocht om ze gewoon te aanzien als "dezelfde sport spelen", want binnen bepaalde sporten zijn bepaalde posities compleet anders. Die ook een andere training, fysieke kenmerken of inzicht nodig hebben.
Totaal mee eens. Maar dat fictieve voorbeeld was ook om het verschil tussen incidentieel en statistisch aan te geven.
Volgens die studies van hierboven, is het idd niet zo zwart-wit (hah), maar weldegelijk buitenproportioneel. Dus hoewel het niet dezelfde sport is, is het zelfs op dezelfde positie buitenproportioneel aanwezig.

Dan kun je niet meer spreken van pure objectieve meritocratie, en "huidskleur zou niks mogen uitmaken, dus je mag niet zeggen dat wielrennen een wittemannenclub is". Want daar ging het over.

Dan kun je niet meer spreken van pure objectieve meritocratie, en "huidskleur zou niks mogen uitmaken, dus je mag niet zeggen dat wielrennen een wittemannenclub is". Want daar ging het over.
Maar daar ging het niet meer over, uw eigen post van een paar erboven waar een antwoord op kwam en waarop jij dan weer antwoordde (en daarop antwoordde ik):

Maar daar ging het niet meer over, uw eigen post van een paar erboven waar een antwoord op kwam en waarop jij dan weer antwoordde (en daarop antwoordde ik):
Ja, oké... Ik antwoord wel binnen een context. En "een Mbappé" krijgt statistisch vaker opmerkingen over zijn fysiek dan over het mentale aspect, afhankelijk van zijn huidskleur. Dat staat in het stukje dat Steven heeft gelinkt, hè. Net als in de dingen die ik heb gelinkt. Wil je dan die studieresultaten aanvallen omdat die te kort door de bocht gaan, dat kan. Maar dan moet je dat doen.

'Zwart' is geen genetische groep maar een huidskleur.

Technisch gezien is huidskleur genetisch bepaald :sarcastic:

Maar kom, nu even serieus.
En mijn antwoord was hierop:
De ene groep wordt constant "slim" genoemd, de andere "snel".
Er zijn nu éénmaal genetische bepalingen die door evolutie meer voorkomen op bepaalde plaatsen. Ik had het niet over huidskleur. Nergens in mijn post. Wel eerder op bepaalde groepen die genetisch voordelige kenmerken hebben.

Of mag men ook niet meer zeggen dat Kenianen in het algemeen een genetisch voordeel hebben om sneller te kunnen lopen? Want dat is ook een bepaalde groep. Daarom niet huidskleur, en meer in lijn met @Loser zijn voorbeeld van Marokkanen...

Er zijn nu éénmaal genetische bepalingen die door evolutie meer voorkomen op bepaalde plaatsen. Ik had het niet over huidskleur. Nergens in mijn post. Wel eerder op bepaalde groepen die genetisch voordelige kenmerken hebben.

Of mag men ook niet meer zeggen dat Kenianen in het algemeen een genetisch voordeel hebben om sneller te kunnen lopen? Want dat is ook een bepaalde groep. Daarom niet huidskleur, en meer in lijn met @Loser zijn voorbeeld van Marokkanen...
Jij had het misschien niet over huidskleur. Maar daar ging het de hele thread wel over, hè. Je komt erin, valt over één zinsuitdrukking, maar negeert alle context. Er zijn genetische bepalingen, ja. Het idee dat "zwarten sneller lopen" is fout, en is een racistisch vooroordeel. Zoals in de links die gegeven zijn (die je precies nog altijd niet bekeken hebt?) en de voorbeelden staat, gaat het daarover. "Een talentje" is een zwarte speler, een "scrappy gym rat" een blanke. De blanke QB wordt veel vaker trager ingeschat, en de zwarte QB minder accuraat maar mobieler. Ook al spreken de cijfers dat tegen.

Om het dan terug te brengen naar waar het over ging, zoals ik al een paar keer heb geprobeerd: Het wielrennen is een wittemannenclub. Maar volgens een paar posters hier mag dat niet gezegd worden. Want we moeten "naar prestaties kijken zonder dat huidskleur ook maar één rol speelt". Wat natuurlijk klopt. Maar dat is een vals idee van objectieve meritocratie, alsof we objectief naar prestaties keken zonder dat huidskleur een rol speelden, tot die ene gekke woke-opinieschrijver kwam zeggen dat wielrennen een wittemannenclub was.

Dat mag je zeker zeggen en dat is ook volledig correct. Ik denk ook niet dat er hier iemand dat betwist.

Maar in de originele studie die aanleiding gaf tot deze discussie werd er wel een duidelijke link waargenomen tussen huidskleur en perceptie van fysieke of mentale attributen bij voetbaldiscussies. Zwarte voetballers zijn sterk, snel en talentvol; blanke voetballers zijn intelligent, werken hard en worden vaker geprezen voor hun cognitieve vaardigheden. Wat toch eerder zijn wortels heeft in stereotypering en niet in de realiteit.

Jij had het misschien niet over huidskleur. Maar daar ging het de hele thread wel over, hè. Je komt erin, valt over één zinsuitdrukking, maar negeert alle context. Er zijn genetische bepalingen, ja. Het idee dat "zwarten sneller lopen" is fout, en is een racistisch vooroordeel. Zoals in de links die gegeven zijn (die je precies nog altijd niet bekeken hebt?) en de voorbeelden staat, gaat het daarover. "Een talentje" is een zwarte speler, een "scrappy gym rat" een blanke. De blanke QB wordt veel vaker trager ingeschat, en de zwarte QB minder accuraat maar mobieler. Ook al spreken de cijfers dat tegen.
Maar zo is het makkelijk hé, jij bent afgestapt van het feit dat het om huidskleur ging door over te gaan naar een voorbeeld blanken vs. Marokkanen. Tenzij Marokkanen opeens een huisdkleur is? :unsure:

Dan maakt het niet uit wat de eerdere context was, jij hebt hem geshift. Dan ernaar teruggrijpen is oneerlijk discussie voeren.

Om het dan terug te brengen naar waar het over ging, zoals ik al een paar keer heb geprobeerd: Het wielrennen is een wittemannenclub. Maar volgens een paar posters hier mag dat niet gezegd worden. Want we moeten "naar prestaties kijken zonder dat huidskleur ook maar één rol speelt". Wat natuurlijk klopt. Maar dat is een vals idee van objectieve meritocratie, alsof we objectief naar prestaties keken zonder dat huidskleur een rol speelden, tot die ene gekke woke-opinieschrijver kwam zeggen dat wielrennen een wittemannenclub was.
Maar wat is het verschil? Het is een feit dat de top van het wielrennen vooral bekleed wordt door blanke mannen. Meestal zelfs Europese blanke mannen. Dit door tal van factoren.

Waarom mag men daar niet over vallen maar dan wel vallen over het feit dat het hardlopen en bepaalde andere sporten/posities in sporten vooral zwarte mannen aan de top staan?
Want daar vallen sommige mensen hier blijkbaar ook over dat dat niet benoemd mag worden...
En voor de duidelijkheid, in topsport hé. Er dan opeens studies bij betrekken over gemiddelden in de VS zegt niets over topsport.

Dat mag je zeker zeggen en dat is ook volledig correct. Ik denk ook niet dat er hier iemand dat betwist.

Maar in de originele studie die aanleiding gaf tot deze discussie werd er wel een duidelijke link waargenomen tussen huidskleur en perceptie van fysieke of mentale attributen bij voetbaldiscussies. Zwarte voetballers zijn sterk, snel en talentvol; blanke voetballers zijn intelligent, werken hard en worden vaker geprezen voor hun cognitieve vaardigheden. Wat toch eerder zijn wortels heeft in stereotypering en niet in de realiteit.
De "originele studie" is enkel een abstract waar dus geen conclusies uit getrokken kunnen worden. Als jij toegang hebt tot het volledige artikel, goed voor u; maar voor anderen zit dit achter een paywall (wat ook al eerder door andere mensen aangehaald is).
Wij kunnen dus niet zien of er rekening gehouden wordt met wat ik in mijn eerdere post al schreef, waar je trouwens specifiek al op dat stuk geantwoord hebt:

Maar zo is het makkelijk hé, jij bent afgestapt van het feit dat het om huidskleur ging door over te gaan naar een voorbeeld blanken vs. Marokkanen. Tenzij Marokkanen opeens een huisdkleur is? :unsure:
Dat was een voorbeeld om het verschil tussen incidentieel en statistisch uit te leggen... Ik had het ook met peren en rapen kunnen doen, dan was het hier nog altijd geen groente-vs-fruit-discussie, hè.
Maar wat is het verschil? Het is een feit dat de top van het wielrennen vooral bekleed wordt door blanke mannen. Meestal zelfs Europese blanke mannen. Dit door tal van factoren.

Waarom mag men daar niet over vallen maar dan wel vallen over het feit dat het hardlopen en bepaalde andere sporten/posities in sporten vooral zwarte mannen aan de top staan?
Want daar vallen sommige mensen hier blijkbaar ook over dat dat niet benoemd mag worden...
En voor de duidelijkheid, in topsport hé. Er dan opeens studies bij betrekken over gemiddelden in de VS zegt niets over topsport.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je een deel context mist, hoor. Want wat jij zegt waar men zogezegd niet over mag vallen, dat is hier tot bij jouw post niet gezegd. Ja, je mag zeggen dat de top van oa atletiek zwart is. Lijkt me maar logisch, dat is een objectieve vaststelling. Ik denk dat je iets aan het beargumenteren bent wat niemand heeft gezegd?

@808 State zet hier een artikel, en is boos dat het over de huidskleur moet gaan daarin. Iemand anders treedt hem bij: waarom vermelden dat wielrennen een wittemannenclub is? Prestaties moeten we los van huidskleur zien. --> mee eens, maar doen alsof we dat daarvoor los van huidskleur zagen, en nu door "woke-opinieschrijvers" er plots een raciaal element bijkomt, is gewoon niet waar. En die bewijzen daarvoor zijn in de daaropvolgende posts gegeven. Dat we prestaties niet los van huidskleur zien.

conclusie...
wielersport is racisme omdat ze gedomineerd is door blanke mannen wegens economisch privelege en sporten gedomineerd door zwarten is ook racisme want vooroordelen wat betreft de fysieke eigenschappen van de afrikaanse volkeren.

Laatst bewerkt:

Noem de zwarte spelverdelers in het voetbal dan eens op, als het niet gebaseerd is op de realiteit zullen er vast veel zijn.

Noem de zwarte spelverdelers in het voetbal dan eens op, als het niet gebaseerd is op de realiteit zullen er vast veel zijn.
Fadiga had toch redelijk wat spelinzicht. En een deftige scout of trainer haalt spelers met voetbaltechnisch inzicht er wel uit, of ze nu zwart of blank zijn.

Terug
Bovenaan