Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Niet zoals hier waar menige uitgescheten kruidenier met een wezenloos grijs kostuum komt luisteren naar een mummelende pastoor
(Ole ola)
Nee het was een stel uitgelaten zwarte apen en de zotste stond van voor

Kweet niet, ma deze gaat er voor mij toch los over zenne :laugh:

Tarzan is te blank

De issue die ze hier aanhalen is de white savior trope, waar een of andere random blanke terechtkomt in een andere cultuur en dan altijd slimmer, beter, sterker is dan die 'onderontwikkelde' natives en enkel die superieure blanke kan het probleem du jour oplossen.

Bij de blanke Tarzan van de Disney tekenfilm, waar hij enkel met dieren omging, is dat niet het geval. Dus het ligt niet aan Tarzan zelf, het probleem is dat in het originele Tarzan-verhaal die bias van de koloniale tijd zit dat blanken gewoon beter zijn in alles dan alle anderen.

Vaak is het probleem dan ook: andere blanken die die simpele, hulpeloze gekleurde zielen komen uitbuiten. Impliciet wordt hier dan voorbijgegaan aan de grootschalige uitbuiting van die kolonies en wordt dat hele fenomeen in de schoenen geschoven van een enkele hebberige, gewetenloze snoodaards. Het blanke publiek daarentegen kan zich vereenzelvigen met de heldhaftige protagonist en, zo je wil, zich ontdoen van enige 'white guilt' (ergerlijk woord maar dekt de lading wel) die ze misschien zouden hebben.

Ge hoeft het daar niet mee akkoord te zijn, maar da's wel nog iets anders als 'Tarzan is te blank', beetje kort door de bocht.

Om even de cirkel rond te maken trouwens: dat liedje van Raymond is voor mij toch licht problematisch niet zozeer omdat hij zwarten apen noemt (hoewel hilarisch racistisch naar hedendaagse standaarden) maar omdat dat een beetje in diezelfde koloniale trant zit van: "Ja die zwarten die kunnen goed dansen en zingen se, da zijn toch levensgenieters!" - en wat in zijn liedje niet voorkomt, maar wat wel de implicatie was in de tijd waaruit dat stereotype is geboren, "en niet intellectueel zoals ons".

En hij is ook de enige die het verschil niet ziet tussen apen gebruiken in een liedje van 1991 en dat vandaag als een verwijt gebruiken. Pol&Actua strikes again!
Daar zit inderdaad een groot verschil tussen.

En nee, niemand maalt om het liedje van Raymond.

Het is jammer dat deze zaken niet bediscussieerd kunnen worden zonder dat iemand in een hoek gedreven wordt.

Waarom nemen we gewoon de proef op de som niet? Kan niemand Dalilla ofzo contacteren om hier een Twitterrel rond te starten, ik ben benieuwd wat daar zou van komen.

Daar zit inderdaad een groot verschil tussen.

En nee, niemand maalt om het liedje van Raymond.

Het is jammer dat deze zaken niet bediscussieerd kunnen worden zonder dat iemand in een hoek gedreven wordt.
Wie wordt in een hoek gedreven en waar is dit gebeurd?

Laatst bewerkt:
Indien je niets zinnig te zeggen hebt, onthoud je dan van commentaar aub.
Correctie: Deze discussie wordt leven gehouden door jou. Jij post het. Jij wilt er een discussie rond. Voor de rest maalt niemand erom.
Blijkbaar is het discussie genoeg al is het maar dat jij en je vriendjes erop blijven reageren.
Ma bon, ik ga beginnen met mijn avondeten.
Er zijn mensen die nog andere zaken te doen hebben dan met hun virtuele vrienden te chatten.
Tot straks

Blijkbaar is het discussie genoeg al is het maar dat jij en je vriendjes erop blijven reageren.
Ma bon, ik ga beginnen met mijn avondeten.
Er zijn mensen die nog andere zaken te doen hebben dan met hun virtuele vrienden te chatten.
Tot straks
Sorry maar wat voor een kleuterniveau is dat hier in deze thread? Jij fabriceert een probleem dat letterlijk uit het niets komt en je vergelijkt een stuk tekst uit een lied van meer dan 25 jaar oud met ten heden dage mensen 'zwarte apen' noemen en als daar dan discussie over is (wat waarschijnlijk je doel was, waarom post je anders op een discussieforum; niet dat daar iets mis mee is dat je in discussie wilt gaan over iets trouwens) kom je af met kinderachtige rotzooi als 'jij en je vriendjes' en een variant op 'get a life losers lol'.

Ik moet zelf ook niets weten van mensen voor wie 'outraged' een persoonlijkheidskenmerk is zoals een Dalila Hermans en ik heb zeker mijn meningen over bepaalde aspecten van woke culture die wat mij betreft te ver gaan, dus dit is niet omdat ik een 'vriendje van Loser' ben dat ik dit post, maar jongens toch. Ik ben het er eigenlijk mee eens dat er tegenwoordig veel te vaak overdreven 'woke' gedaan wordt, maar dat doet niet ter zake. Als dit het niveau is van 'de meest serieuze sectie van het forum'...

Sorry maar wat voor een kleuterniveau is dat hier in deze thread? Jij fabriceert een probleem dat letterlijk uit het niets komt en je vergelijkt een stuk tekst uit een lied van meer dan 25 jaar oud met ten heden dage mensen 'zwarte apen' noemen en als daar dan discussie over is (wat waarschijnlijk je doel was, waarom post je anders op een discussieforum; niet dat daar iets mis mee is dat je in discussie wilt gaan over iets trouwens) kom je af met kinderachtige rotzooi als 'jij en je vriendjes' en een variant op 'get a life losers lol'.
..
Zoals ik al zei; ik wil dat niks afgeschaft wordt. Incl zwarte piet of uncle bens of het woord negertetten.
Ook zaken die al decennia lang meegaan.
Maar blijibaar kunnen deze zaken dan niet en een lied over zwarte apen wel. Waarom? Omdat het 25 jaar oud is?
Dus je zegt nu zelf dat vandaag de dag het niet meer zou kunnen?

Zoals ik al zei; ik wil dat niks afgeschaft wordt. Incl zwarte piet of uncle bens of het woord negertetten.
Ook zaken die al decennia lang meegaan.
Maar blijibaar kunnen deze zaken dan niet en een lied over zwarte apen wel. Waarom? Omdat het 25 jaar oud is?
Dus je zegt nu zelf dat vandaag de dag het niet meer zou kunnen?
Euh ja, de leeftijd van iets heeft daar wel degelijk mee te maken ja. De tijden veranderen, dat weet jij vast en zeker ook. Ik vind het persoonlijk belachelijk dat men bepaalde afleveringen van oudere series niet meer zou uitzenden omdat er toen nogal lacherig werd gedaan over bijvoorbeeld transseksualiteit. Wat mij betreft moet je dat zo laten als voorbeeld van veranderende tijden. Eventueel met een disclaimer voor de aflevering.

Dus om op je vraag te antwoorden: ja, sommige zaken 'kunnen' wel omdat ze 25 jaar oud zijn ja. Je brengt dat ook fout vind ik. Dat van die zwarte apen, dat wordt niet nu as we speak gedaan. Dat is 25 jaar geleden op band gezet, en wordt nu dus blijkbaar uitgezonden. Zoals ik al zei: fine by me, maar dat is gewoon absoluut niet hetzelfde als nu live een Brusselse jongeren (jouw woorden, niet de mijne) 'zwarte apen' gaan noemen. Het ene is een 'reliek' van vervlogen tijden, terwijl het andere gewoon flagrant uitdagen (zelfs racisme) is. Ik denk dat jij dat stiekem ook wel weet hoor, dat daar een verschil in zit.

Het is om dezelfde reden dat ik eens goed met mijn ogen rol als iemand weer eens gepakt wordt op Tweets van pakweg tien jaar geleden. Als daar flagrant racistische rotzooi in staat is dat iets anders, maar bepaalde woorden (f*gg*t, ik typ het zo maar omdat ik niet weet of er hier auto filters zijn, als de mods dit liever wegdoen mag dat uiteraard) hadden tien jaar geleden nog gewoon een compleet andere betekenis, of werden toch niet ervaren zoals ze nu worden ervaren voor vele mensen. Om daar dan iemand op te pakken, dat vind ik veel te ver gaan. Dat neemt niet weg dat het nu absoluut een career killing move is als je dat woord in de mond neemt. Dus ja, toen kon het, nu niet meer.

Je kan perfect vinden dat iets van 'toen' (hoewel nu niet meer aanvaard) nog mag blijven bestaan terwijl je ook vindt dat zulke zaken tegenwoordig niet meer hoeven/kunnen. Mensen veranderen. De maatschappij verandert. Dat is gewoon zo. Dat hoeft heus niet zo binair te zijn als wat jij er van wilt maken, en dat is ook helemaal niet hypocriet vind ik.

Snel nog wat nuance: bepaalde oude series hebben wel degelijk zeer twijfelachtige afleveringen, bijvoorbeeld, en niet elke 'Twitter cancelation' is onterecht vind ik. Om mijn hele mening uit te typen zou ik enkele uren nodig hebben, maar ik wil maar gewoon reageren op dat 'nu kan het niet meer?' argument.

Laatst bewerkt:
@RidderBauknecht : het laatste wat ik hierover ga zeggen.
Ik heb niet gezegd dat iemand een zwarte aap noemen kan hé. Dat is idd racisme.
Mij gaat het gewoon om dat alles gewoon uit de context genomen wordt en zot geanalyseerd om toch maar iets te kunnen bannen.
Ik vind het dan gewoon raar dat een lied met die tekst (wat voor mij kan) dan niet een issue zou zijn. ( blijkbaar wel een paar posts te zien)
Een laatste voorbeeld: de film tropical thunder krijgt nogal reactie nu omdat Robert downy jr een zwarte speelt.
Maar blijkbaar is het geen probleem als zwarten blanken naspelen (white chicks). (Voor mij is beide geen probleem, maar voor sommige het ene wel en het andere niet)

@RidderBauknecht : het laatste wat ik hierover ga zeggen.
Ik heb niet gezegd dat iemand een zwarte aap noemen kan hé. Dat is idd racisme.
Mij gaat het gewoon om dat alles gewoon uit de context genomen wordt en zot geanalyseerd om toch maar iets te kunnen bannen.
Ik vind het dan gewoon raar dat een lied met die tekst (wat voor mij kan) dan niet een issue zou zijn. ( blijkbaar wel een paar posts te zien)
Een laatste voorbeeld: de film tropical thunder krijgt nogal reactie nu omdat Robert downy jr een zwarte speelt.
Maar blijkbaar is het geen probleem als zwarten blanken naspelen (white chicks). (Voor mij is beide geen probleem, maar voor sommige het ene wel en het andere niet)
Goed ja, je mag zeker jouw mening hebben. Ik heb nooit gezegd dat dat niet mag. Ik had het maar gewoon over het feit dat je daar enkele berichten terug een 'issue' bovenhaalt en daar dan een soort van discussie over forceert (opnieuw: dat mag van mij hoor, daar dient een discussieforum voor) terwijl eigenlijk niemand met dat lied een probleem had/heeft in deze thread om dan als de discussie gaande is te vervallen in van die infantiele pre-2005 internet dooddoeners als 'jij en je vriendjes' en 'ik heb een leven doei' (dat heb je niet letterlijk gezegd, maar je begrijpt wat ik bedoel). Dat is vooral wat me stoorde.

Aangezien er over dit subforum wordt gedaan als ware het een serieuzer, meer op een professioneel debat gelijkend gedeelte van de website verwacht ik toch wat meer dan dat. Verder ga ik me voorlopig uit deze discussie onthouden, aangezien ik me wel kan vinden in de standpunten van beide 'kanten'.

De issue die ze hier aanhalen is de white savior trope, waar een of andere random blanke terechtkomt in een andere cultuur en dan altijd slimmer, beter, sterker is dan die 'onderontwikkelde' natives en enkel die superieure blanke kan het probleem du jour oplossen.

Bij de blanke Tarzan van de Disney tekenfilm, waar hij enkel met dieren omging, is dat niet het geval. Dus het ligt niet aan Tarzan zelf, het probleem is dat in het originele Tarzan-verhaal die bias van de koloniale tijd zit dat blanken gewoon beter zijn in alles dan alle anderen.

Vaak is het probleem dan ook: andere blanken die die simpele, hulpeloze gekleurde zielen komen uitbuiten. Impliciet wordt hier dan voorbijgegaan aan de grootschalige uitbuiting van die kolonies en wordt dat hele fenomeen in de schoenen geschoven van een enkele hebberige, gewetenloze snoodaards. Het blanke publiek daarentegen kan zich vereenzelvigen met de heldhaftige protagonist en, zo je wil, zich ontdoen van enige 'white guilt' (ergerlijk woord maar dekt de lading wel) die ze misschien zouden hebben.

Ge hoeft het daar niet mee akkoord te zijn, maar da's wel nog iets anders als 'Tarzan is te blank', beetje kort door de bocht.
Hebbekik iets gemist of sinds wanneer is het taboe om stereotypes te gebruiken? Quasi alle komedieshows, series en films zijn daarop gebaseerd. Master Of None is bijvoorbeeld heerlijk omgekeerd over hoe een Indiër te maken krijgt met racisme en laat toch niet na om er wat zelfspot in te gooien.

Hollywood is trouwens gebouwd op de fundamenten van white savior. Vroeger nog voor propaganda maar nu nog steeds gaat elke Amerikaanse oorlogsfilm áltijd over hoe goed zij wel niet zijn en hoe slecht de ander wel niet is. Er zijn nog zekerheden als je zoiets kijkt. Captain America, anyone?

Films zijn fictie en een vorm van kunst. Artistieke vrijheid kunnen we toch geen politiek correcte regels opleggen. In een aantal (vrouwen)series begin ik dat wel te zien. Volgens mij is die doelgroep daar minder gevoelig voor maar mijn tenen krullen toch als er sprake is van een disproportionele focus op inclusiviteit en diversiteit.

Als iemand geïnteresseerd is: het gaat specifiek over The Bold Type seizoen 3. Mijn vrouw kijkt dit terwijl ik aan het typen ben. Thema’s zijn: gun control, immigration policy, racism and the #MeToo movement. Iemand speelt er een lesbische Islamitische fotograaf. In vorige seizoenen was de kritiek van een actrice:

There were no LGBTQ Black or Muslim writers on staff when they wrote that tumultuous love story of a queer Black woman and a lesbian Muslim woman.

Woke all over the place :sarcastic:

Want een lied, een stuk cultuur dus, uit 1991 is hetzelfde als een uitspraak van iemand anno 2021?
Klopt. Dat zou een beetje zijn zoals oude stripverhalen aan te passen of uit de rekken te halen omdat er iets instaat dat nu niet meer kan. Niemand zou zoiets ooit voorstellen, laat staan verdedigen, het is ten slotte een stukje cultuur.
Oh, wait...

Klopt. Dat zou een beetje zijn zoals oude stripverhalen aan te passen of uit de rekken te halen omdat er iets instaat dat nu niet meer kan. Niemand zou zoiets ooit voorstellen, laat staan verdedigen, het is ten slotte een stukje cultuur.
Oh, wait...
Zijn we nu al echt zo ver gevorderd dat we letterlijk een verzonnen zaak, een zak lucht, gaan aangrijpen als punt om voor te strijden?

Oh, wait...
Ik zou het eerder problematisch vinden dat men bij je thuis komt om die oude stripverhalen uit je kast te halen en de "verboden passages" eruit te scheuren. Dat men de huidige oplagen aanpast is toch perfect begrijpbaar, uitgevers willen nu eenmaal zo veel mogelijk verkopen en als men daarvoor bepaalde gevoeligheden moet schrappen dan zit men daar eigenlijk niet mee in want niet de principes primeren maar financieel gewin. Net zoals unilver opeens geen zigeunersaus meer verkoopt maar dat paprikasaus gaat noemen, niet omdat ze wakker liggen dat ze zigeuners zouden kwetsen maar omdat ze gewoon vanuit financieel oogpunt zien dat ze meer winst zouden kunnen maken met het paprikasaus te noemen.

Oh, wait...
Of afleveringen van FC De Kampioenen schrappen...

Of het woordje blank stelselmatig overal vervangen door wit, zoals nu al een ruime tijd bezig is in veel media.
Because, racism.

Of het woordje blank stelselmatig overal vervangen door wit, zoals nu al een ruime tijd bezig is in veel media.
Because, racism.

Daarnaast is het een woord uit ons koloniaal verleden. Daar betekende blank ook 'maagdelijk, onschuldig en rein'. Witte mensen waren beter dan 'wilde' zwarte mensen, die vaak slaven waren.

Zien die nu werkelijk overal een verwijzing naar het koloniaal verleden of de slavernij?

Beseffen die eigenlijk dat sinds heel deze polemiek opgestart is, de polarisering en het racisme enkel begint toe te nemen?

Wie zit daar eigenlijk achter, is dit een nieuwe verdeel en heers tactiek ofzo?

Terug
Bovenaan